Pagina 11 van 90 EersteEerste ... 6789101112131415162161 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 401 t/m 440 van 3571

Discussie: Het luchtvaart/vliegtuigen-draadje

1. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door v164 Bekijk bericht
    De Liede ligt toch voor de kijker rechts van de bocht? Dat is geen kilometer, het is niet exact in de aanvliegroute, maar wel bijna, scheelt maar 200 meter.
    Evengoed, 200 van de koers afwijken op 200 meter van de landingsbaan is wel veel.

Maar Assendelft scheelt ook maar een paar 100 meter zie ik nu, terwijl de afstand tot de landingsbaan wat groter is :-)
    Je moet de kaart van W220 gewoon goed bekijken. Maakt heel veel duidelijk imho.

Vliegtuig kwam dus paralel aan de A9 (vanuit Beverwijk gezien) aanvliegen in de richting van Polderbaan. Rottepolderplein is de vliegtuig dus rechts langsgevlogen.

De vliegtuig is na de A200 (klein stukje snelweg tussen Amsterdam/Haarlem) en voor de A9 (die A9 buigt daar af naar links vanuit aanvliegroute kant gezien) gecrashed in een akker.

De polderbaan ligt net na de A9.
  2. Precies, scheelt maar 2, laat het 300 meter zijn met Kascar
  3. Kaartje van W220l klopt precies. Heb het zelf tientallen keren vanuit het vliegtuigraampje gezien: de aanvliegroute op de Polderbaan loopt parallel met de A9. Vliegtuigen uit Turkije die landen op de Polderbaan vliegen eerst over Limburg/Brabant naar het noordwesten, tot ze boven Flevoland zijn. Dan maken ze een bocht naar links en vliegen over IJsselmeer naar Purmerend. Daar draaien ze weer naar links, over de regio Wormerveer en Assendelft.

Boven Spaarnwoude zitten ze dan al in het laatste deel van hun route, een rechte lijn naar de landingsbaan, en daarmee vrijwel parallel aan de A9.

Als je vanaf die route op de sloperijen wilt uitkomen (liggen circa 300 meter naar het westen) of op Zwanenburg (ligt een kilometer naar het oosten) moet je echt serieus van je baan afwijken. Dat doet een vliegtuig alleen als het volkomen onbestuurbaar wordt (als in de Bijlmerramp). In alle andere gevallen blijft het rechtdoor gaan, zoals in het geval van vandaag.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
  4. Ha, die Gummers;

Als die 1,5km op die foto een beetje klopt dan is Klein Ankara (de Liede) ook wel zoiets van de crashsite verwijderd.
    Minium, Bie? Ik dacht maxium!
  5. Hansv, op google maps meet je 200 meter, zo ongeveer

Precies Brun, ze parkeren dat ding eerder in een willekeurige achtertuin in Assendelft als het misgaat
  6. Ha, die V164;

Oké, maar dan klopt die 1,5km ook niet, schat ik zo.
    Minium, Bie? Ik dacht maxium!
  7. Ja, de Polderbaan is echt een no-brainer. Wordt altijd vanaf het noorden aangevlogen, en het vliegtuig is altijd al minstens tien kilometer vantevoren opgelijnd. Ze hoeven niet eens te sturen. Kunnen kaarsrecht doorvliegen. Ergens bij Purmerend pakt het landingssysteem het baken van de baan op, en dan is het alleen nog een kwestie van snelheid goed houden. Hoogte wijst zich dan ook vanzelf, daar hoef je nauwelijks iets aan te corrigeren. En het is ook nog de langste baan, dus als een vliegtuig een beetje te snel is, is 'r nog ruimte zat.

Daarom is dit ook zo'n raar ongeluk, want dit vliegtuig was dus juist te langzaam. Kan bijna niet dat de piloot zich heeft vergist en door eigen schuld te laag zat.

