Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rivian

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Rivian

Rivian heeft de volledige elektrische Pick-Up en SUV (7-zitter) aangekondigd die eind 2020 op de markt komen.

https://products.rivian.com/

SUV: https://electrek.co/2018/11/27/rivian-rs1-electric-suv

Pick-Up: https://electrek.co/2018/11/26/rivia...-pickup-specs/

Ik kan hier wel aan wennen. Check vooral de specs van die dingen, incl. mooie offroad features (geen lift kit meer nodig) en zeer rappe acceleratietijden van 3 seconden, lange ranges en hoge topsnelheden. Indrukwekkend!

Rivian heeft al een indrukwekkend lijstje investeerders achter zich weten te scharen en wordt door velen gezien als een blijvertje in de automotive wereld, niet in de laatste plaats omdat ze zich niet alleen richten op de verkoop van auto's, maar met name ook op het verkopen van hun platform aan andere fabrikanten: Ze doen al veel B2B en het is denk ik slim dat ze hebben afgezien van het ontwikkelen van een middenklasse EV.
    https://www.wired.com/story/rivian-w...-did-for-cars/

Gaaf ding. Ben benieuwd naar de prijzen. Hopelijk kunnen ze daadwerkelijk iets produceren. Een 'one-off' maken is 1, productie draaien toch wel wat ingewikkelder.

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
    1984 Saab 900 Turbo T8
    1981 Mercedes RMB 207D
    1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

Die 180kwh accu, dan heb je dus iets van 12-1300kg batterijen aan boord. Jongens wat zijn we groen :-)

Comment

Mooi ding. Gewicht blijft wel een ding voorlopig maar nu sommige onderdelen niet meer nodig zijn gaat het er futuristich uitzien allemaal. Maar Denis; Denk je dat er in de toekomst wel productie electro auto’s komen met RWD waarbij je alle veiligheid opties kan uitzetten en lekker kan driften? (Dus betaalbare fun auto’s).

Comment

Ja Kleintje, over 5 jaar zie je die ook gewoon tijdens driftcursussen alsof het de normaalste zaak ter wereld is. Lijkt me wel makkelijk, dat instant koppel. Ik merk wel steeds meer hoe kinderachtig alle veiligheidssystemen worden. Bij AMG kun je bij de CLA/GLA e.d. bijv. maar 1 drift maken en dan gaat 't systeem weer terug in de nanny-mode. Echt belachelijk, want je moet die drifts op zeer hoge snelheid inzetten in Sport+ mode. Dus vrij bewust. Waarom moet dat systeem dan weer aan? Dus ik verwacht dat elektrische auto's straks ook niet of nauwelijks zonder veiligheidssystemen aan kunnen rijden.

Maar driftende Tesla-filmpjes heb ik al gezien en ook omgebouwde E36's. Daar zijn gewoon kits voor te koop: https://www.youtube.com/watch?v=fl7VYwrkLDI (zie ook de linkjes eronder naar de kits met ModelS motor en accupakket). Dus ik verwacht wel degelijk auto's op de markt waarmee je elektrisch kunt driften, maar ik denk wel dat je het woord 'betaalbaar' iets anders moet definiëren. Overigens zou ik zelf wel meteen AWD willen. Met zoveel koppel wordt dat net alsof je in een 1:1 RC-auto drift. Dus driften op véél hogere snelheid. Dat lijkt mij wel vet.

Hoe het zal vergaan met elektrische auto's tijdens trackdays weet ik nog niet. Tot nu toe wordt alles wat ik gezien heb te heet en net als benzinetanks die leeggaan op circuits gaan ook accu's snel leeg, maar er zijn opeens wel meerdere fabrikanten die elektrische raceauto's aanbieden op TCR-niveau. Dus dat ze heet worden is al snel geen issue meer. Een gave auto vind ik de Cupra: https://www.cupraofficial.com/cars/r...s/e-racer.html, maar er zijn wel meer 100% elektrische raceauto's te koop nu.

Daarnaast is er afgelopen weekend een 24-uurs race geweest met elektrische auto's in Duitsland: https://www.facebook.com/ecograndprix. En iedereen die daaraan meedeed vond 't echt heel leuk. Je kunt dus niet meer ontkennen dat circuits meer en meer aan laadpalen moeten gaan denken. Momenteel kun je nog gratis je EV/PHEV opladen op de circuits waar ik kom (behalve de Nordschleife). Een gemiste kans trouwens dat een circuit als Assen zo'n evenement niet naar zichzelf heeft toegetrokken. O wacht, ja de omwonenden willen 's avonds en 's nachts geen races/herrie.... LOL

---

Woes: Ze hebben een plant van Mitsubishi overgenomen in de VS en produceren nu al als toeleverancier voor diverse fabrikanten. Een eigen serie is niet zo'n issue op dit moment. Maar gezien de snelle toestroom van pre-orders zullen ze waarschijnlijk wel moeten gaan opschalen. Dat opschalen naar grote productieaantallen lukt door samen te werken met Staten (subsidies voor 'groen' + werkgelegenheid) en door bestaande fabrieken/productiefaciliteiten in te lijven. Maar daar ligt al een heel plan voor klaar. Dat lukt ze wel.

