Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Corvette C5 Z06. Onbekend maakt onbemind?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Corvette C5 Z06. Onbekend maakt onbemind?

Is dit een typisch geval van onbekend maakt onbemind? Recentelijk eens wat technische specificaties van deze auto opgezocht en de som der delen ziet er eigenlijk zeer aantrekkelijk uit. Ook de ontwikkelingsfilosofie van de wagen is leuk. GM wilde een budgetversie maken maar gezien het verkoopsucces van de C5 was dat niet langer nodig. Inmiddels hadden ze wel de meest lichte en meest rigide C5 ontwikkeld dus de stap naar een Amerikaanse versie van een ''GT3'' of ''M3 CSL'' was snel gemaakt.

Aldus het Internet hebben we te maken met een +/- 1400kg wegende gesperrte transaxle sportcoupe met feitelijk een Vau 8 middenmotor. Ruim 400pk en 540Nm koppel uit een LS6 met titanium uitlaat welke schijnbaar heus wel toeren wil draaien. Voor- en achteras is double wishbone én de wagen heeft een 50/50 gewichtsverdeling.

De 2004 iteratie heeft Grundliche Sachs dempers waarmee de Z06 in minder dan 8 minuten een rondje Nordschleife deed. Nou, als dat niet genoeg is om de boks te bevlekken!

Uiterlijk is persoonlijk maar de c5 is wel heel erg 'MURICA! Maar goed, voor Euro 25K heb je ogenschijnlijk wel een zeer potente sportwagen en in het zilver zoals afgebeeld vind ik 'em ook prima te pruimen. Een kniesoor die let op de panelgaps, het blijft natuurlijk Amerikaans. Bovendien wel handig als je schade rijdt, knutsel je er gewoon een nieuw C5 paneeltje op. Ken nooit veul kosten.

Ben benieuwd wat de Gummerts hier van vinden. Is het een kwestie van onbekend maakt onbemind of is het werkelijk een kroket op wielen?
    Last edited by hugo; 15-06-15, 08:27.

C3 tot en met C5 doen me helemaal niks. Vanaf C6 weer interessant. Is een Z06 dusdanig anders dan je een C5 Z06 prefereert boven een C6? Prijstechnisch gezien scheelt het niet zo heel veel denk ik.
    ------------------------------------------------
    We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Ik vind de opvolger wel een stuk mooier, maar ook dat blijft een Amerikaan. Die rijdt trouwens erg goed. 400pk, lekkere motor en stuurt goed.
      Interieur is niet mooi, maar dat weet je.

Deze heb ik nooit gereden, dus ik kan er weinig over zeggen. 8minuten op de ring is prima en ze zijn natuurlijk wel rap.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Laat de body maar achterwege, ik vind hem zonder veel mooier.

Alleen krijg je dan wel vliegjes tussen je tanden.....
        Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen,,,,,,,,

Comment

De C5 heeft Le Mans overwinningen achter zijn naam staan. Daarmee lijkt mij elke verdere discussie over de juiste DNA en geschiktheid als serieuze sportwagen overbodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Berto Bekijk bericht
            Laat de body maar achterwege, ik vind hem zonder veel mooier.

Alleen krijg je dan wel vliegjes tussen je tanden.....
            Ja, dat vind ik ook erg gaaf. Je kan dan duidelijk zien dat die wagen in de basis gebouwd is als sportwagen. Dit itt de bejubelde M3's die in de basis gewoon familiewagens zijn.

Comment

Goed draadje dit!

Ik ben een van de (weinige?) mensen die de C5 Z06 erg tof vind. Hij is best zeldzaam en (zoals uiteengezet in de OP) stiekem gewoon een goede wagen.

Daarbij vind ik het design gaaf/apart. De body is eigenlijk die van de convertible, maar dan met een vast hardtop. Die op de convertible helemaal niet leverbaar was. Zogezegd echt een op zichzelf staand model.
              Aprilia RSV Mille '01

Comment

Op DF heeft zo'n beetje iedereen een Z06 C5 en C6 gehad. :) Ik ben altijd erg onder de indruk geweest van de standaard C5 en de Z06-modellen zijn gewoon supergaaf. En zelfs die hebben sommige DF-ers weer ge-upgrade.

