Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tuingereedschap / 2-takt motortjes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Tuingereedschap / 2-takt motortjes

Ik kon even geen relevant draadje vinden, dus vandaar een nieuwe hier in de garage. Ik ben afgelopen weekend keihard aan het werk geweest in de tuin. Veel gesnoeid en gezaagd. Nu heb ik een snoeimachine / heggenschaar, een kettingzaag, een bosmaaier en een bladblazer op (2-takt) benzine gekocht. Allemaal nieuw, op BVA Auctions, van het merk Gartner. Duits spul.

Een dag klussen in de tuin betekent zo ongeveer 4 uur snoeien en zagen, en 4 uur sleutelen aan het gereedschap. Ik vraag me af of dat normaal is, denk het niet eigenlijk. Hoewel ik nu al twee mensen heb gesproken met dezelfde ervaring. Zo heb ik van de bladblazer de trekveer van de startmotor gefixt. De kettingzaag is 5 minuten gebruiken, en dan moet ik de kettinggeleider weer opspannen anders loopt de ketting eraf. Ik had veel woekerend bamboe (taai spul!) en behoorlijk wat takken die afgezaagd moesten worden.
    Nu lijkt het dat de veer weer defect is van de kettingzaag. Ik was aan het zagen (nadat hij moeilijk startte), en plots klom hij vreselijk in toeren en sloeg hij af. Nu start hij niet meer met de trekveer / trektouw en lijkt het in ieder geval of de krukas/zuiger niet wordt aangedreven door dat touw. Ik zal hem nog openmaken om te kijken. Gisteravond geen puf meer voor.

Met de snoeimachine heb ik een ander probleem en ik hoop dat hier iemand mee kan helpen (moet namelijk nog best veel snoeien). Als ik de motor start en hij loopt stationair, dan begint hij al te zagen. Dat hoort hij normaal alleen te doen als je de trekker inknijpt, en dan gaat het motortje ook harder draaien. Klinkt lekker trouwens als een oude Saab ;-)
    Nu zaagt hij dus direct bij stationair toerental, en als ik in de trekker knijp, slaat de motor af. Alsof hij verzuipt. Hij wil in ieder geval geen toeren maken.
    Ik heb geen idee waar ik dat moet zoeken. De mengsmering heb ik vrij precies gedaan, en dezelfde batch zit in de kettingzaag en de blazer.

Hopelijk kan iemand iets zeggen over die heggenschaar / snoeimachine. Kettingzaag haal ik nog uit elkaar. En in het algemeen ben ik wel nieuwsgierig naar ervaringen hierover. Moet ik gewoon die meuk weggooien en alles van Stihl kopen?
    Attached Files

Dit lijkt mij niet normaal, m.a.w. bagger spul, is trouwens heb ik het idee vaak bij BVA, daar worden veelal restpartijen goedkope troep zgn in executie geveild.

Ik heb elektrische heggenschaar en elektrische kleine kettingzaag, beide van Wolf en al ca 10-12J oud en die dingen doen het nog steeds.
    Met name de kettingzaag heeft best aardig wat gebruik achter de rug: heb daar inmiddels 4x een volgroeide treurwilg volledig mee gesnoeid (elke 3 jaar doe ik dat, gaat alles eraf, blijft er bijna alleen een staak staan) en zolang ik de zaagketting olie op peil houd blijft het ding het doen.
    Laatste keer liep wel de ketting er een paar keer af (maar is door simpel spansysteem heel snel, binnen minuutje weer om te leggen) en merk ik dat 'ie botter begint te worden, maar dat lijkt mij begrijpelijk na het gebruik, problemen zoals jij omschrijft ken ik niet.
    Denk wel dat nieuwer ook bij dit spul vaak slechter betekent (zoals met bijna alle spullen tegenwoordig, ouder spul = betere kwaliteit), maar bij een behoorlijk merk zal wat jij omschrijft denk ik niet gebeuren..
    Last edited by RenéNSX; 07-05-18, 12:05.

Comment

Been there done that... Chinese kettingzaag en trimmers van de gamma en snoeischaartje uit de 2 euro bak. Leuk als je 10 meter tuin hebt, maar niet als het wat groter wordt.
      Je kan geluk hebben dat er soms iets tussen zit wat redelijk of zelfs goed is, maar ik doe het net zoals Rene hierboven niet meer.

