Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zafira troubles, lees, huiver, denk mee en wie heeft mogelijke oplossingen

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Zafira troubles, lees, huiver, denk mee en wie heeft mogelijke oplossingen

Betreft een Opel Zafira 1.8 16 klepper (model A, F75), motor 125 Pk, 92 kW type Z18XE, bouwjaar 2002. Km.stand ergens rond de 350 kkm

Probleem, auto hield in bij accelereren en verloor vermogen, sloeg slecht aan. Lampje motorstoring ging branden en weer uit, dit herhaalde zich. Uitlezen met ELM327 i.c.m. Torque door mijn broertje gaf foutcode "krukassensor geen signaal".

Auto is naar de garage geweest, foutcode gemeld en door garagehouder nogmaals uitgelezen. Bij visuele controle onder de kap bleek de bedrading van de nokkenassensor deels doorgesleten te zijn en deze werd in overleg meebesteld.
    Na vervanging van de krukassensor en de nokkenassensor is de ECU gereset op de testkast en gaf de LMM (luchtmassameter) foutieve waardes aan, deze is hierop ook vervangen door de garagist. Vreemd want die was nog geen twee jaar oud (en duur toen 180 euro ex). De nokkenassensor is overigens de bedrading doorverbonden, stekker zat zo vast dat hij de bedrading heeft geknipt en weer aangesloten op oude stekker (ben ik niet blij mee). ECU wederom gereset en auto rijdend mee met mijn broertje.

Echter na enkele dagen en weinig gereden kilometers begint de auto weer in te houden bij deellast (accelereren in twee en drie) en is het storingslampje permanent gaan branden.
    Uitgelezen met de ELM327, foutcode P0100 "luchtmassameter onvoldoende voedingsspanning".

Op het internet valt te lezen dat de oorzaak zou kunnen zitten in een vervuild luchtfilter, ook wordt gerept over een massaprobleem met als oplossing pin 8 en 47 (of 7 en 48) draden bruin en geel rechtstreeks te verbinden met de massa van de accu. Ook iets gelezen van een workaround geadviseerd door Opel om de genoemde pennen van de ECU door te verbinden...

Klooien met de ECU vind ik al snel eng, maar mijn eerdere ervaring met Opel is wel dat als je de ene fout oplost de volgende er voor terug komt... en dit is dus gebeurt.

Iemand hier met ervaring hiermee en een beetje betrouwbaar advies? Gezien de kosten die de auto al gehad heeft (had ie een goede Jap voor gehad) en de beschikbare monetaire pecunia bij mijn broertje en moeder heb ik maar aangeboden om er aan te gaan sleutelen, te beginnen met basisbeurtje en aanleggen directe massa van LMM naar accu (2 sensortjes en LMM kostte al dik 5 meier..., ik koop goedkoper in en reken geen uurloon). Te beginnen ergens in de loop van volgende week.
    Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
    Ja Jappen roesten nog steeds !

Wij hebben een aantal Opels in onderhoud met deze motoren en die hebben bijna allemaal eenzelfde klacht gehad. 9 van de 10 keer is een defecte bobinegallerij de oorzaak.

Comment

OK, die verdacht ik ook, maar omdat de foutcode naar de LMM voedingsspanning verwijst... Maar goed, als ik de garagist zijn gang laat gaan vervangt ie een halve Zafira, iets van 3 keer dagwaarde.

Maar ik zal kijken of ik die mee bestel, effe in overleg met broertje. Gaan zowieso verse filters, bougies en olie in, alles Bosch. Bobinerail kost ook de wereld niet via internet.

Bedankt voor de tip!

Comment

Zit er in de foutcodes geen vermelding van een backfire o.i.d.? Dan kun je er eigenlijk donder op zeggen dat er een bobine doorgeslagen is.
        Kijk eens even goed of je een verkleuring ziet op de bobines, dat wijst dan op een doorslag.

O ja, en dat zag ik over het hoofd in je openingspost. Probleem met de luchtmassameter kan vervuiling zijn en ik neem aan dat er bij de diverse reparaties die al gedaan zijn ook de accu los gekoppeld is geweest. Tja en dan is simpelweg het reinigen van de luchtmassameter al voldoende. Omdat de stroom eraf is geweest wil de LMM zijn nul punt weer vinden, maar dat lukt niet door de vervuiling. De LMM even goed schoonmaken en klaar.

