Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perikelen met koelsysteem. Te veel druk in systeem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Perikelen met koelsysteem. Te veel druk in systeem?

    L.S.,


    Het is weer zover, er is wat met de M5 aan de hand. Lijkt er op dat de gifbeker nog steeds een beetje vol zit.


    Na het probleem van ''te warm lopen'' wat dus niet te warm lopen was maar volledig te wijten was aan een geleverde sensor die verkeerde weerstandswaarden communiceerde met het dashboard hebben we nu de volgende.

    Het probleem waar ik nu mee zit is de volgende. Ik zal even schematisch doorlopen.

    1) Dop van kvs reservoir af en vullen tot correcte niveau. Dop is overigens nieuw!
    2) Na enkele minuten rijden zie je dat het kvs niveau daalt in het reservoir, ongeveer een centimeter of 2. Geef ik bij stationair iets meer gas dan daalt de kvs in het reservoirtje nog iets meer. Bij terug naar 900rpm laten afzakken komt het water weer iets terug en staat dan nog steeds een centimeter of 2 onder het correcte niveau zoals bij punt 1 aangegeven.
    3) Motor wordt lekker warm. indicator op het dashboard geeft aan dat de temperatuur goed is. Deze staat dan ongeveer een millimeter of 2 links van de middenstand. Waar deze hoort te staan lijkt me.
    4) Na uurtje of zo rijden parkeer ik de auto. Met lopende motor even alles checken waaronder de koelslangen. Koelslangen zijn erg heet en er zit lekker druk op het systeem. Niks om je zorgen over te maken. KVS immer nog 2cm lager dan bij punt 1.
    5) Ik parkeer de m5 en kom 2 dagen of 3 dagen later terug. Bovenste koelslang snoeihard! Water in reservoir staat volledig maximaal tot de nok toe vol.
    6) Ik draai de dop rustig los en een enorme waterval tot gevolg.


    What gives? Motor loopt verder heel mooi en ook snoeihard. Koeling van zowel olie als water blijft bij rijden en bij stationair draaien netjes. Ik heb dit nu 2 keer gehad. In de tussentijd heb ik ook de motorolie gewisseld en de olie die er uit kwam mankeerde niks aan. Niet de olie uit het carter, niet uit het filter en ook niet uit de oliekoeler.

    Zou er dan toch een probleem zijn met de koppakking? Lijkt mij erg stug, motor is nieuw gebouwd door zeer vakkundige lui. Ik ben overigens nog niet bij ze langs geweest, dat doe ik van de week even. Ben vooral benieuwd naar jullie mening. Ik maak me een beetje zorgen.




  • #2
    Lijkt me toch iets simpels als lucht in het systeem. Ooit iets meegemaakt met een Z4 die op een vergelijkbare manier moeilijk deed en daar bleek uiteindelijk een redelijk specifieke manier van ontluchten het euvel op te lossen. Was geloof ik in de basis iets niet goed gegaan met systeem controle en bijvullen. Met een lekke koppakking zou ik iets van een waterslag verwachten met starten als er zoveel druk op staat.

    Comment


    • #3
      Als er na 2 dagen nog druk in het koelsysteem zit, zou ik toch wel voor de koppakking vrezen.
      Vrijwel elke garage heeft zo'n testkitje waarmee je evt CO in de koelvloeistof aantoont. Kleine moeite om het op die manier te bevestigen/uit te sluiten.

      Comment


      • #4
        Misschien wel even interessant om te melden. Afgelopen vrijdag heb ik een uurtje met de M5 gereden. Zaterdag heb ik nog gecheckt en toen stond dus het waterpijl mooi op die 2cm onder de indicatiestreep. Dat was zeker al 10 uur later na het afzetten van de motor. Koelslang voelde toen ferm aan maar niet keihard. Zondag niet gekeken en vandaag dus wel, in de avond. Er zit dus wel een behoorlijke tijd tussen het opbouwen van de druk lijkt het?

        Vandaag stonk de KVS ook wel moet ik zeggen. Rook ''verbrand'', moeilijk uit te leggen. Ik zal Jens zijn tip maar opvolgen denk ik. Ik vrees er ook voor alhoewel het raar is gezien de motor dus gloednieuw gebouwd is.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door hugo Bekijk bericht
          Vandaag stonk de KVS ook wel moet ik zeggen. Rook ''verbrand'', moeilijk uit te leggen. Ik zal Jens zijn tip maar opvolgen denk ik. Ik vrees er ook voor alhoewel het raar is gezien de motor dus gloednieuw gebouwd is.
          Zou ik ook doen. Wellicht de koppakking niet goed geplaatst?

