Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Technisch vraagje mbt Peugeot 306

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Technisch vraagje mbt Peugeot 306

    Ik heb sinds vannacht een lampje op het dashboard van mijn 1998 306 dat zegt "verklikkerlampje zelfdiagnose motor":

    De auto startte in eerste instantie nog wel, maar besloot er 1 km later alsnog mee te stoppen. Wanneer ik Google raadpleeg word ik niet veel wijzer en krijg ik de meest uiteenlopende mogelijke oorzaken voorgeschoteld.

    Iemand énig idee wat dit kan zijn?

    Hoe kan ik dit troubleshooten?

    Dank dank dank!
    Iedereen heeft recht op mijn mening!

  • #2
    Ff uit laten lezen, heeft weinig zin om te gaan gissen.

    Comment


    • #3
      Rustig mee door rijden maar wel zsm uit laten lezen idd.
      Mini Cooper Clubman
      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
      "Jasper val dood." - RH

      Comment


      • #4
        Dat doorrijden is juist het probleem als ik het zo lees. :)

        Dit lampje gaat branden als er een storing is gelogd in de ECU. Of die storing serieus is of niet weet je pas als je hem uitleest.

        Comment


        • #5
          Bij mijn Mitsu Galant was dat toen de nokkenas sensor. Toen de krukas sensor stuk ging deed ie helemaal niks meer. Krukaspoelie was geen probleem, behalve dat de stuurbekrachtiging(en airco) het niet meer deed. :P En dat allemaal binnen een paar maanden. :)
          Every second of your life is a part of your song

          Comment


          • #6
            Klinkt idd een beetje als een krukas / nokkenas-sensor. Maar idd gewoon laten uitlezen.
            “You’re gonna need a bigger boat”

            Comment


            • #7
              Is al OBD2, dus iedereen met zo'n OBD dongle van een tientje zou de storing moeten kunnen uitlezen.

              Comment


              • #8
                Waaar kan ik zo'n OBD dongle halen?
                Iedereen heeft recht op mijn mening!

                Comment


                • #9
                  https://www.google.nl/search?q=obd2+...CZGSsAfJyYOoBQ
                  Mini Cooper Clubman
                  "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                  "Jasper val dood." - RH

                  Comment


                  • #10
                    Volgens mij heb je een PP2000 / Lexia uitleessysteem nodig voor PSA producten.

                    Lexia (Diagbox) is voor Citroen en PP2000 is voor Peugeots de diagnosesoftware, ik denk dat een 1998´er 306 nog geen standaard OBD2 of OBD stekker heeft.

                    Je kan hem wel laten uitlezen met een Delphi of Bosch kast, maar de PP2000 is beter en nauwkeuriger.

                    Op Aliexpress kan je de software en interfacekabels als set kopen, prijzen variëren wel maar het werkt naar behoren. Wel moet je dan over een laptop beschikken.

                    Het wijst in ieder geval op een storing in het ontstekingscircuit of in het brandstofmengselregelsysteem, dat laatste is ongeveer vanaf je tankdop tot aan het einde van je achterdemper...

                    Succes er mee.


                    PS: ANWB/Wegenwacht kan hem ook uitlezen, moet je wel lid zijn uiteraard.
                    Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                    Ja Jappen roesten nog steeds !

                    Comment


                    • #11
                      Tja, een paar euro maar en twee weken wachten op post uit China. Maar dan nog, krijgt iOnline hem vervolgens zelf gerepareerd?

                      Comment


                      • #12
                        Waarschijnlijk is er inderdaad ergens een sensor defect, die zal dus vervangen moeten worden. Gaat de Dongle niet voor je doen, je zult dan toch zelf gereedschap in de handen moeten nemen. ;-)

                        http://www.bloemendal-fotografie.nl

                        auto's
                        Citroen 2CV 1982
                        Saab 9-3 2.0T 2002
                        Citroen C1 2014
                        Solex 3800

                        Comment


                        • #13
                          Kan een sensor zijn of een slang en dat is vaak prima zelf te vervangen.
                          Maar idd foutcode uitlezen

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            Thx voor de tips. Na het weekend gaan we kijken. Maat van me schijnt zo'n uitleesgevalgedoegeding te hebben...
                            Iedereen heeft recht op mijn mening!

                            Comment


                            • #15
                              Vandaag uitgelezen. Dat kostte nogal wat moeite. Kreeg regelmatig de melding: "geen communicatie mogelijk". Uiteindelijk na het flink opladen van de accu dan toch gelukt om het geval uit te lezen. Resultaat: Jawel. "Géén fout codes gevonden."

                              Daarna zo'n beetje elke test doorlopen. Inclusief brandstofpomprelais etc. De brandstofpomp hoor ik ook gewoon zoemen trouwens. Dus ook dat lijkt niet het probleem. Startmotor draait er flink op los, maar de motor start niet...

