Nou nou nou, heb ik weer. Ik dacht een bullitproof japannertje gekocht te hebben en dat ik tijdens de proefrit kon volstaan met de standaard controles, dus ook even een testje van de koppeling. Nu constateer ik een nogal heftige trilling bij het wegrijden in eerste versnelling wanneer de auto echt helemaal warm is (na een lange rit). Dus meteen maar even verder gechecked en ik vermoed dat de koppeling aan zijn einde is. Hij slipt niet echt bij normaal gebruik, maar bij een echte stoplichtsprint (vol gas, koppling los) wil de koppeling niet echt helemaal doorpakken... Affijn, alle velgen/luchtfilter/pimpmymiata-plannen maar in de ijskast gezet...
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
MX5 defects thread
Collapse
X
-
Tsja, ook een jap kan natuurlijk kapot, hangt af van het gebruik en de km stand, koppeling is natuurlijk wel een slijtagedeel.
Hoeveel km/mls staat er op?
Bij een normale standaard MX-5 en normaal gebruik mag je verwachten dat een koppeling redelijk lang meegaat (minimaal 100-150K km)
-
Een koppeling die op is valt bij mij niet onder de categorie 'kapot', maar onder 'versleten'.
Dat is natuurlijk jammer Erwin, maar gewoon even shoppen naar een nieuwe koppeling. Volgens mij kun dat ook zelf wel fixen.
Had je deze auto gekocht met het plan hem wat langer te houden? Als het antwoord ja is, dan is het toch allemaal nog niet zo erg? Wel balen natuurlijk.
En hoe lang gaat een koppeling mee? Ja, dat is zo afhankelijk van wie er mee rijdt. We maken het op de leasemij mee dat bestuurders de ton nog niet halen. (mensen die met een Focus 1.4 met een dubbelasser sleurhut de Gotthardpas op proberen te komen en bij elk mooi plekje stoppen om te kijken) Er zijn ook gevallen dat je ruim 3 ton rijden met dezelfde koppeling.
Ik kan me voorstellen dat een koppeling van zo'n sportwagentje wat minder lang mee kan. Vroeger hoorde je altijd 1,5 ton, maar volgens mij moet dat tegenwoordig veel langer kunnen gemiddeld.
Comment
-
Ik baal ook meer van mezelf hoor... Ik wil normaal bij aankoop, vooral met Italiaanse meuk, altijd een lange proefrit maken om zoveel mogelijk verassingen te voorkomen. Ik moet zeggen, dat lukt altijd vrij behoorlijk. In de MX5 heb ik alleen een blokje om gereden, met het idee wat er heel erg weing mis kan zijn met een Mazda. Daardoor heb ik het probleem niet gemerkt, omdat het zich alleen voordoet bij warme motor. Dus mijn ego is meer gekrenkt dan de MX5... :-)
Desalniettemin wel balen want ik had een budget voor deze zomercabrio gereserveerd en daar ga ik het niet mee redden vrees ik...
Comment
-
Hm, okee, 'paar uur' is wat al te optimistisch. Ik dacht de bak te laten zakken en de motor op zijn plaats te houden, meen ooit 3,5 uur gelezen te hebben. Dat vind ik nu niet meer terug, lees nu op diverse sites 6-12 uur, dat laatste door amateurs.
Comment
-
Heel apart. vanmorgen de achterremmen even losgehaald. Alles was gewoon perfect. de slider-pins waren gangbaar en vettig, alleen de blokjes waren ver heen. Alles weer in elkaar gezet en weg waren de slepende remmetjes...
Nou vond ik die spaakwielen al niet gepast onder een MX5, maar nu helemaal niet meer. Wat zijn die dingen zwaar zeg! Lekker voor het onafgeveerde gewicht...
Comment
-
Vandaag heeft mijn MX5-je me laten staan onderweg. Ineens viel de motor uit en was niet meer aan de gang te krijgen. Er was geen sprake van gestotter vooraf oid, dus meteen maar even gekeken naar de verdachte nr1: de ontsteking. En inderdaad geen vonk. Alle zekeringen gecontroleerd, maar die waren allemaal intact. Dus dan maar de ANWB gebeld. Die kwam na een uur, maar kon na een korte analyse niets meer doen. Hij is dus afgeleept en staat nu bij de lokale Mazda specialist. Dat is lang geleden dat een auto me onderweg heeft laten staan. Maar goed, liever nu 10km van m'n huis dan 4 weken geleden op de Splugenpas...
