Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zafira troubles, lees, huiver, denk mee en wie heeft mogelijke oplossingen

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Zafira troubles, lees, huiver, denk mee en wie heeft mogelijke oplossingen

    Betreft een Opel Zafira 1.8 16 klepper (model A, F75), motor 125 Pk, 92 kW type Z18XE, bouwjaar 2002. Km.stand ergens rond de 350 kkm

    Probleem, auto hield in bij accelereren en verloor vermogen, sloeg slecht aan. Lampje motorstoring ging branden en weer uit, dit herhaalde zich. Uitlezen met ELM327 i.c.m. Torque door mijn broertje gaf foutcode "krukassensor geen signaal".

    Auto is naar de garage geweest, foutcode gemeld en door garagehouder nogmaals uitgelezen. Bij visuele controle onder de kap bleek de bedrading van de nokkenassensor deels doorgesleten te zijn en deze werd in overleg meebesteld.
    Na vervanging van de krukassensor en de nokkenassensor is de ECU gereset op de testkast en gaf de LMM (luchtmassameter) foutieve waardes aan, deze is hierop ook vervangen door de garagist. Vreemd want die was nog geen twee jaar oud (en duur toen 180 euro ex). De nokkenassensor is overigens de bedrading doorverbonden, stekker zat zo vast dat hij de bedrading heeft geknipt en weer aangesloten op oude stekker (ben ik niet blij mee). ECU wederom gereset en auto rijdend mee met mijn broertje.

    Echter na enkele dagen en weinig gereden kilometers begint de auto weer in te houden bij deellast (accelereren in twee en drie) en is het storingslampje permanent gaan branden.
    Uitgelezen met de ELM327, foutcode P0100 "luchtmassameter onvoldoende voedingsspanning".

    Op het internet valt te lezen dat de oorzaak zou kunnen zitten in een vervuild luchtfilter, ook wordt gerept over een massaprobleem met als oplossing pin 8 en 47 (of 7 en 48) draden bruin en geel rechtstreeks te verbinden met de massa van de accu. Ook iets gelezen van een workaround geadviseerd door Opel om de genoemde pennen van de ECU door te verbinden...

    Klooien met de ECU vind ik al snel eng, maar mijn eerdere ervaring met Opel is wel dat als je de ene fout oplost de volgende er voor terug komt... en dit is dus gebeurt.

    Iemand hier met ervaring hiermee en een beetje betrouwbaar advies? Gezien de kosten die de auto al gehad heeft (had ie een goede Jap voor gehad) en de beschikbare monetaire pecunia bij mijn broertje en moeder heb ik maar aangeboden om er aan te gaan sleutelen, te beginnen met basisbeurtje en aanleggen directe massa van LMM naar accu (2 sensortjes en LMM kostte al dik 5 meier..., ik koop goedkoper in en reken geen uurloon). Te beginnen ergens in de loop van volgende week.
    Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
    Ja Jappen roesten nog steeds !

  • #2
    Wij hebben een aantal Opels in onderhoud met deze motoren en die hebben bijna allemaal eenzelfde klacht gehad. 9 van de 10 keer is een defecte bobinegallerij de oorzaak.

    Comment


    • #3
      OK, die verdacht ik ook, maar omdat de foutcode naar de LMM voedingsspanning verwijst... Maar goed, als ik de garagist zijn gang laat gaan vervangt ie een halve Zafira, iets van 3 keer dagwaarde.

      Maar ik zal kijken of ik die mee bestel, effe in overleg met broertje. Gaan zowieso verse filters, bougies en olie in, alles Bosch. Bobinerail kost ook de wereld niet via internet.

      Bedankt voor de tip!
      Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
      Ja Jappen roesten nog steeds !

      Comment


      • #4
        Zit er in de foutcodes geen vermelding van een backfire o.i.d.? Dan kun je er eigenlijk donder op zeggen dat er een bobine doorgeslagen is.
        Kijk eens even goed of je een verkleuring ziet op de bobines, dat wijst dan op een doorslag.

        O ja, en dat zag ik over het hoofd in je openingspost. Probleem met de luchtmassameter kan vervuiling zijn en ik neem aan dat er bij de diverse reparaties die al gedaan zijn ook de accu los gekoppeld is geweest. Tja en dan is simpelweg het reinigen van de luchtmassameter al voldoende. Omdat de stroom eraf is geweest wil de LMM zijn nul punt weer vinden, maar dat lukt niet door de vervuiling. De LMM even goed schoonmaken en klaar.

