PDA

View Full Version : Dagwaarde oudere auto?



janspeed
25-01-12, 13:15
Weet iemand hoe ik de dagwaarde van een oudere auto kan bepalen? de diverse online zoekers gaan maar terug tot 1999...
Het gaat om mijn RRC V8 uit 1981.
Wordt daarbij ook nog iets gerekend voor de nieuwere opbouw, motor en bak?
Of moet ik 'm laten taxeren? (ik ga 'm niet als oldtimer laten verzekeren, gewoon als daily driver)

Jasper
25-01-12, 13:18
Bij zo'n bijzonder model (de aanpassingen althans) lijkt me een taxatie geen overbodige luxe. Waar heb je de dagwaarde voor nodig? Verzekering?

EDIT: huh, tik je die laatste zin er nou bij in de edit? Nou lijkt het of ik stom ben. :)
Anyway, taxeren dus!

janspeed
25-01-12, 13:20
yep, Ninja-edit ;-)
Kan iemand mij misschien een goeie taxateur aanbevelen in omgeving Eindhoven?

Henk
25-01-12, 13:23
Klopt.

Na een bepaald jaar klopt de formule niet meer om de dagwaarde te bepalen, des te nieuwer de auto, des te beter de schatting. Maar als het liefhebberij gaat worden, of oldtimerspul, dan moet je gewoon taxeren.

brun
25-01-12, 13:38
Staat ie hier niet bij? De Audi (1985) herkende ie nog wel.

https://www.independer.nl/autoverzekering/bereken-dagwaarde.aspx

w220l
25-01-12, 13:49
Wel uit de buurt van de RDW blijven, je kan een behoorlijk probleem krijgen met de 1/3e-2/3e regeling door de nieuwe koets, motor en bak...

Vriend van mij heeft gedoe met een G-klasse EN een RRC, de G is inmiddels geaccepteerd, de RRC is afgewezen en is nu geregistreerd als 89'er op kenteken ( wat het ook eigenlijk is..)

geelhoed
25-01-12, 14:07
Ik download alle autotrack occasions regelmatig, om een afschrijvingsmodel van data te voorzien.

Ik heb dus 9034 RangeRovers in mijn bestandje waarvan er 36 van voor 1986 zijn:


1 1985.75 94886km 6899eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 V8 EFI 163PK Airco.
2 1985.75 94886km 6450eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 V8 EFI 163PK Airco.
3 1985.75 94886km 5950eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 V8 EFI 163PK Airco.
4 1985.17 140000km 6950eu | Land Rover Range Rover 3.5IV8 Vogue
5 1984.75 145000km 7950eu | Land Rover Range Rover 3.5IV8 Vogue
6 1984.58 89025km 3499eu | Land Rover Range Rover 3.5 V8 4X4 Camel Trophy Offroad
7 1984.58 89025km 2999eu | Land Rover Range Rover 3.5 V8 4X4 Camel Trophy Offroad
8 1984.50 80629km 7950eu | Land Rover Range Rover Classic 2.8 TD Isuzu Nieuwstaat
9 1983.92 113419km 8950eu | Land Rover Range Rover Vogue 3.5 V8 Automaat Belasting
10 1983.83 133000km 27500eu | Land Rover Range Rover Classic 3.9 EFI Belastingvrij
11 1983.83 133000km 24750eu | Land Rover Range Rover Classic 3.9 EFI Belastingvrij
12 1983.25 150000km 2250eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 V8 Belastingvrij
13 1983.17 15516km 4750eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 EFI Belastingvrij
14 1983.17 15516km 3999eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 EFI Belastingvrij
15 1983.08 140000km 6950eu | Land Rover Range Rover 3.5IV8 Vogue
16 1983.00 173935km 9750eu | Land Rover Range Rover 3.5 4WD
17 1982.83 150000km 3500eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 V8 Carb. Ambulans 10
18 1982.00 140000km 18500eu | Land Rover Range Rover 3.9I V8 Vogue SE
19 1981.67 91468km 4900eu | Land Rover Range Rover 3.5 V8 MET Nieuwe APK
20 1981.00 110000km 15950eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 Carb. V8 Belastingvr
21 1981.00 106833km 12500eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 V8 Carb. Belastingvr
22 1981.00 106833km 10999eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 V8 Carb. Belastingvr
23 1979.25 45257km 14950eu | Land Rover Range Rover 3.5 4WD
24 1976.08 23088km 9950eu | Land Rover Range Rover 3.5 Lpg/Belastingvrij/Geel Kent
25 1976.08 23088km 6950eu | Land Rover Range Rover 3.5Lpg/Belastingvrij/Geel Kent
26 1976.08 23088km 6950eu | Land Rover Range Rover 3.5 Lpg/Belastingvrij/Geel Kent
27 1974.83 294800km 12950eu | Land Rover Range Rover 3.5 AUT 4WD
28 1974.42 57325km 7500eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 Carb. Belastingvrij
29 1974.42 57325km 6499eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 Carb. Belastingvrij
30 1974.42 57325km 5999eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 Carb. Belastingvrij
31 1974.00 212130km 7999eu | Land Rover Range Rover Classic 3.9 V8 Belastingvrij
32 1973.00 210040km 13500eu | Land Rover Range Rover Classic 3.9 EFI Belastingvrij
33 1973.00 210040km 12750eu | Land Rover Range Rover Classic 3.9 EFI Belastingvrij
34 1972.17 115000km 9999eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 V8 Carb. Belastingvr
35 1972.17 115000km 12000eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 V8 Carb. Belastingvr
36 1972.17 115000km 11499eu | Land Rover Range Rover Classic 3.5 V8 Carb. Belastingvr