Comment
-
Curieus. Opeens geen vonk meer. En als ANWB niets kan vinden is het dus ook geen losgeschoten draadje oid.Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein
Comment
-
Aha, dat heb ik gehad met mijn E30 op Assen!!
Alleen waren dat toen niet een keer die 2 sensoren, maar de puntlas op het vliegwiel waar die sensoren dus op reageren....
Die sensoren zijn zo vervangen, die puntlas op het vliegwiel niet helaas. Kostte ruim 600 euro toen dat geintje, maar dat was inclusief afslepen etc door Molenaar.
Ferrari 308 GTB QV (1983)
Alfa Giulia 1300 (1966)
Mazda Miata (1990 Daily driver)
BMW 320Ci (van GF)
Comment
-
Ring ring,
Hallo
Ja meneer, met de Mazdadealer. we hebben uw Mazda even aan de diagnose gehad. We hadden het al snel gevonden. Het is een defecte nokkenassensor.
Ah mooi, dat valt wel mee dus.
Ja meneer, het was vrij makkelijk te vinden.
Nou goed nieuws zou ik zeggen.
Nou eh, ja, maar de sensor kost 520 euro exclusief BTW
Pardon?
Ja meneer, met arbeidsloon komt de reparatie op 750 euro incl BTW
..... Sodemieter... :-(
Comment
-
ik dacht dat alleen toyotaonderdelen van bladgoud waren?Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein
Comment
-
750 euro? Allemachtig...
Wegblijven bij de dealer dus (maar ja, veel keus had je waarschijnlijk niet).
Zelf heb ik in 4,5 jaar MX-5 slechts 1x iets bij de dealer vandaag gehaald (een of ander kogelgewrichtje voor de klapconstructie van de koplampen).
Comment
-
Bij een E30 werkt het uiteraard allemaal anders, maar ik moest daar even aan denken. :-)
750 euro is minder zeg...
Een vriend van me rijdt al 10 jaar een Miata en die auto gaat zelden stuk, maar ook hij heeft wel een paar dure verrassingen gehad. Bakje voor ruitensproeiervloeistof was lek bv. en dat ding was heel erg duur. Dat verwacht je gewoon niet voor zo'n plastic bakje. Zo waren er nog een paar dingetjes die tegenvielen.
Ferrari 308 GTB QV (1983)
Alfa Giulia 1300 (1966)
Mazda Miata (1990 Daily driver)
BMW 320Ci (van GF)
Comment
-
Hmmm, pech hebben. Eerst die velg, nu dit.
Lijkt op de problemen met de Duetto, spontaan uitvallen, alleen was die iets goedkoper weer onderweg :-).
Je had inderdaad niet echt veel keuze. Beetje lullig om hem daar nu weer weg te halen, maar 520 euro?!?! Duur!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk berichtJe had inderdaad niet echt veel keuze. Beetje lullig om hem daar nu weer weg te halen, maar 520 euro?!?! Duur!
Ik haal hem morgen weer ongerepareerd op. Ik ga geen 750 euro betalen voor de vervanging van een sensor zonder dat ik eerst zelf even een poging waag door even een paar slopers te bellen of zij nog wat hebben liggen. Dat ding is plug en play. Wordt vervolgd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk berichtStraks gaat ie nog terugverlangen naar zijn 504...
Comment
-
Veritatis simplex oratio est
Comment
-
Goeiendag, 't lijkt wel een Alfa, die nichtencabrio van je! Voor dat soort onderhoudskosten moet je toch op z'n minst kunnen genieten van een V6 onder de kap. ;)
Nee, ik had hetzelfde gedaan als jij, "Wat krijgt u van me voor de analyse", en rap afslepen dat ding. 8 meier voor een kutsensortje, sodemieter toch op, stelletje gekken. :)Mini Cooper Clubman
"I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
"Jasper val dood." - RH
Comment
-
Lekkere onderdelenmarge van pak hem beet 70% pakt die dealer. Niks mis met een beetje geld verdienen natuurlijk, die jongens moeten ook leven. Maar dit soort prijsstellingen is nou precies waarom d'r nu zoveel omvallen...Mini Cooper Clubman
"I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
"Jasper val dood." - RH
Comment
Comment