        Comment


        • #5
          Misschien wordt het tijd voor de sloop?
          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

          Comment


          • #6
            CM, als je geen zinnige reactie kan geven, zou je dan misschien je toetsenbord niet aan willen raken?

            Comment


            • #7
              Da's niet leuk voor hem. Dan mag hij nooit meer typen.

              Comment


              • #8
                @Ton van S: LMM is nu fonkelnieuw, luchtfilter is aan vervanging toe volgens mij. Mijn broertje horend blijkt ie al een 20 kkm aan een grote beurt toe te zijn (gezien het kaartje in de auto van laatste onderhoud), die ga ik dus maar doen voor hem. Hij is gewend geweest dat ik het in de gaten hield, maar ik dacht dat de garagist het had meegenomen... niet dus.
                Auto heeft geen backfires gegeven, maar gezien de technische kennis van broertje kan het inhouden ook duiden op doorslaan van de bobine. Ik ga na het weekend er aan sleutelen, kan ik ook de bougies beoordelen. Gaf geen foutmelding van backfires op de ELM icm Torque.

                @CM: Tja, ik loop altijd te grappen over de "Slopel", maar is nu effe niet leuk.


                In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.




                *Broer is afgekeurt (na ongeval, was zelfstandig ondernemer) en mantelzorgt 24/7 over mijn moeder, bijna 81 en die begint aardig vergeetachtig te worden, auto is mobiliteit voor hun*
                Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                Ja Jappen roesten nog steeds !

                Comment


                • #9
                  Of de duvel emee speelt. Komt vandaang een Fabia bij ons binnen. Inhouden, op 3, dan weer 4, dan weer 3poten lopen.
                  Wat denk je? Bobine kaduuk :-)

                  Comment


                  • #10
                    Deze motoren zijn zeer gevoelig voor LMM's die niet origineel zijn, dus geen FEBI, Topran etc derop gooien vind ie niet leuk. Ook voor een bobinegalerij die niet origineel is zijn deze motoren zeer gevoelig. Jou verhaal over dat massaprobleem en doorverbinden van kabels geldt niet voor deze type motoren, dat was een probleem bij de X18XE, het vorige type blok.

                    Het komt af en toe voor bij deze motoren dat de ECU defect raakt, contact opnemen met Liviu 2004 of ZakhooiTM op Opel-forum en daarna hopen dat ze dat nog steeds doen, ik dacht het wel.

                    Alvast een linkje: https://www.porza.nl/luchtmassameter...a-omega-signum (LMM).

                    Overigens had ik ook vaak motorstoring lampje e.d. aan en op goed geluk de bougies vervangen door de originele type NGK, inhouden stotteren etc alles als sneeuw voor de zon verdwenen. Later weer problemen, van Porza een (later) Saab LMM gekregen auto loopt weer perfect. Die van mij is van 2002 met 262k op de klok.

                    Ik zou zelf persoonlijk beginnen met de bougies en de juist type, NGK BKR5EK, want bij mij knapte de auto behoorlijk op daardoor. Bobine kan daarna altijd nog, tenzij het evident is dat de bobine ook kapot is. Ook andere type bougies kunnen de auto beroerd laten lopen.

                    Een tip: controleer ook gelijk de distributieriem, want bij mij begon die al lichte scheuren te laten zien net voor de vervangingstermijn. (om de 60k vervangen).
                    Last edited by EG; 29-03-19, 06:22.

                    Comment


                    • #11
                      Sorry, ZakhooiTM van het Opel forum, ik moest lachen. :)
                      Mini Cooper Clubman
                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                      "Jasper val dood." - RH

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                        CM, als je geen zinnige reactie kan geven, zou je dan misschien je toetsenbord niet aan willen raken?
                        Zal ik die ook maar slopen?
                        Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                          Of de duvel emee speelt. Komt vandaang een Fabia bij ons binnen. Inhouden, op 3, dan weer 4, dan weer 3poten lopen.
                          Wat denk je? Bobine kaduuk :-)
                          ja maar Skoda = VAG. Dus dan is dat logisch! ;-)
                          zelfs bij mijn Boxster zijn alle 6 bobines al eens vervangen #plannedObselescence

                          Comment


                          • #14
                            Thanks...

