Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jeep

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Jeep

Maat van me loopt al jaren (ik spreek al zo van sinds 1993) geil van zo'n Wrangler. Ondertussen kids en zo, komt er maar niet van: switcht de hele tijd heen en weer tussen een Funfer touring en een E-klasse Combi. Tot hij eerder dit jaar verklaart van zelfstandig te worden, slimme zet, hij is goed bezig.
    Het eerste wat hij doet: hij koopt zichzelf een Wrangler 4-deurs - zie plaatje:

Dus ja, ik had hem al gezien, maar er nog niet ingezeten. Tot afgelopen weekend, afspraak gemaakt om samen de 'JEEP academy' te gaan doen in de Ardennen. Lollig en zo, maar veel JEEP heritage info, technische uitleg en belegen moppen. En dan rijden, op een terreintje met de usual suspects aanwezig: olifantenpoten, modderpoelen, steile hellingen naar beneden, rollenbank, banking turns, dat soort dingen allemaal.

Die JEEP doet het wel goed in de natuur, veel koppel uit die 2.8 diesel, goeie (PAS OP VLAAMS!!!) veldvitessen (was de RUBICON-versie, die volgens mij nog lagere verhoudingen heeft), en een redelijk *kuch* degelijke indruk. Dat ding kraakte daar toch bijna uit elkaar ... ja, dat is dat dak, zeggen ze dan - soortement van hardtop die afneembaar is om (zie plaatje) bovenstaand effect te verkrijgen. Maar dat ding heeft dus de torsiesterkte van een slak: kraken en piepen en doen, voelde me net in een houten zeilbootje.

Het dash is 'redelijk fokking plastiek fantastiek' (zie plaatje).

Maar dat valt uiteraard onder de noemer 'Utilitarian'. samen met de rest van het interieur, deuren kunnen eraf - dus er zit geen veermechanisme op (charme), rolbeugels door het interieur, geen plaats vanachter ... allemaal dingen waar je mee kan leven en zo.

Dat ware allemaal niet zo ernstig als ik - net twee weken geleden - niet was gaan offroaden in een splinternieuwe Defender Longwheelbase met 400km op de teller. Dat ding lag kloek als een huis in het terrein, reed gewoon zichzelf de berg op. No. Matter. What. Had meer dan de 20cm bodemvrijheid van de Wrangler en was ook 'utilitarian' met plastiek en zo, maar je had tenminste het gevoel in een auto te zitten, niet in een legoblokje. Ze hebben allebei nog nooit van een draaicirkel gehoord, iets wat ook niet op de optie lijst voorkomt, en zijn prijstechnisch redelijk aan elkaar gewaagd.

Wrangler: 33K zonder echt veel opties. Trouwens in NL pokkeduur .. meer dan twee keer zoveel tweedehands? How come?
    Defender: ook vanaf zoiets in prijs. . Tweedehands kan je hele leuke gebakje oppakken voor een vanaf prijs van 15K.

Waarom dan in godsnaam gaan voor zo'n US rammelbak? I wonder.
    Rock on. RS.

Defender heeft ook zo zijn nadelen. Bijvoorbeeld de zitpositie (bv armruimte links). Maar ik snap ook niet waarom bv de ME hier op het strand met die wranglers rijdt (training), dan liever een landcruiser.....
    Heb nu zelf een Range Rover P38 en vooral hoge zit en automaat is relaxt, 1 op 5 is dan wel weer wat minder maar goed daar letten we niet op. Ik wil nog een oudere defender 90 voor op terrein maar als reisauto zie ik het persoonlijk niet zitten.

Wrangler stuurt nog steeds als een hoepelauto maar blijft een leuke auto van een afstand. En veel kopers zijn de jeep mensen (hadden altijd al een jeep, of wilden er 1). Owja en voor offroad: defender altijd!

Comment

Ja, die moderne Jeeps doen mij ook niet veel. Ik reed gisteren achter zo'n nieuwe Compass en dat vind ik echt een lelijk hok. Probeert mee te liften op de goedkope (vooral qua uiterlijk dan) SUV-hype, volgens mij.
      Soort van Hyundai Santa Fé, maar dan van Jeep. Te laag bij de grond, niet stoer en niet mooi vormgegeven. En nog niet goedkoop ook.

