Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud oude Amerikanen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Onderhoud oude Amerikanen

    Wat ik me eigenlijk al lang af vraag, hoe zit het met het onderhoud van Amerikaanse oldtimers (zeg maar eind jaren '60/begin jaren '70).

    Je hoort aan de ene kant verhalen dat als je zelf niet kan sleutelen, dat je financieel erop leegloopt.
    Maar aan de andere kant zijn er ook verhalen dat als je echt een hele goede (en dus ook dure) koopt die technisch goed is en altijd goed onderhouden is, dat dan het onderhoud niet meer hoeft te kopen als bij een normale/gewone auto.

    Hoe zit dat eigenlijk?

  • #2
    Als je een gangbaar model koopt ( Camaro, Firebird, Mustang, Chevelle, Nova, Cadillac e.d.) zijn de slijtage-delen relatief eenvoudig te verkrijgen. ( eigenlijk alles van GM, Ford e.d is binnen een week te leveren)

    Heb je de pech dat je schade rijdt met een ietwat exclusief danwel minder gangbaar model is het grootste probleem dat je sierlijsten, verlichting e.d. niet meer kan krijgen. Hoe meer liefhebbers des te beter is de onderdelenvoorziening in de US.

    Kijk hier maar eens rond, qua prijzen van onderdelen

    http://www.mico.net/autonl.html
    Veritatis simplex oratio est

    Comment


    • #3
      Toevallig vandaag iemand bij mij op de zaak die bezig is met de restauratie van een Challenger. Die haalt alles via internet uit America. deed eerst zaken met de Nederlandse specialisten, maar als ik de man moet geloven, schrijven die met een vork.

      Comment


      • #4
        Er zullen best vorkenschrijvers bij zitten Ton....

        Maar ik heb met Mico nog nooit iets vorkerigs meegemaakt, afgelopen jaar nog wat spullen voor de Mercury bij hun besteld, binnen een week in huis...

        Voorbeeldje qua prijs: de airco-pomp was overleden, prijs hier bij een leverancier +/- 900 ex; revisie +/- 600 en bij Mico nieuw en origineel Ford 380....

        En na 30 jaar+ zal de vork wel versleten zijn. ;-)

        Pro Street is een ander verhaal :-))
        Veritatis simplex oratio est

        Comment


        • #5
          Qua onderhoud valt het onzettend mee. Maar als je zo een ouwe auto hebt ga je toch dingen vervangen die de tand des tijd niet zo goed doorstaan hebben. Ik heb mn Buick sinds eind 2006 en toen was ie in redelijke staat. Inmiddels zit er een RVS dubbele uitlaat onder, het nieuwe interieur komt deze week uit Amerika (daar kan je nog gewoon de originele stoelhoezen krijgen), bougies, kabels en verdelerkap heb ik vervangen.
          Puur onderhoudstechnisch kosten ze niet zoveel, restauratietechnisch kan het aardig oplopen.

          Er zijn steeds meer bedrijven waar je gewoon onderdelen kan halen voor oude amerikanen in Nederland. Tyra in Bunschoten is zo een voorbeeld, die mannen kunnen (bijna) alles krijgen wat je nodig hebt.
          www.tyra.nl

          Ik haal zelf veel dingen uit Amerika meestal van year one.
          www.yearone.com

          Ik heb er goeie ervaringen mee en als er weer wat binnen komt is het net kerst!!
          Er zijn ook dingen die je bijna niet kan krijgen. Ik ben nogsteeds op zoek naar een rechterbuitenspiegel en een klokje voor in het dashboard.
          Last edited by JC; 06-09-08, 08:29.
          BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

          Comment


          • #6
            Dank heren.

            Niet dat ik op korte termijn een Amerikaan aan ga/kan schaffen helaas, maar ik vroeg het me af.

            Comment


            • #7
              Wel een goede vraag idd.
              Ik denk altijd dat zo'n Amerikaan rijden erg goedkoop is, want alles gaat lang mee (V8 blok met 200pk kan niet stuk natuurlijk :-) ) en alles is verkrijgbaar.