          Comment


          • #6
            Net even bij de garage geweest. Ze vinden het een aparte situatie want ergens is het niet heel erg logisch dat de motor onder belasting gewoon probleemloos functioneert en netjes een normaal niveau van druk heeft in het koelsysteem. Nog vreemder is dus dat die extreme druk pas ontstaat enkele dagen (!) na het stilzetten van de auto.

            Bij koppakking zou je toch verwachten dat het koelsysteem vrij snel na het starten van de motor op te veel druk komt te staan en juist bij het stilzetten van de motor weer inkakt?

            Comment


            • #7
              Hugo, hier een scenario waar je niet blij van zal worden. Ik heb het vroeger gezien bij diverse volvo's.
              De koppakking lijkt mij niet de grootste verdachte aangezien je zelf al aangeeft dat het blok vakkundig is opgebouwd.
              Maar die hoge druk in dat koel systeem moet toch echt ergens vandaan komen. IMO is er maar 1 plek in een motor die zoveel overdruk kan generen en dat zijn de cilinders.

              Stel dat er ergens een haarscheurtje zit in een cilinderwand dan drukt daar uitlaatgas doorheen en dit gas zet het gehele koelsysteem op grote overdruk.
              Zo'n haarscheurtje kan bij bedrijfswarme motor dicht zitten (metaal uitzetting) maar na afkoeling kan deze genoeg openen om uitlaatgas door te laten. En als je een motor stil zet is er altijd een cilinder waar nog restdruk in zit.

              Scenario: je zet de bedrijfswarme motor uit, deze stopt toevallig met de cil-met-de-haarscheur nog vol met uitlaatgas. De motor koelt af, het haarscheurtje opent zich, het opgesloten uitlaatgas in de cilinder kan ontsnappen door de haarscheur en zet het koelsysteem nog hoger op overdruk. Het niveau in het expansie vat gaat omhoog maar het is wel de beperkende factor (koelsysteem en cilinder op druk gedragen zich als 2 communicerende vaten) jij komt 3 dagen later terug bij de auto en ziet het expansie vat ramvol zitten, je draait de dop los en alle restdruk ontsnapt...

              Naast de cilinder wanden zijn ook de verbrandingskamers in de kop verdacht. Ook daar kan ergens een haarscheurtje zitten vanuit de verbrandingskamer naar een koelwater kanaal.

              Hoe je een onderblok test op dit soort haarscheurtjes weet ik niet maar een cilinderkop kan je wel laten testen. Ik weet dat oudere Volvo 6cil (S80, S/V90) en eerste model S/V40 hier last van hadden dus het komt wel voor. Die Volvo motoren zijn van aluminium met natte stalen cilinderbussen. De kans lijkt mij wat kleiner bij een BMW S38 want ik meen dat die een closed deck gietijzeren blok heeft. De eerste verdachte is IMO dus de kop:
              Een goed motorrevisie bedrijf kan zo'n kop warm en/of koud afpersen, er zit dan speciale kleur vloeistof in de kop en als er ergens een haarscheurtje in het gietstuk van de kop zit komt die kleurstof door de scheur heen en kan je dit goed waarnemen (ik meen met een UV-lamp). En dan maar hopen dat het te repareren is.

              Nabrander: als het blok na uitzetten stopt met de cil-met-de-haarscheur in een andere stand (bijvoorbeeld met inlaat- of uitlaatklep open) dan is er geen restdruk in die cilinder maar wel nog restdruk in het hete koelsysteem. Het kan dan gebeuren dat na afkoelen het haarscheurtje zich weer opent waarna restdruk van het koelsysteem (lees: KVS) weglekt door de haarscheur de cilinder in. Het niveau in het expansievat zal dan lager zijn en er zal dan KVS in de cilinder staan.
              Last edited by janspeed; 29-05-18, 10:39.

              Comment


              • #8
                janspeed Dat klinkt als een zeer aannemelijk scenario. Ik zal dat eens voorleggen bij de motorenbouwer. Ik ben ook bang dat het wel eens in de kop kan zitten. Zou overigens wel vreemd zijn want de kop is volledig klaargemaakt. Dwz, gevlakt, afgeperst, kleppen, klepgeleiders, enz enz. En natuurlijk ook getest op scheurtjes.

