Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jaguar dood, en nu? Subaru BRZ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Jaguar dood, en nu? Subaru BRZ?

    Mijn relatief recent aangekochte Jag is overleden (voor het hele verhaal: https://www.gummen.org/forum/auto-s/...r-4-0-sc-1995/)

    Nou zat ik te denken aan een vervanger, en mijn oog viel al snel op Subaru, zo'n boxer motor schijnt best betrouwbaar te zijn, en met de Turbo's kan je 'snel' en 'makkelijk' tunen naar een relatief hoog vermogen (al zakt dan de betroubaarheid, uiteraard).

    Ik was zelf initieel aan het kijken naar een Forester, en was ook al een paar leuke tegengekomen op MP, maar het leek me toch niet zo super, 1400kg is een beetje veel (die les heb ik geleerd bij de Jaguar, 1750kg). En hij is een beetje groot voor mijn garage om er dan ook nog leuk aan te kunnen sleutelen. Mijn garage is ~ 5m*3.3m dus in de breedte niet zo'n probleem, maar als je dan nog maar 20cm overhebt aan de voor/achterkant, wordt het wel een beetje krap. Wel veel geleerd/gelezen over de EJ20, EJ207 en EJ257 varianten. Zelfs nog even plannen gemaakt voor het superchargen (want die heb ik nog over van de Jag) van een H6 blok (EZ30D) om dichter bij de 300pk te komen (zie attachment).

    Was nog een beetje aan het kijken naar de nieuwe ontwikkelingen in EJ20 land (dus de FA20, de opvolger). Veel betere ondersteuning voor de cylinders in het blok, maar moeilijker om er meer volume van te maken wegens de coating in de cylinder. Wel weer zuigerstangen met rare hoeken (zoals ook bij de laatste generatie van de H6 (EZ30R in de volksmond)) Zie ook plaatje.

    De auto's waar die tot nu toe in ligt, hebben wel een interessant model, de Subaru BRZ, ook wel de Toyota GT86. Ik begreep uit een duitse review dat het veel auto was voor 30K. Prijzen in Duitsland beginnen al richting de 15k te gaan, dus veel auto voor relatief weinig geld. In Nederland zijn ze nog aan de prijs, zo rond de 23k en hoger.

    Zeker met de komst van het 2017 model, worden de 2012->2017 modellen steeds goedkoper.

    Wel werd er commentaar gegeven dat de 200Pk op 1200kg een beetje aan de karige kant was. 7.9s -> 100 is ook een beetje traag voor een moderne auto. Mijn Jag deed het ook al in ~ 6.5 seconden.

    Lang verhaal kort (te laat!) is dus voor de zomer een BRZ uit Duitsland te gaan halen/importeren, en dan op termijn (als ik geen andere auto-dingen meer heb) een FA20T op te gaan bouwen (ze zijn al beschikbaar op Ebay) om betrouwbaar 350Pk te gaan maken, dan zou de BRZ een stuk interessanter moeten zijn: https://www.ebay.com.au/itm/WRX-Engi...o/152898418809

    Maargoed, eerst van de Jag af. Wie wil er nog gratis een Jag zonder supercharger (want die hou ik nog even voor mogelijke projecten)?

    En, heeft er iemand nog andere suggesties voor een leuke, betrouwbare RWD die je voor relatief weinig kan tunen?
    Attached Files
    Last edited by Robert Campbell; 19-02-18, 11:09.

  • #2
    Wat versta je onder tunen? Uitsluitend motorisch? Een 130i is ook een goede kandidaat. Alleen ga je daar geen turbo op schroeven, maar de 'tuning' zit juist in het onderstel. Standaard een goede straatauto, maar met onderstelaanpassingen maak je er een compleet andere auto van. Vind ik dan weer veel gaver. Eerst goed sturen, en daarna vermogen. Maar dat is net wat je ding is.

    MX-5 kan je ook op los gaan, maar daar ga je geen verre trips mee maken in DLD. Oude E36 328i met compressor? Is al vaker gedaan.
    ''Thank God for the internet experts''

    Comment


    • #3
      RWD, 350pk, niet al te zwaar, goedkoop in onderhoud, dat klinkt als een Corvette.
      8.2 met supercharger?

