PDA

View Full Version : Hebben we al een Roest draadje?



Kleintje
22-07-10, 19:20
Of athans; Stap voor stap behandelen van roest?

scuderia
22-07-10, 20:02
Je bent me nèt voor, Kleintje. Ik heb wel wat plekjes op mijn Giulia zitten die ik wil behandelen.

Red205
22-07-10, 20:16
Scuderia, ken jij dit adresje: http://www.lasklus.nl/ ?

Tomstr
22-07-10, 20:17
Je bent me nèt voor, Kleintje. Ik heb wel wat plekjes op mijn Giulia zitten die ik wil behandelen.

*wacht rustig op de reactie van Bats*

Cobraman
22-07-10, 20:29
http://www.gummen.org/forum/showthread.php?253-Roest!!!!&highlight=roest

Eddieee
22-07-10, 20:30
Wordt dit een pats-roest of een roest-pats draadje? :-)

Tsja, wat wil je weten? Roest moet je af-/wegslijpen, waar nodig lassen, staal goed kaal maken, voorbehandelen met een goede (epoxy)primer, eventueel een filler en aflakken.
En daar zijn legio spullen voor, van hobbymatig tot (semi-)professioneel. En meerdere systemen.
Je kunt dit dus doen met (Motip) spuitbussen, maar dat is meestal niet heel duurzaam. Of met professioneler middelen. Goede 1K of 2K lakken, systeemlakken, en dan bij voorkeur niet gebaseerd op acryl (water) basis. Althans, niet voor de oudere auto's.

Heb je roest zitten op een plek die niet in het zicht zit (chassis, losse onderdelen, wielkasten), dan heb je ook allerlei roestinsluitende of roestomzettende spullen. Waxoyl, Owatrol, RX5, dat soort spul.
Meestal is dat gebaseerd op lijnolie en werkt het vrij goed. En af te lakken met bijbehorende systeemverf.
Maar dus niet geschikt voor strak lakwerk aan de carrosserie.
Zo heb ik bijvoorbeeld alles van de ophanging gestraald, minimaal 24 uur laten aanroesten (oxidatiehuid), 2x met RX5 gekwast en vervolgens met RX10 (verkrijgbaar in alle RAL-kleuren, std is zwart) afgelakt. Erg goed spul en fijn te verwerken alsook later bij te werken.

Een van de bekendere adressen voor alles dat met roest en het voorkomen en verhelpen ervan te maken heeft, is Rustbuster (http://www.rustbuster.nl).

scuderia
22-07-10, 21:56
Zeg, Tom en Red, Kleintje startte dit draadje. Ik dacht meteen: mooi dat hij die kastanje uit het vuur pakt, want hij rijdt immers Duits en degelijk. Dan post ik zo hier en daar een beetje een verstopt vraagje omdat het dan minder opvalt dat ik mijn kroket ga opkalefateren :)

Toch bedankt voor de tips. Laswerk zal ik vooralsnog nog niet laten doen omdat de onderkant nu hard is (heb al een kriksteuntje laten lassen). Ik wilde na mijn vakantie (morgenochtend ga ik weg) wat zichtbare plekjes aanpakken zodat ze niet verder gaan.

Hiervoor heb ik deze impulsaankoop gedaan:
Fertan

http://www.druckluftwerkzeug.biz/images/product_images/original_images/845_0.jpg

De pest is dat je dan zwarte plekken krijgt. Ik snap nu wel waarom ik bij de Nimega100 miglia een matzwarte Giulia zag :)

Keep you posted!

geelhoed
22-07-10, 22:13
Er was toch al een Alfa draadje?

Jasper
22-07-10, 22:33
Zelfs de grappen hebben een baard!

Eddieee
22-07-10, 23:00
Tip, neem dit apparaat (http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Crash-Check.htm) mee op pad als je een proefrit gaat maken met een aan te schaffen kroket.
Goede aanvulling op het banden trappen, spatbordranden voelen en dorpels prikken. :-)

Noobie
23-07-10, 09:07
En voordat er ergens fertran op gaat alsnog de hele boel terugschuren tot op schoon metaal. Zeker plekjes in de lak willen onder de lak al doorgezet hebben. Dat zie je pas op het moment dat die vlek nog veel groter geworden is en de lak weer loslaat.