Kijk dan!

Ferrari 308 GTB QV (1983)
      Alfa Giulia 1300 (1966)
      Mazda Miata (1990 Daily driver)
      BMW 320Ci (van GF)

Comment

Ja er zitten lelijkerds tussen tegenwoordig, maar een Cherokee SRT is toch wel stiekum een droomauto van me. Wat een mooi ding zeg...

BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
          Ja er zitten lelijkerds tussen tegenwoordig, maar een Cherokee SRT is toch wel stiekum een droomauto van me. Wat een mooi ding zeg...

JC, maar die heeft dan weer O,O terreincapaciteiten, is er allemaal uitgesloopt.
          Rock on. RS.

Comment

Nou, ik vond de Jeep Liberty (Amerikaanse versie) wel een verrassend leuke wagen die er lekker stoer uitziet en kleiner lijkt dan hij is. Zelfs het interieur zag er heel redelijk uit met echt metaal en vrij zachte kunststof op het dash. Rijden was ook prima, zowel op de weg als op onverhard. De keuze om te switchen tussen 2 en 4WD is prima, alleen die automaat is soms wat sloom en hakerig. Mocht ik regelmatig op onverhard rijden dan zou ik zoiets wel overwegen.

Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Met de hemi week gereden en hoewel zwaar toch vooral enorm veel kracht, sportstand van de automaat kan jij echt niet tegen schake.le.n!! Idem voor de Cherokee performance vond ik de automaat zeker niet sloom en hakerig. Die van de RR valt me beetje tegen kwa doortrekken en bochtengedrag is ruk van elke 2000+kg maar nooit meer zal ik geen 4*4 erbij willen :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rocketscience Bekijk bericht
                JC, maar die heeft dan weer O,O terreincapaciteiten, is er allemaal uitgesloopt.
                Owkee, maar dat is bij een X5 niet veel anders..
                :o)
                BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Hahaha, dat is standaard zo bij een X5 ... staat niet eens op de optie lijst. :-)
                  Rock on. RS.

Comment

Laatst een Jeep Nitro gespot en dat ziet er toch best ok uit. Maar een 90 is natuurlijk een andere categorie, zowel on-road als off-road.

De tijd dat je met een Cherokee off-road kon, ligt al weer lange tijd achter ons. Deze is niet helemaal standaard, geloof ik :)
                    * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

Comment

Ja, de krik is niet origineel.... ;-)
                      Veritatis simplex oratio est

Comment

Komende zaterdag ga ik met een vriend in deze Jeep proefrijden:

Jeep Wrangler 2.5i softtop. Ziet er ook in het echt netjes uit. Banden zijn zo goed als nieuw.

Waar moeten we bij deze wagen op letten. Wat en waar zijn de zwakke punten?
                        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Het zwakste punt lijkt me de viercilinder, nou niet echt the one to have in zo'n zware Jeep. Verder is bij deze jaargangen de hulpcilinder moeilijk te bereiken, wat later werd aangepast. Maar dat kun je zelf ook wel lezen hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Wr...2.80.931995.29

Ik vind deze uitvoering er nou niet als schoonheid uitspringen met al die rare traanplaatdetails. Ook is een YJ natuurlijk minder desirable vanwege die vierkante koplampjes. Daar staat tegenover dat dit ding niet duur lijkt. Als-ie goed is.

Het is een offroader met vierwielaandrijving, dingen om op te letten zijn dus aandrijfassen, homokineten, remdrukverdeling, versnellingsbak in beide gearings. Maar wie weet is dit net zo'n boulevardcruiser geweest als jouw Cobra, en dan zal het op die off road-slijtpunten wel meevallen...
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

De positie achter het stuur lijkt me vreemd. Komt dat door die stoelen of is dat altijd zo?
                            Je zit volgens mij echt in een pan soep te roeren met dat ding.