              Bijvoorbeeld voor een oude Mustang. Die auto's zijn niet zo duur (voor circa 10K heb je wel een redelijk leuke toch?), LPG tank erin en rijden maar!

              Maar een ex-collega van me heeft eens zo'n Mustang gehad (in Den Haag) en die roestte onder zijn kont vandaan na een jaar of 2. Dat is toch minder he. :-)

              Ferrari 308 GTB QV (1983)
              Alfa Giulia 1300 (1966)
              Mazda Miata (1990 Daily driver)
              BMW 320Ci (van GF)



              Comment


              • #8
                Hangt ook van het gebruik af natuurlijk. De mensen die door weer en wind met sommige klassiekers rijden, snap ik niet helemaal. Althans, ze doen dat vaak onbehandeld. Geef zo'n auto een Dinitrol behandeling (oid) en de auto kan weer jaren mee.
                ''Thank God for the internet experts''

                Comment


                • #9
                  Je moet zo een auto gewoon binnen kunnen zetten, anders gaan ze veel te snel van je af..
                  BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                    Bijvoorbeeld voor een oude Mustang. Die auto's zijn niet zo duur (voor circa 10K heb je wel een redelijk leuke toch?), LPG tank erin en rijden maar!
                    Forget it. Voor 10k heb je een slaatje. Echte mooie beginnen van een factor 2 van dat bedrag...

                    Comment


                    • #11
                      Tja, volgens mij valt het wel mee hoor.
                      Een Fastback zal duur zijn idd, maar een normale?

                      Deze kost 10K en lijkt mij niet verkeerd :
                      http://link.marktplaats.nl/194548564

                      Ja, een 6-cilinder idd, maar dat is toch niet zo erg?


                      Hier een V8 bij Hofman.
                      http://link.marktplaats.nl/196782628

                      En deze dan? Ziet er super uit man en minder dan 14K.
                      http://link.marktplaats.nl/183708663


                      Ik blijf erbij : volgens mij heb je voor 10K wel een leuke vroege Mustang.
                      Je moet niet vergeten dat hier echt gigantisch veel van zijn gemaakt he?

                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                      BMW 320Ci (van GF)



                      Comment


                      • #12
                        Neem deze: http://www.marktplaats.nl/index.php?...d%3D1%26df%3D1
                        Kick ass Camaro r/s. Echt een prachtig apparaat van binnen en van buiten. Automaat is jammer, ik zou zoiets wel met handbak willen. 13,5k is eigenlijk geen geld.

                        Comment


                        • #13
                          Mustang V8 Fastback met leuke goodies:
                          http://www.marktplaats.nl/index.php?...d%3D6%26fs%3D1
                          14k

                          350GT replica/clone
                          http://auto.marktplaats.nl/oldtimers...fta_ind=5&fs=1
                          Op LPG ook, volgens mij niet te duur. Eerst een paar jaar op straat rijden en dan ombouwen voor circuit. :) Die dingen gaan zo mooi op de sliphoek, ah yeah.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door harry Bekijk bericht
                            tja, volgens mij valt het wel mee hoor.
                            Een fastback zal duur zijn idd, maar een normale?

                            Deze kost 10k en lijkt mij niet verkeerd :
                            http://link.marktplaats.nl/194548564

                            ja, een 6-cilinder idd, maar dat is toch niet zo erg?
                            Ga je mond spoelen harry !!

                            Maar veel van die linkjes zijn auto's die nog niet op NL kenteken staan of zelfs nog in Amerika. Dan moet je er nog wel wat kosten bij rekenen lijkt me...

                            Die Camaro is wel erg gaaf, maar persoonlijk zou ik dan voor het ' 69 model gaan. http://www.autotrader.nl/klassieker/...total=24&pos=7
                            Last edited by JC; 18-10-08, 08:00.
                            BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                            Comment


                            • #15
                              6 cilinders roeleren!!!








                              ...mit gemonteerd in een Alfa of BMW :-).

                              Ik zou zo'n Mustang niet willen zonder V8.

                              Prijzen zijn nog lager dan ik dacht Harry. Toen ik laatst een keer voor de gein keek, was het allemaal veel duurder, maar dit ik goed te doen. Ik vind die Mustangs erg gaaf qua exterieur, maar qua interieur alleen weer niet. Anders...