Owatrol en al die andere roestomvormers zijn een jaar of 2 geleden eens getest door een Duits tijdschrift. De hele handel ging lange tijd (geloof 2 jaar) test kokerbalken in die elke dag een fijne verneveling van zout solutie kregen. Conclusie was dat WaxOil, Owatrol etc niet optimaal zijn. Ze beschermen op zich goed, maar zijn zo dun dat ze niet goed hechten in hoeken.
Wat wel werkte waren vet gebaseerde beschermingsmiddelen. Vet koelt af zodra het metaal raakt en hecht zich vast. In de zomer gaat het vet een heel klein beetje lopen zodat zelfs krasjes ed weer vollopen. Prima spul, goedkoop ook, maar door de benodigde verhitting moeilijk te verwerken.
Ik zal nog eens zoeken of ik dat artikelonline kan vinden. Of iemand moet willen hosten..

Uit eigen ervaring kan ik melden dat zelfs simpele vaselinespray beter werkt dan een oppervlaktebehandeling met Owatrol. Eigen alles begon weer ligt te roesten behalve het hoekje waar ik de ophanging met vaselinespray te grazen genomen had.

Eddieee
23-07-10, 09:18
Je moet Owatrol e.d. ook niet als enige erop smeren.
In geval van Caprotech doe ik eerst 2 lagen RX5 en dan nog een laag RX10 die de boel afsluit voor invloeden van buitenaf. Ben echt tevreden.

edit: over vet gesproken, onze oosterburen zijn aardig gek op MIKE SANDERs Korrosionsschutzfett. Schijnt ook goed spul te zijn, maar heb ik zelf nog niet gebruikt.

Kleintje
23-07-10, 09:18
@Ediee; Is er een site waarop dit stap voor stap staat. Liefs met foto's. Zo zijn er ook van die sites over hoe je je auto moet wassen etc.

En als je toch bezig bent; Lassen voor beginners? Het ziet er namelijk niet moeilijkt uit. Maar voordat we de loods van vriend S in de fik gaan zetten..... Zou het wel heel graag willen proberen. Lassen dan :-)

Steven
23-07-10, 09:47
...Of iemand moet willen hosten...

Knot kan wel hosten ;-)


@Ediee; Is er een site waarop dit stap voor stap staat. Liefs met foto's. Zo zijn er ook van die sites over hoe je je auto moet wassen etc.

En als je toch bezig bent; Lassen voor beginners? Het ziet er namelijk niet moeilijkt uit. Maar voordat we de loods van vriend S in de fik gaan zetten..... Zou het wel heel graag willen proberen. Lassen dan :-)

Zie rustbuster dus, die hebben ook lascursussen.

Eddieee
23-07-10, 09:58
Yep: zie http://www.rustbuster.nl/Workshops/Workshops.htm
Lijkt me ook nog eens leuk om te doen en 125 euro is ook te overzien.

Hier het linkje naar dat Duiste vergelijkende waren onderzoek (let op: pdf-bestand): http://www.fahrzeugakademie.de/viewDocument?onr=78&id=1898

Een stappenplan heb ik niet zo paraat. Misschien een willekeurig topic lezen op een alfaforum? :-)

Eddieee
23-07-10, 10:59
En voor Kleintje: http://mikesander.runde.nl/

Kleintje
23-07-10, 11:18
Thnx. Ik voel een Gummen-Mini-Meet slash Las-Orgie aankomen.... ergens in September. Is weer wat anders dan TR's of Zandvoort onveilig maken :-)

motroosje
23-07-10, 11:43
@scuderia

hoe werkt dat fertan?
zit nu met tectyl op mn plaatwerk te kutten (zwarte auto dus het valt niet zo op)

Steven
23-07-10, 11:45
Staal blank maken, fertan er overheen kwasten (zit in het flesje), desnoods een paar laagjes.
Bij RX-5 moet je het staal blank maken en daarna 24 uur laten aanroesten..

