Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Suzuki Jimny besteld

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Suzuki Jimny besteld

Het is zowat een jaar geleden dat we de Bombardier Iltis met een woekerwinst hebben verkocht, en we missen nu een "harde" 4x4 om door weilanden en bossen te rijden. De XC70 en de Kuga hebben natuurlijk ook vierwielaandrijving, maar daar doe je toch niet de dingen mee die we met de Iltis deden.

Bovendien heeft mijn zoon voor zijn stages binnenkort behoorlijk vervoer nodig, dus moet weer een derde auto komen. Eerst dachten we aan de Lada Niva. Die heeft goede terreincapaciteiten en mijn zoon vond het wel grappig om daarin rond te rijden, maar helaas worden ze in Luxemburg en België niet meer officieel geïmporteerd. Ze zijn nog wel via parallelimport te krijgen, maar dat werd ons afgeraden, omdat die Niva's niet de standaard antiroestbehandeling en andere kwaliteitsverbeteringen van de importeur meekrijgen.

Dus dachten we aan een andere echte 4x4, de Suzuki Jimny. Eerst hebben we wat okkazies bekeken, maar die dingen zijn verbazend duur in vergelijking met de nieuwprijs, en bovendien weet je met een 4x4 natuurlijk nooit waarvoor die is gebruikt. Dus gingen we (met de Niva in het achterhoofd) voor een nieuwe Jimny in de spartaanse basisuitvoering.

Ik heb nooit eerder een Japanner gekocht, maar dat gaat toch anders dan bij Volvo of Ford. Ze worden uit voorraad geleverd in twee of drie uitrustingsniveaus, en verder kunnen er alleen wat accessoires worden gemonteerd. De basiskleur is wit, dus voor een groene moet je al bijbetalen. Dan moet er nog een radio in (is niet standaard), een set mistlampen is ook wel handig, en dan begint de verkoper je voor te rekenen dat je, met alle kortingen, voor een klein beetje extra de luxeversie hebt waar alles is inbegrepen, plus airco, aluvelgen in plaats van staal, ech ledâh en meer van dat moois. Tsja, voor dat kleine verschil zeg je daar geen nee tegen. Vervolgens wijst mijn zoon er subtiel op dat we voor maar 200 euro meer de Dakota-versie kunnen hebben, met wielkasten in contrasterende kleur, getint glas en dakrails (handig voor de VTT's en de kano). Vooruit dan maar.

Die Japanners doen dat handig. Je komt af op de vanaf-prijs voor een spartaanse basisuitvoering, en even later sta je buiten met een glunderende zoon en een bestelling voor een Jimny tutti lampioni.
    Last edited by WimD; 28-09-17, 21:24.
    VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Dat die nog nieuw te koop zijn man! Moet kennelijk eens onder mijn steen vandaan komen. Wel een leuke auto, DDWW
    "Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis
    BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004

Comment

Cool!
      Er valt ook bar weinig te kiezen in dat segment, geloof ik.

Comment

Kan me voorstellen dat zoiets in de weilanden echt een super oplossing is.
        Heb ooit op vakantie zo'n apparaat gehuurd en spijt al haren op mijn hoofd gehad. Verharde wegen van matige kwaliteit zijn niet de natuurlijke habitat, zeg maar.

Benieuwd naar de foto's!
        privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Leuk!

In Nederland zijn de Jimny's niet meer te krijgen, aan de Suzuki-site te zien...?
          Well Brian... I'm opening a boutique!

Comment

Fantastisch dat die auto nog steeds wordt verkocht. Volgens mij is er geen auto langer in productie van de Jimny volgens mij. Kwam (uit mijn hoofd) in 99 op de markt of zo? Ik vind ze enorm leuk.
            ''Thank God for the internet experts''

Comment

2 jaar terug stond er nog een Jimny op de AutoRAI en was hij toentertijd nog nieuw te koop in NL.
              gaaf dat er ook nog mensen zijn die zo'n ding nog aanschaffen.
              Giulia 1600 Super '65
              Abarth 595 Competizione '15

Comment

Ik vind ze ook cool; deze dingen kunnen tenminste ook echt wat in het terrein. Behalve de Niva (geen idee of je die in NL kunt krijgen, maar de BPM zal wel enorm zijn) heb je nog de Panda 4x4. Iets minder hardcore, maar die komt ook erg ver off road.

