Maat van me loopt al jaren (ik spreek al zo van sinds 1993) geil van zo'n Wrangler. Ondertussen kids en zo, komt er maar niet van: switcht de hele tijd heen en weer tussen een Funfer touring en een E-klasse Combi. Tot hij eerder dit jaar verklaart van zelfstandig te worden, slimme zet, hij is goed bezig.
Het eerste wat hij doet: hij koopt zichzelf een Wrangler 4-deurs - zie plaatje:

Dus ja, ik had hem al gezien, maar er nog niet ingezeten. Tot afgelopen weekend, afspraak gemaakt om samen de 'JEEP academy' te gaan doen in de Ardennen. Lollig en zo, maar veel JEEP heritage info, technische uitleg en belegen moppen. En dan rijden, op een terreintje met de usual suspects aanwezig: olifantenpoten, modderpoelen, steile hellingen naar beneden, rollenbank, banking turns, dat soort dingen allemaal.
Die JEEP doet het wel goed in de natuur, veel koppel uit die 2.8 diesel, goeie (PAS OP VLAAMS!!!) veldvitessen (was de RUBICON-versie, die volgens mij nog lagere verhoudingen heeft), en een redelijk *kuch* degelijke indruk. Dat ding kraakte daar toch bijna uit elkaar ... ja, dat is dat dak, zeggen ze dan - soortement van hardtop die afneembaar is om (zie plaatje) bovenstaand effect te verkrijgen. Maar dat ding heeft dus de torsiesterkte van een slak: kraken en piepen en doen, voelde me net in een houten zeilbootje.
Het dash is 'redelijk fokking plastiek fantastiek' (zie plaatje).

Maar dat valt uiteraard onder de noemer 'Utilitarian'. samen met de rest van het interieur, deuren kunnen eraf - dus er zit geen veermechanisme op (charme), rolbeugels door het interieur, geen plaats vanachter ... allemaal dingen waar je mee kan leven en zo.
Dat ware allemaal niet zo ernstig als ik - net twee weken geleden - niet was gaan offroaden in een splinternieuwe Defender Longwheelbase met 400km op de teller. Dat ding lag kloek als een huis in het terrein, reed gewoon zichzelf de berg op. No. Matter. What. Had meer dan de 20cm bodemvrijheid van de Wrangler en was ook 'utilitarian' met plastiek en zo, maar je had tenminste het gevoel in een auto te zitten, niet in een legoblokje. Ze hebben allebei nog nooit van een draaicirkel gehoord, iets wat ook niet op de optie lijst voorkomt, en zijn prijstechnisch redelijk aan elkaar gewaagd.
Wrangler: 33K zonder echt veel opties. Trouwens in NL pokkeduur .. meer dan twee keer zoveel tweedehands? How come?
Defender: ook vanaf zoiets in prijs. . Tweedehands kan je hele leuke gebakje oppakken voor een vanaf prijs van 15K.
Waarom dan in godsnaam gaan voor zo'n US rammelbak? I wonder.
Het eerste wat hij doet: hij koopt zichzelf een Wrangler 4-deurs - zie plaatje:

Dus ja, ik had hem al gezien, maar er nog niet ingezeten. Tot afgelopen weekend, afspraak gemaakt om samen de 'JEEP academy' te gaan doen in de Ardennen. Lollig en zo, maar veel JEEP heritage info, technische uitleg en belegen moppen. En dan rijden, op een terreintje met de usual suspects aanwezig: olifantenpoten, modderpoelen, steile hellingen naar beneden, rollenbank, banking turns, dat soort dingen allemaal.
Die JEEP doet het wel goed in de natuur, veel koppel uit die 2.8 diesel, goeie (PAS OP VLAAMS!!!) veldvitessen (was de RUBICON-versie, die volgens mij nog lagere verhoudingen heeft), en een redelijk *kuch* degelijke indruk. Dat ding kraakte daar toch bijna uit elkaar ... ja, dat is dat dak, zeggen ze dan - soortement van hardtop die afneembaar is om (zie plaatje) bovenstaand effect te verkrijgen. Maar dat ding heeft dus de torsiesterkte van een slak: kraken en piepen en doen, voelde me net in een houten zeilbootje.
Het dash is 'redelijk fokking plastiek fantastiek' (zie plaatje).

Maar dat valt uiteraard onder de noemer 'Utilitarian'. samen met de rest van het interieur, deuren kunnen eraf - dus er zit geen veermechanisme op (charme), rolbeugels door het interieur, geen plaats vanachter ... allemaal dingen waar je mee kan leven en zo.
Dat ware allemaal niet zo ernstig als ik - net twee weken geleden - niet was gaan offroaden in een splinternieuwe Defender Longwheelbase met 400km op de teller. Dat ding lag kloek als een huis in het terrein, reed gewoon zichzelf de berg op. No. Matter. What. Had meer dan de 20cm bodemvrijheid van de Wrangler en was ook 'utilitarian' met plastiek en zo, maar je had tenminste het gevoel in een auto te zitten, niet in een legoblokje. Ze hebben allebei nog nooit van een draaicirkel gehoord, iets wat ook niet op de optie lijst voorkomt, en zijn prijstechnisch redelijk aan elkaar gewaagd.
Wrangler: 33K zonder echt veel opties. Trouwens in NL pokkeduur .. meer dan twee keer zoveel tweedehands? How come?
Defender: ook vanaf zoiets in prijs. . Tweedehands kan je hele leuke gebakje oppakken voor een vanaf prijs van 15K.
Waarom dan in godsnaam gaan voor zo'n US rammelbak? I wonder.
Comment