Volgens mij zijn beide niet overschilderbaar.
RX-7 (holle ruimtes) kan weer over RX-5, net als RX10. De laatste is in elke kleur te verkrijgen (tegen offering van wat extra euro's).

raspaardje
23-07-10, 12:49
Caprotech producten: http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Caprotech_produkten.htm

Ga binnenkort ook eens onder de Alfa liggen en de boel eens behandelen.

Kleintje
23-07-10, 14:31
Ziet er allemaal niet ingewikkeld uit.

Op sommig plaatwerk zit wat roest aan de buitenzijde. Op achterraam net stukje onder raamrubber. Dan is het handig om raam eruit te (laten) halen?

Oh, en is een bremmelsetje handig?

Wat is de werkwijze na behandeling en voor spuiten? Wat het moet natuurlijk wel weer strak en glad zijn voordat je gaat (laten) lakken. Toch?

Aha: http://www.auto-spuiten.nl/

w220l
23-07-10, 14:35
WTF is een bremmelsetje ???

Kleintje
23-07-10, 14:37
kuch....bremel....kuch.....Dremel....kuch....

w220l
23-07-10, 14:42
Ach ja, dat wisten we wel..

Gelukkig heb je geen EMW he.

Eddieee
23-07-10, 14:42
@motroos: op plaatwerk aan de carrosserie gewoon ontroesten tot zover als mogelijk is. Dan die Fertan erop smeren als er nog roest zit, opdat het omvormt. Indien nodig herhalen. Daarna restant afspoelen/wegschuren.
Daarna eigenlijk traditioneel behandelen: grondlak (Motip en 1K epoxy, want dat kun je gewoon met kwart of spuitbus verwerken). Daarna aflakken en evt. blanke lak.

Als het aan de onderkant is of aan ophanging o.i.d., zie dan beschrijving Steven met RX5/RX10.

Kost wel iets meer tijd dan een dot tectyl erop. :-)

Kleintje
23-07-10, 17:03
Wat vinden jullie nou van zo'n plekje bij het raam? Grote kans dat het ook onder het raamrubber zit. Idee is om zowiezo de Henna te gaan strippen en dan zoveel mogelijk werk zelf te gaan doen. Er is niet heel veel roest behalve paar plekjes op het lakwerk en de accubak.

Noobie
23-07-10, 18:28
Plekje bij je raam is 9 van de tien keer een lek raamrubber. Dus vervang die ook maar gelijk mee. Wel op tijd erbij zijn, want het zijn kloteplekjes om te lassen.
Dus demonteren, roestplek geheel vrij maken en dan ontroesten..

Zie ook hier:
http://www.sportklassiek.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=2&t=495

Kleintje
23-07-10, 19:07
Het zit exact op een plek waar er geen blanke lak meer zit.... Hoop dit weekend al een begin te kunnen maken met demontage maar hangt af van Vriend S. Heb dan namelijk de E32 nodig als ride :-)

V4
23-07-10, 19:12
Mijn favoriete roestwerende / roeststabiliserende goedje (verf) is al jaren Corroless. Roodbruine primer, en metalen onderdelen die al jaren terug in dat spul zijn gezet (en, shame on me, nog steeds niet met zwarte lak zijn afgewerkt), zien er nu nog steeds goed uit.

w220l
23-07-10, 20:16
Wat vinden jullie nou van zo'n plekje bij het raam? Grote kans dat het ook onder het raamrubber zit.

Ooit een 560 SEC met ook maar 1 plekje onder het achterraam gehad.

"Mwah, doe maar ff bijwerken, kan nooit veel zijn"
"Iz goed"

2 dagen later telefoontje. Bleek dat de gehele linkerzijde een soort van doorgerot was onder de bekleding en geluiddempende laag.