Ik woon in een landbouwrijke omgeving dus ik heb het geluk dat er op 300 meter een grote toko zit met landbouwbenodigdheden en profi gereedschap.
      Hier zie je alleen Husqarna, Honda, Stihl en af en toe een Viking.
      Ik vraag tegenwoordig naar iets wat de klus klaart, en dan een versie zwaarder in uitvoering. De prijs valt dan altijd tegen :-)
      Bijkomend voordeel van echte merken is dat alle onderdelen gewoon leverbaar zijn.

Onnodig te vermelden, maar het juiste gebruik van het gereedschap is ook best belangrijk.
      Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Ik heb geen raad, anders dan meuk, als het dat al is, op marktplaats zetten en gerenomeerde merken aanschaffen bij een dealer die full-service verleent. Ik was daar altijd te zuunig voor, maar op een gegeven moment wordt je helemaal gek van die troep.
        En koop dus niets op Internet, want als je een dagje zagen inplant, en dat ding wil 's morgens al niet starten, dan moet je dus naar iemand toe die dat dan meteen maakt of anders een leen-ding voor je heeft, althans op zijn minst iemand om tegen te schreeuwen.

Niet dat het voor je snoeimachine (heb je een plaatje, ik ben benieuwd hoe zo'n ding eruit ziet) gaat helpen, maar kieper je overal wel Aspen in?
        Groeten,
        Bats
        wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
        *klopt zelf op schouder* --- TSM
        Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
        Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
        Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
        de traditionele nieuwe auto draadjes zijn niet meer wat het geweest was --- TSM
        Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
        Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Ik kan alleen een klein fototje vinden van die benzine heggenschaar:

7662.jpg

Op zich wel een fijn ding, behalve dat hij best zwaar is en ik moet veel boven mijn macht werken.

Aspen? Net gegoogled, maar dat heb ik nooit gebruikt. Ik gooi er gewoon mengsmering in die ik zelf aanleng. Ik dacht 1:20 verhouding met 2-takt olie. Daar heb ik een 5L jerrycan van staan.
          Maakt dat veel verschil, dat Aspen?

Ik ga ook maar eens kijken. Volgens mij heb ik ook zo'n winkel in de buurt zitten.

Comment

Kettingzaag inderdaad een Stihl kopen. Doet het gewoon, en mocht er wat zijn kan bijna iedereen zo'n ding servicen met onderdelen uit voorraad. Tweedehands kopen kan ook best als de cryptocurrency wat minder gaat, maar dan eerst een servicebeurt laten geven en ketting slijpen.
            "There is an art to flying, or rather a knack. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss."

Comment

Als je nu in 1x alles aan moet schaffen, zou ik direct voor accugereedschap gaan. Dan koop je 2 accu's en kun je de hele dag door. Voorbeeld https://www.egowebshop.nl/
              Ik heb best regelmatig zulk spul geprobeerd en dat werkt gewoon erg mooi. Minder herrie, goed koppel, vriendelijk gewicht, enz.
              Maar ja, je hebt dus net alles op twee-takt gekocht, dus gaat bovenstaande niet op :)

Mengsmering is voor de meeste machines prima, maar een goede kettingzaag moet inderdaad Aspen in. En als je dat er eenmaal in gehad hebt, moet je zeker niet meer op iets anders terug stappen, want dan loopt ie echt kapot.

Qua Stihl: goed merk, maar wel vooral een ontzettend goede marketingmachine.
              Er zijn zat andere merken die minimaal dezelfde kwaliteit hebben.
              privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
                Als je nu in 1x alles aan moet schaffen, zou ik direct voor accugereedschap gaan. Dan koop je 2 accu's en kun je de hele dag door. Voorbeeld https://www.egowebshop.nl/
                Ik heb best regelmatig zulk spul geprobeerd en dat werkt gewoon erg mooi. Minder herrie, goed koppel, vriendelijk gewicht, enz.
                Maar ja, je hebt dus net alles op twee-takt gekocht, dus gaat bovenstaande niet op :)
                Grappig hoe meningen kunnen verschillen..