Een M3 is inderdaad géén sportwagen. Prima rijdersauto, maar geen sportwagen. Zelfs de CSL niet. In een M3 kan ik instappen en wegdriften. Appeltje eitje. Voor een Corvette heb ik ontzag en een C6 Z06 helemaal. Maar het rijdt verrassend makkelijk eigenlijk. Zelfs een driftje maken is te doen. Veel meer een directe sportwagen waarmee je heerlijk kunt rijden tijdens een trackday dan een hoop andere sportwagens. De stappen die een C6 Z06 maakt, da's wel ff wennen hoor. Met een M3 bepaal je al redelijk snel je ideale rempunten, maar in een (C6). Z06 moet je van goede huize komen wil je meteen op de limiet rijden, een C5 Z06 is wat 'toegankelijker'. Ik vond het geen schande om te vroeg te remmen in ieder geval. :)
                Last edited by Dennis Cavallino; 15-06-15, 23:06.

Comment

Deze C5 Z06 50th anniversary staat al heel lang te koop. http://link.marktplaats.nl/m934557074 Geen idee wat er mis mee is, maar als ik in de markt zou zijn, dan zou ik liever iets meer uitgeven voor een speciale uitvoering. Het prijsverschil tussen een gewone C5, de Z06-en en deze is heel klein als je het vergelijkt met M3's en CSL's, of Carrera's versus GT3's en de RS-en.

Voor 20-30 mille heb je heel veel rijplezier te pakken. En volgens mij vallen alle overige kosten reuze mee.

En een stuk betrouwbaarder dan de meeste 911's!

Comment

Geen geld deze: http://link.marktplaats.nl/m938647415

Comment

Ha, die Gummers;

De 'Vette heeft bij mij altijd wel een warm plekje gehad. Hooguit dat van de C4 was wat koeler, hoewel daarvan de ZR1 natuurlijk wel weer erg gaaf was. Afgelopen week stond er bij de garage een rode C5 voor de APK op de brug. Een hele boel rioolbuizen van RVS eronder: kippenvel toen dat orgel gestart werd.
                      Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                        Deze C5 Z06 50th anniversary staat al heel lang te koop. http://link.marktplaats.nl/m934557074 Geen idee wat er mis mee is, maar als ik in de markt zou zijn, dan zou ik liever iets meer uitgeven voor een speciale uitvoering. Het prijsverschil tussen een gewone C5, de Z06-en en deze is heel klein als je het vergelijkt met M3's en CSL's, of Carrera's versus GT3's en de RS-en.

Voor 20-30 mille heb je heel veel rijplezier te pakken. En volgens mij vallen alle overige kosten reuze mee.

En een stuk betrouwbaarder dan de meeste 911's!
                        Vorig jaar stond er een zilveren C5 Z06 lang te koop bij een dealer voor 19K als ik me het goed herinner. Een collega van mij had interesse, maar was toch te laat. Te lang twijfelen is ook niet goed....

Mijn broer heeft een normale c5 cabrio gehad en ik een e46m3. In de C5 heb ik daarom vaak kunnen rijden en de keuze zou voor mij nu makkelijk zijn. Zolang er niet meer dan twee personen mee hoeven: de C5. Ik vind het eigenlijk niet eens een vergelijk. De materialen en kieren in het interieur zijn wel een stuk minder dan een BMW, maar vind ik persoonlijk niet zo belangrijk.
                        Hoe goedkoop wil je een sportieve auto rijden met een v8 erin? Relatief goedkoop in onderhoud, verbruik en vaste kosten. Met een paar aanpassingen heb je een mooier geluid. Het onderstel kun je ook nog eens eenvoudig verbeteren met de onderdelen van een C6. Grote kans dat ik nog een C5/C6 koop. Mee eens met Dennis dat je veel rijplezier hebt.
                        Vreemd dat je ze niet vaak vaker ziet op de weg.
                        8.2 met supercharger?