Nieuw raamrubber, plekje mooi weggewerkt en ingeruild...

Steven
06-11-10, 22:10
Voor het eerst een spuitklus uitgevoerd, dak van de corolla en een spatscherm. Die zijn nu weer in de originele kleur dieprood, terwijl de rest vaalroze is. Niet echt netjes - sinaasappelhuidje - , maar voor de eerste keer ben ik er niet ontevreden mee.

De ruit moest toch vervangen worden (dubbele barst), dus ik kon eindelijk dat roestplekje (bleek toch wat groter) bij het dak aanpakken. Net niet doorgeroest. En het spatscherm was wel al redelijk weggeroest, de vervanging had de verkeerde kleur, dus kon ook mooi meegespoten worden.

120 m2 afdekplastic (garagemuur ook afgedekt) verder kon ik gaan spuiten. Zal binnenkort de rest dus ook wel moeten doen (stel het nog wel ff uit denk ik).

Marvin 328i
07-11-10, 18:23
Ik heb zelf dit setje
http://www.rustbuster.nl/Lucht/Spot_straal_pistool.jpg
Heb er van de zomer ook wat roestplekjes van onze Polo 6N mee gedaan.
Ben begonnen met het plekje goed te stralen, dan de plek 2x behandelen met fertan, dan afspoelen en licht opschuren. Hierna de plek plamuren met staalplamuur...dan schuren/filler/schuren/filler/schuren(waterproof)/grondlak/aflakken(2x).
De plekjes zijn nog niet terug gekomen, dus ik denk dat de roest voorlopig weg is.

gr.
Marvin

Steven
07-11-10, 20:06
Interessant ding, waar is de tweede tank voor?
Ik heb gewoon de standaard Ferm spuit, met dezelfde spuitmond als de spuiter.

Marvin 328i
08-11-10, 21:46
Dat witte ding wat aan de voorzijde(onder) zit is een opvangzak voor het gebruikte straalgrit.
Bij dit setje zitten ook nog een busje straalgrit, en een stuk of 4 mondingskapjes om verschillende dingen te kunnen stralen.
http://www.es-international.nl/TOOLS/luchtgereedschap/30427_4289.jpg
Bij deze afbeelding is het misschien wat beter te zien

gr.
Marvin

Marvin 328i
08-11-10, 21:54
Oh wacht ff misschien was ik niet helemaal duidelijk...dat set van mij is een zandstraalpistool, en geen verfspuit:)

Ik heb overigens wel verfspuiten, eentje met een groot reservoir en onderbeker(Asturo), en een kleine decorspuit met bovenbeker.
Ook heb ik nog een airbrush van Paassche, maar die heb ik ooit eens in een opwelling gekocht maar heb er nog nooit iets serieus mee gedaan...
Zat laats nog wel te bedenken dat zo'n airbrush misschien wel een reuze handig apparaatje kan zijn om krasjes/steenslag bij te werken!

gr.
Marvin

Luco
08-11-10, 22:42
Roest, dit is roest :-)

Maarten
10-11-10, 18:47
Dit ook:

http://picasaweb.google.com/lh/photo/edm5qjibDQbn0BCdGs7sIA?feat=directlink
http://picasaweb.google.com/lh/photo/gHSQCIq768UJ_K4RZEAbmg?feat=directlink

Luco
10-11-10, 18:48
Ik zie alleen kruisjes

netraam
10-11-10, 18:57
Ik zie alleen kruisjes

Zoals wanneer jij en Dildoman je handtekening ergens onder zetten?

Maarten
10-11-10, 19:21
http://img573.imageshack.us/img573/5278/fulviarestauratie.jpghttp://img203.imageshack.us/img203/2279/fulviarestauratie1.jpg
http://img440.imageshack.us/img440/7956/200903guiliarotweg05.jpghttp://img191.imageshack.us/img191/5479/200903guiliarotweg02.jpg
http://img230.imageshack.us/img230/7910/restauratie2004200510.jpghttp://img573.imageshack.us/img573/1611/restauratie2004200503.jpg

raspaardje
08-12-10, 12:17
Mijn favoriete roestwerende / roeststabiliserende goedje (verf) is al jaren Corroless. Roodbruine primer, en metalen onderdelen die al jaren terug in dat spul zijn gezet (en, shame on me, nog steeds niet met zwarte lak zijn afgewerkt), zien er nu nog steeds goed uit.