      Comment


      • #4
        Nee, tunen is alles aanpakken. Want met alleen meer vermogen kan je alleen rechte-lijnen snelheid leuk maken.. Het hele pakket, dus onderstel, remmen, banden, een kooi erin (achterin kan je toch niet zitten in dit model) strut-bars om het chassis nog wat steiver te maken. Poly bussen om de ophanging wat meer responsive te maken.. Gewoon het hele rata-maplan.

        Gelukkig is deze BRZ een echt model van Subaru en heeft Toyota zo schijnt niet zoveel aan de mechanika meegedaan. Dus: Boxer blok is doorontwikkeling van het Subaru blok, remmen en onderstel kan je bijna 1:1 overzetten uit een Impreza (net zoals veel modellen bij Subaru).

        Het idee is om de auto ook nog voor lange afstanden te gebruiken. Ik ben zelf 1.93m, dus een MX5 valt een beetje af, vrees ik. Kan altijd wel een hardtop op, maar het is het net niet.

        Comment


        • #5
          op youtube is er een autoserie B is for build. hier doet iemand een motorswap op de brz
          1984 Ford escort XR3i, 1982 Porsche 944, 1975 Porsche 911 & 2002 Nissan Micra

          Comment


          • #6
            Leuk, maar met een Supercharger, kom je al rond de 300pk uit, met het standaard blok. En er staat er ook een te koop: https://occasions.kleinwier.nl/sc50e...clusief-300pk/ Maar als ik deze auto zie zit er voor ~10,000 euro aan verspijkerd. Supercharger, BBS velgen, 3" uitlaat, WRX remmetjes. In duitsland zijn dit soort BRZs uit 2012 nu ongeveer 17k, plus ~2k voor de BPM, kan je op ongeveer hetzelfde uitkomen, en je kan nog eens leuk sleutelen.. :-)

            De srie B is voor Build: https://www.youtube.com/playlist?lis...sVhkijycuzEPmP ik ga hem vanavond zeker even kijken.

            Comment


            • #7
              Ik ben er iig achter waarom de conrods onder een hoek zitten, dat is om de krukas dichter bij de onderkant van de cylinders te kunnen krijgen. Dus effectief een smaller blok, omdat je cylinders niet zo hoog hoeven te zijn.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Volgens mij ben je er al uit. :)

                BRZ (of GT86) is nu echt zo'n auto waar alle petrolheads jaren van riepen dat ie moest komen, en sinds hij er is wordt hij in Europa in ieder geval volledig genegeerd. Goed idee om dat patroon te doorbreken.

                Comment


                • #9
                  Dan moet je een nieuwe kopen als je dat patroon daadwerkelijk wilt verbreken. ;-)
                  ''Thank God for the internet experts''

                  Comment


                  • #10
                    Ik moet eerlijk zeggen dat een nieuwe niet in mijn financieele middelen ligt (kan wel, maar wil niet). Ik begin langzaam van het idee af te komen dat een auto minder dan een netto maansalaris moet kosten en ook wel 200k km kan hebben. Ik heb me nu al te vaak 'gebrand' aan oude 'troep'. Het idee is dat deze auto is om mee te rijden, niet om aan te sleutelen. Sleutelprojecten zat ;-)

                    En ik denk dat ik hem uit Duitsland ga halen. Scheelt ongeveer 8000 euro, en da's best een bak geld. Plus de keuze is daar groter (kleuren/uitvoeringen)
                    Last edited by Robert Campbell; 21-02-18, 13:39.

                    Comment


                    • #11
                      Klopt Jeroen. Alhoewel je jezelf voor (de gek) kunt houden dat als niemand die dingen tweedehands koopt, ook niemand ze nieuw koopt omdat ze te hard afschrijven. ;)

                      Comment


                      • #12
                        Wat dacht je van een 350Z/370Z? Ook betaalbaar en RWD...

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Robert Campbell Bekijk bericht
                          ... Ik heb me nu al te vaak 'gebrand' aan oude 'troep'. Het idee is dat deze auto is om mee te rijden, niet om aan te sleutelen. Sleutelprojecten zat ;-)
                          Maakt niet uit of je een nieuwe of oude auto hebt. Zodra je begint met projecten en tunen gaat het geld kosten en vaak mis lopen. Heb in het verleden ook bakken met geld erin gegooid in zowel nieuwe als oude auto's. Ook veel tijd er aan verspild met uitzoeken, onderdelen bestellen en mensen werk laten doen. Ik doe het niet meer. Gewoon lekker standaard laten zo'n ding.

