Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 mayosludge in olieafscheider

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• E34 M5 mayosludge in olieafscheider

Heren,

Bij het verwijderen van de airbox om de gaskleppen te synchroniseren viel mij op dat de dikke slang van de olieafscheider naar het inlaatspruitstuk best wat witte sludge had. Ik heb de foto's toegevoegd ter referentie. Bij het openhalen van de afscheider viel op dat het eigenlijk best weinig is en aan de kleur en samenstelling te zien is het ook behoorlijk vers. Sterker nog, bij het loshalen van de desbetreffende slang druppelde het water er gewoon uit. Dikke paniek natuurlijk want de motor is juist gereviseerd. Ik ben maar zo gek geweest om een druppeltje water uit die slang op de tong te leggen en deze is dus niet zoet zoals het koelwater dat wel is.Dit wordt ook onderschreven door de foto van de nokkenassen welke er spik en span uit zien en dus absoluut 0 sludge te vinden is. Ook binnenkant kleppendeksel is brandschoon.

Als ik dit fenomeen logisch benader dan zeg ik, dit is ontstaan omdat de M5 de afgelopen maand best vaak (meer dan 10x) niet langer dan 10 minuten gelopen heeft omdat ik natuurlijk bezig was om het heet lopen op te lossen (is inmiddels gelukt). Volgens mij is de vuistregel dat bij een gezonde motor dit soort sludge ontstaat als die slang en afscheider niet boven de 65C komen?

Ben benieuwd naar jullie mening. Vinger aan de pols houden of is dit te verwachten als je een maagdelijke motor weer tot leven wekt?

Attached Files

Je geeft zelf het antwoord al ;)
    Goed schoonmaken, laat het blok eens lekker op temperatuur komen en ga dan weer controleren.
    Veritatis simplex oratio est

Comment

+1, dit is normaal, kom je vaker tegen bij auto's die 1x per week een rondje rond de kerk rijden en nooit bedrijfswarm worden.

Comment

Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoedens heren. Ik word veelste paniekerig van motorrevisies merk ik. Leuk om een keer mee te maken maar de volgende keer spaar ik maar door voor iets nieuws :-P

Comment

Ik heb dit met mijn F10 M5 gehad, nog wel erger eigenlijk. Was op eiland Rügen elke dag ritje van max 15km en dat 10 dagen lang. Terug thuis alles verdwenen.
          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Keer goed warm rijden en het is weg idd... is normaal zoals al gezegd. Goed warmdraaien en dan uitzetten en de oliedop eraf zodat de waterdamp kan ontsnappen helpt ook een beetje... maar dat korts laten lopen en niet warm worden is de oorzaak,

Comment

Kan mij volledig bij alle bovengenoemden aansluiten.
              Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
              Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

Ik heb dit toevallig laatst ook ergens voorbij zien komen op de manier zoals hierboven bevestigd wordt. Doordat de motor rijk loopt verbrandt niet alles en blijft de brandstof 'hangen' of iets in die richting. Dat verbrandt weer als de motor een keer goed warm is gedraaid als ik het goed begrijp.

Comment

Bekend issue bij BMW's ook juist, zeker met dit koude weer.
                  Niets aan de hand gewoon vaker met 250 op de autobahn rijden.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                    Ik heb dit toevallig laatst ook ergens voorbij zien komen op de manier zoals hierboven bevestigd wordt. Doordat de motor rijk loopt verbrandt niet alles en blijft de brandstof 'hangen' of iets in die richting. Dat verbrandt weer als de motor een keer goed warm is gedraaid als ik het goed begrijp.
                    Meeste is neergeslagen waterdamp, en dat verdampt weer met een uurtje op bedrijfstemperatuur.
                    Ook altijd leuk zomerdag met de koets op vakantie waarmee normaal gesproken het huistuinkeukenritje mee gereden wordt en die dan op vakantie "opeens" olie gaat gebruiken.
                    9 van de 10 keer is het oliepeil al net te laag maar door de hoeveelheid condens lijkt het net op peil.
                    Uurtje rijden en het "710" lampje springt aan.
                    De rest van de rit is het billen samengeknepen op weg naar camping "Pin Brûlé" in Sens Unique...

Comment

Lol, je omschrijft het mooi W220. :)

Comment

*gniffelt ook*

Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Een bodemloze put in de vorm van een Range Rover Sport TDV8 doet wonderen. ;)
                          Nu weer twee defecte turbo's, offerte net ontvangen van de dealer in Zuidoost.( 3 dagen werk, body gescheiden van het chassis..)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                            +1, dit is normaal, kom je vaker tegen bij auto's die 1x per week een rondje rond de kerk rijden en nooit bedrijfswarm worden.
                            Ja hoor, dit is heel normaal :-)
                            Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                              ...verhaal...
                              Dank je voor de uitleg. Had iets gezien op YouTube bij een kanaal waarop ik geabonneerd ben en kon me de details niet meer herinneren. Was deze video. Die kerel is trouwens zijn Gallardo Spyder zelf aan het repareren. Best grappig alhoewel soms ook niet geheel professioneel, maar dat weet hij ook van zichzelf.

https://www.youtube.com/watch?v=2yJi3nSmVCc

Comment

Tavarish. :)