Schop

Hoe snel droogt dit spul?
Ik zit er aan te denken een hefbrug voor een dag te huren en de bodem van de Alfa eens te bewerken: eerst een laag corroless en daarna ouderwets tectyl erover heen. Laat de droogtijd dat toe?

Maarten
08-12-10, 13:49
Tectyl droogt toch niet/nauwelijks in een dag?

Van de andere kant als je je auto op 4 andere banden zet, kan je op je rug er onder liggen. Je kan dan veel makkelijker kracht zetten om de bodem kaal te maken.

http://img522.imageshack.us/img522/6480/2010septkoppelingvervan.jpg

raspaardje
08-12-10, 15:06
Brug gereserveerd.....V
Corroless besteld........V

Alleen nog een paar draadborstels halen.
Het met Motip Bitumen oid. afwerken doe ik dan wel een dag later, met assteunen.
Tussendoor de auto laten staan, uitgezonderd het ritje van de hefbrug naar huis natuurlijk.

Ahmed
08-12-10, 20:15
http://www.gummen.org/forum/attachment.php?attachmentid=5623

:'((((((

Zitten ook wat krassen bij zoals te zien, iemand heeft dus er tegenaan gezeten. Daarom roest ?
Rest van de wielkasten zijn namelijk ok.

V4
08-12-10, 20:37
Ga je de hele bodem eerst kaal maken (van de oude laag bitac ontdoen)?

Die Corroless is overigens vrij snel stofdroog.

raspaardje
08-12-10, 22:18
Ik ga idd het staal kaal maken met een haakse slijper/boormachine met staalborstels.
Dan 2 lagen Corroless aanbrengen.
En op m'n knietjes, smeken dat ik geen hele gaten creëer...:)

V4
08-12-10, 23:16
Die staalborstels loslaten op zo'n rubberlaag werkt niet heel fijn...
Afsteken/krabben met plamuurmes etc werkt beter.

Maarten
09-12-10, 07:36
Of met een pakkingschraper.

raspaardje
09-12-10, 07:50
Die staalborstels loslaten op zo'n rubberlaag werkt niet heel fijn...
Afsteken/krabben met plamuurmes etc werkt beter.

Dank voor de tips!
Plamuurmessen gaan ook mee.

Ik ga echter niet de gehele bodem doen, alleen de delen waar er zichtbaar roest onder zit (anders blijven we bezig...). Het is allemaal niet schokkend maar de eigenaar van garage Auto Zagato in Alphen was voorheen eigenaar van een leuke 145 QV en deze laatste heeft winter 2009-2010 niet overleefd... Dus wees hij mij bij de APK op een paar plekken die eigenlijk aandacht nodig zouden hebben.

Alleen op het laagste deel van de bodem heeft Alfa zo'n dik, rubberachtig goedje gebruikt, de rest (direct onder achterbumper, aan de zijkant tegen de achterwielen aan) lijkt vrij goed te doen met staalborstels en elektrische hulp. Ik zal wel een paar foto's schieten.

En na het gebruik van Corroless, wat te doen? Goed laten drogen en dan 3M Bodenschutz/Motip Bitumen (iig iets elastisch) of eerst aflakken met iets anders?

Ruud
13-06-11, 17:23
*schop*

Ik heb RX5 en RX10 een paar weken geleden aangeschaft om een roestige gastank (don't ask :) ) te behandelen.

Vorig weekend de RX5 erop gesmeerd, dat was simpel.
Het is heel makkelijk te kwasten, lijkt wel olie, is het misschien ook wel.

Ik twijfelde toen al of de volgende laag erwel op blijft zitten.