Die basisversie bestaat waarschijnlijk alleen op papier. Als je hem echt wil zal het wel kunnen, maar dan moet je lang wachten voordat ie hier per boot aangekomen is. Eigenlijk doen alleen Europeanen aan 'build to order'. In Amerika heb je bij BMW of Mercedes ook veel minder keus uit opties, maar zelfs dan nog lopen die liever naar de dealer, wijzen iets moois op de parkeerplaats aan en rijden daar meteen mee naar huis.

Comment

Dit wordt 'm, precies in deze versie en kleur. Volgend jaar komt er een nieuwe Jimny uit, en dat verklaart ook waarom de dealer nu zo scheutig is met kortingen en luxe versies.

Jimny.jpg
                  VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Een volledig nieuwe Jimny? Ik durf te wedden dat die minder leuk gaat worden. Deze mag je al best een icoon(tje) noemen.
                    ''Thank God for the internet experts''

Comment

De Jimny gaat uit productie en is daarom niet meer te leveren in Nederland. Al langer was het trouwens normaal dat je hem alleen nog op speciale bestelling kon verkrijgen.

Vanaf volgend jaar krijgen we weer een Jimny in de showroom https://www.youtube.com/watch?v=n93QsrxaaXA

Google trouwens maar eens op "Jimny 2018"

Comment

Leuk wagentje, maar ik heb die naam altijd enorm suf gevonden.
                        Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Gefeli Wim ! Je zoon treft het maar met je.

Comment

Leuk ding! In 2-tone lak nog wel. :) Ik wist ook niet dat ze nog gemaakt werden en zag op Autoweek dat de NL prijzen die voor de Jimny gerekend werden zomaar de helft hoger lagen dan bij de buren. Dus in jouw geval een leuke deal.

Comment

De Jimny is echt voor het hele gezin bedoeld. De jongste zoon van 14 zal er ook in rijden op afgelegen paden. Ze hebben allebei in de Iltis leren rijden zodra ze bij de pedalen konden :-)

Comment

Ik vind ze geinig. Destijds in 2002 hebben wij voor een WagonR+ gekozen voor mdv omdat de dubbele kinderwagen niet achterin de jimny paste.
                                Die Jimmy was cool, de WagonR+ niet.
                                Motortje was voldoende voor dat lichte autotje en er is niets aan stuk gegaan. Als ik het me goed herinner, zit er altijd zo'n 1.3 motor in toch?

Veel plezier ermee

Comment

Dank. Ja, nog altijd dezelfde 1.3 benzinemotor. Heel betrouwbaar, maar de distributiewissel is elke 75 duizend kilometer. Een klassieke instinker voor okkaziekopers.

Comment

Prima motor vond ik. Beetje hoogtoerig en maakt wel geluid, althans, in de WagonR+ was dat goed hoorbaar, maar sterk genoeg.
                                    En vooral betrouwbaar.

Comment

Een wagenpark kan in 15 jaar een aardige evolutie doormaken, scud :)
                                      privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                                        Prima motor vond ik. Beetje hoogtoerig en maakt wel geluid, althans, in de WagonR+ was dat goed hoorbaar, maar sterk genoeg.
                                        En vooral betrouwbaar.
                                        Dan had jij nog de oude 1.3. In 2003 is er de Ignis motor in gekomen, met als bijkomend voordeel een distributieketting. Die heeft WimD ook in zijn Jimny.

De Jimny Cabrio had de motor met riem.

Comment

Wat maakt de Jimny trouwens een echte 4x4? Welke 4wd systeem gebruikt de wagen, lage giering, sperretjes, ladder sjassiesch?