                              Iemand nog tips? Iets met ontsteking? ...maar waarom dan weer geen foutmelding? Kan het de ECU zelf zijn?

                              Grrrr. :(
                              Iedereen heeft recht op mijn mening!

                              Comment


                              • #16
                                Niet elke uitleesgevalgedoedinges leest elke code...:-)

                                Door de ANWB laten afslepen naar een goede specialist geen mogelijkheid?

                                Comment


                                • #17
                                  Twee basiszaken, krijgt ie brandstof, en krijgt ie een vonk/ontsteking.

                                  Wat voor motor ligt er in die 306 ? Heb je een bobineblok, met stekker en 4bougiekabels of een met 5 dikke kabels, of heb je een bobinerail. Vonken de bougies of als je deze verwijderd zijn ze zeiknat (verzopen, wel benzine maar geen vonk).

                                  Ander toch wel heel belangrijk punt: Is je distributieriem toevallig niet versprongen, dus compleet van zijn timing af (heb je iets horen ratelen)?
                                  Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                  Ja Jappen roesten nog steeds !

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niks horen ratelen. Geen rare geluiden. In eerste instantie alleen het lampje toen ik optrok bij het stoplicht. Auto viel toen uit, maar startte even later wel weer. Lampje bleef aan. 50m verder viel de motor alsnog uit. Ik kon zo uitrollen in een parkeerplaats. Sindsdien start hij dus niet meer.

                                    Thanks voor de tips. Het bobineblok en de kabels ga ik nog uitzoeken. Het is een 1.8 automaat. Dat maakt het slepen niet echt makkelijk, maar ik wil de auto eerst even ergens in een loods of garage zien te krijgen. Droog in ieder geval. De stromende regen/kou vandaag maakte het niet echt aantrekkelijk om verder te zoeken naar dat soort zaken.

                                    ...wordt vervolgd, maar verdere tips van techneuten hier zijn altijd welkom. :)

                                    Iedereen heeft recht op mijn mening!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Automaat, hou je er rekening mee dat daar een startbeveiliging in zit zodat deze alleen start in de standen N en P, dus niet te starten in R,D,1,2,3.

                                      Bouwjaar ? Dit ivm gechipte contactsleutel bij bouwjaren vanaf 1999 (soms even eerder). Als de chip of transponderring niet meer communiceert dan start ie ook niet, of start en valt uit !
                                      Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                      Ja Jappen roesten nog steeds !

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door slimenslecht Bekijk bericht
                                        Automaat, hou je er rekening mee dat daar een startbeveiliging in zit zodat deze alleen start in de standen N en P, dus niet te starten in R,D,1,2,3.

                                        Bouwjaar ? Dit ivm gechipte contactsleutel bij bouwjaren vanaf 1999 (soms even eerder). Als de chip of transponderring niet meer communiceert dan start ie ook niet, of start en valt uit !
                                        Mijn 106 racer (99) had hier dus last van. Die transponderring om het contactslot deed het niet meer. Oplossing is om de motor te laten draaien en dan de stekker van de immobilizer eruit te halen. Dan is je ECU vrij. Maarja, dan moet je Peut eerst weer lopen.

                                        Check idd even of de pook wel 'contact' maakt in D (soms helpt het om de pook even flink door de versnellingen heen te halen). Als de startmotor wel ronddraait, zit je qua massa en verbindingen rondom het motorblok in eerste instantie wel goed.

                                        Haal je bobine eens los en kijk of je vonk hebt. Kijk ook even of je bougies nat zijn. Dat ruik je snel genoeg Draaiende benzinepomp hoeft niet direct ook inspuitende injectoren te betekenen. Geen vonk en geen benzine = vaak startblokkering. Je hebt bij sommige blokken ook nog een dubbel relais wat wel eens blijft 'plakken', maar ik weet niet welk bouwjaar deze is en wat voor inspuitsysteem hier op zit.
                                        Last edited by woes; 26-11-18, 18:41.
                                        __________

                                        2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                                        1984 Saab 900 Turbo T8
                                        1981 Mercedes RMB 207D
                                        1974 Citroen 2CV 0.6

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nogmaals thanks allen. Eerst dat ding in een loods zien te krijgen. Dan al het bovenstaande 's proberen. Ik ben geen echte techneut en de auto is het eigenlijk geeneens waard, maar wil het graag leren. Bovenstaande lijkt me allemaal te doen zonder al te veel kosten en wie weet, leer ik er nog wat van ook.

                                          Blijf het overigens vaag vinden dat zo'n uitleesapparaat niks zinnigs weet te melden en glashard volhoudt dat alle testen succesvol waren.

                                          Wtf is dan het nut van zo'n ding?
                                          Iedereen heeft recht op mijn mening!