                              Zonder NL kenteken is niet zo'n probleem weet ik inmiddels uit meerdere eigen ervaringen. Komt hooguit 250 euro bij, mits de auto technisch voor APK ok is.

                              Comment


                              • #16
                                Draadje helemaal vergeten...

                                Dus als ik het goed begrepen heb, dan kost het gewone, reguliere onderhoud dus net zoveel als bij een gemiddelde auto, mits je maar een goed (en duur) exemplaar hebt?

                                Ik zag vanmiddag een heeeeele mooie Barracuda rijden en toen begon het weer te kriebelen. Maar helaas heb ik maar een bescheiden loontje en in mijn eentje is het leven duur zat, dus het zal voorloig nog bij een droom blijven (tenzij ik natuurlijk de eindejaarsloterij win of die Winston of Gaston met een envelopje voor de deur staat).



                                Wat zijn eigenlijk de eisen van de verzekering qua maximaal kilometrage per jaar als je zo'n auto als enige auto hebt?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door WhiteRallye Bekijk bericht
                                  Wat zijn eigenlijk de eisen van de verzekering qua maximaal kilometrage per jaar als je zo'n auto als enige auto hebt?
                                  Als het je enige auto is, dan geen oldtimer of hobbypolis.
                                  Dan dus een gewone verzekering. Bij mijn verzekeraar zijn daarvoor 2 tarieven: onder en boven de 15.000km .
                                  Wellicht dat er verzekeraars zijn die meerdere staffels hebben, maar ik vermoed dat dit tegenvalt. Het is lastig te controleren namelijk..

                                  Wat het nadeel is van een oldtimer in de gewone verzekering, dat de verzekerde waarde meestal over de nieuwprijs berekend is. Die kan dan best hoog uit vallen. Terwijk je slechts de dagwaarde uitgekeerd krijgt...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                    Als het je enige auto is, dan geen oldtimer of hobbypolis.
                                    Dan dus een gewone verzekering. Bij mijn verzekeraar zijn daarvoor 2 tarieven: onder en boven de 15.000km .
                                    Wellicht dat er verzekeraars zijn die meerdere staffels hebben, maar ik vermoed dat dit tegenvalt. Het is lastig te controleren namelijk..

                                    Wat het nadeel is van een oldtimer in de gewone verzekering, dat de verzekerde waarde meestal over de nieuwprijs berekend is. Die kan dan best hoog uit vallen. Terwijk je slechts de dagwaarde uitgekeerd krijgt...
                                    Ik zit zelf wel onder de 15000 km/jaar. Dus als enige auto val je dan onder de gewone verzekering, waarbij je dan slechts de dagwaarde uitbetaald krijgt.

                                    Maar stel: ik koop een goed exemplaar voor 20.000. Dat is dan de dagwaarde. Krijg ik dan die 20k of zitten er daar adders onder het gras?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Er zijn best verzekeringen te vinden waar je een oldtimer verzekering kan afsluiten terwijl je maar één auto hebt(de oldtimer dus).

                                      De dagwaarde van een mustang bv van 30 jaar oud zonder taxatierapport is natuurlijk nihil bij een gewone verzekering, ondanks dat je er 20 mille voor betaald hebt.(en dat ook waard is op zich)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hehe, waarde van een Mustang van 30 jaar IS ook nihil...
                                        Eentje van 40 jaar ligt al anders...
                                        Last edited by V4; 11-12-08, 22:44.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ik ben geen verzekeringmaatschappij, maar waarom zet je je wensen niet even in een email en mail het naar [email protected]?

                                          Je krijgt vast wel een reactie. Taxatierapport lijkt me sowieso slim.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ik heb mijn celica voor dagelijks gebruik max 20K km's verzekerd tegen taxatiewaarde (bij onze staatsverzekeraar Florius).
                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                            Comment


                                            • #23
                                              Maar als je gewoon een oldtimerverzekering neemt (< 5.000km) kan de verzekeringsmaatschappij toch nooit checken hoeveel km's je er daadwerkelijk mee rijdt?

