|
*gruwelt van de in m’n vorige bericht opgeschreven contaminatie*
Het was ook best heftig brun….Althans, ik ben toch wel flink geschrokken. En idd kan het geen kwaad met de verzekering, ik ben sowieso maar WA met beperkt casco verzekerd. Het wordt dus gewoon zelf schokken…:)
Een schets van afgelopen vrijdag: op naar de Nordschleife voor het bekijken van wat gegum en heel veel Ferrari’s op de Nurburgring, het waren immers de Ferrari Racing days op het Grand Prix gedeelte.
Ik had geen zin in Autobahn-rasen, we (m’n broer en ik) hadden immers de tijd en dus was er een route uitgestippeld waarbij je Nederland verlaat via de A76 in Limboland.
Al snel in Duitsland rijd je via de 258 het begin van de Eifel in. Gewoon lekker sturen op kronkelwegen ipv rechtuitbranden…:) Nou ja. Dat was de bedoeling…. Een A6 met 240 traktorpaarden in het vooronder reed wel zó als een bejaarde gedurende een lange tijd zodat ik de ene na de andere mooie bochtencombinatie aan me voorbij zag gaan. Toen ik er eindelijk voorbij kon (remember: kronkelwegen én brommermotor…:)) ging het tempo natuurlijk omhoog, echter werden alle toegestane maximum snelheden (veelal 70 km/h) weldegelijk in acht genomen. Immers het regende lichtjes én je rijdt in een onbekende omgeving.
Op een zeker moment doemt er een links-rechts combinatie op en snijd ik de linkerbocht wat af om beter in te kunnen sturen voor de rechterbocht. Echter alsnog te weinig; bij de lastwissel van de rechterbanden naar de linkerbanden breekt m’n achterkant ineens uit. Ik stuur tegen maar het leek wel alsof er zeep op het wegdek gesmeerd was. Ik kon helemaal niets doen behalve afwachten waar we zouden belanden…. Met de voorkant van de bella naar de binnenzijde van de bocht gericht glijden we nog over asfalt maar de achterkant wil nog sneller…:( Na een 270 graden-draai en dus de voorkant in de richting van de buitenzijde van de bocht, vegen we twee reflectorpaaltjes in de berm omver, trekken diepe sporen en komen we met een forse klap met de achterzijde in een greppel van plusminus een halve meter diep tot stilstand…. Eerste gedachte: we markeren beiden niets en de Alfa is compleet afgeschreven. Dat is immer zo gebeurd...:) En natuurlijk volgen er een paar scheldwoorden. Iets met God, und so weiter….:) Ja Dutch, het filmwerk op precies dat moment was echt geheel toevallig.
Een eerste blik na uitstappen: een sideskirt is niet gebouwd op bermvegen en ligt er compleet af. Verder lijkt alles nog heel, raar maar waar. Met wat gasgeven en heftig duwwerk van m’n broer rijd ik zelfs het raspaardje uit de greppel. De bella slaat wel wat moeilijk aan. Niet zo gek naar blijkt; de einddemper lijkt professioneel met graskluiten te zijn dichtgemetseld, van echt lekker vrij ademen lijkt geheel geen sprake…:) Een tweede, betere blik leert ons dat de einddemper de grootste klap heeft opgevangen omdat hij plusminus 10 cm lager hangt dan normaal. De einddemper zit nog vast met de helft van z’n rubber, het middenpijprubber is geheel gescheurd. De achterbumper heeft via de einddemper ook een klinke klap gehad waardoor er flinke lakbeschadingen zijn en er een scheur in m’n (kunststof) bumper zit.
Ik heb de Polizei op de hoogte gebracht en ze hebben m’n gegevens opgenomen. Wegrijden en de kans laten bestaan dat een motorrijder onderuit glijdt over mijn graskluiten houd ik niet van.
Een passerende Nederlandse Ferrari-rijder bleek toevallig in hetzelfde Gastehof te verblijven en bevestigde mijn rijden-op-eieren-ervaring: ook hij had, weliswaar 2 bochten eerder, een uitbreekervaring met z’n 355 gehad terwijl er normaal gereden werd.
Op zaterdagochtend ben ik even onder de bella gekropen en heb de boel professioneel met tiewraps weer omhoog gebracht. Daarmee verhelp je de ontstane scheur in de uitlaat natuurlijk niet zodat op de weg terug naar NL ik ineens een mooie vonkenregen onder de bella had. De einddemper hing half op het asfalt, de andere kant zat, juist, nog geheel professioneel vast aan de tiewraps…:)
Met de juiste beweging lag dat ding zo in de kofferbak en was het geluid van een Duitse Golluf 2 met 4 regenpijpen echt een feit….:)
Minder weerstand in de uitlaatlijn betekent toch in de hogere toerenregionen meer vermogen? Dat werd dus even uitgeprobeerd… Geen trillende wielen oid als gevolg van de schuiver, wel pijnlijke oren na 75 km demperloos Autobahn-rasen.
Foto’s en filmpje volgen nog…
|