Ik vind het wel leuke auto's, maar vind deze niet bijzonder mooi. o.a. door de traanplaat en wat rare andere dingetjes.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                            Alfa Giulia 1300 (1966)
                            Mazda Miata (1990 Daily driver)
                            BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                              Het zwakste punt lijkt me de viercilinder, nou niet echt the one to have in zo'n zware Jeep. Verder is bij deze jaargangen de hulpcilinder moeilijk te bereiken, wat later werd aangepast. Maar dat kun je zelf ook wel lezen hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Wr...2.80.931995.29

Ik vind deze uitvoering er nou niet als schoonheid uitspringen met al die rare traanplaatdetails. Ook is een YJ natuurlijk minder desirable vanwege die vierkante koplampjes. Daar staat tegenover dat dit ding niet duur lijkt. Als-ie goed is.

Het is een offroader met vierwielaandrijving, dingen om op te letten zijn dus aandrijfassen, homokineten, remdrukverdeling, versnellingsbak in beide gearings. Maar wie weet is dit net zo'n boulevardcruiser geweest als jouw Cobra, en dan zal het op die off road-slijtpunten wel meevallen...
                              helemaal mee eens, daar mag je ook nog de stuurkogels, het stuurhuis en de panhard stangen (2x bij 2x starre as) aan toevoegen, die hebben het ook zwaar in terrein. Eigenlijk alle chassis onderdelen.
                              Vraag ook wat het beoogde doel is voor de auto, als het een asfalt cruiser wordt dan kan het zo maar zijn dat echte 4x4 terrein banden niet als comfortabel worden ervaren (veel afrolgeluid.) Een beetje band voor zo'n auto is toch al snel €150,-/st

Comment

Denk vooral de kruisjes (kruiskoppelingen). Die roesten vaak vast. Kost nogal wat tijd om ze te vervangen, ze kosten als los onderdeel geen reet.

Comment

Na 8 jaar maar weer eens een schop geven? Want ook al begin ik een beetje een EV-adept te worden, deze hier vind ik toch wel erg gaaf eigenlijk.. Ik zou een tochtje crossen door het zand met dit apparaat zeker niet afslaan. Gewoon weer lekker brullen met die spullen. Dan doen we daarna de boodschappenritten wel weer met de Kia :)

Comment

Ik zag hem als Wrangler liefhebber voorbij komen. Heb een paar JK's gehad en alleen gereden met de JL.
                                    Laatste wat die nodig heeft is een V8, juist met de diesel van rond de 200PK vind ik het een heerlijke auto.
                                    Verbruik was rond de 1 op 9 dus met een 70 liter tank.

JL zelf is wel een prachtige auto, even wachten nog totdat de BPM wat is afgeschreven

Comment

Mijn zoon is al een tijdje heel tevreden met zijn daisel.
                                      Ja, het wordt wat saai: weer een 4x4 erbij. Een van mijn zonen heeft zijn spaarvarken kapotgeslagen en een lang gekoesterde droom gerealiseerd: een Jeep Wrangler 2.8 CRD Sahara, de korte versie, met open dak. Tsja, hoe rijdt het? Als een Amerikaan. Nodigt uit om relaxed te cruisen, de bochtige Ardense weggetjes zijn niet aan
                                      Volvo XC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017) - Magirus Deutz (1976)

Comment

30 jaar geleden lag er al een 4.0 6-lijn in, die gold al als GTI-killer. Die V8 is natuurlijk nergens voor nodig, maar zal vast lekker klinken.

Comment

10,9 seconden naar de 100 voor de softtop Wrangler uit ca 1991. Da's voor een 4x4 uit die tijd wel aardig rap, GTI-killer is wel wat veel eer. :)
                                          Mini Cooper Clubman
                                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                          "Jasper val dood." - RH

Comment

Ok ok, maar een Golf 3 GTI 8v uit die tijd kwam niet verder dan 10,4 seconden :)

Comment

OK, fair point. :)
                                              Mini Cooper Clubman
                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

ik heb weleens met zo'n Wrangler 4.0 gereden. 80 was al hard zat :)
                                                privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Working...
                                                X