Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toyota iQ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Toyota iQ

    Wordt dit de toekomst, luxe kleine auto's ?



    Wereldpremičre compacte designauto: de Toyota iQ

    - Productieversie van de iQ concept car met vernieuwend design - Compacte A-segment auto met laag gewicht en aërodynamische vorm, waardoor invloed op milieu door lage emissies tot een minimum wordt beperkt - Revolutionair interieurontwerp met veel ruimte voor de 3+1 indeling van de zitplaatsen, en dat bij een lengte van minder dan 3 meter - 6 unieke ruimtebesparende technische innovaties vormen samen mijlpaal in automobieltechniek van Toyota - Uitzonderlijk hoogwaardig uitrustingsniveau - Start productie eind 2008 met een wereldwijde verkoopdoelstelling van 100.000 auto’s in het eerste jaar
    De volledig nieuwe Toyota iQ is gebaseerd op het productieontwerp dat zijn wereldpremičre beleeft tijdens de Autosalon van Genčve. Deze iQ werd als concept car voor het eerst gepresenteerd tijdens de Frankfurt Motor Show en gaat eind 2008 in productie.

    De nieuwe iQ is een geavanceerde auto die staat voor de ultieme, verfijnde manier van automobiliteit binnen de stad. Dankzij het slimme en revolutionaire ontwerp is de auto minder dan 3 meter lang maar biedt hij desondanks een flexibel en ruimtelijk interieur, waarin gemakkelijk drie personen plus een kind of bagage kunnen worden vervoerd.

    Hoogwaardig uitrustingsniveau & vernieuwend design
    Met de iQ creëert Toyota een nieuwe ontwikkeling, omdat compactheid niet eerder werd gecombineerd met een hoogwaardig uitrustingsniveau. Ook op het gebied van design slaat de iQ nieuwe wegen in, waar andere fabrikanten van populaire compacte auto’s vaak teruggrijpen naar het verleden. De iQ heeft daarentegen juist een designtaal met het vizier op de toekomst.

    De naam iQ geeft uitstekend weer waar de auto voor staat. De ‘i’ is van ‘individualiteit’ en tegelijkertijd van ‘innovatie’ en ‘intelligentie’. De ‘Q’ staat voor ‘kwaliteit’.

    Het iQ-ontwerp vindt zijn oorsprong in Japan en heeft wat bij Toyota de J-factor wordt genoemd: een sterk gevoel van dynamiek en stabiliteit, ondanks het kleine formaat. De
    J-factor vormt een uitdaging voor conventioneel denken: klein maar ruimtelijk, eersteklas maar compact. De designfilosofie van Toyota drukt deze waarden uit in een futuristisch, intelligent en energiek ontwerp, zonder dat dat ten koste gaat van doel en functionaliteit.

    Het vernuft van de iQ zit ‘m echter in het revolutionaire: het resultaat van zes ruimtebesparende maar onderling verbonden technische innovaties, die samen staan voor een doorbraak in de automobieltechniek van Toyota.

    “Weg met het traditionele idee dat klein ook eenvoudig is”
    “Het verhaal van de iQ begon jaren geleden, toen we bij Toyota na gingen denken over de invloed die auto’s hebben op het milieu. We kwamen tot de conclusie dat een radicale verandering met betrekking tot het ontwerp van auto’s de enige manier was om te werken aan een duurzame toekomst. Er moest een doorbraak komen; weg met het traditionele idee dat klein ook eenvoudig is. Ons antwoord hierop is de iQ,” aldus Kazuo Okamoto, Executive Vice President van Toyota Motor Corporation, die verantwoordelijk is voor Research & Development.

    Uniek ontwerp
    Het ontwerp van de nieuwe iQ is afkomstig uit Japan en is beďnvloed door de J-factor, die de kern vormt van alle ontwerpen van Toyota. Uitdrukkingen zoals ‘klein en ruimtelijk’, ‘hightech en menselijk’ en ‘emotioneel en functioneel’ zijn allemaal voorbeelden van de J-factor van Toyota.
    De nieuwe iQ is een krachtige automotive uitdrukking van de J-factor: eenheid uit tegenstrijdige invloeden. Hoewel de iQ minder dan drie meter (2.985 mm) lang is, is het interieur zeer ruimtelijk. En hoewel het doordachte ontwerp om hightech oplossingen vraagt, is het dankzij de menselijke aantrekkingskracht in staat om aan de intelligente stedelijke transportbehoeften te voldoen.