                Comment


                • #9
                  Zo, vanochtend weer even gekeken. Niveau van het KVS in het reservoir is niet veranderd sinds het aflaten van de druk. In de tussentijd ook niet de motor gestart. Wel weer even de dop van het reservoir losgedraaid en tot mij verbazing weer een behoorlijke hoeveelheid lucht dat er uit kwam (Pssssssssssssss geluid dus). Wat een rare symptomen weer zeg.

                  Ook nog even met de motorenbouwer gesproken en zij stonden ook perplex en konden zo gauw geen oorzaak verzinnen. Het scenario dat Jan schetst ook voorgelegd aan de motorenbouwer. De enorme druk opbouw in het kvs systeem gebeurt dus pa na minimaal 24 tot 32 uur stilstand. Na zo'n lange periode zijn toch de ontbrandingsgassen al lang de motor uit, via de uitlaat- en inlaatkleppen?

                  Comment


                  • #10
                    Die scheurtjes-theorie kun je gemakkelijk testen. De eerstvolgende keer dat de koelslang bij koude motor wr snoeihard is en je reservoir weer tot boven vol met koelvloeistof zit, draai je de vuldop NIET los, maar pak je de krik. Daarmee krik je n achterwiel op (centimetertje van de grond). Auto in vijfde versnelling zetten, handrem eraf, achterwiel een paar slagen ronddraaien (vooruit). Je draait dan op die manier met de hand de motor rond en alle cilinders die nog onder druk stonden, zijn dan vanzelf die druk kwijtgeraakt via een geopende uitlaatklep.

                    Vervolgens zou het peil in het reservoir toch binnen een paar uurtjes wel weer moeten dalen, omdat de koelvloeistof via hetzelfde scheurtje immers teruglekt in die cilinder.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                    Comment


                    • #11
                      brun Ok, dat is een eenvoudig uit te voeren test. Dan snap ik nog steeds niet waarom er dus meer dan 24 uur over heen gaat vooralleer de druk zich opbouwd. Een wel heel minimaal scheurtje?

                      Trouwens, ook via de inlaat kan er toch druk uit de verbrandingskamers? De 6 gaskleppen staan in de basisstand (stationair) altijd een beetje open hetzij minimaal.

                      Comment


                      • #12
                        Kan je niet gewoon de bougies er n voor n eruit draaien(met ruime tijd er tussen)? Als de druk dan daalt weet je ook meteen welke cilinder het betreft.
                        Every second of your life is a part of your song

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door hugo Bekijk bericht
                          Na zo'n lange periode zijn toch de ontbrandingsgassen al lang de motor uit, via de uitlaat- en inlaatkleppen?
                          geen idee. Maar dit is een fris gereviseerd blok dus met perfect afsluitende zuiger ringen (dus met absoluut minimale blowby) en perfect ingeslepen/sluitende kleppen. Het lijkt mij dus wel mogelijk dat een cilinder lang druk vast houdt. Bedenk dat een verbrandingsmotor in feite een gaspomp is en dat deze juist is opgebouwd om het ontsnappen van gassen onmogelijk te maken. Anders zou comprimeren niet mogelijk zijn en extractie van energie door de expansie van de verbrandingsgassen gaat ook niet lukken als druk kan weglekken uit de cilinders.

                          dat testje van Brun is wel een aardig idee. Je kan ook met het correcte gereedschap de krukas verdraaien bij de krukas poelie.(bak in vrij zetten) Of inderdaad 1 voor 1 de bougies er uit draaien.

                          Om te testen in welke cilinder het probleem/lek zit zou je als volgt te werk kunnen gaan:
                          - zet een drukmeter op het expansievat. (die zal op dat moment op 0bar overdruk staan want je hebt de dop er af gedraait om de drukmeter te plaatsen)
                          - draai de krukas in de positie waarbij de kleppen van cil1 dicht zitten. (= nokken op de nokkenassen wijzen omhoog en bedienen de kleppen niet)
                          - haal de bougie uit cil1 , schroef daar een perslucht adapter in en sluit een perslucht bron aan op die adapter.
                          - zet de drukregelaar van de compressor op, laten we zeggen, 3bar. (zorg dat de compressormotor niet aan kan schakelen)
                          - laat deze opstelling enkele uren staan.
                          - check na enkele uren de drukmeter op het expansievat,
                          is deze gestegen naar 3bar? dan zit er een lek in die cil1 naar een koelkanaal.
                          is deze niet gestegen? staat e nog steeds op 0? dan is cil1 netjes dicht zoals het hoort.
                          - herhaal deze test voor de andere 5 cilinders.
                          - als je alle 6 cilinders getest heb zou je moeten weten in welke cilinder(s) het probleem zit.
                          Last edited by janspeed; 30-05-18, 15:40.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door hugo Bekijk bericht
                            brun Ok, dat is een eenvoudig uit te voeren test. Dan snap ik nog steeds niet waarom er dus meer dan 24 uur over heen gaat vooralleer de druk zich opbouwd. Een wel heel minimaal scheurtje?