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vraag is of het de dedicated peugeot obd2 lezer is of een generieke. Het is een universele standaard qua aansluiting maar elk merk heeft zijn eigen lezer en een generieke pakt vaak niet alle codes.
                                            Mini Cooper Clubman
                                            "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                            "Jasper val dood." - RH

                                            Comment


                                            • #23
                                              Foutcodes zijn er in dit tijdperk van diagnose/OBD vooral als een bepaalde sensor een waarde meldt die buiten zijn range ligt.
                                              Bij grotere, meer algemene, storingen is er wel vaker geen foutcode.
                                              privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                                              Comment


                                              • #24
                                                In dit tijdperk, we hebben het over een 1/5 eeuw oude auto he. :)
                                                Mini Cooper Clubman
                                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                                "Jasper val dood." - RH

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Helemaal waar, net zo als de mobiele telefoon in 20 jaar van Pocketline Swing naar iPhone X is gegaan ;)
                                                  privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Yep, mijn Citroen Xantia´s waren van voor OBD2 tijdperk, alleen uit te lezen met de Lexia van Citroen en soms met een universele Bosch.

                                                    Peugeot heeft een zelfde systeem genaamd PP2000, heb ik al eerder aangekaart. Maar check eerst de basiszaken, vonk en peut. En die transponderringen gaan vaker stuk bij de PSA producten.

                                                    Overigens heeft mijn Premacy ook geen OBD1 of OBD2 stekker, maar iets van net daarvoor... merkspecifiek..., hoop het niet nodig te hebben.

                                                    Maar om een beeld te vormen, die Pug, motortype en bouwjaar? Het scheelt namelijk of het een 1.6 16V is of een 2.0 8 klepper. En de motoren zijn gelijk aan die van Citroen (en veel elektronica ook).
                                                    Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                                    Ja Jappen roesten nog steeds !

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door iOnline Bekijk bericht
                                                      Startmotor draait er flink op los, maar de motor start niet...
                                                      Als die duidelijk sneller draait dan je gewend bent, dan is er waarschijnlijk geen compressie op 1 of meer cilinders. Dat hoor je onder andere bij een gebroken distributieriem, en soms bij een motor met hydraulische klepstoters die de laatste keer heel kort heeft gedraaid. In het laatste geval pompen de stoters wel op met koude motorolie, maar loopt die er niet meer goed uit doordat de olie nog te dik is.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                                        Vraag is of het de dedicated peugeot obd2 lezer is of een generieke. Het is een universele standaard qua aansluiting maar elk merk heeft zijn eigen lezer en een generieke pakt vaak niet alle codes.
                                                        Het was een groot lcd-scherm met kabel/stekker en een hele set genummerde insteekmodules. De stekker onder het dashboard, de insteekmodule in het apparaat. Na wat zoekwerk hadden we de juiste insteekmodule gevonden en begon het apparaat te lezen. Geen idee hoe het apparaat heet...
                                                        Iedereen heeft recht op mijn mening!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door slimenslecht Bekijk bericht
                                                          Yep, mijn Citroen Xantia´s waren van voor OBD2 tijdperk, alleen uit te lezen met de Lexia van Citroen en soms met een universele Bosch.

                                                          Peugeot heeft een zelfde systeem genaamd PP2000, heb ik al eerder aangekaart. Maar check eerst de basiszaken, vonk en peut. En die transponderringen gaan vaker stuk bij de PSA producten.

                                                          Overigens heeft mijn Premacy ook geen OBD1 of OBD2 stekker, maar iets van net daarvoor... merkspecifiek..., hoop het niet nodig te hebben.

                                                          Maar om een beeld te vormen, die Pug, motortype en bouwjaar? Het scheelt namelijk of het een 1.6 16V is of een 2.0 8 klepper. En de motoren zijn gelijk aan die van Citroen (en veel elektronica ook).
                                                          306 uit 1998, 1.8 automaat.
                                                          Iedereen heeft recht op mijn mening!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door Apae Bekijk bericht
                                                            Als die duidelijk sneller draait dan je gewend bent, dan is er waarschijnlijk geen compressie op 1 of meer cilinders. Dat hoor je onder andere bij een gebroken distributieriem, en soms bij een motor met hydraulische klepstoters die de laatste keer heel kort heeft gedraaid. In het laatste geval pompen de stoters wel op met koude motorolie, maar loopt die er niet meer goed uit doordat de olie nog te dik is.
                                                            Hebben we nog op gelet. Dat leek niet het geval.
                                                            Iedereen heeft recht op mijn mening!

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Ik weet wel dat je een 206 uit dat bouwjaar niet via ODB2 uit kunt lezen. Dus dat zou wel verklaren waarom het bij een 308 ook niet lukt. ODB2 is pas net een (paar?) jaar later de standaard geworden.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                16 klepper of 8 klepper ?
                                                                Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                                                Ja Jappen roesten nog steeds !

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X