Los van de elektrische aandrijving als argument, zijn het vooral de specs en het praktisch gebruik dat veel Amerikanen (en anderen) direct al aanspreekt. Vergeet niet het in de VS en Canada, meer dan in Europa, heel gebruikelijk is om een weekendvoertuig te hebben waarmee je the middle of nowhere intrekt (al dan niet met je boot of jetski's erachter, en je mountainbikes erop). Ik kan me alleen zo voorstellen dat deze Rivian's er weleens voor kunnen zorgen dat mensen hun sedans/MPV's wegdoen en voortaan met 1 auto alles doen. Want met deze auto's kun je natuurlijk overal voor komen rijden. En dat kun je niet van veel pick-ups en SUV's zeggen.

----

Comment

Een driftende Tesla is me toch nog een beetje als een Miele-stofzuiger op zwenkwieltjes.

Voor de rest wel eens over het racepotentieel. Formule E wordt ook elk jaar leuker, mede dankzij de échte stratencircuits.
            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
              Formule E wordt ook elk jaar leuker, mede dankzij de échte stratencircuits.

Haha. Speciaal voor jou hebben ze een nieuwe gadget. Attack mode!

Volg ergens op de baan een andere lijn, dan maak je meer maar heb je ineens de beschikking over attack mode en kan je met aanzienlijk meer power je voorganger voorbij. De nintendo generatie kan zijn lol op.

Tja, wij vonden DRS op de F1 al fake, daarna kwam 'fanboost' *kots* op Formule E, dan denk je het wel gehad te hebben maar het dumbing down is blijkbaar echt niet meer te stoppen :-(

Over de feiten waarom ze bij FE wel mooi uitkijken om met die wagens weg te blijven van Spa en Monza, ach, ik begin er niet meer aan...

Comment

FE heeft teveel onzin à la Mariokart, maar vooral die stratencircuits in de stad staan mij tegen. Dat is nooit leuk. (zie GP Singapore, Monaco, Valencia, etc.). Gelukkig hoeven ze niet meer van auto te wisselen, dat was helemaal knullig in een serie die juist BEV's moest promoten.

Maar die truck: ik vind dat wel wat. Alsof een F150 die nu massaal verkocht wordt zo'n lichtgewicht is. En daar ligt tegenwoordig een V6 met een 10-traps automaat in. Een elektrische aandrijflijn lijkt me beter geschikt om op een efficiënte manier altijd koppel in overvloed te hebben.

Comment

Karretje als SUV weegt zo'n 100 kg meer dan een Tesla X, er mag 3500 kg aan de haak, reikwijdte 400+miles.
                  Niet verkeerd voor het formaat en verwachte verkoopprijs.
                  Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                    Karretje als SUV weegt zo'n 100 kg meer dan een Tesla X, er mag 3500 kg aan de haak, reikwijdte 400+miles.
                    Niet verkeerd voor het formaat en verwachte verkoopprijs.
                    Ja, een schot in de roos. Die 400+ Miles is overigens alleen voor de 5-zitter. De 7-zitters hebben nog altijd een acceptabele range.

Mercedes staat meteen voor lul met de nieuwe e-Vito die maar 150 km kan rijden... Ik geloofde dat eerst niet eens. Zo weinig. Dat wil toch niemand?? Op de MB e-Vito site zeggen ze dat er 23 duizend zijn besteld. Dat geloof ik niet.
                    Last edited by Dennis Cavallino; 05-12-18, 14:02.

Comment

Hieronder staat een mooi geschreven artikel met alle pros (specs / prijzen) & cons (concurrentie / dealernetwerk) erin. De snelle long-range versies worden als eerste geproduceerd en zullen richting de 90 mille gaan. Pas daarna komen dezelfde modellen met kleinere accupakketten voor 60/70k. De mensen die impulsief pre-orders hebben geplaatst zullen wel even schrikken als ze de 400+ Mile versie willen en dat 30k meer blijkt te kosten. Aan de andere kant, voor dat geld worden nu ook de snellere pick-ups verkocht en die gaan als warme broodjes. Zoals in 't artikel staat heeft Amerika de sedans niet meer in 't vizier en gaat iedereen voor SUV's en Pick-Ups. En zoals Joep al zegt worden daar de motoren steeds kleiner. Steeds meer 4-cilinder turbo's trouwens. Dus de emotie om van V8's af te stappen is al rap verdwenen. Best bizar eigenlijk hoe snel zo'n revolutie in autoland gaat.

http://www.wglt.org/post/ev-world-re...specs#stream/0

Comment

Schrikken ?? Waarvan ??
                        De R1S is, verwacht weliswaar maar toch, dan nog steeds zo'n 55k goedkoper dan een Tesla X 100d.
                        Aan de andere kant van de plas is het nog steeds " size does matter" , voor bijna de prijs van een model 3 rijden ze twee maten groter met de versie met 240m+ of 310m+ reikwijdte.
                        Last edited by w220l; 05-12-18, 15:12.
                        Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                          FE heeft teveel onzin à la Mariokart,
                          Ik voorzien straks een knop op het stuur waarmee je een schildpad op je voorganger kunt afvuren!
                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht

Mercedes staat meteen voor lul met de nieuwe e-Vito die maar 150 km kan rijden... Ik geloofde dat eerst niet eens. Zo weinig. Dat wil toch niemand??
                            Je bent loodgieter, electriciën of groenteboer ergens in een stad en je rijdt max 150km per dag, waarom dan die 41kwh batterij wisselen voor eentje 4x zo groot die tienduizenden euro's extra kost en een deel van je laadruimte inneemt? En rij je echt meer: voor langere afstand en snelweggebruik is zo'n criminele diesel op dit moment gewoon een beter alternatief.

