Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rempedaal wordt zompig/zacht Megane R26

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Rempedaal wordt zompig/zacht Megane R26

Heren,

We zitten hier met een uitdaging. Het rempedaal van de Megane R26 kan ik helemaal tot de bodem intrappen. Ik heb 2 weken geleden nieuwe schijven en EBC RED remblokken rondom geplaatst. Ook heb ik het remklauwtje linksachter vervangen voor een nieuwe omdat de schroefdraad helemaal kapot was in de klauw zelf. Systeem is dus ontlucht en voorzien van nieuwe DOT4 remolie. Alle vier de remklauwnippels zijn en blijven mooi droog, daar lekt dus geen olie langs.

Als de motor loopt en ik trap flink op het rempedaal dan voel je deze langzaamaan inzakken. Als je dan snel lost (pedaal komt terug omhoog) en daarna weer flink trapt zakt deze weer iets verder in dan de eerste keer. Blijf dit herhalen en je zit na verloop van tijd op de bodem. Wat mij opvalt zijn de volgende feiten:

- Remblokken liggen perfect aan op de remschijven.
    - Als ik het rempedaal dus zo indruk dat deze langzaamaan inzakt lijkt het erop dat ik een branderige geur ruik (??)
    - Als het rempedaal een flink stuk ingezakt is en ik laat los merk ik dat de motor heel even kort de stationairloop bijregelt. (het is minimaal maar te merken!)

Zijn dit symptomen die wijzen op een vacuumprobleem? Of kan het zo zijn dat de hulpkoppelingscylinder in de bak lekt?

Ben erg benieuwd wat jullie er van zullen zeggen.

zeer waarschijnlijk interne lekkage in de hoofdremcilinder d.w.z. dat de rubber cupjes in die HRC versleten zijn en er druk uit het remcircuit weg lekt als je op het rempedaal trapt.
    Oplossing: nieuwe HRC + rondom opnieuw ontluchten.

Comment

Kan misschien ook de rembekrachtiger zijn op de HRC, maar gezien dat er ontlucht is verdenk ook ik de HRC. Dit komt omdat de meesten bij ontluchten het rempedaal tot op de bodem intrappen, en zo ver gaat ie normaal niet. Dan kan de HRC intern gaan lekken zoals Janspeed ook zegt. Beter is bij ontluchten tot halverwege in te trappen en wederom te pompen tot je vol druk hebt.

Heb je ook nog ontlucht met draaiende motor, dat kan ook schelen, misschien nog ergens lucht... Zie je ook dat je remoliepeil daalt?
      Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek!

Comment

Remolie blijft vooralsnog stabiel. Circuit is 2x ontlucht. 1x met motor uit en 1x met motor draaiend. Misschien inderdaad de HRC. Is er een manier dat goed te checken?

Wat kan er precies kapot aan een HRC? Als ik het onderdeel loshaal dan moet het spoedig duidelijk worden waar deze defect is denk ik? Als het een kwestie is van kapotte seals dan zouden die toch gewoon vervangen moeten kunnen worden?
        Last edited by hugo; 03-11-18, 20:35.

Comment

Ja, klopt. Je trapt de plunjer naar binnen en de olie wordt samengedrukt door de plunjer en kan daar niet langs stromen door de rubberen seals (meestal o-ringen). Maar ook de plunjer zelf kan beschadigd zijn. Wat ook wel wil gebeuren is dat de eerste seal lekt en de tweede niet, bij een gescheiden remsysteem. Je pedaal zakt dan omdat de HRC intern lekt op de eerste seal, maar de olie binnenblijft. Heeft de Clio 1 van MdV toendertijd ook gehad. Je bouwt dan in principe maar de helft van de remdruk op en kan het pedaal diepr intrappen. Gebeurde ook na ontluchten ivm nieuwe remcilinders achter.

Je kan de HRC reviseren, maar meestal kiest men voor vervangen voor nieuw/gereviseerd. Dit omdat reviseren ook arbeidsloon kost... (en een verschrikkelijke K-klus kan zijn)
          Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek!

Comment

Ok, duidelijk. Ik zal morgen eens kijken. Ik las dat je de HRC van de booster af kunt schroeven en dan aan de achterkant kan inspecteren op lekkages. Is dat raadzaam om te doen?

Comment

ja dat kan. De inhoud van de HRC zit meestal opgesloten in de cilinder d.m.v. een snap ring. Er mag daar uiteraard geen vloeistof lekken. Als dat wel het geval is weet je genoeg.

Comment

Ik heb maar een nieuwe HRC bestelt aan Euro 80. Dat zijn dus de kosten niet voor een heuse Bosch. Ook lijkt het erop dat er minder vloeistof in het reservoir zit.

Comment

Sommige remklauwen zijn nogal lastig om goed te ontluchten. Omdat jij 1 nieuwe heb kan daar nog best lucht inzitten, al heb je al 2x ontlucht. Sommige klauwen moet je loshalen en op de kop ontluchten om alle lucht eruit te krijgen.

Comment

Ik heb wel eens begrepen dat ze complexe remcircuits ontluchten door middel van het creëren van een vacuüm, een zogenaamde remontluchter.

Comment

Remontluchter heb ik gebruikt. Nieuwe klauwtje ook eerste op de werkbank afgevuld alvorens terug monteren.

Comment

Working...
                      X