EDIT: opmerkelijk is wel dat het laatste ongeluk op Schiphol, in 1994, óók een crash vlak voor de landingsbaan was.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/KLM_Cityhopper-vlucht_433
    Laatst gewijzigd door brun; 25-02-09 om 23:31
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
  8. Oke, prutsprutspruts, het is iets meer dan 200 meter om bij Kascar te komen, met 200 meter raak je nét niks, de A9
    Laatst gewijzigd door Sander; 25-02-09 om 23:35
  9. Dus
    Bijgevoegde afbeelding(e)
  10. Het was waarschijnlijk een bewuste keuze van de piloot om in de akker te landen. Bij gescheurde brandstoftanks na een crash: Geen metaal op beton. Geen vonken. Geen alles verwoestende vuurbal. Méér overlevenden.
  11. Zo te zien aan de taxibanen van de polderbaan, is die alleen vanuit het noorden te bereiken met landen. Opstijgen lijkt mij vervolgens alleen richting het noorden te kunnen. (je kan het noordkant van de strip niet via de taxibanen bereiken) Opmerkelijk, waarom zou die alleen van en naar het noorden te benaderen zijn? Iets met veiligheid en geluidsoverlast?

Toen ik vorig jaar in januari met die storm landde na een vlucht vanuit Sevilla en aan kwam vliegen vanuit het zuiden, dacht ik tot nu toe dat het de polderbaan was, maar dat lijkt niet te kunnen. Dat moet de Zwanenburgbaan zijn geweest dus. Ik kan me herinneren dat het taxien naar de terminal echt een eeuwigheid duurde, maar vanuit de polderbaan zou dat nog langer hebben geduurd, want dat is nog verder weg.
  12. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
    EDIT: opmerkelijk is wel dat het laatste ongeluk op Schiphol, in 1994, óók een crash vlak voor de landingsbaan was.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/KLM_Cityhopper-vlucht_433
    Vergeet ook niet de Transavia die eind 1994 van de baan ging: http://nl.wikipedia.org/wiki/Transav..._en_ongelukken

En eventueel ook de overrun van een El Al Cargo in 1999: http://www.volkskrant.nl/archief_gra...n_landingsbaan
    Jaguar XK8 Convertible --- Volkswagen Passat Variant
    "Taste every fruit of every tree in the garden at least once. It is an insult to creation not to experience it fully. Temperance is wickedness." - Stephen Fry
    "Jasper val dood." - RH
  13. Hoorde dat de jargon benaming voor een dergelijk ongeluk 'undershoot' is. Dat vind ik dan wel weer grappig ;-)
  14. JP ging er een beetje over op de radio deze morgen: OK, kudo's voor het perfect werkende alarmplan, echt, ik zie het ze nog niet klaarspelen op Zaventem, maar de moed en professionaliteit van het reddingspersoneel? Die gasten zijn er op getraind en doen hun job, en doen dat goed, maar er zo over oplopen, leek net alsof hij verrast was dat ze het zo goed deden, dat ie verwacht had dat ze het niet professioneel gingen oppakken. Anyway, zal aan de Gristelijke natuur liggen zeker.
    Verder is het een vreemd ongeluk, ook al speculaties over waarom de drie piloten erin gebleven zijn - terwijl de cockpit redelijk intact is (wieltheorie van JB of eventuele interne schade door impact daar gelaten), waarom het zo lang duurde voor ze uit de cockpit gehaald werden, waarom ze geen noodsignalen hebben uitgezonden, etc .... Lijkt wel een aflevering van Fringe - maar dan zonder gigantisch stekelvarkenmonster :-)
    Rock on. RS.
  15. Volgens van Vollenhove zijn de piloten verpletterd door een naar voren komend instrumentenpaneel. Het zal wel héél duidelijkj zijn geweest dat de piloten dood waren, anders waren ze die cockpit echt wel eerder in gegaan.

Wat Balkenende betreft: die heeft denk ik te veel amerikaanse televisie gezien.
  16. Reed vanochtend over de N205/A9/A5 weer naar werk. De drukte op de A9 richting Alkmaar was niet te geloven. Echt een enorme bak file op een plek waar normaal nooit file staat in de ochtend.

Kijkers galore maar weer.
  17. En hier boven 't dorp ook meer drukte dan anders nu de Polderbaan dicht is...
  18. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NAS Bekijk bericht
    Reed vanochtend over de N205/A9/A5 weer naar werk. De drukte op de A9 richting Alkmaar was niet te geloven. Echt een enorme bak file op een plek waar normaal nooit file staat in de ochtend.