    Vibrant Clarity
    Toyota heeft – geďnspireerd door de J-factor – een unieke designfilosofie genaamd Vibrant Clarity ontwikkeld. Vibrant Clarity is het antwoord op de eeuwige paradox tussen het ontwerpen van auto’s die zowel energiek als dynamisch en toch rationeel en slim zijn.
    Het woord ‘vibrant’ (levendig, krachtig) staat voor een futuristische, vitale aard die energie uitdrukt. ‘Clarity’ (helderheid) symboliseert alles wat fris, zuiver en eenvoudig is. Het benadrukt het rationele aspect van de vergelijking: zorg voor een verfrissend ontwerp en houd de functionaliteit intact, maar zorg dat het concept eenvoudig te begrijpen is. De Vibrant Clarity designfilosofie geeft auto’s de emotionele intensiteit die zo kenmerkend is voor Toyota.
    De iQ bevat drie belangrijke elementen van Vibrant Clarity design:
    Perfecte onevenwichtigheidtussen de afmetingen: een eenvoudig en uitdagend exterieur met een sterk contrast tussen de stabiele en sterke houding die ontstaat door de breedte, en de beperkte lengte van de iQ.

    Geďntegreerde architectuur van alle componenten, waarbij elk onderdeel bijdraagt aan het totaalontwerp: de structuur rond de wielen maakt deel uit van de minimale overhang voor en achter, wat de auto een sterk en wendbaar karakter geeft.

    Vrije geometrie: de oppervlakken van het exterieur sluiten zeer nauw op elkaar aan maar zijn toch voorzien van voldoende beweging en emotie om het ontwerp fris en eigenzinnig te houden.

    De styling van de nieuwe iQ is grensverleggend binnen het ontwerp van kleine auto’s. De wielen zijn helemaal op de hoeken geplaatst en geven de iQ een zelfverzekerd karakter. Met een lengte van slechts 2.985 mm maar een relatief lange wielbasis van 2.000 mm is de iQ weliswaar klein maar toch een krachtige verschijning op de weg. De nieuwe Toyota iQ is 1.500 mm hoog.

    5-spaaks 16 inch lichtmetalen velgen
    De robuustheid van de iQ wordt nog verder benadrukt door de stoere bumpers. De achterzijde van de iQ wordt geaccentueerd door strakke verticale lijnen. De opvallende achterlichtunit is door middel van zelfverzekerde horizontale lijnen verdeeld in drie segmenten, wat de krachtige uitstraling van de iQ nog meer onderstreept. De iQ is uitgerust met 5-spaaks 16 inch lichtmetalen velgen, die de wielkasten bijzonder fraai vullen.

    Techno-organisch thema voor interieur
    De ‘on-the-edge’ styling van het exterieur komt terug in de verfijnde architectuur van het interieur van de iQ. Door het wiskundig analyseren en hervormen van de structurele schoonheid van natuurlijke objecten heeft Toyota een ‘techno-organisch’ ontwerp weten te creëren, waarin wiskundige en geometrische precisie samengaan met innemende, organische schoonheid. Dit komt het beste naar voren in de op zichzelf staande V-vormige middenconsole; de blikvanger van het asymmetrische dashboard die een belangrijke rol speelt in het ontwerp van het interieur. Onder aan de V bevindt zich een enkele knop waarmee de airconditioning kan worden bediend. In de ‘armen’ van de V bevinden zich de temperatuurtoetsen voor het interieur met een LCD-scherm waarop de luchtstroom af te lezen is, dubbele uitstroomopeningen op gezichtshoogte en een 5,8 inch touch-screen kleurendisplay voor satellietnavigatie. Het V-ontwerp scheidt én verbindt de twee helften van het asymmetrische dashboard en trekt meteen de aandacht in het interieur.
    Het stuurwiel is vlak aan de onderzijde, zodat de bestuurder meer beenruimte heeft. De knoppen van het audiosysteem bevinden zich op het stuurwiel, enerzijds om plaats te besparen in de middenconsole, anderzijds voor nog meer bedieningsgemak voor de bestuurder. Andere techno-organische aspecten van het interieur zijn de matzilveren portierhandgrepen. De ultradunne rugleuningen zijn op stijlvolle wijze uit één stuk gevormd, wat het strakke gevoel van de iQ nog verder versterkt en de passagiers extra ruimte oplevert.