                                              Of het moet meegenomen worden bij de taxatie of APK maar volgens mij niet.
                                              BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                                                Maar als je gewoon een oldtimerverzekering neemt (< 5.000km) kan de verzekeringsmaatschappij toch nooit checken hoeveel km's je er daadwerkelijk mee rijdt?

                                                Of het moet meegenomen worden bij de taxatie of APK maar volgens mij niet.

                                                In het taxatierapport wordt de kilometerstand genoemd en ook bij de APK wordt de kilometerstand geregistreerd.
                                                Veritatis simplex oratio est

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ja, en als je botsts met meer km's dan afgesproken, heb je een probleem natuurlijk.
                                                  Nou ja, geen probleem, alleen keren ze dan geen cent uit, uiteraard.

                                                  Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                  BMW 320Ci (van GF)



                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Een vraagje voor een goede kennis van mij...

                                                    Een kennis van mij heeft een '52 Chevrolet Skyline gekocht.
                                                    Is nu alles aan het restaureren, en heeft door een 'via via kennis' het blok laten reviseren...het blok is nu overigens een V8(was een 6 cil.), want hij heeft het chassis aangepast om er een V8 in te hangen.
                                                    Nu is het alleen zo dat het blok nog niet loopt, en de 'via via kennis' elke keer zijn afspraken niet nakomt betreft het afbouwen van de motor zodat de auto gestart kan worden.
                                                    Als de motor, kabelboom, en brandstofleidingen gemonteerd en werkend zijn, dan kan die kennis van mij weer verder met het afbouwen, en spuiten van de auto...maarja hij zit nu dus een beetje vast!

                                                    Wie weet er in de regio Zuid-Holland een goede betrouwbare 'Amerikanen garage/sleutelaar' die dat klusje zou kunnen klaren, of iig hulp kan bieden?

                                                    Hier wat foto's van het project.



                                                    klik hieronder voor meer foto's
                                                    http://www.mijnalbum.nl/Foto-ONICDN4Y.jpg
                                                    http://www.mijnalbum.nl/Foto-PGKITQRB.jpg
                                                    http://www.mijnalbum.nl/Foto-INL6APEF.jpg
                                                    http://www.mijnalbum.nl/Foto-PTUNZJHP.jpg
                                                    http://www.mijnalbum.nl/Foto-O6QJ8HBM.jpg

                                                    Hij is nu overigens alweer iets verder...van het plaatwerk zijn op sommige punten de gaten voor de chromen strips dichtgelast en vertint/geplamuurd, en de grootste deukjes en krassen zijn er ook uitgehaald.

                                                    hoor het wel als iemand iets weet.

                                                    gr.
                                                    Marvin
                                                    Last edited by Marvin 328i; 25-03-10, 20:04.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Poe, serieus project!!
                                                      Doet hij dat laswerk (indien nodig) etc zelf?

                                                      Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                      Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                      Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                      BMW 320Ci (van GF)



                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kleine lasstukjes zoals gaatjes van sierstrips dichtlassen wel, maar er zit in de dorpel een rot stukje, en dat gaat hij wel laten doen.
                                                        Ook het uiteindelijke strakmaken zal hij icm spuiten wel uitbesteden, want dat geeft wel het mooiste resultaat.
                                                        De auto is overigens vrij hard...maarja hij heeft ook tig jaren in een oude schuur gestaan, en is ook nog van ouderwets dik staal gemaakt:)

                                                        gr.
                                                        Marvin

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Inmiddels is die maat van me weer iets verder:)
                                                          Hij heeft nu een via via kennis geregeld die restaurateur is van oldtimers...verders doet hij ook veel zelf samen met een andere maat(die van de Plymouth Roadrunner)




                                                          Ja...dit zijn dus andere lampen!
                                                          Komen van een Dodge, en worden nu op maat gemaakt...



                                                          Ceramisch gecoate spruitstukken, en velgen met poedercoating en verse whitewall banden.


                                                          en de auto van een andere maat van me


                                                          Planning is om deze zomer op Kustom Kulture in Bottrop te staan:)

                                                          gr.
                                                          Marvin
                                                          Last edited by Marvin 328i; 25-01-12, 23:41.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X