Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 15

Discussie: RDW weging procedure

1. Hallo beste forumleden,

Afgelopen vrijdag heb ik mijn BMW 320is bij de RDW laten opnemen voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken. Omdat het een auto betreft die niet in Nederland geleverd is moest hij gewogen worden.

Op de uitdraai "verslag weging" staat: totaal gewicht 1170 kg

Weging moet plaatst vinden met een reservewiel en ten minste een halve tank brandstof. Nu vertelde de keurmeester dat daar 100 kg bij op geteld moet worden.. Klopt deze procedure wel?

twee termen op Nederlandse kentekenbewijzen:
    Massa ledig voertuig > dit lijkt me een auto zonder vloeistoffen en dergelijke
    Massa rijklaar > dit lijkt me een auto inclusief vloeistoffen (zodat hij rijklaar is)

Via google, bron AD.nl:
    Het kentekengewicht wordt door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ontleend aan de Europese Typegoedkeuring (ETG). Het gaat dan om het laagste rijklaar gewicht min 100 kg. Die vermindering heeft te maken met de gewichtsnorm in Nederland. De Nederlandse norm is het rijklaar gewicht van een auto zonder inzittenden en met een halfvolle brandstoftank. Het gewicht van de ETG is inclusief bestuurder en volle (!) tank. Voor het verschil van bestuurder en halfvolle tank brengt de RDW daarom standaard 100 kg in mindering.

Mijn auto heeft dus geen ETG.. Maar wat de auto rijklaar weegt, weegt hij toch? Waarom nog 100kg erbij rekenen??? Ik heb het idee dat ik genaaid wordt en/of dat de keuringmeester regels door elkaar haalt.. Ik heb de RDW inmiddels schriftelijk gevraagd om een document van de weging-procedure en uitleg gevraagd.

Hoe denken jullie hier over?

Ciao
  2. Een poging tot zachtjes naaien...

Wat staat op het oorspronkelijke kentekenbewijs vermeldt als gewicht ??

Overigens is het wegen, als het goed is, onder toezicht van een ambtenaar gebeurd en is het dus een ambtelijk weegrapport.
    En dan is het afgelezen gewicht het gewicht van de auto, als je aan de rest van de weegvoorwaarden hebt voldaan.
  3. Op basis van welk gewicht wordt de houderschapsbelasting betaald? Rijklaar gewicht toch?
  4. Waarom nog 100kg erbij rekenen???
    Als de auto zich over de weg begeeft zit er doorgaans ook een bestuurder in.
  5. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
    Overigens is het wegen, als het goed is, onder toezicht van een ambtenaar gebeurd en is het dus een ambtelijk weegrapport.
    En dan is het afgelezen gewicht het gewicht van de auto, als je aan de rest van de weegvoorwaarden hebt voldaan.
    Mijn idee. Mijn Elise woog 700kg op de weegbrug en is voor 700kg opgeschreven op het kenteken. Kentekengewicht origineel is 690kg volgens de boekjes trouwens.

Ik denk inderdaad dat iemand hier ook probeert er iets van te maken wat er niet is.
  6. Westfield was ook 600 op de schaal, en op kenteken.
  7. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door geelhoed Bekijk bericht
    Als de auto zich over de weg begeeft zit er doorgaans ook een bestuurder in.

Jaja...

Dat doet mij denken aan de weging van m'n El Camino.

Wil je hem met bestuurder of zonder bestuurder gewogen hebben ??

Nah, doe maar zonder....

Ja, dat dacht ik al, dat scheelt wat wegenbelasting he, 120 kg verschil....

Mjah, ik weet hoeveel ik weeg, maar bedankt he.. ;-)

(Thuiskomertje van een Jap ipv het reservewiel,smalle, lichtere banden-velgencombinatie, MINI-krik , 1 lichtgewicht wielsleutel als boordgereedschap en de brandstofmeter op vol vastgezet, was al op voorhand gedaan.. :-) )
  8. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
    Op basis van welk gewicht wordt de houderschapsbelasting betaald? Rijklaar gewicht toch?
    Nope, massa ledig voertuig.
  9. Ja inderdaad op basis van massa ledig voertuig. Op de meeste kentekens staat ook alleen dit gewicht genoteerd en niet het massa rijklaargewicht.