Comment

Een Corvette komt er bij mij ook nog een keer. Welk type weet ik nog niet. Dat er niet veel meer Corvettes te zien zijn op de weg ligt er denk ik aan dat een heleboel autoliefhebbers ze als archaïsch weg zetten. Onterecht.

Comment

Veel Europeanen vinden het bij voorbaat niets omdat het Amerikaans is en dus niet de bocht om kan. Meestal krijg je dom gelul over bladveren te horen, terwijl ze blijkbaar nog nooit even gekeken hebben waar die bladveer zit en waarom. Het is eigenlijk net zoals met alle Alfa's die een grote roestende electronicastoring zijn: geniet er van dat ze zo hard afschrijven. ;)

C5 vind ik eigenlijk niet zo fraai (C3 en C4 ook niet trouwens), maar die zwarte Z06 is toch wel heel gaaf. Het elimineren van de klapkoplampen doet hem veel goed.

Comment

Heb ook best een zwak voor de Corvette. Het ontwerp is wat een kind zich voorstelt bij het woord "sportwagen". De C5 en C6 zijn prima te pruimen. Zo'n Z06 vind ik dan net weer wat minder qua lijnen, ik vind het standaard model met die doorlopende achterruit wel helemaal kloppen.

Comment

Mag ik? Mag ik?

Je had er toch ook één die samen met Lotus was gebouwd met twee sleutels. 1 voor MDV en 1 voor de heer des huizes.. Met meer PK.
                                Last edited by Kleintje; 16-06-15, 21:52.

Comment

Nee, mag niet. Dat is géén C5 Z06.
                                  ''Thank God for the internet experts''

Comment

Ach, het is een witte C4 met rare vlakken in een ander kleurtje. Ik snap wel waarom het kortsluiting maakte in dat kale koppie. ;)

Comment

Hahahahahah... Vergeet de aangeplakte oren niet. Ik kon het niet laten, een style icoon van de jaren '80 waarbij menig Gummert (40+) in zijn yamaatje op de bank zat met grote ogen te kijken naar deze sportwagen uit de USA.

Comment

Ha, dat Kleintje;

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                        Mag ik? Mag ik?

Je had er toch ook één die samen met Lotus was gebouwd met twee sleutels. 1 voor MDV en 1 voor de heer des huizes.. Met meer PK.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                                        .... De 'Vette heeft bij mij altijd wel een warm plekje gehad. Hooguit dat van de C4 was wat koeler, hoewel daarvan de ZR1 natuurlijk wel weer erg gaaf was...
                                        Klopt, deze dus:

zr1_413.jpg
                                        Scherven brengen gelul.

Comment

Had ik maar een grote loods moeten huren, maar ja, geld is geld. ;)
                                          Veritatis simplex oratio est

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                            Mag ik? Mag ik?

Dat heb je goed onthouden Kleine Man, dat was de C4 ZR-1. Lotus heeft mede het blok ontwikkeld, en er was inderdaad een slot in het dash dat je kon locken op ca. 200 of 380 pk.

Comment

Dit zou voor velen een prima daily + funauto in één zijn. Bijtellingsvriendelijk ook nog volgend jaar.

http://link.marktplaats.nl/m934882310

Grappig altijd die advertenties met handbak én automaat in één en dezelfde advertentietekst. Gelukkig hebben we de foto's nog. :)

Comment

Hebben jullie dat trouwens ook, dat als je moest kiezen tussen een Corvette C5, een XK8/XKR en 911 Carrera, dat 't dan nog best lastig kiezen is? Vergelijk die Corvette met deze bijvoorbeeld, ook sportwagens die je prima dagelijks kunt rijden:

996 Carrera http://link.marktplaats.nl/m932354051

Jag http://link.marktplaats.nl/m937788786*

Ik schat in dat die C5 ook zoiets moet kosten, dan zou ik nog niet zo 1, 2, 3 een keuze kunnen maken. De Jaguar is van de 3 een topmodel, altijd leuker dan een instapmodel, maar de handbak ontbreekt uiteraard en juist in deze uitvoering is 'ie een tikkie fout/ordinair vergeleken met de 911 en nota bene de Corvette, terwijl een gewone XK8 juist zo enorm stijlvol is. Wil je een bijtelingsvriendelijke, dan moet 'ie ook wat ouder zijn natuurlijk.

