Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Subaru stopt met rallyrijden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Subaru stopt met rallyrijden

    :-(


    Subaru stopt met directe ingang met het WRC
    . Na bijna twintig jaar en zes wereldkampioenschappen, doet de economische crisis het Subaru-rallyteam de das om.

    Gisteren nog kondigde Suzuki aan te stoppen met het WRC. Vandaag komt Subaru naar buiten met een zelfde beslissing. Subaru heeft de afgelopen negentien jaar een enorme naam gemaakt in de rallywereld. In totaal zijn zes wereldtitels gehaald met illustere namen als Colin McRae en Richard Burns achter het stuur. Subaru geeft aan dat daarmee het doel van de deelname is bereikt.
    Het Engelse Prodrive, onder leiding van Dave Richards, prepareert al jaren de rallyauto’s van Subaru. Het maakt twintig procent uit van de omzet van Prodrive. De werknemers die zich bezighielden met het prepareren van Subaru’s worden zo veel mogelijk elders in het bedrijf ingezet. In de afgelopen vijftien jaar heeft Prodrive ruim vijfhonderd rallyauto’s afgeleverd aan vierhonderd rallyteams in 47 landen op de wereld.
    Ook nu Subaru zich terugtrekt uit de sport, probeert de fabrikant samen met Prodrive de rallyteams zo veel mogelijk bij te blijven staan.
    If in doubt, flat out.

  • #2
    Da's balen. Wat blijft er nu aan officiële fabrieksteams over in het WRC? Alleen Citroën?
    ------------------------------------------------
    We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

    Comment


    • #3
      Wat is het WRC zonder blauwe Subaru's?

      Dat is als voetballen zonder gras.

      Comment


      • #4
        Ha, die Cav;

        Andersom juist.
        Scherven brengen gelul.

        Comment


        • #5
          Ford ook nog, Martijn.

          Comment


          • #6
            Meen je dat nou?

            Dus: Wat is het WRC zonder gras?

            Dat is als voetballen zonder blauwe Subaru's.

            Comment


            • #7
              Ha, die Cav;

              Kan ook.
              Scherven brengen gelul.

              Comment


              • #8
                Zo dat was het WRC
                (deskundig de nek omgedraaid)
                Wat ik alleen niet begrijp is dat er 19 jaar geleden VEEL minder autos verkocht werden en er wel WRC werd gereden en nu bij de eerste de beste tegenslag geknipt wordt in PR/Marketing tools.
                Slechte zaak.
                Immers
                Subaru = Rally
                (kan ik van Suzuki of Cirtoen bijv absoluut NIET zeggen)
                E
                يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                Comment


                • #9
                  Perfecte moment om te stoppen. Iedereen zal het begrijpen. Als ze verleden jaar waren gestopt had niemand het begrepen.
                  Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                  Comment


                  • #10
                    Voorlopig geen nieuwe Impreza WRX-versies meer denk? Lancia is ook meteen gekapt met de Integrale toen ze stopen met rally.
                    Voor zowel Subaru als Lancia geldt dat het imago van beide merken echt een boost heeft gehad dankzij de rallysport.
                    Ik denk idd. niet dat het publiek Citroen zo snel associeert met rally.
                    Last edited by Taeke; 17-12-08, 00:04.

                    Comment


                    • #11
                      Dat ligt aan Citroën zelf, zolang je je auto's verkoopt als zwevende tapijten met 20% korting.
                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                      Comment


                      • #12
                        Subaru hoopvol gestemd over eventuele terugkeer in WRC

                        De inkt onder zijn handtekening die het uitstappen van Subaru uit het WRC betekende is nog maar nauwelijks droog of Ikuo Mori, de grootste baas van Subaru, heeft vandaag tijdens een vandaag gehouden persconferentie in Tokio al laten doorschemeren dat het afscheid mogelijk niet definitief is.

                        Mori is CEO van Subaru's moederbedrijf Fuji Heavy Industries en legde uit dat het noodzakelijk was om Subaru uit het WK te halen in verband met de huidige financiele crisis. Maar hij liet nagenoeg in één adem weten dat een van zijn wensen een spoedige terugkeer van het merk is.

                        "We hebben het doel bereikt wat we oorspronkelijk wilden behalen. En dat was het verhogen van de naamsbekendheid. Gegeven de nooit eerder voorgekomen economische teruggang was het nodig om onze investeringen opnieuw tegen het licht te houden. En dat zijn de belangrijkste oorzaken voor het terugtrekken van Subaru", aldus Mori. "De mogelijkheid dat we opnieuw met een Subaru deel gaan nemen aan het WK rally is niet ondenkbeeldig, al is de huidige terugtrekking niet terug te draaien." Mori maakte tevens duidelijk dat het een zware keuze was geweest in de boardroom van FHI. Niet in de laatste plaats door de vele fans die het merk altijd loyaal steunen. "Als we kunnen dan zullen we voor onze fans terugkeren", zo Mori.

                        Van het gewijzigde WRC reglement zoals dat in 2010 in zal gaan, waarbij naar S2000 auto's overgestapt moet worden, wordt verwacht dat het de kosten dramatisch zal verminderen waardoor ook andere fabrikanten interesse zullen krijgen aan het WRC.

                        Subaru verdwijnt in 2009 overigens niet helemaal van het beeldscherm, want het Noorse Adapta team rondom Mats Ostberg zal twee auto's gaan inzetten. Ostberg staat al vast als een van de rijders en naar een tweede wordt nog gezocht. Volgens Mori zou Prodrive eveneens als een klantenteam kunnen gaan functioneren en zich als M2 team inschrijven, al heeft Prodrive daar nog niets over losgelaten.

                        Comment

                        Working...
                        X