PDA

View Full Version : Kwaliteit van helmen?



KMvrtr
01-06-10, 21:19
Helmen kun je kopen vanaf drie tientjes tot honderden euro's. Er zit dus ook vast aardig wel wat kwaliteitsverschil tussen dat soort helmen. Maar waar zit 'm dat dan allemaal in?
Vroegâh heb ik motor gereden. Of een helm mij goed zit en past weet ik echt wel. Maar ik weet bar weinig van helmen en de techniek daarachter. Wie kan hier wat meer over vertellen?

Anders gezegd, ik zie mensen cheapo helmpjes kopen en zich dan met hun auto/motor vol vertrouwen op een circuit storten. In hoeverre volstaat bijvoorbeeld een lowbudget LIDL helm voor trackdays?

EG
01-06-10, 21:32
Ze hebben toch zo een E keur ? Dus hij moet wel aan een bepaald minimum eis voldoen.

Ik denk ook dat de prijs meer de afwerkingskwaliteit bepaald.

Ik had een keer een Lidl helm gekocht (jaja zet maar in de stalkfile :) ) maar ik vond de afwerking echt 3x niks, vooral hoe de vizier open/dichtging, en hoe die dicht bleef (dat bleef ie dus nauwelijks) vond ik gewoon minder. Dan is zo een Arai of Schubert helm dus 250x beter.

Beste is dus niet alleen naar prijs maar ook naar kwaliteit kijken. Tenzij ze de afwerking erg goed gaan verbeteren zou ik dus echt geen LIDL helm meer kopen.

500-600 euro vind ik overdreven. Maar 100 euro voor een helm is volgens mij een aardig goeie prijs. Dan heb je wel een goed afgewerkte, nette helm denk ik.

Ruud
01-06-10, 21:42
Vanavond bij "blik op de weg" redelijk uitgebreid aan de orde gekomen:

Verschillen in helmen, soorten buitenkant, hoe het binnenwerk functioneert, wat je vooral niet moet doen en hoe vaak je hem moet vervangen.
Was wel puur motorrijder gericht.

Via Uitzending-gemist misschien terug te kijken?

KMvrtr
01-06-10, 21:44
Ik verwacht van een cheapo helm ook geen goede afwerking, of een lange levensduur. Maar voor af en toe een trackday vind ik dat op zich geen bezwaar.

Maar of zo'n prijspakkertje bijvoorbeeld nou nog een beetje voldoende beschermt? Ik heb geen idee hoe zich dat verhoudt tot de gevestigde orde van kwaliteitshelmen.

Hansv
01-06-10, 21:46
Ha, die Gummers;

Was toevallig een itempje over vanavond in Blok Op De Weg. Veel goedkopere fabrikaten hebben bijvoorbeeld vaak één en dezelfde maat buitenschaal per type en wordt de feitelijke maatvoering dus bepaald door de binnenschaal en voering. Ergo: dikke koppen worden minder beschermd. Maar die kunnen misschien ook meer hebben? Verder is het zo dat de goedkopere helmen vaak echt naar de keuringseisen toe zijn ontwikkeld; een extra stukje dempend materiaal op een strategische plaats kan zorgen voor een positief testresultaat, maar in de praktijk weinig bescherming leveren. Dan is er het prijsverschil tussen glasfiber en kunststof helmen, soort bekleding en niet te vergeten stijl & imago: wat de jongens in de MotoGP dragen is natuurlijk stukken duurder dan de wat minder in beeld gebrachte merken....

Ruud
01-06-10, 21:49
Ik denk dat voor een auto trackday zoals gummen zo'n lidl-helm volstaat.

Afwerking is niet minder (meer), die dingen zien er goed uit en voelen goed.
Ik heb er namelijk vandaag eentje gehaald.

Of ze qua brandveiligheid net zo goed zijn als een professionele helm, ik weet het niet.

KMvrtr
01-06-10, 21:49
Vanavond bij "blik op de weg" redelijk uitgebreid aan de orde gekomen.

Via Uitzending-gemist?

Nou nee, naar aanleiding daarvan de vraag juist. Belangrijkste eye opener daarvan was dat dikkoppen bij goedkope helmen een dunnere dempingslaag in de helm hebben. Om de kosten te drukken maakt de producent de harde buitenschaal maar in één maat.
Maar verder ben ik daar niet veel wijzer van geworden.

Ruud
01-06-10, 21:51
Okay, BodW was de aanleiding.

Intussen had ik mijn eerdere bericht al aangevuld.

HOOD
01-06-10, 21:52
Voor op de motor vind ik 500 euro prima. Voor trackdagje af en toe heb ik OMP 65 euro-knaller aangeschaft. IMHO voldoende als aanvulling op 6 puntsgordel en rolbeugel....