                          Comment


                          • #14
                            Pcies, en ik heb nu ook 'al' twee BRZs/GT86s gezien die met superchargers opgeblazen blokken hadden. Dus dat lijkt me ook niet zo super. Lekker standaard houden dus. ;-)

                            Comment


                            • #15
                              Wat dacht je van een 350Z/370Z? Ook betaalbaar en RWD...

                              Comment


                              • #16
                                350Z lijkt me ook een leuke auto. Beetje zwaarder dan een GT86 maar wel een heerlijk romige 3,5l 6 cylinder.

                                Comment


                                • #17
                                  Zeker interessant, http://twinrev.com/cars/Subaru-BRZ-vs-Nissan-350Z Ook maar eens naar kijken. Stuk betaalbaarder ook...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Je hebt wel een lekkere midlife crisis, goed bezig!

                                    BRZ/GT86 stuurt echt leuk. Het hele concept van die auto is gericht op tuning, alleen zien we dat hier te weinig. Ik juich het toe dat jij dat wel doet.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik ben er uit: http://www.furysportscars.nl/home/advert/sylva-fury/

                                      Comment


                                      • #20
                                        Leuk ding.
                                        Veritatis simplex oratio est

                                        Comment


                                        • #21
                                          Deze is het geworden. Een Tenny uit 1999. 1.8 6-bak. Bilstein dempers, EBC remmen, gevlochten rvs remleidingen. Torsen LSD zit er ook in.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tenny is tenth anniversary edition of zo?

                                            Proficiat, leuke auto hoor!
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                              Tenny is tenth anniversary edition of zo?

                                              Proficiat, leuke auto hoor!
                                              Ja 240 van 7500. 'Gelimiteerde' oplage.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Leuk ding man! Hebben die altijd een 6-bak?

                                                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                BMW 320Ci (van GF)



                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                                                  Leuk ding man! Hebben die altijd een 6-bak?
                                                  Voor zover ik weet niet. Auto heeft 340k, bij 300k is het 1.6L/5-bak vervangen door een 1.8L/6-bak. (zo de verkoper). Misschien had ik toch iets beter moeten kijken want: https://www.autoweek.nl/auto/18514/m...h-anniversary/ Is standaard geleverd met een 1.8/6-bak, Hmmmm, interessant.. Goeie vraag Harry, maar ik wilde het antwoord eigenlijk niet weten ;-)

                                                  Ach, is een leuke auto, heb er geen i-Pace geld voor betaald, gaat niet al-te-veel kms zien, dus komt wel goed.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Leuke auto, blijft de mooiste kleur op een NB met afstand. De standaard 1.9L/6-bak/sper/bilstein combi was ook altijd fijn.

                                                    Heb je de kokerbalken gechecked ter hoogte van de stabilisatorstangbrackets? Dat is samen met de voorkant van de achterwielkasten bijna altijd een probleem bij autos die ooit pekel hebben gezien.

                                                    De standaard 3.9 eindoverbrenging was op de NBFL + 10AE 6-bak auto's een aparte keus. Voor circuitgebruik wil je eigenlijk een 4.3 met close ratio 3-4-5. Voor straatgebruik eigenlijk een 3.3 met de standaard MX5 5-bak verhoudingen op 1-2-3-4-5 + overdrive 6. Zou zonder twijfel bovenaan mijn boodschappenlijstje staan, nu is de 1e versnelling alleen goed als je een caravan van 1500kg van zijn plek moet krijgen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      De tenny heeft altijd standaard een 6 bak gehad, dit was juist een van de kenmerken van een tenth anniversary. Ik begreep dat de eindoverbrenging ook iets korter is. Ik heb zelf ook een 1.8 NB met Torsen sper gehad; briljante auto. Al het andere wat je daarna rijdt voelt vooral onnodig zwaar.
                                                      ''Thank God for the internet experts''

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Noobie Bekijk bericht
                                                        Heb je de kokerbalken gechecked ter hoogte van de stabilisatorstangbrackets? Dat is samen met de voorkant van de achterwielkasten bijna altijd een probleem bij autos die ooit pekel hebben gezien.