                            Trouwens, ook via de inlaat kan er toch druk uit de verbrandingskamers? De 6 gaskleppen staan in de basisstand (stationair) altijd een beetje open hetzij minimaal.
                            Tja, ik heb dat scheurtjesverhaal nog nooit eerder gehoord, maar wil Janspeed best geloven.

                            Ja, via de inlaat kan die druk er ook uit. Mits van de desbetreffende cilinder een inlaatklep geopend is :-)
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht
                              dat testje van Brun is wel een aardig idee. Je kan ook met het correcte gereedschap de krukas verdraaien bij de krukas poelie.(bak in vrij zetten) Of inderdaad 1 voor 1 de bougies er uit draaien.
                              Zo deed ik het vroeger ook, tot ik een bevriende monteur dat n-wiel-opkrikken zag doen en mezelf voor 't hoofd sloeg. Want het is honderdduizend keer gemakkelijker dan onder de auto kruipen, allerlei afdekplaten weghalen, met veel moeite een sleutel op de krukaspoelie wurmen, telkens maar een klein slagje kunnen maken enzovoort. :-)
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                              Comment


                              • #16
                                Doe ff die koelvloeistof sniffen. Dat is zo gebeurt en sluit veel zaken uit.
                                Laat dit wel door iemand doen die hier ietwat ervaring mee heeft of tenminste weet wat hij doet.
                                Testsetje na negatieve test even testen met uitlaatgas is een must want testsetje zou wel eens niet goed kunnen werken. Hiervan is veel troep in omloop.
                                Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht

                                  Tja, ik heb dat scheurtjesverhaal nog nooit eerder gehoord, maar wil Janspeed best geloven.

                                  Ja, via de inlaat kan die druk er ook uit. Mits van de desbetreffende cilinder een inlaatklep geopend is :-)
                                  Maar als de inlaat dicht zit, zit de uitlaatkant toch open? Dan gaat de uitlaatgas daar toch langs? Of mis ik iets?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nee, de inlaatklep opent maar gedurende een deel van de cyclus, de uitlaatklep ook. De rest van de cyclus zijn beide dicht:

                                    https://upload.wikimedia.org/wikiped...o_3D_Small.gif

                                    Je hebt wel gelijk dat de uitlaatklep best lang openstaat, dus de kans dat die ene cilinder met dat scheurtje precies op 'net na ontsteking, beide kleppen zijn nog dicht' blijft staan, is niet zo groot.
                                    Last edited by brun; 30-05-18, 17:55.
                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Overigens, zoeken we het niet veel te moeilijk? Kan 't niet gewoon zijn dat je per ongeluk te veel koelvloeistof hebt bijgevuld?

                                      Wat Tazio zegt: luchtbellen in 't circuit kunnen rare gedragingen veroorzaken.

                                      Rijd gewoon eens een tijdje door zonder vloeistof bij te vullen (het lampje op het dash begint wel te knipperen als ie te laag komt, dan kan het altijd nog) en kijk wat het peil dan doet. Echt, wil niemand voor 't hoofd stoten, maar de theorie van een gescheurd motorblok vind ik meteen zo radicaal.
                                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Bedankt weer voor het meedenken mensen, dat vind ik erg tof!

                                        Het verdenken van een scheur in de kop is vrij radicaal maar wel een om uit te sluiten. Ik ga dus asap naar een garagebedrijf die zo'n sniffer heeft en dan meld ik mij weer hier.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Dat scheurtjes-verhaal heb ik gehad bij mijn S14 motor (E30 M3). Scheurtjes tussen de zittingen van inlaat- en uitlaatkleppen en bij 1 cilinder dus tot en met een koelwaterkanaal. Ik had daarmee al drukopbouw tijdens het rijden.