Dit weekend de RX10 er op gesmeerd, RX5 laag was goed opgedroogd.
Probleempje is alleen nu dat de RX10 nogal makkelijk opstrroopt op de plekken waar de tank ondersteunt wordt, ook de plekken die al minstens 24 uur geleden behandeld zijn gebeurt dat mee.

Dus nog langer laten drogen?
Iemand soortgelijke ervaringen?

Ton van S
13-06-11, 17:28
Ruud

Als ik het goed begrijp stroopt de RX10 alleen op bepaalde plekken op, niet overal dus?

Dat brengt mij aan het twijfelen over het probleem namelijk. Zelf gebruik ik al een aantal jaren RX5, 7 en 10. Het probleem komt mij iig onbekend voor. Waar ik aan denk is dat je misschien tussendoor te weinig geroerd hebt in de RX10. Anders zou je de RX10 iets moeten verdunnen met RX5

edit: kan het zijn dat op de plekken die je opnoemt kit heeft gezeten? Zou best kunnen zijn dat je dat niet genoeg ontvet hebt.

Ruud
13-06-11, 17:51
Als ik het goed begrijp stroopt de RX10 alleen op bepaalde plekken op, niet overal dus?.

Ja, daar waar de ronde tank ondersteund wordt omdat ik alle kanten moeten behandelen.



kan het zijn dat op de plekken die je opnoemt kit heeft gezeten? Zou best kunnen zijn dat je dat niet genoeg ontvet hebt.

Nee geen kit en vet resten.
Twee weken terug heb ik de tank schoongekrabt en licht geschuurd om losse roestresten te verwijderen en ontvet.

Het enige wat ik kan bedenken is:
De tank was ongeveer voor 50% van het oppervlak geroest, de overige 50 % heb ik gekrabt tot er niets meer afkwam.
Er bleef nog een deel van de oorspronkelijk verf zitten, die kreeg ik er gewoon niet vanaf.

Ik vermoed dat dat het probleem is.

Ton van S
13-06-11, 17:53
Waar het opstroopt is waar nog oude verf zit?

Ruud
13-06-11, 17:57
Niet speciefiek en moeilijk te zien maar er komen wel wat rode plekken te voorschijn, de tank was oorspronkelijk rood.
Het lijkt erop dat het niet alleen daar gebeurd maar gewoon waar het steuntje zit.

Bij mij staat op het blik RX10 ook niet hoelang het moet drogen.

Ton van S
13-06-11, 17:59
Vreemd..

ik heb de tank van de Amazon ook met Rx5 en 10 bewerkt en dat is wel goed gegaan ondanks de resten verf die erop zijn gebleven

NoTVR
13-06-11, 18:27
Ik verwijderde onlangs de vloermatten van de bodem van de 11 jaar geleden met RX10 behandelde Fulvia, en tot mijn grote schrik was het kletsnat. Dat mag me niet verbazen, want de auto staat al twee jaar buiten, en was de eerste zonnige dagen volledig beslagen van binnen. De matten heb ik er 10 jaar niet uit gehad.

Na droging zag ik vele bobbeltjes op de RX10, en vemoedde heel veel ellende, maar dat bleek niet het geval. Onder de bobbeltjes zat -voorheen- geen roest, en daarop houdt RX10 blijkbaar gewoon niet.
Wel zat er wat heel lichte roest op eerder geroeste plaatsen, maar het mag eigenlijk geen naam hebben. Heb de kwast erbij gepakt, en ik denk dat het dan goed is voor weer 10 jaar.

Een goede combi vind ik 50% RX5 en 50% RX10. Je hebt er heel weinig van nodig. Aangezien een Fulvia uit '75 is gemaakt van weggegooide conservenblikjes kan ik er weinig anders van maken dan dat het spul werkt.
Het onderstel heb ik een week geleden weer eens goed bekeken, maar... er zit gewoon geen noemenswaardige roest.