janspeed
25-01-12, 14:08
Staat ie hier niet bij? De Audi (1985) herkende ie nog wel.

https://www.independer.nl/autoverzekering/bereken-dagwaarde.aspx

nee, geeft geen gegevens op mijn kenteken.

brun
25-01-12, 14:10
Zet gewoon zelf de dagwaarde op 1500 euro...

Jasper
25-01-12, 14:15
Ik download alle autotrack occasions regelmatig, om een afschrijvingsmodel van data te voorzien.

http://94.100.118.66/535800001-535850000/535807701-535807800/535807796_5_Vtq8.jpeg

geelhoed
25-01-12, 14:36
Wat jij wil...

Voorbeeldje van het model:

http://www.youtube.com/watch?v=2CSoTrp31Jw

janspeed
25-01-12, 15:07
thnx geelhoed, interessante data.

Harold
25-01-12, 15:17
http://www.rietveldtaxaties.nl

taxeren kan altijd interessant zijn, ook als je 'm niet als klassieker gaat verzekeren.


Taxeren ook zinvol bij alleen WA verzekering

Niet iedereen staat erbij stil dat taxeren ook veel nut heeft wanneer het voertuig WA-verzekerd is. Raakt de eigenaar namelijk buiten zijn schuld bij een aanrijding betrokken, dan moet de verzekeraar van de tegenpartij zich, bij het uitkeren van de schade aan hem, baseren op het taxatierapport, in plaats van de - meestal veel lagere - dagwaarde.

Lennart
25-01-12, 15:18
Janspeed? Toevallig bedoeld om de fiscale waarde te bepalen voor de 35% bijtelling?

Dan moet je de economische waarde hebben. Die kun je zelf bepalen, maar je moet het natuurlijk wel een beetje geloofwaardig houden. 1500 euro lijkt me niet eens zo verkeerd. De fiscus kan aan je vragen om deze zelf opgegeven waarde te beargumenteren en dan zou een inruilwaarderapport van een dealer al moeten kunnen volstaan.

Een taxatierapport is doorgaans voor de verzekering bedoeld. Daarmee wordt eigenlijk de vervangingswaarde bepaald en die ligt natuurlijk hoger dan de economische waarde, dus voor de bijtelling wil je die niet overleggen.

Dit zijn dus twee verschillende dingen, waarbij je belang hebt dat de taxatiewaarde hoog uitvalt en die economische waarde juist laag.