Ruud
01-06-10, 21:56
Waarom gebruik je niet die motorhelm voor de trackdays?

w220l
01-06-10, 21:56
. Belangrijkste eye opener daarvan was dat dikkoppen bij goedkope helmen een dunnere dempingslaag in de helm hebben. .

Was het alleen maar bij de goedkope merken..... ;-)

HOOD
01-06-10, 21:59
Waarom gebruik je niet die motorhelm voor de trackdays?

Met een integraal in een elise niet ideaal... Zit ik zo'n beetje klem tussen rand van de voorruit en de rolbeugel.... ;-)

MIOB
01-06-10, 22:28
Ik heb zo'n lidl open helm:

http://lh6.ggpht.com/_YQuhcoHLoPc/SjNnhwfL_CI/AAAAAAAAAyw/mV0NeT2XMZM/s720/IMG_8111b.JPG

Ik gebruik hem alleen binnen de stad voor ritjes waarvoor mijn intergraal te duur is (dus als ik de helm ergens moet dumpen zoals tijdens het sporten).

Ik denk dat die helm gewoon voldoet voor een trackday. De buitenschaal is niet dunner of slapper dan die van mijn andere helem. De afwerking is inderdaad waardeloos. Maar volgens mij merk je die verschillen in afwerking alleen op de motor (vooral in windgeruis).

wooter
01-06-10, 23:11
Goh... Ik heb een autohelm en motorhelm... Vind de autohelm eigenlijk sjieker, maar mag/hoort niet op de motor :)

De autohelm is een Arai GP5K met HANS aansluitingen, gekocht in de veronderstelling dat ik binnen afzienbare tijd me ook een track toy erbij zou versieren. Ding zit heerlijk, en is wel de BMW van de helmen, maar het is ook wel warm daarbinnen

De motorhelm is een Shoei XR-1000. Het visier van een motorhelm is veel groter, maar deze heeft ook een pinlock-scherm tegen aanwasemen, en voldoende luchtopeningen. Pas boven 25 graden is het wel een beetje puffen in de helm.

Ik zou me nog aan een integraalhelm durven wagen, maar een jethelm riskeer ik niet. Gezichtsreconstructie na val met de motor is een specialisatie binnen plastische chirurgie, en als het bestaat als specialisatie betekent het dat het vaak voorkomt...

Eigenlijk vind ik de hele discussie over aangepaste kledij bij trackdays nogal dom... Als je op een trackday arriveert met raceschoentjes, overall, muts, dure helm en handschoenen ben je een wannabe, maar als je op een dagje toeren met de motorfiets arriveert in korte broek ben je een idioot. Ik zeg nu niet dat iedereen 2K aan uitrusting moet kopen voor een trackday, maar het is wel een beetje van de zotte dat we besparen op eigen lijf en leden tijdens iets als een trackday, waar altijd wel iets mis loopt.

_Arthur
01-06-10, 23:28
Ik had een keer een Lidl helm gekocht (jaja zet maar in de stalkfile :) )

Je bent niet de enige ;)

Vorige week voor 3tientjes een helmpie bij de Lidl gescoord, ding heeft een redelijk groot dicht te klappen vizier. Kan je er ook afhalen zoals op de foto. Afwerking is netjes.

Suits me voor in de bimmer op CPZ volgende week.

Als ik op een brommert zou rijden zou ik er wel meer aan uitgegeven.

http://www.neworder.org/stuff/GekkeHelmpie.jpg

Rossi
02-06-10, 23:19
MIOB, dit meen toch niet hè..?!?!? Eén keer vallen terwijl je zo'n ding op je kop hebt en met een beetje pech ligt je hele gezicht (!!) in puin. Dat gun je niemand.

Wel een super dikke caféracer trouwens! :)

Hansv
02-06-10, 23:47
Ha, die Gummers;

Grappig, die angst voor jethelmen. Natuurlijk biedt een integreerhelm meer bescherming voor het gezicht, maar er worden wel een aantal factoren vergeten: bij integreerhelmen is het risico op nekletsel door het grotere gewicht alsmede het kunnen blijven hangen met de gezichstbescherming een stuk groter. Verder is de actieve veigheid gediend bij het betere zicht en gehoor dat een jethelm biedt. En treedt door het koelere hoofd en opnieuw het geringere gewicht minder snel vermoeidheid op. Om van de natuurlijk snelheidsbegrenzing van jethelmen nog maar te zwijgen....

;-)

Boertje
03-06-10, 08:01
Na 5 jaar lang met een HJC helm te hebben rondgereden op de motor heb ik vorige maand een Shoei aangeschaf (shoei xr 1100 hadron)...WAT een verademing! Lichter, comfortabeler, en stukken beter afgewerkt (vooral mbt het vizier).