Kijkers galore maar weer.

Eh, normaal is de file rond dit tijdstip opgelost op de A9

http://www.tomtom.com/hdtraffic/?region=Amsterdam

4km zowel richting A'veen als richting Alkmaar...
  19. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutch Bekijk bericht
    En hier boven 't dorp ook meer drukte dan anders nu de Polderbaan dicht is...
    Dit soort ongelukken blijft toch altijd ver-van-je-bed, maar we hebben nu dus gewoon iemand op gummen hier die persoonlijk door de ellende geraakt wordt... We leven met je mee...
    You know that reality is immaterial
  20. Nee SS, dat ging ánders...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
    En wie van de gummers hebben daar allemaal last van dan?
  21. Dat vind ik ongepast, Ölle; da's gewoon plat leedvermaak...
  22. Even over dat geen vermogen,motoren uitgevallen enz.
    Die ene passagier die je telkens op tv ziet, die van de NS, die zei gister bij Pauw & Witteman, dat de motoren net voor de klap gewoon keiharde brulden....raar.....

Lijkt wel alsof het vermogen een tiental seconden totaal weg was en net voor de klap weer terug kwam....
  23. Zou kunnen, ik zag ook een ooggetuige op Nederland 2 die zoiets zei, luid brullende motoren en toch hard zakken net voor de klap. Tja, even geen power en dan ineens weer wel... autopilot error, brandstoftoevoerprobleem (uit beide tanks en bij beide motoren...?), of toch een stuurmansfout?

Het gaat nog wel een paar maanden duren eer we het echt weten denk ik, zeker omdat de piloten dood zijn.
    "Taste every fruit of every tree in the garden at least once. It is an insult to creation not to experience it fully. Temperance is wickedness." - Stephen Fry
    "Jasper val dood." - RH
  24. Of de thrust reversers alvast aangezet? En dan toch gas bijgeven?
  25. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
    Of de thrust reversers alvast aangezet? En dan toch gas bijgeven?
    Zo iets doet een ervaren piloot denk ik niet hoor...en er zal vast een of andere beveiliging in zitten, hoogte / snelheid ofzo...

Dit is ook wel interessant:

Nieuws:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/10691...problemen.html
    Laatst gewijzigd door Ahmed; 26-02-09 om 13:13
  26. Pfoeh.... ja, 't kan natuurlijk wel. Maar da's wel zo onnatuurlijk. Het zou wel een mogelijk defect kunnen zijn, "uncommanded deployment" noemen ze dat dan. Zijn wel vaker ongelukken mee gebeurd.
    "Jasper val dood." - RH
  27. Waar heb je die gegevens vandaan, Achmed? *zet grote ogen op*

Interessant. Een landingssnelheid van 150-170 knopen is geloof ik normaal. Daalsnelheid moet zo'n 300 tot 600 ft/min zijn.

Volgens dat staatje begint ie ineens als een gek te dalen, maar bij een vrij normale snelheid. Dan trekt ie 'm op en de snelheid zakt enorm in.

Pilot error? Het lijkt wel alsof hij veel te hoog zat en ter correctie snel naar beneden dook, met de motoren op idle om niet te veel snelheid te winnen. Maar hij schoot door, kwam te laag, trok op en gaf volgas, alleen was dat te laat?
  28. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
    Waar heb je die gegevens vandaan, Achmed? *zet grote ogen op*

Interessant. Een landingssnelheid van 150-170 knopen is geloof ik normaal. Daalsnelheid moet zo'n 300 tot 600 ft/min zijn.

Volgens dat staatje begint ie ineens als een gek te dalen, maar bij een vrij normale snelheid. Dan trekt ie 'm op en de snelheid zakt enorm in.