    Onder de achterstoel bevindt zich nog een opbergvak, zodat passagiers meer opbergmogelijkheden hebben zonder dat dat ten koste gaat van de ruimte in de cabine. Voor nog meer bagageruimte kunnen de achterstoelen in afzonderlijke delen van 50/50 worden neergeklapt. Het interieur is afgewerkt in fraaie chocoladebruine en donkerpaarse tinten, die een scherp contrast vormen met de matzilveren elementen in de techno-organische architectuur.

    Revolutionaire technische innovaties voor ruimtebesparing
    Het voornaamste doel van het designteam van Toyota was om meer ruimte te creëren voor passagiers. Het interieur van de iQ is verrassend ruim. Dit is te danken aan de zes onderling verbonden technische innovaties. Samen staan deze technische innovaties voor een belangrijke mijlpaal in de automobieltechniek van Toyota. Het resultaat is een doorbraak in het segment ‘klein maar ruimtelijk’, dat tegelijkertijd voldoet aan de streefwaardering van
    5 sterren voor veiligheid in de EuroNCAP crashtests.
    fka v164

  • #2
    De zes ruimtebesparende technische innovaties die deze slimme uitvoering mogelijk hebben gemaakt, zijn:

    1. Nieuw ontwikkeld differentieel bespaart motorruimte
    Dankzij het nieuw ontwikkelde differentieel kan de iQ worden uitgevoerd met korte overhangen voor, wat vergeleken met de Yaris uit het B-segment 10 cm meer lengte oplevert voor het passagiersgedeelte. De ingenieuze differentieel-oplossing van Toyota bestaat uit drie delen: de ruimte onder de motorkap is compacter, de voorwielen zijn op de hoeken van de auto geplaatst zodat de overhang voor wordt ingekort, en het passagiersgedeelte is vergroot.

    2. Platte brandstoftank onder de vloer en naar achteren geplaatste schokdempers
    Dankzij het ontwerp van de platte brandstoftank onder de vloer kon een kortere overhang achter worden ontwikkeld, zodat de totale lengte van de auto werd beperkt. Van oudsher werd gedacht dat een platte brandstoftank technisch gezien lastig was, omdat de verschillen in het brandstofoppervlak samenhangen met de hoek van de auto. Doorlopende pogingen om de brandstoftank compacter te maken en de plaatsing van functionele onderdelen te optimaliseren, hebben er echter toe bijgedragen dat de technici van Toyota een platte, ruimtebesparende brandstoftank konden ontwikkelen.

    3. Kleinere verwarming/airconditioning-unit scheelt ruimte
    De technici van Toyota hebben ook het formaat van de verwarming/airconditioning aanzienlijk weten te verkleinen, zonder dat dat ten koste gaat van de prestaties.
    Dankzij deze compactere uitvoering kon het asymmetrische dashboard aan de passagierszijde naar voren en richting de voorruit worden geplaatst, zodat er meer ruimte vrijkwam in de cabine.

    4. Asymmetrisch dashboard en verstelbare zitplaatsen zorgen voor meer ruimte
    Het innovatieve asymmetrische dashboard van de iQ is speciaal ontworpen met het oog op meer ruimte voor de passagiers. De naar voren geplaatste, trapachtige structuur van het dashboard laat voldoende ruimte over voor de voorpassagier en biedt genoeg comfort voor een volwassen achterpassagier wanneer de stoel volledig naar voren is geplaatst. In combinatie met de schouderafstand tussen bestuurder en passagier, die vergelijkbaar is met die van een auto uit het C-segment, levert de unieke 3+1 indeling van de zitplaatsen genoeg ruimte op voor drie volwassenen plus een kind of bagage achter de bestuurdersstoel.

    5. Nog compacter dankzij centraal take-off stuurhuis
    Toyota heeft een centraal take-off stuurhuis ontwikkeld en dit hoger in de motorruimte geplaatst. De versnellingen, de motor en het differentieel konden zo eveneens elders worden geplaatst, waardoor de ruimtebesparende overhang voor van de iQ ontstond.


    6. Dunnere stoelen voor meer beenruimte
    Omdat de rugleuningen van de stoelen van de iQ ultradun zijn, is er op kniehoogte 40 mm meer ruimte voor de achterpassagiers, wat het comfort ten goede komt. Dankzij de volledig nieuwe structuur van het frame en optimale afstelling van extra onderdelen gaat het compacte stoeldesign niet ten koste van het comfort.

