Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Apk en een geschorste auto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Apk en een geschorste auto

Ik weet dat je met een geschorste auto naar de APK mag rijden om te keuren.
    Maar wat mag je nog als de auto afgekeurd wordt?

Ik vermoed dat 90 % van de mensen in zo'n geval gewoon terug naar de stalling rijdt, de auto laat repareren, en dan vervolgens opnieuw ter keuring aanbied.

Maar wat zijn de regels?

Officieel mag je er niet meer mee rijden zo te lezen, maar ik denk dat inderdaad (minimaal) 90% zich daar bijzonder weinig van aantrekt.
    Na de APK-keuring van uw voertuig krijgt u te horen of het voertuig goed- of afgekeurd is. Bent u het niet eens met de goed- of afkeuring dan kunt u bezwaar maken bij de RDW.

Comment

Als je de keurder kent, niet laten afkeuren bij rdw en zorgen dat je binnen paar dagen terug bent met gerepareerd afkeur punt.
      Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

Comment

Heb de wet even niet zo paraat, maar je mag naar Ún van het dichtstbijzijnde keuringspunt rijden. Over goed- of afkeur stond niets in de regels (laatste keer gecheckt: een jaar of twee, drie geleden).

Maar inderdaad, ik ben ook gewoon gaan rijden, geschorst en twee jaar over de APK, van de stalling in een zekere Duitse stad naar een keuringspunt in een zeker Fries dorp.
        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ben je nog wel verzekerd in dit soort "grijze" gevallen?

Comment

Met een geschorste auto mag je niet op de openbare weg komen. En is niet APK plichtig.

Je kunt een geschorste auto laten keuren. Als je een bewijs van de keuringsafspraak hebt, mag je via de kortste weg op en neer. of je vraagt een een-dagskenteken aan. Dat is de uitzonderings waarmee je de weg op mag. Bij goed- of afkeur, auto altijd via de kortste weg weer naar huis.

Bij goedkeur, schorsing opheffen op het postkantoor en je mag pas dan de weg op met de auto.
            Bij afkeur weer bij thuiskomst van de openbare weg af. Zolang de auto geschorst is, maak goed/afkeur niet verder uit. Na reparatie weer aanbieden voor de keuring en weer van de uitzondering gebruik maken dat je voor die gelegenheid de weg op mag. Of eendagskenteken

Verzekeren moet je 'm altijd als je er mee de openbare weg op gaat. Dus ook als deze geschorst is en naar de keuring gaat.
            Een auto-ambulancer is een alternatief om dat te omzeilen.
            Last edited by Saabv4; 09-10-18, 13:17.

Comment

Als je uberhaupt nog geen kenteken hebt (bv import, of een slapend kenteken), is verzekeren op een chassisnummer ook mogelijk. Maar altijd verzekeren als je de weg op gaat.

Comment

Ik had er ff overheen gelezen, maar ik zie nu op de site van de RDW dat je inderdaad ook terug mag rijden, goedgekeurd of niet.
                Het eerste probleem is al dat het betreffende apk keuringsstation niet papierminded is: alleen telefonisch afspraken en de pinbon is de rekening.
                Vervolgens wil ik helemaal niet terug naar de stalling, als ie afgekeurd wordt, maar naar mijn "mannetje", die hem repareert.
                En een paar dagen daarna terug naar de keuring in de hoop dat ie goedgekeurd wordt. En dan pas weer naar de stalling.

Overigens een eendagkenteken is niet geschikt voor deze situatie:
                mag alleen gebruikt worden voor een onbeladen rit van en naar:
                - de plaats van ambtelijke weging
                - de plaats van onderzoek door de RDW
                - het aangiftepunt van de Douane
                Been there, done that, got the t-shirt, (drie maal inmiddels)

Ik wil de auto in het voorjaar 2019 verkopen met een verse apk, maar de apk verloopt op 22 november aanstaande.
                Ik kan dus twee dingen doen:
                - nu apk er op en in het voorjaar opnieuw
                - nu schorsen en apk in het voorjaar, met al de overweging zoals hierboven.