Comment

Misschien wordt het tijd voor de sloop?
          Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

Comment

CM, als je geen zinnige reactie kan geven, zou je dan misschien je toetsenbord niet aan willen raken?

Comment

Da's niet leuk voor hem. Dan mag hij nooit meer typen.

Comment

@Ton van S: LMM is nu fonkelnieuw, luchtfilter is aan vervanging toe volgens mij. Mijn broertje horend blijkt ie al een 20 kkm aan een grote beurt toe te zijn (gezien het kaartje in de auto van laatste onderhoud), die ga ik dus maar doen voor hem. Hij is gewend geweest dat ik het in de gaten hield, maar ik dacht dat de garagist het had meegenomen... niet dus.
                Auto heeft geen backfires gegeven, maar gezien de technische kennis van broertje kan het inhouden ook duiden op doorslaan van de bobine. Ik ga na het weekend er aan sleutelen, kan ik ook de bougies beoordelen. Gaf geen foutmelding van backfires op de ELM icm Torque.

@CM: Tja, ik loop altijd te grappen over de "Slopel", maar is nu effe niet leuk.

In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

*Broer is afgekeurt (na ongeval, was zelfstandig ondernemer) en mantelzorgt 24/7 over mijn moeder, bijna 81 en die begint aardig vergeetachtig te worden, auto is mobiliteit voor hun*

Comment

Of de duvel emee speelt. Komt vandaang een Fabia bij ons binnen. Inhouden, op 3, dan weer 4, dan weer 3poten lopen.
                  Wat denk je? Bobine kaduuk :-)

Comment

Deze motoren zijn zeer gevoelig voor LMM's die niet origineel zijn, dus geen FEBI, Topran etc derop gooien vind ie niet leuk. Ook voor een bobinegalerij die niet origineel is zijn deze motoren zeer gevoelig. Jou verhaal over dat massaprobleem en doorverbinden van kabels geldt niet voor deze type motoren, dat was een probleem bij de X18XE, het vorige type blok.

Het komt af en toe voor bij deze motoren dat de ECU defect raakt, contact opnemen met Liviu 2004 of ZakhooiTM op Opel-forum en daarna hopen dat ze dat nog steeds doen, ik dacht het wel.

Alvast een linkje: https://www.porza.nl/luchtmassameter...a-omega-signum (LMM).

Overigens had ik ook vaak motorstoring lampje e.d. aan en op goed geluk de bougies vervangen door de originele type NGK, inhouden stotteren etc alles als sneeuw voor de zon verdwenen. Later weer problemen, van Porza een (later) Saab LMM gekregen auto loopt weer perfect. Die van mij is van 2002 met 262k op de klok.

Ik zou zelf persoonlijk beginnen met de bougies en de juist type, NGK BKR5EK, want bij mij knapte de auto behoorlijk op daardoor. Bobine kan daarna altijd nog, tenzij het evident is dat de bobine ook kapot is. Ook andere type bougies kunnen de auto beroerd laten lopen.

Een tip: controleer ook gelijk de distributieriem, want bij mij begon die al lichte scheuren te laten zien net voor de vervangingstermijn. (om de 60k vervangen).
                    Last edited by EG; 29-03-19, 06:22.

Comment

Sorry, ZakhooiTM van het Opel forum, ik moest lachen. :)
                      Mini Cooper Clubman
                      "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                      "Jasper val dood." - RH

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
                        CM, als je geen zinnige reactie kan geven, zou je dan misschien je toetsenbord niet aan willen raken?
                        Zal ik die ook maar slopen?

Comment

Of de duvel emee speelt. Komt vandaang een Fabia bij ons binnen. Inhouden, op 3, dan weer 4, dan weer 3poten lopen.
                          Wat denk je? Bobine kaduuk :-)
                          ja maar Skoda = VAG. Dus dan is dat logisch! ;-)
                          zelfs bij mijn Boxster zijn alle 6 bobines al eens vervangen #plannedObselescence

Comment

Thanks...

LMM die binnen 2 jaar kaduuk scheen te zijn en is weggemikt door garagist was een VDO van 180 euro ex, er zit er nu een in van volgens de factuur ruim 8 tientjes ex bruto, denk een Behr van wat ik herinner.
                            Ik heb overigens in het verleden een baggergoedkope LMM van 25 euro van een onbekend merk in een 2 liter Astra G geschroeft die het zonder problemen deed, maar ik weet dat het bij Opel nauw kan luisteren.