    De iQ voldoet met lage emissie aan Toyota’s groene doelstellingen
    Toyota is altijd als een van de eersten doorlopend op zoek geweest naar manieren om de invloed van auto’s op het milieu te beperken. Met technologie als uitgangspunt is Toyota altijd op zoek naar nieuwe ideeën en nieuwe manieren om auto’s milieuvriendelijker te maken.
    In aanvulling op de doorlopende Hybrid Synergy Drive-initiatieven van Toyota is ook uitbreiding van het segment kleine auto’s van belang bij het verminderen van de invloed van de auto’s van Toyota op het milieu.

    De nieuwe iQ speelt samen met de Urban Cruiser, die ook zijn premičre beleeft in Genčve, een belangrijke rol in het streven naar beperking van de emissies. Beide auto’s zijn ook een essentieel onderdeel van de uitdaging die Toyota is aangegaan om al het mogelijke te doen om te voldoen aan de vrijwillige doelstelling van de Japanese Automobile Manufacturers Association (JAMA): 140 gram uitstoot per km in 2009.

    De iQ wordt leverbaar met twee benzinemotoren en één dieselmotor. Deze motoren dragen dankzij het compacte ontwerp, het lage gewicht en de aërodynamische vorm van de iQ bij aan een uitstekend brandstofverbruik en extreem lage CO2-emissies, die naar verwachting rond de 100 g/km zullen liggen.

    Productie start eind 2008
    De productie van de iQ begint eind 2008. In het eerste jaar verwacht Toyota een grote wereldwijde vraag en een productie van maar liefst 100.000 eenheden.
    fka v164

    Comment


    • #3
      Vreselijk marketinggelul
      Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

      Comment


      • #4
        Uiteraard, maar echt zuinig en miljeukbewust autorijden wordt, denk ik, eerder bepaald door kleine autootjes dan door groot relatief zuinig rijden.
        fka v164

        Comment


        • #5
          Vrees dat Sander gelijk heeft. Maar ja, gelijk hebben en geluk krijgen zijn 2 verschillende dingen.
          ---------------------------
          Lullen gaat beter dan rijden.

          Comment


          • #6
            En dat gaat dan 19.290 euroontjes kosten voor de basis oliestoker uitvoering.
            Je moet tenslotte iets voor het milieu over hebben ;)
            Ik zal wanneer m'n huidige E11 de kaap van 500.000 km gepasseerd is wel eens kijken hoe het met de betrouwbaarheid van de IQ gesteld is.
            Hyundai Kauai EV 64 kWh - my 20 - 34K + 12K km

            Comment


            • #7
              Er komt ook een 1.3 VVTi versie hoor ik. Met zo'n 100pk. Dat zal heus wel vooruit willen!

              Ik vikdt het wel een mooi karretje maar te hoog geprijst als je 't mij vraagt.

              Trouwens: wordt de Aygo in europa of in japan in elkaar geschroefd? Deelt immers e.e.a. met de Citroen C1/Peugeot 107....!?

              De IQ zal wel 100% japans zijn neem ik aan.
              All you need to remember is the number '70' .

              Comment


              • #8
                Te hoog geprijsd, te hoog geprijsd......man die dingen zijn bloedverziekend duur.
                Wat denken ze wel bij Toyota, dat ze een Premium merk zijn ofzo:-)
                2 x ouwe premium meuk
                BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                Comment


                • #9
                  Plus ze zijn een bak kleiner voor de voorpassagiers dan Smarts. Ik paste er voor geen meter in.

                  Comment


                  • #10
                    Tijdje terug getest bij 5th Gear. Waren wel enthousiast.
                    Aan passagierszijde zouden voor en achter twee mensen van 1.90m passen.
                    Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                    Comment


                    • #11
                      Ik had met mijn 2 meter achter het stuur plaatsgenomen. Qua beenruimte valt het nog wel mee, maar de ruimte voor mijn hoofd hield halverwege mijn nek op zeg maar.

                      In een Smart 4-2 zit ik als een vorst.

                      Comment


                      • #12
                        Gebruikte Iq: 18.900 euro !!!!! WTF?????




                        Sorry.....never nooit niet!!!
                        All you need to remember is the number '70' .

                        Comment


                        • #13
                          Nu weet ik het zeker.
                          Ze denken dus ECHT dat ze een Premium merk zijn:-)
                          2 x ouwe premium meuk
                          BMW E90 320D Dynamic Exe + chippie
                          Jaguar X-Type Estate 2.0DI4 Exclusive

                          Comment

                          Working...
                          X