Wat ik begrijp uit het AD artikel is dat de RDW het rijklaargewicht van het ETG pakt en daar 100 kilo van af trekt om op massa ledig voertuig te komen. In mijn geval is er geen ETG van de bmw dus is de auto gewogen. De keurmeester heeft blijkbaar de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt want het is wat mij betreft waanzin dat bovenop het gewogen gewicht 100kilo geteld wordt.

Ik ben daarom ook blij te horen dat er ervaringen zijn waarbij het gewogen gewicht ook echt op het kenteken komt te staan als massa ledig voertuig. Eind deze week krijg ik het kenteken binnen en dan ben ik benieuwd wat er voor gewicht genoteerd staat. Zodra ik wat binnenkrijg van een kenteken en/of een reactie van het RDW over de wegingsprocedure dan laat ik dat meteen weten.
  10. De Lagonda werd leeg gewogen, dus zonder reservewielen. Ze vroegen niet eens of de tank vol of leeg was. Maar goed, hij is ook belastingvrij, dus waarschijnlijk boeide het ze niet zo bij de RDW.
  11. Ik heb een keer een camper laten keuren die ook eerst gewogen moest worden.
    Eerste keer wegen (was toen niet bij de RDW maar bij een weegbrug bij een transportbedrijf of zo) viel onverwacht hoog uit.

Het RDW-mannetje bij de keuring zei dat ie opschreef wat er op het briefje van de weegbrug stond, en had er geen bezwaar tegen als ik terug kwam met een briefje met lager gewicht. Ik dus terug naar huis, alles (echt alles) wat er uit kon er uit gehaald, naar de weegbrug en ja hoor 140 kg lichter. Jammer genoeg net 10 kilo te weinig om nog een schaal om laag te kunnen :-(
  12. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
    Ik heb een keer een camper laten keuren die ook eerst gewogen moest worden.
    Eerste keer wegen (was toen niet bij de RDW maar bij een weegbrug bij een transportbedrijf of zo) viel onverwacht hoog uit.

Het RDW-mannetje bij de keuring zei dat ie opschreef wat er op het briefje van de weegbrug stond, en had er geen bezwaar tegen als ik terug kwam met een briefje met lager gewicht. Ik dus terug naar huis, alles (echt alles) wat er uit kon er uit gehaald, naar de weegbrug en ja hoor 140 kg lichter. Jammer genoeg net 10 kilo te weinig om nog een schaal om laag te kunnen :-(
    Toch jammer van de moeite geweest om al die lak eraf te schrapen :-).
  13. Haa Lenny, jij rijdt gewoon nog een extra rondje rond het keuringsstation. Paar keer drempeltje meepakken en je bent 10 kilo roest kwijt.
  14. Plamuur bedoel je? Roest zul je niet vinden.

Bovendien vrijgesteld van HSB, dus wat doet het gewicht ertoe?

Wel vreemd, want die ouwe bakken zijn bij mij nooit gewogen. Misschien juist ook wel daarom. Het doet er namelijk niet toe.

Bij mijn 280 SE is het lediggewicht van de Duitse Brief vertaald naar de massa rijklaar op het NL kentekenbewijs. Massa ledig voertuig is 100kg lager gesteld. Dus 100kg lager dan het lediggewicht op de Duitse papieren. Wel vreemd, maar ik ga er niets mee doen natuurlijk.
  15. Zojuist ben ik gebeld door RDW. Medewerker kon in het systeem zien dat er 1170 kg genoteerd staat voor massa ledig voertuig. Daar wordt ook het belastingtarief op bepaald. Alles goed en wel dus. Blijkbaar wist de keuringsmeester niet dat de wegenbelasting over de massa ledig voertuig geheven wordt.

Thanks voor de respons!

Regels voor berichten