                            LMM die binnen 2 jaar kaduuk scheen te zijn en is weggemikt door garagist was een VDO van 180 euro ex, er zit er nu een in van volgens de factuur ruim 8 tientjes ex bruto, denk een Behr van wat ik herinner.
                            Ik heb overigens in het verleden een baggergoedkope LMM van 25 euro van een onbekend merk in een 2 liter Astra G geschroeft die het zonder problemen deed, maar ik weet dat het bij Opel nauw kan luisteren.

                            Ik bestel de onderdelen nu in Duitsland, scheelt vooral veel op de bobinerail. Filters Bosch en de bougies worden NGK's want die schijnen het het beste te doen in de Z18XE.
                            Enige nadeel is dat ik eerst effe interieurfilter er uit moet klussen voor ik deze kan bestellen, schijnt van Behr of Delphi systeem te kunnen zijn en hebben verschillende afmeting. Hoop zondag dat te kunnen doen en dan de boel bestellen. Kost alles bij elkaar nog geen 100 euro, dus is te behappen en toch nodig.

                            Distributie was vers bij aankoop, zit er dus max 3 jaar in en das zeker geen 60.000 km. Maar gezien defecte LCD display in tellerpaneel kan ik de km stand niet meer aflezen, kan dat wel met een uitleeskast ? (lukt niet met de ELM327 icm Torque).
                            Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                            Ja Jappen roesten nog steeds !

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht

                              ja maar Skoda = VAG. Dus dan is dat logisch! ;-)
                              zelfs bij mijn Boxster zijn alle 6 bobines al eens vervangen #plannedObselescence
                              Hahaha, inderdaad!!!

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door slimenslecht Bekijk bericht
                                Thanks...

                                LMM die binnen 2 jaar kaduuk scheen te zijn en is weggemikt door garagist was een VDO van 180 euro ex, er zit er nu een in van volgens de factuur ruim 8 tientjes ex bruto, denk een Behr van wat ik herinner.
                                Ik heb overigens in het verleden een baggergoedkope LMM van 25 euro van een onbekend merk in een 2 liter Astra G geschroeft die het zonder problemen deed, maar ik weet dat het bij Opel nauw kan luisteren.

                                Ik bestel de onderdelen nu in Duitsland, scheelt vooral veel op de bobinerail. Filters Bosch en de bougies worden NGK's want die schijnen het het beste te doen in de Z18XE.
                                Enige nadeel is dat ik eerst effe interieurfilter er uit moet klussen voor ik deze kan bestellen, schijnt van Behr of Delphi systeem te kunnen zijn en hebben verschillende afmeting. Hoop zondag dat te kunnen doen en dan de boel bestellen. Kost alles bij elkaar nog geen 100 euro, dus is te behappen en toch nodig.

                                Distributie was vers bij aankoop, zit er dus max 3 jaar in en das zeker geen 60.000 km. Maar gezien defecte LCD display in tellerpaneel kan ik de km stand niet meer aflezen, kan dat wel met een uitleeskast ? (lukt niet met de ELM327 icm Torque).
                                Achter de dashboardkast zit het filter, is op zich niet zo moeilijk om uit te bouwen, zeker voor jou niet. Weet je wat pas bizar is? Aan de hand van het chassisnummer kan zelfs de Opeldealer er niet achter komen wat erin zit.(facepalm smiley van whatsapp). Enige manier om erachter te komen is dat filter eruit te slopen.

                                Display is niet defect, licht erachter is defect, ik weet het vrijwel zeker, schijn (met je telefoon ofzo) er eens licht op vanuit verschillende hoeken, je za de km stand kunnen uitlezen. Bij mij was dat probleem spontaan genezen toen de auto voor het eerst service zei (dat komt in dat km teller gedeelte). Bizar maar waar. Heb meer dan een jaar op die manier gereden.

                                Volgens mij moet distributie ook om de 4 jaar dus ik zou toch maar eens kijken hoe dat zit, op de een of andere manier gaan die snel bij deze type motoren, is daar eigenlijk een technische reden voor? Waarom kan bij sommige auto's de distributie meer dan 180k mee en bij deze Opel's 60k, komt het domweg omdat de riem te smal is?

