Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jaguar dood, en nu? Subaru BRZ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Heb een handig artikeltje gevonden voor alle MX-5 eigenaren: https://www.miata.net/garage/alignment/index.html Ik ga dus eerst even checken of het wel allemaal klopt, zonder iets aan te passen. Hier staat ook de mooie uitspraak: Organic rubber bushes on a 10 or 15 year old MX-5, which has covered 60,000 miles (or whatever) will have started to perish (as mine had). This is not easy to see, with the bushes in situe. In Norman Garrett's book he suggests that new bushes are one of the best value handling upgrades "bang for the buck".

Ik heb hier meerdere malen gelezen dat mensen niet zo'n goeie mening hebben bij PU ophangings-bussen. Waarom niet, eigenlijk? Het lijkt me dat ze het zo-goed-als-nieuw gevoel weer naar voren halen uit je ophanging.

Comment

Eigenlijk was mijn bedoeling om de MX-5 standaard te houden, maar ik heb nu een 1.8 VTS (variable kleptiming van mazda) geregeld voor 550 euro met maar 50k op de teller (kon ik gewoon niet laten liggen). Het idee is om daar ITBs op te zetten van een motorfiets met een plug&play ECU: https://danstengineering.co.uk/index...product_id=387

So much voor een 'standaardbak'. ;-).. En nee, dit gaat geen lang-slepend project worden. Ik ga het blok opbouwen naast het huidig gebruik van de MX-5, en dan in de winter de blokken overzetten.

Comment

Ik heb destijds pu rubbers op de voorzijde van mijn XK8 laten zetten, en dat was een merkbare verbetering. Ging toen ook om een auto van 16 jaar oud of zo met 160k op de klok. Hij ging er serieus strakker en scherper door sturen.

Of dat belangrijk is in een XK8 laat ik maar in het midden maar in een mx5 is het dat wel. :)
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Robert Campbell Bekijk bericht
          Heb een handig artikeltje gevonden voor alle MX-5 eigenaren: https://www.miata.net/garage/alignment/index.html Ik ga dus eerst even checken of het wel allemaal klopt, zonder iets aan te passen. Hier staat ook de mooie uitspraak: Organic rubber bushes on a 10 or 15 year old MX-5, which has covered 60,000 miles (or whatever) will have started to perish (as mine had). This is not easy to see, with the bushes in situe. In Norman Garrett's book he suggests that new bushes are one of the best value handling upgrades "bang for the buck".

Ik heb hier meerdere malen gelezen dat mensen niet zo'n goeie mening hebben bij PU ophangings-bussen. Waarom niet, eigenlijk? Het lijkt me dat ze het zo-goed-als-nieuw gevoel weer naar voren halen uit je ophanging.
          PU + vet gaan niet goed samen. Dat vet wordt er over een maandje ofzo uitgewerkt en daarna begint zich weerstand op te bouwen tussen de as en PU bus. Elke maand opnieuw invetten via de zerks. Leuk man..

Daarnaast zijn rubber bussen vastgesmolten aan de as en is zo de longitudinale positie van de bus verankerd. PU bussen glijden vrij over de as en hebben daarom aan de zijkanten verdikkingen die tegen de subframe flenzen aanlopen en het geheel longitudinaal positioneren. Dat geeft een enorme toename van het wrijvingsoppervlak en daarnaast is bij de meeste noord europeaanse MX5 het subframe ruim van vliegroest voorzien en dat werkt ook niet mee qua weerstand. Ik kon afhankelijk van het aanhaalmoment op de asbouten de ophanging al muurvast zetten. Koste me 2 dagen om die flenzen zoveel mogelijk conisch te draaien zodat dat oppervlak minimaal is.

Ik heb na 2 jaar rijden en 3 of 4 keer per jaar doorsmeren via de gemonteerde vetnippels de weerstand in de A-armen gemeten. Daartoe gooi je de dempers los en meet je de kracht die nodig is om een A-arm in beweging te krijgen

- Ideaal is 0. De armen vallen onder hun eigen gewicht naar beneden.
          - Acceptabel is 3-5kg
          - Mijn auto met de heftig gemodificeerde bussen zat rond de 35kg

Standaard PU bussen kunnen hoger zitten dan dat. Hoog genoeg om de A-armen te laten knappen op den duur.