Harold
25-01-12, 15:21
ritje naar dealer maken voor opgave van de dagwaarde, zetten ze zo op dealer-briefpapier als je er om vraagt
klant liet dat ook doen bij zijn mercedes.....waarde was minus 750 euro met herstel van schade meegerekend....dat kan natuurlijk niet dus kreeg hij zwart op wit dat de waarde 500 euro was, en da's pas handig voor een ultra lage bijtelling ;)

janspeed
25-01-12, 15:36
@Lennart: Is bij mij niet aan de orde.
@Harold: precies! Ik ga 'm laten taxeren om die reden, voor het geval ik buiten mij eigen schuld wordt aangereden. Is me in 2009 ook overkomen met mijn V940. Die was economisch total loss. Daar kreeg ik met moeite een redelijk bedrag voor terug terwijl ik veel techniek had vernieuwd aan die auto.
Dank voor het linkje.

Lennart
25-01-12, 16:49
Okay, dan moet je dus een taxatierapport laten opstellen door een beeidigd taxateur.

Let wel, dit is ook niet heilig; een verzekeraar van een eventuele toekomstige tegenpartij heeft helemaal niet de plicht om zich aan jouw taxatierapport te houden.. Is eigenlijk alleen echt handig icm all risks verzekering.

Dutch
26-01-12, 01:07
Janspeed? Toevallig bedoeld om de fiscale waarde te bepalen voor de 35% bijtelling?

Dan moet je de economische waarde hebben.

Handig linkje, dat van brun, ik zocht nog zoiets. Ding zegt 1500 euro, terwijl ik hier en daar nog 3000 gevraagd zie worden voor E36 325i Coupés. Beetje middelen, lijkt me?

Jasper
26-01-12, 02:40
Diezelfde link onderschrijft waarom ik blij ben met een taxatie en een daarop gebaseerde all risk-polis voor semiklassiekers.

Verschil tussen dag- en taxatiewaarde is 11K namelijk. :)

V4
26-01-12, 19:34
LOL
Al mijn wagens zijn hetzelfde waard : 1500 eur :-)

Elentinos
26-01-12, 19:41
Volgens independer is mijn Mercedes mijn meest waardevolle auto... :-)

netraam
26-01-12, 19:45
En wat is daar grappig aan? :-)

_Arthur
26-01-12, 20:09
Dat die Verarie straks hier in de kofferbak voor een joetje op te halen is.

brun
26-01-12, 20:15
Ehm, dat Independer is inderdaad niet zo betrouwbaar. Ik zie het nu ook. Ik krijg bij elk kenteken een dagwaarde van 1500 euro. Da's volgens mij de waarde die Independer aangeeft bij 'geen idee wat het hok waard is'.

De Coupé GT had trouwens een nieuwwaarde van 200.000 euro volgens dezelfde site...

Ruud
26-01-12, 22:11
Mijn Senator met in 2008 geimporteerde kenteken kent ie niet.
Maar de Monza die in 2009 geimporteerd is kent ie wel...
Ik snap de logica niet meer.

De oude kentekens uit 1971 kent ie wel, en inderdaad: 1500 euro.

Parohl
26-01-12, 22:32
BMW 2002Tii,..............inderdaad 1500 euro.
Voor de duidelijkheid, daar gaat hij niet voor weg !

bats
26-01-12, 22:46
Hmm, voor mijn beide auto's heb ik een dagwaarde van 1.500 bij Independer. En dat zijn nu niet bepaald klassiekers.
Nou ja, we weten toch dat Independe gewoon een TP is, dus laat maar zitten.
Oh ja, ik moet altijd wel lachen om die vrijage tussen Radar van de Tros en Independer. Want bepaald independent zijn ze niet.
Groeten,
Bats

w220l
26-01-12, 22:50
Jaja..

BMW 3800 Euro
Golf Cabrio 1500 Euro
S 350CDI van 4 maanden oud 99700 Euro

en de S63 AMG van 1 jaar oud nog 139000 en een beetje.
(zal het doorgeven aan m'n zwager, volgens mij mist er een kleine 40000 Euro, goed voor de onderhandeling)

Hansv
26-01-12, 22:56
Ha, die W220L;

Mijn Zeuven vinden ze dan maar weer €1500,- waard....

w220l
26-01-12, 22:58
Tja, dat heb je met dat ouwe fiscaalvriendelijke spul he...

w220l
26-01-12, 23:02
Overigens ligt de huidige dagwaarde van de 735( volgens Independer he) niet ver onder de aankoopprijs van een jaar geleden...

_Arthur
27-01-12, 08:08
Oh, bij mijn oldtimer vind ie dat ik geen juist kenteken heb ingevuld, wat raar ;)