                                          Overigens lijkt mij dat een scheurtje groter wordt zodra het materiaal warm wordt. Niet kleiner.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Hmm, dat varieert. Sommige gescheurde spruitstukken tikken alleen als ze koud zijn. Zodra ze heet zijn, is het metaal zover uitgezet dat de scheur is dichtgedrukt.

                                            *inkoppers over dichtgedrukte hete scheuren*
                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Fuck me sideways and call me Sally. Net weer de M5 gecheckt. Bovenste radiatorslang was gister dus helemaal slap en vouwbaar want geen druk. Nu redelijk wat druk, beetje vergelijkbaar wat je kan verwachten van een motor die net een poos gelopen heeft. Dop los draaien en weer veel druk (psssss) dr uit. Ik goed luisteren, lijkt erop dat er een heel zacht borrelend geluid bij de radiator vandaan komt. Borrelend is eigenlijk het verkeerde woord maar een beter beschrijving kan ik niet verzinnen.

                                              Ik heb nog een originele M5 radiator dus dit kunnen we snel uitsluiten. We kunnen denk ik ook wel het idee van scheuren in de kop dus lager op de prioriteitenlijst zetten. Raaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr! (Jiskefet, 1997)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Heb je al eens een andere radiateurdop geprobeerd? Die hoort druk te houden tot ongeveer 0,9 Bar en daarboven af te blazen. En eventueel kan je het koelsysteem aftappen en opnieuw (laten) vullen volgens "de vacum methode". Dat voorkomt luchtbellen in het koelsysteem.
                                                https://www.gonzalestrackdaytraining.nl

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Waarom rij je niet gewoon een poosje, zonder actief te luisteren, kijken, voelen, ruiken, weet ik veel. Misschien is het gewoon lucht? Na zo'n revisie is het toch eerst een poosje stinken en weet ik veel.
                                                  Niveau's checken en gaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Flower Daar heb je een goed punt. Ik ga dit weekend weer eens alles rustig nalopen en dan een plan bedenken wat te doen. Ik heb overigens de eerste 1000+ kilometer erop zitten.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      En vergeet die snuffelaar niet. Dat kan gelijk een boel uitsluiten.
                                                      __________

                                                      2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                                                      1984 Saab 900 Turbo T8
                                                      1981 Mercedes RMB 207D
                                                      1974 Citroen 2CV 0.6

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Zo, vandaag de Nissen radiator eruit gehaald en de ''oude'' originele BMW radiator terug geplaatst. Deze had ik enkele weken geleden al laten testen bij Car Cool Center in Amersfoort en was lekvrij. Meteen even een complimentje voor CCC want ik ben daar echt top geholpen tegen hele schappelijke prijzen, mag ook wel eens gezegd worden. Anyway, die originele bmw radiator zit er in en lijkt uitstekend te koelen.

                                                        Vanavond meteen even een goed uur gereden met de M5. Motor loopt echt waanzinnig mooi en wil steeds gretiger toeren maken. Ik zal morgen maar eens alles gaan inspecteren maar de eerste obeservaties zijn wel positief. Met een beetje geluk was het dus de gloednieuwe Nissen radiator.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Update: Probleem opgelost met het wisselen van de radiator. Nieuwe Nissen dr uut en de ''oude'' BMW M5 radiator dr in. Man man man, niet te geleuven.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ik begrijp dat niet. Een radiator is een dood ding, en of daar nu BMW op staat of Pietje Puk?? Maar goed, uw probleem is ermee uit de wereld en daar ging het om.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Flower Bekijk bericht
                                                              Ik begrijp dat niet. Een radiator is een dood ding, en of daar nu BMW op staat of Pietje Puk?? Maar goed, uw probleem is ermee uit de wereld en daar ging het om.
                                                              Ik snap het ook niet, de motorenrevisiejongens ook niet, Chef werkplaats van 63 jaar oud ook niet, en gummen ook niet. Ik zal met de Nissen radiator eens langs CCC Amersfoort gaan, kijken wat zij zeggen. Ben nu namelijk ook wel erg benieuwd.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Paar weken terug een olie koeler welke niet goed was gebouwd. super duur high tech ding. Bleef koud en 1 kant. Je bedenkt het niet...

                                                                Misschien dat de radiateur een te kleine doorlaat heeft ergens waardoor er enorme druk word opgebouwd om al het warme koelwater door een omvang van een rietje(of kleiner) te duwen.
                                                                Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X