OK, voor een accu boor-of slagmoersleutel ga ik ook, maar bij zwaarder gereedschap en ook tuingereedschap zal ik (mits met snoer haalbaar), nooit meer voor accu kiezen.
                Ik heb een accu bladblazer.. is speelgoed, heeft amper blaaskracht en accu is binnen 5 min leeg, heb accu gras strimmer.. ding haalt op volle nieuwe accu nog niet de helft van de opgegeven maai oppervlakte.

En bovendien: tuingereedschap ligt normaliter de hele winter stil, dan moet je er aan denken om tussentijds op te laden, anders kan je volgend jaar gelijk weer investeren in nieuwe accu's en sowieso: accu's gaan meestal voor dat soort spul niet langer dan een jaar of 3 mee en zijn vaak erg duur.

Mijn tuin is met 30M snoer en meerdere stopcontacten best te doen.. OK, je zit soms te hannesen met snoer wat in de weg/ in de knoop zit, hakt het een enkele keer wel eens doormidden.. ;-) maar is stuk economischer en het gereedschap werkt altijd op vol vermogen.(heb wel altijd een 30M reserve snoer op voorraad... :-) )

Tweetakt spul heb ik ook gehad, maar moet je ook bijhouden, je stinkt (tenzij je Aspen gebruikt) een uur in de wind naar de uitlaatgassen en de vibraties zijn (althans met de tweetakt bladblazer die ik ook nog heb) niet fijn, ik loop na een half uurtje daarmee gewerkt te hebben, nog een half uur met tintelende armen.
                Voor profi werk neem je goed motor spul, maar voor de gemiddelde tot wat ruimere dhz tuin (100-500 m2) geef ik de voorkeur aan 240V spul
                Last edited by RenéNSX; 07-05-18, 15:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                  ....Maakt dat veel verschil, dat Aspen...
                  Kweenie, maar elk nieuw spul heeft een codering welk type Aspen erin moet, je weet dan 100% zeker dat het goed (en schoon) is. De verhouding mengsmering gokken is dodelijk voor je apparatuur, omdat het echt verschillend is per machine.

Met een heggenschaar moet je niet boven je macht werken, voor hoge en ook verticale klussen gebruik je zoiets als dit:

heggenschaar_benzine_big_1.jpg

Als je een beetje heg wilt knippen heb je tenminste 2 soorten heggenscharen nodig, handig (en veilig) is een rolsteiger en een must is een laserwaterpas. Het oog wil immers ook wat ;-)

Groeten,
                  Bats
                  wat ik bedoel is dat als ik iets zeg dat ik iets ga doen, dat dat in de regel ook gebeurt. --- TSM
                  Maar mijn accountant vond de A8 een sleeper (alhoewel hij dat negatief bedoelde haha) --- TSM
                  Zeg, TSM, je wilt toch niet beweren dat je geen A8 gaat kopen omdat je niet kunt inparkeren. --- Brun
                  Als je een A8 niet achteruit kan inparkeren heb je ook het recht op staand plassen verspeeld..... --- W220L
                  Ja motroos er zijn ook mensen die in 4 dagen meer benzine kosten hebben dan jij per maand verdient ---TSM
                  Suv is er gewoon gekomen hoor....oh dat suv verhaal zit jullie nog steeds dwars he....hehehehehe *gniffelt in zijn vuistje*......sjongejongejongejongejonge zal ik dan ?...... nehhhhhhhh dan is de saga voorbij en dat zou zonde zijn---TSM

Comment

Die ervaring heb ik niet. De benzinemaaier is van Wolf en dat ding gebruik ik al 8 jaar probleemloos zonder servicebeurt. Doet t nog steeds prima. En de elektrische heggenschaar etc doet het perfect. Mijn schoonvader heeft er ook al 3x het verlengsnoer mee doorgezaagd. En de schaar (en mijn schoonvader) doen t nog steeds. Zelfde geldt voor de verticuteermachine.

Ik koop vooral merkgereedschap. Een enkel ding dat ik zelden gebruik, wil ik wel eens bij HBM en dat soort zaken kopen, maar verder vooral merkspul.

Volgens mij er vlak bij jou ook wel een winkel. Zo niet, kijk maar eens bij Kok tuinmachines in Soest. Die verkopen, verhuren en servicen tuinmachines van klein tot groot.
                    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Ik heb voor het snoeien en vellen ook een Stihl kettingzaag gekocht. Een van de lichtste, iets met 180 (geen pk). Gebruikt, maar wel met beurtje (goeie ketting erop, etc). Loopt op motomix. Werkt dus perfect! Gewoon al dagen met dat ding in de weer geweest en alleen beetje olie en mix erin. Oja af en toe die ketting beetje opspannen.