Comment

Ja, Tavarish :) #wrencheveryday

Comment

ff vingers tikken :-P
                                    Water in de olie zoals hier, geeft mayo// tenonrechte sludge genoemd.. ok dat hebben we duidelijk inmiddels.
                                    Water mengt niet echt met olio en geeft dus GEEN hoger oliepeil. (omdat het weinig is .. theoretisch zakt veel water (koelvloeistoflekkage bv) naar beneden en komt het oliepeil wel degelijk naar boven)

Wat gebeurt er wel.. dat zie ik bij de WW jaarlijks..
                                    Truus met haar ondergewaardeerd modaal aziatisch knetterkarretje rijdt ongelovig rondjes om de ke.. moskee.
                                    Die rondjes zijn kort en om die motor te starten is koudSTARTverrijking nodig wat in enkele tientallen seconden wordt afgebouwd naar de benodigde koudverrijking afhankelijk van de buiten temp... de motor wordt dus kortstondig verzopen... ach de meeste troep verdampt niet eens en slaat neer via de zuigerveren en komt in de olie... HEEE olie en benzine mengt erg goed... olie peil stijgt wantTruus rijdt de motor eigenlijk nooit serieus warm. (Tip peilstok eruit en onder de olie een aansteker houden: branden is teveel benzine in de olie... spetteren is water in de olie)

Op vakantie wordt voor vertrek het Ubuis filmje van oliepijlen of was het peilen? bekeken en uitgevoerd.. vlak etc etc ... netjes maximaal!!!! Goede auto's die aziatische bamischijven.. of scheiven?
                                    Maar goed Truus rijdt naar la douce France en als goed lid van de fiestclub stopt ze bij Lyon.. heel vroeger toen er nog geen dure managers waren een heus servicepunt waar je ... olie kon laten peilen!
                                    Oliepeil te laag!!! HUH? 600km verder meer dan een liter verbruikt???? Hij verbruikt een heel jaar nooit niks?! :-P
                                    Tijdens die helse rit met snelheden ver boven die vd woonwijk (of woonweik??) is de overtollige benzine in de olie verdampt! En dus het peil te laag.. bijvullen en goed in de gaten houden.. dat laatste is niet echt nodig want het verbruik daarna zal minimaal zijn... dit gebeurt echt heel vaak in de vakantietijd... mensen peilen en zien ineens een veel lager peil.. Dit is dus de brandstofverdunning van de olie.
                                    PS Gebeurt ook bj diesels maar dat komt door te vaak regeneren van het DPF (Roetfilter) en dan kan het peil zo hoog worden dat de dieselmotor via de carterventilatie olie aan gaat zuigen en op hol slaat... GAAF!!!
                                    ;)
                                    Vuistregel is dat de olie niet hoger mag staan dan de helft van het verschil MIN-MAX boven het MAX streepje.

Stilleggen van de motor indien op hol geslagen: in de versnelling zetten en koppeling op laten komen in bv 3 en de rem flink in trappen... of een doek voor de inlaat... en bij vrachtwagens een co2 blusser op de inlaat leegspuiten.

Dus het zakken van het olieniveaus is brandstofverdunning ;)
                                    Last edited by Drelise; 04-04-18, 20:56. Reden: iets leesbaarder gemaakt

Comment

Ook goed.

Comment

En het is fistclub of fietsclub. ;)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                          En het is fistclub of fietsclub. ;)
                                          fijtsclup...toch... ik ben maar een simpele techneut... geen idee hoe je alles speld :-P

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stéphane Bekijk bericht
                                            Ja, Tavarish :) #wrencheveryday
                                            Ik klik er wel eens een filmpje van aan, maar de meeste duren mij te lang om af te kijken en gaan meer om de show dan de go. Maar ik vind het wel cool, en vooral ook dapper, wat ie in zijn garage doet. Een Lambo met happiewappie turbokit en brandschade kopen klinkt als a recipe for disaster, maar ik denk dat het hem wel gaat lukken er iets moois van te maken. Staat me bij dat het wrak iets van $60k kostte, dus gezien de staat van het hoopje ellende vond ik dat niet goedkoop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht

Ik klik er wel eens een filmpje van aan, maar de meeste duren mij te lang om af te kijken en gaan meer om de show dan de go. Maar ik vind het wel cool, en vooral ook dapper, wat ie in zijn garage doet. Een Lambo met happiewappie turbokit en brandschade kopen klinkt als a recipe for disaster, maar ik denk dat het hem wel gaat lukken er iets moois van te maken. Staat me bij dat het wrak iets van $60k kostte, dus gezien de staat van het hoopje ellende vond ik dat niet goedkoop.
                                              Ik kijk er zo af en toe een filmpje van met gedeeltelijke aandacht. Het is vaak een 6,5-7 om te kijken. Net goed genoeg. Het is vooral dat ik benieuwd ben wat hij dan nu weer in elkaar gaat flatsen op zijn manier.

Comment

In het kader van youtube vind ik B is for Build ook wel leuk. Veel veel dingen die hij doet komen hier volgens mij nooit door een keuring (de crashbar van zijn Aston Martin en ook de ‘splitter’ >> WTF) en qua smaak inzake styling en bodykits is het ook absoluut niet mijn ding, maar vermakelijk is het zeker. Verder zag ik een kerel die zijn ouwe Datsun 240Z van een carbon body gaat voorzien, ook wel geinig. Kanaal heet Street Bandito, kerel die filmt vind ik typisch Amerikaans irritant met z’n gebazel, maar de skills van de eigenaar vind ik bijzonder. Ook hier echter weer over de top flares/widebody en achterlijke velgmaten, maar ok.

Comment

Working...
                                                X