RX10 houdt niet op lak, RX5 houdt zo goed op lak dat je het er niet meer af krijgt. Zelfs niet met Thinner.

Ruud
13-06-11, 18:49
RX10 houdt niet op lak, RX5 houdt zo goed op lak dat je het er niet meer af krijgt. Zelfs niet met Thinner.

Ja en nu begrijp ik het niet meer, want de hele tank is integraal in de RX5 gezet.

Of hecht RX10 niet op RX5, als er lak onder de RX5 zit ipv roest...

Ton van S
13-06-11, 18:53
Ruud

Even een paar dagen geduld ajb. De Amazon is al weer even geleden, maar ik ga a.s. week dezelfde truc nog uithalen met de Golf. Ik hou je wel op de hoogte en anders ...................een Gummen RX meeting in huize van S? :-)

Elentinos
13-06-11, 19:00
NoTVR's Fulvia is idd het bewijs dat RX-spul prima werkt.
Ik gebruik het ook al jaren, naar volle tevredenheid. Mijn ervaring is ook dat je RX5 prima over bestaande lak en blank metaal kan smeren. Dat eerst laten aanroesten heb ik nooit gedaan en heb ik nooit nodig gevonden.
Dus overal waar RX10 (idd liefst wat verdund met RX5) op moet komen moet je eerst RX5 smeren, dat werkt het best.
Het enige nadeel vind ik de lange droogtijd van RX5. Maar dat is ook waarschijnlijk de reden dat het zo goed werkt. Zo'n middel heeft nu eenmaal tijd nodig om overal in en onder te kruipen.

Het kan best zijn dat er tegenwoordig mooiere en vooral makkelijkere middeltjes te koop zijn, maar ik blijf bij de RX-producten, die hebben zich inmiddels voor mij helemaal bewezen.

Het fenomeen wat Ruud ondervindt herken ik niet. Maar ik denk dat het verdunnen van RX10 met RX5 gaat helpen.

Eddieee
14-06-11, 10:14
Ook ik gebruik RX5 en RX10 bij de restauratie van de Jensen. Zowel op opgeschuurde delen als op gezandstraalde onderdelen. Ik doe meestal 3 lagen. 1x RX5, daarna RX10 dat is verdund met 10% a 20% RX10 en dan nog een laag RX10.

Ik herken wat Ruud zegt wel, maar dan enkel op plekken veel RX5/RX10 is blijven staan. Lees: in hoekjes/stukjes waar door de zwaartekracht het een en ander naartoe is gestroomd. Op dergelijke plekken duurt het vrij lang voordat het door en door is uitgehard. Sowieso wacht ik minimaal een etmaal voor ik de volgende laag aanbreng en probeer ik het een week te laten drogen/uitharden voordat ik iets monteer.

BTW, iemand die ik ken, heeft proefondervindelijk allerhande anti-roestmiddelen getest door roestige stukken metaal ermee te behandelen, het in de buitenlucht te leggen en om de paar maanden te controleren of het werkt. Erg geinig: lees hier de test (http://www.amerikaanseautosite.nl/roest_test.htm).

Nielsje
16-06-11, 10:53
Is RX5 ook over te lakken met een 2 componenten epoxy primer? Mijn accubak was flink aangetast door roest. Heb deze nu ontroest en op diverse plaatsen gelast maar wil wel voorkomen dat het opnieuw begint met roesten. De reden waarom ik dit wil is omdat ik het uiteindelijk met 2 componenten lak wil aflakken zodat het dezelfde kleur heeft als de rest van de motorruimte.

Ruud
16-06-11, 11:05
Over RX5 rechtstreeks niet (volgens mij), wel over RX10.
Dus eerst een laag RX10 erover, en dan aflakken in de gewenste kleur.

Eddieee
16-06-11, 11:33
Nielsje, spuit je die 2K epoxy primer? Ben wel benieuwd. Ik gebruik zelf regelmatig een 1K epoxyprimer (Ferpox), puur omdat dit als hobbyist makkelijker is te verwerken (kwast, roller of verfspuit/-bus).