Dit is het hele probleem met electrisch bij de huidige stand van de techniek, die batterijen zijn duur en zwaar (en over de duurzaamheid valt ook nog wel wat op te merken).

Comment

Juist voor dit soort bestelwagens is waterstof de oplossing. Ook voor vorkhefrucks en dat soort spul. Op elk bedrijventerrein een waterstoftankstation, en klaar.
                              VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht
                                Juist voor dit soort bestelwagens is waterstof de oplossing. Ook voor vorkhefrucks en dat soort spul. Op elk bedrijventerrein een waterstoftankstation, en klaar.
                                Nee, dat wil de waterstoflobby (die steeds kleiner wordt) je laten geloven. Waterstof moet eerst aangemaakt worden (met tientallen procent aan verliezen), dan gecomprimeerd (met tientallen procenten verlies) en dan weer omgezet in elektriciteit (wederom met verliezen).

Wat V4 deels zegt. De meeste bouwvakkers rijden om 7.00 uur eerst langs de Bouwmaat, dan om 7.20 uur naar hun klus, dan staat dat busje de hele dag geparkeerd, en om 16.30 uur rijden ze terug. 100 km is veel en elektrisch is echt perfect voor zulke toepassingen.
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Wat Brun zegt; waterstof is een ongelooflijk inefficiënt. Zeker aangezien die waterstof eigenlijk met duurzaam opgewekte elektriciteit gemaakt moet worden, en daar hebben we nu niet bepaald teveel van. Om dan twee keer zoveel ervan te gebruiken om uiteindelijk net zoveel km's ver te komen is wel een erg groot offer van het gemak van het snel bij kunnen tanken. Nog afgezien van het feit dat de meeste waterstof wordt volgens mij nog steeds uit methaan gewonnen wordt. Rij dan gewoon meteen op LPG.

Comment

Weet iemand hoe efficiënt een benzinemotor is? Ik heb het niet paraat, maar ik meen dat meer dan de helft van de brandstof verloren gaat aan warmte. Dat is nooit een reden geweest om niet op benzine te rijden.
                                    VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Rond de 35%, diesel wat meer. Zal inmiddels wel iets hoger zijn want het is even geleden dat ik het geleerd heb. Maar fossiele brandstoffen hebben een enorme energiedichtheid en zijn er volop en (daardoor) goedkoop. Dat is de reden dat we ooit hebben bedacht overleden dino's op te gaan stoken. :)

Comment

In m'n studie kwamen we tussen de 20 en 30% uit wat uiteindelijk de energie is die bij de wielen terecht komt. De rest van de energie gaat 'verloren' in (voornamelijk) thermische verliezen en een beetje wrijving van de aandrijflijn (versnellingsbak etc.)

Waarna je eenmaal in beweging bent heb je weer verliezen van luchtweerstand, en wrijvingsweerstand van de banden op de weg etc.
                                        Forza!

Comment

Voor een deel van onze energievoorziening lijkt me waterstof juist een geweldige buffer. Waar de elektriciteitsvoorziening met de grillige duurzame aanlevering(wind en zon zijn nou niet bepaald constant) steeds varierender wordt en de afname ook niet constant is het wel een dingetje dat je een centrale niet even aan en uitzet(lees daar wordt ook energie weggegooid).

Ik denk dat we beter de gehele energievoorziening via één of meerdere paralelle buffers(stuwmeren/-torens, kinetische energie, waterstof verzin maar wat) kunnen laten lopen waarbij we dat verlies voor lief nemen. In het huidige grid zitten juist om die grilligheid op te vangen namelijk ook al behoorlijke verliezen.

En voor bijvoorbeeld draadloos laden is het verlies (wat ook groot is) opeens een non-issue, dus het is ook maar net waar je heen wil argumenteren. Of je ook daadwerkelijk auto's op waterstof wil laten rijden is een ander verhaal. Maar als opslag vind ik het altijd nog beter dan accu's zeker op de schaal die we nodig gaan hebben om tijdelijke dips op te vangen(en de auto's van prik te voorzien als ze massaal aan de stekker gaan...). En iedereen een accu in huis lijkt me ook geen haalbare kaart als je ook aan die Umwelt wil denken.
                                          Every second of your life is a part of your song

Comment

Edit: ik doe dit wel in ander draadje.
                                            Last edited by Dennis Cavallino; Vandaag, 09:28.

Comment

Working...
                                            X