OEM rubber bussen waren na 20 jaar in prima staat. Norman Garret is een lul met zijn bussen, want ze kosten veel geld 400 voor een fatsoenlijke set (ILM rubber bussen of SuperPro PU bussen naar verluid wel goed ontworpen zijn). Daarnaast ben je dagen kwijt aan montage. En je merkt er geen reet van. Ik was vrij veel bezig met rondetijden zandvoort en de bussen leverden exact 0,0 winst op. Een investering van 800 euro in een set fatsoenlijke coilovers (ook daar veel kaf tussen het koren) levert vele malen meer bang for buck up dan bussen.

Ik ga iig weer terug naar nieuwe draagarmen met nieuwe rubber bussen. Die heb je namelijk ook voor hetzelfde bedrag als die bushingsets.

Benieuwd wat de DanST ITBs je op gaan leveren. Ik vermoed dat dat nog een enorm lage bang for buck mod gaat zijn als ie niet gecombineerd is met kopmodificaties, nokkenassen en een volledige uitlaanlijn. Beter ECU + kop naar BLINK sturen.
          Last edited by Noobie; 01-08-18, 22:48.

Comment

Bij die ITBs zit ook een vervangende computer (dus betere afstemming op de motor). Ook ga ik een wideband Lambda sensor monteren om de computer nog verder te 'helpen'. We zullen het wel merken. Verwacht wat meer koppel van die VTS, maar we gaan het wel meemaken. Heb cijfers van 170pk gezien, maar geloof het pas als ik het zie.

Comment

Ik zou zelf een andere volgorde aanhouden (en doe dat ook), maar zou hier graag lezen over je ITB escapades dus ik houd verder maar mijn mond :)

Comment

Welke volgorde hou jij dan aan?

Comment

Je duikt meteen het diepe in. ITBs betekent lastig tunen op MAP/TPS blend, geen solide base maps, extra ellende met synchronisatie van gaskleppen en stationairregelschroeven. Bijvoorbeeld koude start is een kwestie van veel dingen uitproberen en je krijgt maar 1 kans per koude dag om iets nieuws te proberen.
                  Misschien dat er tegenwoordig veel ME221 gebruikers zijn met ITBs en er een goed werkende basemap ontwikkeld is? Zo niet dan ligt er een beste klus voor de boeg.
                  Daarbij komt nog dat de EUDM/JDM VVT inlaat spruitstukken OK zijn voor piekvermogen. In de VS zijn ze gewild en gaan ze voor 3-400$ van de hand. ITBs leveren hooguit 10pk extra op en dat zijn niet de meest kostenefficiente pk's.

Ik zou beginnen met een uitlaat en ECU. Leren afstellen is voor alle volgende tuningspaden nuttig en noodzakelijk. Daarna beslissen of je atmosferisch of turbo vermogen wil. Dat laatste is op een MX5 de logischere optie...de blokjes willen niet graag toeren draaien en dat is voor NA vermogen niet erg handig...

Comment

Ik dacht dat je na het avontuur met de Jag deze keer iets wilde waar mee je wel urenlang >200 kon planken in D zonder dat het stuk gaat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                      Ik dacht dat je na het avontuur met de Jag deze keer iets wilde waar mee je wel urenlang >200 kon planken in D zonder dat het stuk gaat?
                      Ik heb hiernaast ook nog een Renault Grand Espace 3.5L V6 met 241pk. Die wil wel geen 250, maar 200 is geen probleem. Die is een beetje de combo van de Jag en de Grand Scenic. De Grand Scenic ging echt de APK niet meer halen zonder heeeel veel moeite.

De mx5 is ipv een BRZ of GT86 die echt nog wat te duur zijn als auto 'voor erbij' mijns inziens. En de mx5 is 'cheap and cheerful' waarbij je voor relatief weinig ook nog veel kan tunen aan het onderstel en de motor.

Comment

Lol, een Espace kopen omdat ie heel blijft. :)

MX-5 blijft een leuk ding, zeker in deze uitvoering.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                          Lol, een Espace kopen omdat ie heel blijft. :)
                          Deze heeft een nissan blok..

Comment

Working...
                          X