Ik bestel de onderdelen nu in Duitsland, scheelt vooral veel op de bobinerail. Filters Bosch en de bougies worden NGK's want die schijnen het het beste te doen in de Z18XE.
                            Enige nadeel is dat ik eerst effe interieurfilter er uit moet klussen voor ik deze kan bestellen, schijnt van Behr of Delphi systeem te kunnen zijn en hebben verschillende afmeting. Hoop zondag dat te kunnen doen en dan de boel bestellen. Kost alles bij elkaar nog geen 100 euro, dus is te behappen en toch nodig.

Distributie was vers bij aankoop, zit er dus max 3 jaar in en das zeker geen 60.000 km. Maar gezien defecte LCD display in tellerpaneel kan ik de km stand niet meer aflezen, kan dat wel met een uitleeskast ? (lukt niet met de ELM327 icm Torque).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht

ja maar Skoda = VAG. Dus dan is dat logisch! ;-)
                              zelfs bij mijn Boxster zijn alle 6 bobines al eens vervangen #plannedObselescence
                              Hahaha, inderdaad!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door slimenslecht Bekijk bericht
                                Thanks...

LMM die binnen 2 jaar kaduuk scheen te zijn en is weggemikt door garagist was een VDO van 180 euro ex, er zit er nu een in van volgens de factuur ruim 8 tientjes ex bruto, denk een Behr van wat ik herinner.
                                Ik heb overigens in het verleden een baggergoedkope LMM van 25 euro van een onbekend merk in een 2 liter Astra G geschroeft die het zonder problemen deed, maar ik weet dat het bij Opel nauw kan luisteren.

Ik bestel de onderdelen nu in Duitsland, scheelt vooral veel op de bobinerail. Filters Bosch en de bougies worden NGK's want die schijnen het het beste te doen in de Z18XE.
                                Enige nadeel is dat ik eerst effe interieurfilter er uit moet klussen voor ik deze kan bestellen, schijnt van Behr of Delphi systeem te kunnen zijn en hebben verschillende afmeting. Hoop zondag dat te kunnen doen en dan de boel bestellen. Kost alles bij elkaar nog geen 100 euro, dus is te behappen en toch nodig.

Distributie was vers bij aankoop, zit er dus max 3 jaar in en das zeker geen 60.000 km. Maar gezien defecte LCD display in tellerpaneel kan ik de km stand niet meer aflezen, kan dat wel met een uitleeskast ? (lukt niet met de ELM327 icm Torque).
                                Achter de dashboardkast zit het filter, is op zich niet zo moeilijk om uit te bouwen, zeker voor jou niet. Weet je wat pas bizar is? Aan de hand van het chassisnummer kan zelfs de Opeldealer er niet achter komen wat erin zit.(facepalm smiley van whatsapp). Enige manier om erachter te komen is dat filter eruit te slopen.

Display is niet defect, licht erachter is defect, ik weet het vrijwel zeker, schijn (met je telefoon ofzo) er eens licht op vanuit verschillende hoeken, je za de km stand kunnen uitlezen. Bij mij was dat probleem spontaan genezen toen de auto voor het eerst service zei (dat komt in dat km teller gedeelte). Bizar maar waar. Heb meer dan een jaar op die manier gereden.

Volgens mij moet distributie ook om de 4 jaar dus ik zou toch maar eens kijken hoe dat zit, op de een of andere manier gaan die snel bij deze type motoren, is daar eigenlijk een technische reden voor? Waarom kan bij sommige auto's de distributie meer dan 180k mee en bij deze Opel's 60k, komt het domweg omdat de riem te smal is?

Comment

Ik zal eens kijken als we er aan bezig gaan, bedankt voor de tip van de display ik ben benieuwd naar de stand ;-))

Dat interieurfilter is een dingetje ja, ik heb het met de Yaris ook dat er twee modellen zijn maar je kan op VIN zien of je Japanse of Franse productie hebt en de juiste kopen. De Xantia had hetzelfde probleem met de kachelradiateur, bleef gelukkig bij die van mij heel! Maar daar wist je pas welke je nodig had als je het dashbord er volledig uit had liggen.