Ben er nog niet uit wat handig is...

Comment

Auto ambulance is trouwens ook niet echt een optie, te keuren voertuig is 2800 kilo zwaar, en ik heb niets om dat mee te trekken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                    Ik had er ff overheen gelezen, maar ik zie nu op de site van de RDW dat je inderdaad ook terug mag rijden, goedgekeurd of niet.
                    Het eerste probleem is al dat het betreffende apk keuringsstation niet papierminded is: alleen telefonisch afspraken en de pinbon is de rekening.
                    Vervolgens wil ik helemaal niet terug naar de stalling, als ie afgekeurd wordt, maar naar mijn "mannetje", die hem repareert.
                    En een paar dagen daarna terug naar de keuring in de hoop dat ie goedgekeurd wordt. En dan pas weer naar de stalling.

Overigens een eendagkenteken is niet geschikt voor deze situatie:
                    mag alleen gebruikt worden voor een onbeladen rit van en naar:
                    - de plaats van ambtelijke weging
                    - de plaats van onderzoek door de RDW
                    - het aangiftepunt van de Douane
                    Been there, done that, got the t-shirt, (drie maal inmiddels)

Ik wil de auto in het voorjaar 2019 verkopen met een verse apk, maar de apk verloopt op 22 november aanstaande.
                    Ik kan dus twee dingen doen:
                    - nu apk er op en in het voorjaar opnieuw
                    - nu schorsen en apk in het voorjaar, met al de overweging zoals hierboven.

Ben er nog niet uit wat handig is...
                    Ruud,

Verwacht je veel werk om 'm goedgekeurd te krijgen? Zo ja, nu schorsen en op je gemakje de reparatiepunten uitvoeren en in het voorjaar 'm gerepareerd en met een verse APK te koop zetten.
                    Zo nee? Nu zorgen dat je 'm gekeurd krijgt, op korte termijn, en in het voorjaar nog een keer.

In het laatste geval heb je ook geen gezeur met een verlopen keuring etc en ben je bovendien vrij om nu al afscheid te nemen als je een koper treft die een bedrag wil schuiven waar jij mee tevreden bent.

Comment

Bij iemand even groene platen lenen, klaarrrrr !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht

Ruud,

Verwacht je veel werk om 'm goedgekeurd te krijgen? Zo ja, nu schorsen en op je gemakje de reparatiepunten uitvoeren en in het voorjaar 'm gerepareerd en met een verse APK te koop zetten.
                        Zo nee? Nu zorgen dat je 'm gekeurd krijgt, op korte termijn, en in het voorjaar nog een keer.

In het laatste geval heb je ook geen gezeur met een verlopen keuring etc en ben je bovendien vrij om nu al afscheid te nemen als je een koper treft die een bedrag wil schuiven waar jij mee tevreden bent.
                        Ik verwacht geen zaken, maar tot nog toe was er laatste twee jaren elke keer wel wat.
                        En vooral dingen waarvan je het niet verwacht, of die ik niet gemerkt heb.
                        Ben ook geen sleutelaar.
                        Het is ook een 24 jaar oud busje en dan loop je ook meer risico dat er iets niet goed is.

Groene platen lenen kan volgens mij ook niet zo maar, is ook aan allerlei regels gebonden...
                        Zo zijn er de verschillende oplossingen die allemaal net niet helemaal "netjes" zijn.
                        Maakt me ook niet zo veel uit, ben niet roomser dan de paus, maar ik kies bij voorkeur dan wel degene met het minste risico op gezeur :-)
                        Last edited by Ruud; 10-10-18, 18:25.

Comment

Ik heb uiteindelijk maar gewoon een apk geprobeerd te halen, technisch oke, alleen afkeur op roest.
                          Dat is nu hersteld en er zit apk op.
                          Ik zie wel wat ik in het voorjaar doe.

Comment

Working...
                          X