Veiligheid is wel belangrijk met dit soort dingen: ik heb een zaagbroek, schoenen en gehoorbeschermers gekocht. Kost wel wat, maar je been eraf zit ik ook niet op te wachten.

Verder zoek ik voor straks ook een heggenschaar, bladblazer, zitmaaier, etc, dus ik ga dit draadje zeker volgen. Heb inmiddels wel voorkeur voor Stihl (vergelijkbaar met bv Dewalt voor elektrisch gereedschap vind ik).

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                      1984 Saab 900 Turbo T8
                      1981 Mercedes RMB 207D
                      1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

Stihl elektrische bladblazer en Makita elektrische heggenschaar: beide al 5 jaar probleemloos en zero onderhoud.

Voor eens in de zoveel tijd iets moeten neerhalen zou ik gewoon lekker huren.

Comment

Op mijn tuingereedschap kan ik nergens vinden welke Aspen codering ik moet hebben. Er staat alleen de mengverhouding aangegeven en zelfs een maatbekertje met indicatie tot waar benzine en tot waar de 2-takt olie.

Maar het klinkt wel aannemelijk.

Batterijen apparatuur wil ik niet. Inderdaad lopen die accu's leeg en heb je te weinig power. Met verlengsnoeren door mijn tuin, zie ik eigenlijk ook niet zitten, maar wil ik wel overwegen.
                          Die heggenschaar krijg ik waarschijnlijk wel weer aan de praat. Ik vermoed dat het de choke is namelijk.

Comment

Te rijk... draai je bougie er eens uit en maak hem schoon.... liefst met een brander goed schoon branden... kijk ook eens of er afstelschroeven zijn.. armer proberen te zetten door te draaien (indraaien gok ik ) en gewoon tellen... werkt het niet terugzetten en een andere schroef proberen... Anders fotoootje ve bougie en evt de carb?

Comment

Ik ben het met RenéNSX eens. Ik heb flink wat groen te onderhouden, maar hier is alles ofwel viertakt (grasmaaier, bosmaaier op drie wielen) ofwel elektrisch met verlengsnoer. Zelfs een elektrische grondfrees werkt verbazend goed. En je moet niet alles willen hebben. Sommige spullen kun je beter huren.
                              VolvoXC70 D5 Geartronic (2012) - Ford Kuga 2.0 TdCi (2015) - Suzuki Jimny (2017)

Comment

Na de aanschaf van ons huis een jaartje geleden een aardig fortuin aan gereedschap uitgegeven omdat er zoiets is als goed gereedschap is het halve werk. Dat werd dus een 4-takt Honda zitmaaier met het breedste maaidek. Volgens mij de HF2622. Kost wat, maar met zo'n 4.500m2 te maaien gras gebruik ik hem ook veel. Werkt voortreffelijk en gekocht bij een lokaal tuinmachinebedrijf die toevallig ook nog eens erg goedkoop was. Deze winter werd hij per vrachtwagen opgehaald en terug gebracht voor een beurtje voor een paar tientjes.

Heb meer dan 500m beukenhaag bij te houden van ca 1.80m hoog. Met voor-achter en bovenzijde zijn dat stiekem aardig wat meters dus leek het me wel verstandig om daar ook wat goeds voor te kopen. Bij diverse tuinmachinebedrijven mijn licht opgestoken en accu werd me over het algemeen afgeraden omdat de betrouwbaarheid en duurzaamheid daarvan nogal wat te wensen over zou laten. Een snoer is helemaal een no-go met dergelijke lengtes uiteraard. Dus uiteindelijk voor een Stil 2-takt gegaan: de HS82T. Boven je macht of met trapjes/rolsteigers werken om de bovenkant te snoeien op dergelijke lengtes leek me niks. Daarvoor gebruik ik de heggeschaar op stok uit de combiset van Stihl. Die heggeschaar gebruik ik overigens ook voor de vele meters buxus. Heb van dat combisysteem de zwaarste motor genomen en het nodige daarbij gekocht: heggeschaar op stok, kettingzaag op stok (handig voor takken aan de bomen), de kantensnijder voor de zijkant van het gras en de bosmaaier met zowel een kop met mes als een kop met draad. Mijn tuinmachinebedrijf maakt ook zelf een kort verlengstuk voor op de combimotor zodat je niet altijd met een lange stok zit als je bv de buxus wil kortwieken met die heggeschaar.