Ik zal de riem eens bekijken, maar gezien de dingetjes met deze auto denk ik dat ie aan zijn laatste 11 maanden in hun bezit bezig is. Of het moet heel verassend goed gaan uitpakken alles. Alhoewel de riem wisselen ook niet de duurste klus is, maar na alle zaken die ze al gehad hebben wordt je het een beetje zat (ook al waren het veel slijtagedelen).

Comment

Ik heb alleen de kop gelezen tot hier:
                                    even een heel zinnige reactie:
                                    De ECU zegt dat de 5V (of iig de voedingsspanning) op de LMM niet ok is.. Rijden en meten dus!!
                                    Je kan willekeurig alles gaan vervangen maar dat is als roepen dat hij rijp is voor de sloop...

Draad maken op de voeding.. naar binnen.. Voltmeter erop en rijden..
                                    Ik heb meerdere autos gerept met een externe 5V stabilisator.
                                    Meten is weten.. de rest is gokken dus rijp voor de sloop ;)

Comment

Ik heb de onderdelen al een paar dagen binnen, bougies, filters en een verse bobinerail. Later deze week (betere temperaturen) de boel er in plempen en de voedingsspanning nameten.

Word vervolgt dus !

Comment

als je advies/hulp nodig hebt bij het meten........ Harry is toch naar Australië dus ik mag nu op de tafel dansen :-P

Comment

Er is altijd nog een plan B. Project S ;-)

Comment

Thx, nieuwe leidinggevende op werk, effe druk weekje gehad met wat overdenkingen. Verder thuis druk ivm wat hetverbouwingszaken door huurbaas waar voor ons toch wel veel werk inzit (lees als binnen een paar weken 30 jaar historie van de bovenste verdieping wegruimen en wat je wilt bewaren maar ergens anders in huis opslaan).

Gisteren broertje gesproken en gaan na de pasen aan de bak. Inhouden doet ie nog wel maar valt mee volgens hem, lampje brand nog.

Weet iemand hier heeeeel toevallig de pinbezetting van een luchtmassameter van een Opel, wat zit er op de 4 polen van de stekker? Mijn insziens 1 massa, 1 voeding, 1 signaal in en 1 signaal uit.

Anders vogel ik dat nog wel uit van de week.

Comment

1 Voeding (dat kan 5V of 12V zijn)
                                              2 massa
                                              3 signaal uit naar de ECU (luchtmassa... tussen de 1 en 5 V )
                                              4 een NTC dat is je luchttemperatuur.. op de bedradingszijde staat losgenomen 5V welke NIET belastbaar is...( die spanning zal door de NTC afhankelijk van de temperatuur ergens tussen de 1 en 4 V zitten)

Comment

Super, bedankt alvast, hier kan ik wat mee.

Overigens Opel forum lezend hebben ze wel heel veel last van dit soort klachten..., maar goed er rijden er ook heel veel rond!

Dit weekend druk met allerlei zaken, broertje ook, na het weekend bij mooi weer (lees als geen regen) de Opel onder handen nemen.

Comment

Eindelijk, gisteren en goed weer en tijd. Aan de klus bij het schnabbelbedrijf "´t Garagepad" oftewel mijn oprit.

Eerst maar eens het beurtje doen. Makkelijk beginnen rond een uur of 12 met het luchtfilter, dat was snel gedaan, toen de bougies, dus afdekplaat er af, bobinerail losschroeven, die er af halen en vervolgens hadden we olie, veel olie, droop van de bobine af en de bougies waren niet meer zichtbaar. De hele schacht stond vol olie en dat bij alle 4.
                                                  Daar had ik niet op gerekend, dat kon alleen maar de klepdekselpakking zijn die lekt.

Snel schakelen, automaterialenzaak, hoe laat sluit die op zaterdag... De ene om half 1, shit te laat, de andere om 1 uur. In de auto (andere) en racen, net op tijd oftewel exact 1 uur stapten we binnen, gelukkig was de pakking op voorraad en met een zucht van verlichting vertrokken we weer. Toen nog iets zoeken om de olie uit de schachten te zuigen, dat vonden we niet. Toen maar met keukenrol en doeken zoveel als mogelijk er uit gekregen en de laatste druppels in de cilinders laten lopen.