                                Comment


                                • #17
                                  Ik zal eens kijken als we er aan bezig gaan, bedankt voor de tip van de display ik ben benieuwd naar de stand ;-))

                                  Dat interieurfilter is een dingetje ja, ik heb het met de Yaris ook dat er twee modellen zijn maar je kan op VIN zien of je Japanse of Franse productie hebt en de juiste kopen. De Xantia had hetzelfde probleem met de kachelradiateur, bleef gelukkig bij die van mij heel! Maar daar wist je pas welke je nodig had als je het dashbord er volledig uit had liggen.

                                  Ik zal de riem eens bekijken, maar gezien de dingetjes met deze auto denk ik dat ie aan zijn laatste 11 maanden in hun bezit bezig is. Of het moet heel verassend goed gaan uitpakken alles. Alhoewel de riem wisselen ook niet de duurste klus is, maar na alle zaken die ze al gehad hebben wordt je het een beetje zat (ook al waren het veel slijtagedelen).
                                  Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                  Ja Jappen roesten nog steeds !

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                                    CM, als je geen zinnige reactie kan geven, zou je dan misschien je toetsenbord niet aan willen raken?
                                    Ik heb alleen de kop gelezen tot hier:
                                    even een heel zinnige reactie:
                                    De ECU zegt dat de 5V (of iig de voedingsspanning) op de LMM niet ok is.. Rijden en meten dus!!
                                    Je kan willekeurig alles gaan vervangen maar dat is als roepen dat hij rijp is voor de sloop...

                                    Draad maken op de voeding.. naar binnen.. Voltmeter erop en rijden..
                                    Ik heb meerdere autos gerept met een externe 5V stabilisator.
                                    Meten is weten.. de rest is gokken dus rijp voor de sloop ;)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik heb de onderdelen al een paar dagen binnen, bougies, filters en een verse bobinerail. Later deze week (betere temperaturen) de boel er in plempen en de voedingsspanning nameten.

                                      Word vervolgt dus !
                                      Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                      Ja Jappen roesten nog steeds !

                                      Comment


                                      • #20
                                        als je advies/hulp nodig hebt bij het meten........ Harry is toch naar Australië dus ik mag nu op de tafel dansen :-P

                                        Comment


                                        • #21
                                          Er is altijd nog een plan B. Project S ;-)
                                          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                                          Comment


                                          • #22
                                            Thx, nieuwe leidinggevende op werk, effe druk weekje gehad met wat overdenkingen. Verder thuis druk ivm wat hetverbouwingszaken door huurbaas waar voor ons toch wel veel werk inzit (lees als binnen een paar weken 30 jaar historie van de bovenste verdieping wegruimen en wat je wilt bewaren maar ergens anders in huis opslaan).

                                            Gisteren broertje gesproken en gaan na de pasen aan de bak. Inhouden doet ie nog wel maar valt mee volgens hem, lampje brand nog.

                                            Weet iemand hier heeeeel toevallig de pinbezetting van een luchtmassameter van een Opel, wat zit er op de 4 polen van de stekker? Mijn insziens 1 massa, 1 voeding, 1 signaal in en 1 signaal uit.

                                            Anders vogel ik dat nog wel uit van de week.
                                            Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                            Ja Jappen roesten nog steeds !

                                            Comment


                                            • #23
                                              1 Voeding (dat kan 5V of 12V zijn)
                                              2 massa
                                              3 signaal uit naar de ECU (luchtmassa... tussen de 1 en 5 V )
                                              4 een NTC dat is je luchttemperatuur.. op de bedradingszijde staat losgenomen 5V welke NIET belastbaar is...( die spanning zal door de NTC afhankelijk van de temperatuur ergens tussen de 1 en 4 V zitten)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Super, bedankt alvast, hier kan ik wat mee.

                                                Overigens Opel forum lezend hebben ze wel heel veel last van dit soort klachten..., maar goed er rijden er ook heel veel rond!

                                                Dit weekend druk met allerlei zaken, broertje ook, na het weekend bij mooi weer (lees als geen regen) de Opel onder handen nemen.
                                                Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                                                Ja Jappen roesten nog steeds !

                                                Comment

                                                Working...
                                                X