Ook flinke benzine kettingzaag van Stihl ligt tegenwoordig bij Pakkie in de garage net zoals een ruggedragen Stihl bladblazer (BR600). Die laatste heb ik tweedehands gekocht omdat ik verwachtte die toch niet zo veel te gebruiken. Tenslotte nog een Peltor gehoorbeschermer met ingebouwde radio gekocht. Die dempt een stuk beter dan de goedkopere oorkappen en met een muziekje erbij vind ik het nog een stuk aangenamer werken / rondrijden op de zitmaaier. Al dat Stihl-gereedschap loopt op Motomix wat niet echt goedkoop is. Zelf mengen zal allemaal best kunnen, maar neem liever het zekere voor het onzekere bij dergelijk duur gereedschap.

Ongetwijfeld dat er ook andere merken zijn die voor vergelijkbare bedragen net zo'n kwaliteit leveren of zelfs beter, maar dit spul is bij mijn lokale winkel te koop waardoor eventuele service ook altijd nabij is. Tot op heden werkt alles feilloos ik heb het stiekem toch echt al vele uren gebruikt als ik zie hoeveel kannetjes Motomix er doorheen zijn gegaan. Als je alles bij elkaar zet lijk ik wel een halve hovenier :).

Fotootje van het zitmaaiertje waar ik nog steeds met veel plezier op werk.
                                Last edited by Pakkie; 08-05-18, 12:45.

Comment

Ik denk dat ik voor deze ga:

http://www.honda.nl/lawn-and-garden/mean-mower.html

Ik heb alleen niet zoveel gras om te maaien, maar da's bijzaak :)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk bericht
                                    Ik denk dat ik voor deze ga:

http://www.honda.nl/lawn-and-garden/mean-mower.html

Ik heb alleen niet zoveel gras om te maaien, maar da's bijzaak :)
                                    Yes, op full slicks! Gaaf man :)

Ik heb een JD zitmaaier van een jaar of 10 oud. Doet het nog steeds opperbest. Met een mulchmaaidek, want dat gemaaide gras wil ik niet hoeven opslaan/lozen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
                                      Met een mulchmaaidek, want dat gemaaide gras wil ik niet hoeven opslaan/lozen.
                                      Vandaar ook die groen hendel op mijn maaier: keuzen tussen opvangen en mulchen. Al dat gras van zo'n oppervlakte wil je niet opvangen ook al heb ik een grote gemetselde compostbak. Gras in de achtertuin vang ik dan wel op (1-2 bakken) want dan sjouw je dat gras niet overal mee naar binnen e.d.

Comment

Dat is een mooie combi-oplossing.

Comment

Dat mulchen is allemaal leuk en aardig, maar als ik één keer maaien overslaat (geen zin, kutweer, weet ik wat) heb ik dus dit:

grasbultje.jpg

Daar valt niet tegenop te mulchen.
                                          Groeten,
                                          Bats
                                          Last edited by bats; 08-05-18, 17:25.

Comment

Mulchen.

Weer een mooi gummen werkwoord geleerd. ;-)

Comment

Jullie moeder, die heb ik ook nog gemulcht!
                                              Degguteffewit.
                                              Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

Comment

Voor het haardhout loop ik regelmatig tegen leuke partijtjes aan om ons houthok gevuld te houden met ca 24 kuub hout. Omdat het altijd krijgertjes zijn, die partijen, heb ik in Maart 2000 een 2 takt kettingzaag gekocht. Toen voor een Husqvarna gekozen en een jaar of 5,6 terug was die na vele uren zagen "op". Ook toen heb ik weer voor een Husqvarna gekozen, een 435 X-Torq. Als je een hovenier/bosbouwer vraagt zal die altijd "Husqvarna of Stihl of Sachs Dolmar" tegen je roepen. De eerste stookte ik op eigen 2-takt mengsel, maar met deze ben ik gelijk met Aspen begonnen. Werkt prima!!! Intussen al weer vele meters weggezaagd en dan is het toch wel lekker als het redelijk reukvrij gaat.