Het klepdeksel gelicht, de oude pakking was harder geworden dan het dashboard van een Lada 2105N. Bij het verwijderen brak de pakking gewoon in stukjes, brokkelde af. De nieuwe was van vers siliconenrubber en na ontvetten van het klepdeksel paste die perfect.

De bougies, ze waren geeneens zo beroerd, maar het verhaal van de universele garagehouder en ook verkoper van de Zafira dat deze hem altijd in onderhoud heeft gehad brokkelde heel snel af. De bougies waren originele GM, dus geleverd door de dealer. Tja, onderhoud...
                                                  Enfin, 4 verse NGK´s er in moest beter zijn. De bobine die er uit kwam was een GM made by Valeo, we hebben er maar een nieuwe Atec in gezet die ik had meebesteld uit Duitsland. De oude zal wel wat flinke opdonders hebben gehad van het oliebad.

Toen interieurfilter even vervangen, wat een omslachtig gedoe, onderplaat dashboard eruit, kastje eruit, luchtkoker eruit, kleine rotklemmetjes er af en eindelijk bij het filter. Ondertussen liggend in een onmogelijke houding. En vervolgens alles er weer in, op en vastzetten.
                                                  Daarna nog even de olie en filter vervangen, gezien dattie wel een slokkie lustte gekozen voor de befaamde Techno 5W30 C3 van de alom bekende A.C.T.I.O.N., oliefilter was ook van Atec en doet wat ie moet doen.

Toen "moment supreme" oftewel doettiehet of doettiehetnie, motor sloeg aan, liep netjes en lekte geen olie. Proefrit en het inhouden was weg, ook het afslaan bij stoplichten was over (laatste hoorde ik pas bij deze proefrit). Wel het gevoel dat boven de 3000-3500 toeren bij vollast het vermogen iets "golft", maar dat gevoel was minimaal. De motor loopt als het welbekende zonnetje. Tot zover de missie geslaagd, auto is weer normaal rijdbaar.

Wat is er dan niet geslaagd, nou ik heb de voltages niet gemeten en het motorstoringslampje blijft nog steeds branden. Dat laatste willen we laten resetten als broertje de winter voor de zomerwielen laat wisselen en gelijk alle wielen meeneemt. Want dat kunnen we zelf ook doen. Mocht er dan weer een storing opkomen dan hebben we een nulmeting en weten we wat er wel en niet is vervangen. Als alternatief voor wederom de storing op de LMM heb ik voorgesteld om dan een goede gebruikte VDO/Siemens te scoren om duidelijkheid te krijgen.
                                                  Mogelijk dat dat ook het ietsje "golven" van vermogen veroorzaakt.

Oh ja en dit verhaal:
                                                  "De nokkenassensor is overigens de bedrading doorverbonden, stekker zat zo vast dat hij de bedrading heeft geknipt en weer aangesloten op oude stekker (ben ik niet blij mee)."

Nog eens goed bekeken en de monteur had de stekker van de oude sensor afgeknipt, de contrastekker op de draadboom is intact gebleven en de nieuwe sensor is hier op aangesloten. De oude stekker zit vast aan een beugeltje op een leiding die er beetje broos uitzag. De bedrading is dus intact gebleven, alleen iets omgelegd.

Uiteindelijk een productief zaterdagmiddagje met een weer blij lachend broertje die gelukkig is met een weer normaal rijdende auto. En er wel overuit dat verkopers de mooiste verhalen vertellen om een auto aan je te slijten. En dat lukraak vervangen van sensoren vanwege foutmeldingen toch niet beter is dan gewoonweg eens kijken of de klacht niet door iets anders veroorzaakt wordt.

Comment

Voorzichtige suggestie: als de kleppendekselpakking zó slecht was, kan ie daar grote hoeveelheden valse lucht door hebben aangezogen, genoeg om de ECU een LMM-storing te laten tonen (de computer kan immers niet zien dát er valse lucht in de motor komt, maar wel dat er aanzienlijk meer lucht in de motor komt dan de LMM aangeeft, dus geeft hij een LMM-storingsmelding).

Rijd er eens een flink stuk mee en kijk of het golven verdwijnt - als de ECU in het verleden enorm compenseerde voor de valse lucht, duurt het aardig wat kilometers voor ie z'n oude waarden weer vindt.
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Klopt Brun, ik kreeg gisteravond al een appie dat ie weer beter reed als tijdens de proefrit.