Overigens is RX5 (en Owatrol etc.) een roestafsluiter/conserveerproduct, gebaseerd op gekookte lijnolie. RX10 is een lak die daar op hecht. Als je iets wil schilderen/spuiten met gewone 1K/2K lak zou ik zelf niet kiezen voor het Rx5/RX10 concept. Ik zou dan kiezen voor een roestomvormend product (o.a. Fertan, Noverox, Brunox, Rustyco) dat mbv fosfaten een chemische reactie inzet en de roest verwijdert/omvormt. Voordeel is dat je dan verder kunt met gewone verfsystemen en niet over een lijnolie product gaat schilderen met een grote kans dat het op elkaar inwerkt met als gevolg een slecht hechting, chemische reactie of zelfs roestvorming die verder gaat onder de aangebrachte lagen.

Dat Rustyco komt er trouwens goed uit in deze test (http://www.amerikaanseautosite.nl/roest_test.htm). Ziet eruit alsof dat echt de roest 'opvreet'.

edit: met een beetje zoeken is de ouderwetse loodmenie ook nog wel te vinden. O.a. tenco en werdol zijn merken die het nog leveren. Ouderwets goed spul.

Dennis Cavallino
16-06-11, 12:00
Sinds ik Cars heb gezien gebruik ik dit:

http://www.seeklogo.com/images/P/Pixar_Cars_-_Rusteze-logo-CD235902CE-seeklogo.com.gif

PACO
16-06-11, 12:21
Hey, volgens mij gebruikt Jasper dat ook: Rust-Eze - Sherrif's Badge edition.
Gaat wel door 3 potten de maand heen op die behaarde bleke schijtbumpers van 'em.

Nielsje
16-06-11, 14:05
Nielsje, spuit je die 2K epoxy primer? Ben wel benieuwd. Ik gebruik zelf regelmatig een 1K epoxyprimer (Ferpox), puur omdat dit als hobbyist makkelijker is te verwerken (kwast, roller of verfspuit/-bus).


Ik spuit dit. Maar gebruik het wel alleen waar echte 2k autolak opkomt, aangezien het rotwerk is (alles goed afplakken en veel schoonmaakwerk van spuitpistool, maatbeker enz.) Voor de overige dingen en onderzijde gebruik ik gewoon 1k primer via spuitbus of kwast.

Dat Rustyco ken ik wel maar heb het nog nooit gebruikt, zal het eens vandeweek halen en gebruiken.

Noobie
16-06-11, 14:35
Rustyco zal wel weer gewoon schoonmaakazijn zijn.. doet hetzelfde met roest.

OOPS
22-03-12, 10:41
Even een proefballonetje...: waarom wordt Rx5 --> Rx10 niet geadviseerd voor de buitenkant van de carrosserie? Is dat vanwege de dikte/troperigheid en lange droogtijd waarmee je dus lopers krijgt?

Boertje
22-03-12, 14:41
Even een proefballonetje...: waarom wordt Rx5 --> Rx10 niet geadviseerd voor de buitenkant van de carrosserie? Is dat vanwege de dikte/troperigheid en lange droogtijd waarmee je dus lopers krijgt?

RX10 is niet echt overschilder/verf/spuitbaar geloof ik.

OOPS
22-03-12, 14:47
Wat ik zo lees is dat RX10 een afwerklaag is, die in principe niet overschilderd hoeft te worden. Verkrijgbaar in RAL kleuren. Het is wel overschilderbaar met synthetische lakken zie ik op http://www.caprotech.nl/RX10.php

Maar waar ik op doel: ik speel met de gedachte wat er zou gebeuren als ik een hele carrosserie in de RX5/RX10 zou zetten. Een mooi resultaat zal het niet geven....maar hoe lelijk is lelijk? Eigenlijk moet ik eens een stukje testen denk ik. Wat mij opviel is dat men RX10 vooral adviseerd voor de binnen- en onderkant van een auto. Waarom niet de buitenkant? Die lelijkheid?