Comment

Proficiat, leuk ding! Had al jaren niet meer aan de jimny gedacht en kwam hem toevallig 2 dagen terug tegen in een YouTube video over auto's die al heel lang in productie zijn, in dit geval 19 jaar. En nu dit! Grappig.
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

Comment

Stond er bij Von Batshoven op de deel ook niet zo'n ding trouwens?
                                              Mini Cooper Clubman
                                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                              "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hugo Bekijk bericht
                                                Wat maakt de Jimny trouwens een echte 4x4? Welke 4wd systeem gebruikt de wagen, lage giering, sperretjes, ladder sjassiesch?
                                                Geen sper geloof ik, wel hoge en lage gearing en een ladderchassis. En het weegt niets en past overal tussendoor.

Comment

Toen ik nog 4x4 reed met de Vitara... Gingen we vaak naar evenementen. Samuraatjes en Jimmys reden langs ingegraven Land Rovers en Toyota’s. Weinig vermogen maar extreem laag gewicht. Laat de foto’s maar komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kleintje Bekijk bericht
                                                    Toen ik nog 4x4 reed met de Vitara... Gingen we vaak naar evenementen. Samuraatjes en Jimmys reden langs ingegraven Land Rovers en Toyota’s. Weinig vermogen maar extreem laag gewicht. Laat de foto’s maar komen.
                                                    Vitara's stonden ook vaak vast. ;)
                                                    Door de brede bandjes die zo leuk staan.
                                                    Meestal ook met witte letters op de wangen zodat General XP2000 zo mooi uitkomt he.
                                                    En natuurlijk niet vergeten: de bullbar, vastgemaakt met M8 boutjes in een willekeurig stuk plaatwerk.
                                                    Zodat de te hulp schietende offroader de bullbar lostrekt en de Vitara blijft staan.

Mooie tijden in het Westelijk Havengebied, met de Blazer K5, DAF YA126 en 328 en een nest verherbouwde Landrovers.
                                                    Veritatis simplex oratio est

Comment

Bats had er ook eentje staan ja. Een champagne-kleurige met zilveren spiegels en reservewiel achterop

Comment

Zoals Harry daar eens zo mooi zei, dat reservewiel had toch wel een puike reclame van nagelstudio Esmeralda er op? :)
                                                        Mini Cooper Clubman
                                                        "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht

Dan had jij nog de oude 1.3. In 2003 is er de Ignis motor in gekomen, met als bijkomend voordeel een distributieketting. Die heeft WimD ook in zijn Jimny.

De Jimny Cabrio had de motor met riem.
                                                          Verdomd, je hebt gelijk. Ik word steeds blijer met dat ding.

Comment

Mij eerste auto was een SJ413 JLX met softop, leuk voor de binnenweggetjes, maar niet op de snelweg..

Bij de Jimny moet ik altijd aan onderstaande video denken:

Maar de Jimny in het filmpje is 600cc drie cilinder? Nooit in NL geleverd toch?

E36/8 Z3 2.8 coupé - Seat Leon ST FR (lease)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimD Bekijk bericht
                                                              Dit wordt 'm, precies in deze versie en kleur. Volgend jaar komt er een nieuwe Jimny uit, en dat verklaart ook waarom de dealer nu zo scheutig is met kortingen en luxe versies.

Jimny.jpg
                                                              Ach wat gaaf!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                                                Vitara's stonden ook vaak vast. ;)
                                                                Door de brede bandjes die zo leuk staan.
                                                                Meestal ook met witte letters op de wangen zodat General XP2000 zo mooi uitkomt he.
                                                                En natuurlijk niet vergeten: de bullbar, vastgemaakt met M8 boutjes in een willekeurig stuk plaatwerk.
                                                                Zodat de te hulp schietende offroader de bullbar lostrekt en de Vitara blijft staan.

Mooie tijden in het Westelijk Havengebied, met de Blazer K5, DAF YA126 en 328 en een nest verherbouwde Landrovers.
                                                                Ik had de originele banden en de origine zwarte bullbar. Die zat aan de onderkant ergens vast. Totdat ik dat hele ding had verbogen. Het waren wel hele leuke tijden. Was lid van de Zoekzoekieclub. Ik zal eens een foto zoeken. Zat een dikke Hifi in en bestickering van Arjé Pappie Assurantien op de ene kant en Michael Pappie Makelaars op de andere kant. En... Auto van de zaak zonder fiscale bijtelling he. Dat bestond toen nog niet. Had een witte softtop.

Comment

Working...
                                                                X