De 911 ziet er erg netjes uit, maar da's ook meteen een beetje jammer vind ik. Iets te gewoontjes, bijna op 't saaie af. Prachtige stoelen daarentegen en een net exemplaar. De Corvette heeft de meest gave uitstraling, en door de kleur is hij stijlvol / ingetogen. Ik vond 't een leuk vergelijk en ben benieuwd wat jullie zouden kiezen. Ik kan in ieder geval geen makkelijke keuze maken, maar neig van deze 3 naar de Corvette.

*Edit: In dezelfde prijscategorie zie ik net deze op FB verschijnen. Een Jaguar XK 4.2 met allemaal leuke toeters en bellen erop: http://link.marktplaats.nl/m936895984
                                                Met deze erbij is 't nog lastiger kiezen tussen de C5 hierboven, de Carrera en dit ding dus.
                                                Last edited by Dennis Cavallino; 17-06-15, 13:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                                                  Dat heb je goed onthouden Kleine Man, dat was de C4 ZR-1. Lotus heeft mede het blok ontwikkeld, en er was inderdaad een slot in het dash dat je kon locken op ca. 200 of 380 pk.
                                                  Ik verslond vroeger de Autovisie 😄

Comment

Voor mij is de Corvette een volbloed sportauto en zijn zowel de XK als de 911 meer een allemansvriend en bovendien praktischer inzetbaar door de achterzitjes. Voor mijzelf als vader wel zo fijn. Ook zijn ze gedistingeerd genoeg voor zakelijk verkeer. De Corvette is per definitie een auto voor erbij. Rijdt en stuurt echt ontzettend fijn (m'n vader heeft een C5 convertible). Handling is niet te vergelijken met de C3 die hij hiervoor had.

Ik vind ze alle 3 gaaf om te hebben (qua 911 overigens geen 996, en dan is het prijsvergelijk meteen zoek) en heb er moeite mee om een keuze te maken. Ik zou echt moeten kiezen op basis van toepassing/gebruik en vervolgens uitstraling.

De C5 en C6 vind ik in ieder geval erg gave auto's. Materiaalkeus en afwerking zijn geen argumenten. Een 996 vind ik ook een lelijk dash hebben. En het hout in de XK (en net zo goed mijn Daimler) vind ik ook geen pluspunt.
                                                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Precies, zo denk ik er ook over. Overigens is die 996 het goedkoopste van 't stel. Tenzij die C5 van 't linkje voor <20k weg mag.

Comment

De lagere aanschafprijs is dan ook het enige voordeel van de 996.
                                                        Je moet niets aan blok of bak krijgen.. ;)
                                                        Veritatis simplex oratio est

Comment

XK is weinig sportief, en wat meer 'GT' in vergelijking met de 911, en de Corvette. Alhoewel ik in die laatste nooit gereden heb.
                                                          ''Thank God for the internet experts''

Comment

Een normale C5 rijdt comfortabeler dan een 996 (referentie voor mij is de 996C2 en de turbo).

@Eddieee
                                                            Aan die achterzitjes heb je niet zo veel.
                                                            8.2 met supercharger?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                              De lagere aanschafprijs is dan ook het enige voordeel van de 996.
                                                              Je moet niets aan blok of bak krijgen.. ;)
                                                              Inderdaad, ik hoor echt alleen maar horrorverhalen. Dat deze in Leusden onderhouden is scheelt wellicht, maar die boekjes en stempels zou ik wel even checken.
                                                              Als er géén revisieblok in zit moet je eigenlijk oppassen. :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                                                XK is weinig sportief, en wat meer 'GT' in vergelijking met de 911, en de Corvette. Alhoewel ik in die laatste nooit gereden heb.
                                                                Ik vind ze allemaal redelijk GT. Daarom ook prima voor dagelijks gebruik.

De Z06 daarentegen, da's echt een sportwagen met circuitcapaciteiten. Maar dat kan met die anderen ook, alleen dan minder scherp.

Comment

Working...
                                                                X