Vermoedelijk zal ook het olieverbruik flink minder zijn want het blok was aardig vet beneden de klepdeksel.

We wachten het rustig af.

Comment

Als het de oorzaak van het branden van het motorstoringslampje is dan kan het lampje ergens tijdens de komende tientallen kilometers ook zo maar spontaan weer uit gaan.

Verder is het een mooie actie van je om hem zo met lage kosten weer goed rijdbaar te maken. Gewoon beginnen bij de basis dingen, zeker als de beweringen daarover van de vorige eigenaar of (nog erger) een autoverkoper stammen.

Comment

Dat ie een verse distributieriem had bij aankoop, dat geloof je nog wel, S&S? Die klepdekselpakking is nooit binnen 3 jaar uitgedroogd en afgebrokkeld...

Comment

Nope, auto aangekocht februari 2016, riemwissel is gedaan november 2014 bij een stand van 296.000 km. Die riem was dus vrij vers bij aankoop.
                                                            Die riemwissel stond op 3 plaatsen aangetekend, 2 keer met stift en 1 keer met een sticker van zo'n Dymo ding. Maar voor de riemwissel hoeft het klepdeksel er volgens mij niet af...

Nu maar eens kijken hoe e.e.a. verder verloopt, eind van het jaar de APK inclusief viergastest, als ie daar door komt weer een riemwissel. Dan zal de riem ook grofweg een 60.000 er op hebben zitten.

Comment

Vorige week meegereden en ding liep naar mijn mening erg netjes, maar te vroeg aan het juichen.

OK, and the story continues...

Gisteravond broertje wederom op de stoep, dat ^%R$#$&$#^ding heeft het weer. Inhouden bij vollast (accelereren) en neigen tot afslaan bij stationair.

Komend weekend maar weer de afdekkap en bobine lichten en kijken of de bougieschachten weer olie bevatten.
                                                              Zo ja, klepdeksel eraf, ontvetten, lading vloeibare pakking er tussen en weer monteren.
                                                              Zo nee, dan wordt het lastig, dan moeten we gaan zoeken en meten.

Inmiddels is ie er wel een beetje klaar mee, continu onkosten, wel veel slijtagedelen gehad maar toch. Hij begon al over wat een goede opvolger zou kunnen zijn. Ik heb maar gezegd als dat aan de orde komt dat een Japanner toch wel de voorkeur heeft, minder gesodemieter. Al het Duitse (en afgeleide) heeft weinig goeds gebracht. Ik ga hem maar een Space Star 1.3 of 1.6 aanraden, die dingen zijn redelijk foolproof, betrouwbaar, zitten ook wat hoger en de hond en rollator passen er in.

Wordt wederom vervolgt, helaas.

Comment

Gisteravond de afdekplaat en bobine er af gehaald, helaas de pakking dichtte goed af. Dus geen olie meer in de bougieschachten.

Rijden met de auto, starten gaat wat moeizamer maar als ie loopt loopt ie netjes, tot 3800 toeren trekt ie goed, dan houdt ie in alsof ie smoort. Dit heel even, dan gaat ie weer 200 toeren hoger en wil ie niet verder. Maar tot 3800 toeren prima.
                                                                Verder geen foutmeldingen aanwezig, wel een brandend motorstoringslampje. En gisteravond de melding olieniveau controleren, er moest 0,75 liter bij (in paar weken en bijna geen kilometers), verder ging er een lampje branden wat leek op een radiateur met koelfan, maar de betekenis is mij onbekend, temperatuur was goed rond de 92 graden.

En net een belletje dat ie vanochtend goed reed, maar nu niet meer wil aanslaan, een kwartier bezig geweest om te starten, maar even pruttelen en dan niets meer. Besluit is gevallen, we nemen afscheid van dat hok. Nu kijken naar een Space Star.

Ik sprak het gisteren al uit, en ben nu echt bang dat de distributie versprongen is waardoor de timing zover is verlopen dat ie niets meer doet. Vandaar ook het wat stroperige gedrag van de motor.

Broertje zag op de ELM nog staan dat ie een melding TONG had, zal dat "Timing ongelijk" betekenen, geen verdere codes erbij.

Comment

Working...
                                                                X