                                                        De standaard 3.9 eindoverbrenging was op de NBFL + 10AE 6-bak auto's een aparte keus. Voor circuitgebruik wil je eigenlijk een 4.3 met close ratio 3-4-5. Voor straatgebruik eigenlijk een 3.3 met de standaard MX5 5-bak verhoudingen op 1-2-3-4-5 + overdrive 6. Zou zonder twijfel bovenaan mijn boodschappenlijstje staan, nu is de 1e versnelling alleen goed als je een caravan van 1500kg van zijn plek moet krijgen.
                                                        Kokerbalken zijn in 2014 gedaan, nu alleen nog de spatborden. Ik heb ook de chassis balken aan de voorkant gecontroleerd, die waren ook nog goed (voor een auto van 340k). Ik heb wel wat ongelijke slijtage aan de linker-achterband. Dat moet ik nog even oplossen voor ik er nieuwe banden opgooi.

                                                        Het is niet de bedoeling om hem het circuit op te nemen, misschien alleen voor een dagje open-rijden, maar zeker geen mx-5 cup of zo.

                                                        Ga ook nog een slipcursus doen om de limieten te leren kennen, ik merk dat de balans in de bochten behoorlijk kritische reageert op gaspedaal wisselingen. Ik hoop dat dat met een bushing set en wat andere banden flink veranderd.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Is ook een beetje eigen aan de auto hoor. De wielbasis is aardig kort, en dat reageert nu eenmaal wat heftiger als een euh Jaguar, om maar eens wat te noemen. :-)
                                                          ''Thank God for the internet experts''

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ik hoor ook wat 'gekraak' van de bevestigingspunten van de hardtop als ik 'sportief' ga sturen.. Zit toch wat flex in zo'n cabrio, blijkbaar. Maar het voelt 'voorspelbaarder' dan de Jaguar, en zeker wat meer 'nimble'.. Een van de dingen die ik ook nog moet regelen is een roll-over bar. Zit eraan te denken om meteen voor een volle kooi te gaan die onder de hardtop past.
                                                            Last edited by Robert Campbell; 30-07-18, 11:03. Reden: Kooi erin?

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Volledige rolkooi zou ik nooit doen voor een straatauto.
                                                              Want je moet dan eigenlijk altijd een helm dragen om te voorkomen dat je met je kop tegen die buizen aanklapt. Volledige kooi zonder helm is gewoon onveilig.
                                                              Rolbeugel is wel een goede optie en zit ik ook nog steeds aan te denken.

                                                              Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                                              Alfa Giulia 1300 (1966)
                                                              Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                                              BMW 320Ci (van GF)



                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door Robert Campbell Bekijk bericht

                                                                Kokerbalken zijn in 2014 gedaan, nu alleen nog de spatborden. Ik heb ook de chassis balken aan de voorkant gecontroleerd, die waren ook nog goed (voor een auto van 340k). Ik heb wel wat ongelijke slijtage aan de linker-achterband. Dat moet ik nog even oplossen voor ik er nieuwe banden opgooi.

                                                                Het is niet de bedoeling om hem het circuit op te nemen, misschien alleen voor een dagje open-rijden, maar zeker geen mx-5 cup of zo.

                                                                Ga ook nog een slipcursus doen om de limieten te leren kennen, ik merk dat de balans in de bochten behoorlijk kritische reageert op gaspedaal wisselingen. Ik hoop dat dat met een bushing set en wat andere banden flink veranderd.
                                                                Grappig, mijn auto reageert nauwelijks op gaswisselingen...maar dat is zowel in als na een bocht een probleem :)

                                                                Tenzij er rubber bussen uit elkaar vallen of serieus ingescheurd zijn 100% zeker van de bussen afblijven. De standaard exemplaren zijn tot rondjes sub 1:50 op Zandvoort prima, totdat het rubber echt van ellende uit elkaar begint te vallen (zeldzamer dan je zou denken na 25 jaar).

                                                                Banden en uitlijning zou ik eerst even checken. Toe settings van die linker achterband vooral. Dempers zijn na 350k km ook verdacht.

                                                                Rolkooi zou ik ook niet doen, beugel kan nog wel, afhankelijk van je romp-lengte. Een setje door-bars zou de koets iets torsiestijver maken zonder al te veel gedoe.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X