Pilot error? Het lijkt wel alsof hij veel te hoog zat en ter correctie snel naar beneden dook, met de motoren op idle om niet te veel snelheid te winnen. Maar hij schoot door, kwam te laag, trok op en gaf volgas, alleen was dat te laat?
    Heb ik op een ander forum gevonden. Hier is vrij makkelijk aan te komen hoor, er zijn diverse sites waar je member kan worden en dan real life vliegtuigen kan volgen enz :)
  29. Wow, interessant inderdaad. Ik weet niet helemaal hoe dit te interpreteren, maar van beneden naar boven dus, chronoligisch. Volgens mij zijn de laatste 4 readings dus al als-ie op de grond ligt. Hij is dus in een minuut tijd zo'n 500 meter gezakt, op zich ook nog niet schandalig hard, maar wel sneller dan normaal in de eindfase van zo'n approach.

Maar ja, de REDEN?
    "Jasper val dood." - RH
  30. Stats laten ook precies wat de passagiers bedoelden, dat omhoog trekken en omlaag drukken....

Het lijkt wel alsof hij veel te hoog zat en ter correctie snel naar beneden dook, met de motoren op idle om niet te veel snelheid te winnen. Maar hij schoot door, kwam te laag, trok op en gaf volgas, alleen was dat te laat?[/
    Klinkt wel aannemelijk, merkt dat ie te hoog zit, duikt naar beneden, beetje teveel, wilt gas bijgeven om weer een beetje te stijgen, totaal geen reactie van de motoren....boem?
    Laatst gewijzigd door Ahmed; 26-02-09 om 13:52
  31. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
    Of de thrust reversers alvast aangezet? En dan toch gas bijgeven?
    Das ooit mid air een 767 van Lauda Air overkomen...............naar ik meen in Thailand.................

Yep, hier is ie;

http://en.wikipedia.org/wiki/Lauda_Air_Flight_004
  32. Als ik die stats zo lees, (met een lekenoog) lag het toestal dus om 09:26 UTC al op de grond ipv 09:31? En had -ie op moment van impact 83 knopen voorwaartse snelheid? Dat is zo'n 160 km/h en idd veel te weining om te vliegen.
    Touchdown is normaalgesproken toch met zo'n 250 km/h ?

Bizar trouwens dat dit soort data tegenwoordig zo snel openbaar beschikbaar is! Vroegah kwamen zulke weetjes pas jaren later naar buiten.
  33. Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Romo Bekijk bericht
    Das ooit mid air een 767 van Lauda Air overkomen...............naar ik meen in Thailand.................

Yep, hier is ie;

http://en.wikipedia.org/wiki/Lauda_Air_Flight_004
    Is ook bij een aantal Fokkers (100?) gebeurd. In Brazilië en ook 1 in Zwitserland/Oostenrijk als ik mij goed herinder.

Er zijn ook ooggetuigen die verklaren dat de motoren niet draaiden ena ls je naar de foto's van de motorren kijkt zie je dta d efanblades alleen aan de onderkant verbogen zijn, niet wat je zou verachten als ze nog draaiden bij een crash.

Ik ben iig wel benieuwd naar het uiteindelijke verslag.
  34. De laatste 4 is gewoon de laatst gemeten waarde. Lijkt me niet dat hij zonder snelheid te verliezen over de akker schuift.
  35. Dat van die motoren en de beschadigingen aan één kant las ik ook. Er zijn alleen wel tegenstrijdige getuigenverklaringen. Mensen in het vliegtuig hadden het erover dat de motoren volgas draaiden. Mensen op de grond beweerden dat ze juist stil waren.

Aan de andere kant: de slats aan de voorzijde van de vleugels lijken op de foto's weer gewoon keurig uitgeschoven wat niet wijst op een glijvlucht zonder motorkracht (want dan worden ze ingeschoven, begreep ik, omdat ze het vliegtuig anders afremmen).

36. Radargegevens van het vliegtuig.
    It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
  37. Opmerkelijk plaatje.

Aanvliegroute is volkomen normaal. Geen rare plotselinge dalingen of koerswijzigingen, tot op het allerlaatste stuk, dan gaat het ineens vrij vroeg naar beneden.
  38. *trekt ook een deskundig vliegtuigexpertengezicht*

En volgens mij haalt ie de landingsbaan ook niet.
  39. Scherp SS
    Tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets - Oscar Wilde

Regels voor berichten