Om het gras rond het huis kort te houden hebben we een Honda HRX 537, met een 4 takt motor. Buiten ons eigen gras houden we naast ons huis aan beide kanten ook nog een meter of 30 aan iedere kant kort. Op zich is dat een taak voor het waterschap, maar met de 2 keer per jaar dat die komen ziet het er niet uit.

Voor de slootkanten rond ons huis hebben we jaren terug bij (toen nog) de Boerenbond een bosmaaier gekocht. Een 2 takt, die we niet op Aspen draaien maar op eigen mengsel. De bosmaaier hadden we al toen we ook onze eerste Huskie nog hadden. Om halverwege van eigen mengsel naar Aspen over te schakelen wordt afgeraden.

En dan de heggenschaar. Gewoonweg een simpele elektrieke van de Lidl. Voor die paar meter die wij hebben voldoet dat prima tussendoor. Wij hebben de mazzel dat degene die ooit onze tuin heeft ontworpen en aangelegd als afstudeerproject voor de HAS, onze tuin nog steeds bijhoudt. Toch alweer vanaf 2002. Hij zorgt in het voor- en in het najaar dat alles wordt gesnoeit, bemest, etc. In de loop der jaren heeft hij ook nog zorg gedagen voor wat veranderingen en nieuwe aanplant.

Comment

Ik heb vandaag even een nieuwe kettingzaag gekocht bij Kok in Soest. Een Stihl en een kannetje motomix en kettingolie. Drie jaar garantie. Mooi licht ding met een zaagblad van 30 cm.
                                                  Straks even aan de slag.

Dank voor de tip Dre. Ik zal die heggenschaar even openmaken en kijken of ik hem wat armer kan zetten.

Comment

Dat klinkt al een stuk beter!
                                                    Groeten,
                                                    Bats

Comment

Zeker. Ik had ook een elektrische hakselaar gekocht omdat er geen meer te huur was.

Daar heb ik dus niets aan. Een luciferhoutje lukt nog wel, maar > 1 cm dikte dan loopt dat ding vast. Zoals verwacht. Er stonden Franse teksten op de doos, dus ik heb eigenlijk alle signalen en alarmbellen genegeerd ;-) Het was even duur als eentje huren, dus het was de gok waard.

Comment

Wat ik begrepen heb van een hakselaar is dat je een wals-type moet hebben. Met van die roterende schijven werkt gewoon niet als het idd dikker dan een enkel twijgje wordt.
                                                        Gaat echt serieus in de papieren lopen zo'n ding, dus wellicht andere optie bekijken.

Hoe ik dit weet? Ach, ik heb die roterende hakselaar in nieuwstaat verkocht voor schrootwaarde. En ik snapte al niet waarom ik die bij iemand anders in nieuwstaat voor zo weinig geld kon kopen. De man had een grote tuin en ik snapte niet waarom hij 'm wegdeed.

Oke. Eerlijk is eerlijk. Als je de hele dag de tijd hebt om er een houtje van 30cm in te voeren met 1mm per minuut werkt het wel. Als je echt door wilt gaan met grote stappen is het meer ergenis.

Comment

Ik heb overigens een oplossing gevonden voor al die tuingereedschapproblemen.
                                                          Goed gereedschap in het tuinhuisje voor als het echt nodig is (lees: ik de rekeningen van de tuinman zat ben), en daarnaast een professionele tuinman met z'n eigen tuingereedschap.

Comment

voor advies moet je bij de poetser zijn die meer dan 18 jaar hovenier is geweest

:)
                                                            Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                                            A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

ohja mengsmering voor 2takt tuingereedschap is 1:50
                                                              aspen is speciale brandstof, rete duur maar gezonder dan de walm van een 2takt
                                                              Autopoetsen klik A1 Car Cleaning
                                                              A1 Car Cleaning |Alloygator Velgrandbescherming|Polishangel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Harold Bekijk bericht
                                                                ohja mengsmering voor 2takt tuingereedschap is 1:50....
                                                                Gelul, ik heb hier 1 op 20, 1 op 25, 1 op 50 en 1 op 100 gehad.
                                                                Mijn hovenier wilde dat niet geloven, totdat ik hem de stickers op de apparatuur en de instructieboekjes heb laten zien.

Groeten,
                                                                Bats

Comment

Working...
                                                                X