Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zafira troubles, lees, huiver, denk mee en wie heeft mogelijke oplossingen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

Wat een verhaal, ik heb niet alles gelezen, maar een goede diagnose was zeker te stellen met de jusite diagnose apparatuur... Leerprogramma zegt altijd erg veel!
    Space Star.. dat ding met een Renaultbak.. dat weet je he? Controleer de bak aan de onderkant waar de schakelstang eruit komt.. daar lekken ze soms en dan is het laten staan... Achterremmen zitten ook vaak vast, motoren gebruiken olie maar zijn hufterproof.. bijvullen nadat de stoters tikken als gekken en hij doet het weer :-P

Comment

Yep, alleen een goede diagnose stellen begint ook met een bepaalde onderhoudsstatus van een auto, zeg maar een nulmeting.

Verder als iemand met de juiste diagnose apparatuur aan de gang gaat is het heel mooi, maar kan je ook rekenen op enkele uren uurloon. Tel daarbij nog wat reparatiekosten op en dan heb je nog steeds een Zafira uit 2002 met ergens rond de 3,5 ton op de teller. Overigens was de distributie rond de 295 duizend gedaan, aankoop rond de 325 duizend en inmiddels 3,5 jaar in bezit. Die is dus al flink over de 60.000 km heen.
      Vreemd genoeg was wel dat ie een kwartier bezig is geweest met starten en niet wilde lopen. Halve dag later starten en lopen, maar beroerd rijden. Ik denk dat de distributie bij elke startpoging en uitzetten van de motor verloopt waardoor dit grillige gedrag ontstaat.

In ieder geval is besloten er geen tijd en geld meer in te steken, verlies te nemen en een Jap te kopen. De Mitsu's zijn gewoon betrouwbaar, de bak was mij bekend (niet dat van Renault maar wel dat ze af en toe stuk gaan). We hebben een hele beroerde bekeken (technisch OK, reed goed, maar de bodem was roestig en veel gescheurde tectyl) en we hebben een heel erg nette bekeken. De laatste heeft een 1.8 GDi, verse distri, nieuwe achterremcilinders, nieuwe voorremmen en banden, en zeer onlangs een grote beurt gehad. Verkopende garage heeft bijna 20 jaar Mitsubishi ervaring. Nadeel, er was al iemand die een afspraak had voor proefrit, morgen bellen of ie er nog is of weg is... De auto was spatzuiver en klokgaaf. Niet de goedkoopste, maar wel alles aantoonbaar.

De Zafira deels ontmantelen, want zus heeft er ook een en anders de nieuwe delen weer in de verkoop (o.a. bijna nieuwe zomer en winterset op LM) en de rest naar de sloop. En driekwart tank benzine zien af te tappen.
      Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
      Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

Is GDI een goed idee? Lijkt me de meest gevoelige motor die je in zo'n ding kan krijgen. Je wil gewoon een simpele dertienhonderd volgens mij.

Mijn moeder heeft ongeveer een jaar een SpaceStar gehad, en daar ging nooit iets aan stuk. De auto rijdt nu, pakweg 10 jaar later, nog steeds bij haar in het dorp rond.

Een andere reden dan betrouwbaarheid kan er overigens niet zijn om een welke Carsima-based auto dan ook te kopen, ik vind het verschrikkelijk rijden, maar okee, voor jullie doel doet dat er toch niet toe, dat begrijp ik ook wel.

Comment

de 1.8 GDI en gasklepissues ... vooral de eerste serie die een omloop om de gasklep heeft... PCV en vervuiling inlaat... (ik zou er gelijk een carterdampventilatieopvangbakjemetrecirculatieslan getje opzetten :-P.. Bougies: dop moet passend zijn ander gaat hij er wel in maar nooit meer uit... hoe weet ik dat?? ;)... voor . de rest een mooie motor. Let wel hij MOET vacuum zien op de rembooster, anders loopt hij niet arm (lees zuinig) ... ook met schade en schande achter gekomen... jaren les gegeven op een voorproductie model wat we hadden gekregen vanuit dat Brabantse dorp :-P

Comment

De 1.8 GDi gaat niet door, is verkocht aan een ander die ons net voor was. De issues met vervuilde inlaat waren mij bekend, maar schijnen meer te spelen bij de 2.4 GDi motoren (volgens de verkoper). Ik had het ook al over het "blasteren" van het inlaattraject.

We richten ons ook het meest op de 1.3 en 1.6 varianten, die zijn nagenoeg "bullitproof". Maar in de budgetprijsklasse moet je het kaf van het koren scheiden en er razendsnel bij zijn. De echt goede zijn binnen no-time verkocht. Het doel van de auto is mijn moeder en broertje inclusief Duitse herder en rollator vervoeren van A naar B. Uitvoering ala tutti lampioni is leuk, maar zwengelramen en arko (alle raamuh kennuh opuh) is ook goed, broertje geeft daar niet zoveel om. Wel belangrijk is betrouwbaar en low-running-costs en geen terminale roest aan de onderkant, buitenom qua carrosserie roesten ze bijna niet. Wel maar eens afgesproken dat ie wat meer geduld gaat hebben en ik bereid ben om divers standaard onderhoud te doen (remmen, beurtjes, banden etc.).

Dus zoeken naar acceptabele kilometerstanden en distributie redelijk vers, type van oud vrouwtje geweest... Er staan er genoeg, maar veel bij dubieuze adressen (kan ook wel eens wat goeds bij staan) en niets aantoonbaar. Wel iets gezien met foutief ingevoerde tellerstand die wel interessant kan zijn, maar eerst bellen, verhaal horen en natrekken.

Overigens vanmiddag de papieren van de Opel eens doorgeworsteld, afdruk laatste APK rapport heeft ie nooit gekregen. Was niet meer verplicht werd hem toen verteld. De kilometerstand doorrekenend bleek de distri rond de 295 gedaan te zijn, gekocht met iets van 215 a 220 op de klok. Geschatte stand nu aan de hand van wat er per jaar (van APK tot APK) mee gereden werd is ergens tussen de 365 en 380. En eerder het laatste dan het eerste.
            Wel zonde, de afgelopen anderhalf jaar, nieuwe remmen inclusief remzadels en handrem achter, nieuwe achterveren en achterwiellagers nieuwe remmerij voorzijde, nieuw wiellager voor, rondom nieuwe zomer- en winterbanden (op erg knap lichtmetaal), nieuwe krukas en nokkenassensoren, nieuwe luchtmassameter, nieuwe bobine, bougies en filters. Veel slijtagedelen, dus gewoon pech gehad. Maar het verhaal dat de auto erg goed was en altijd in onderhoud is geweest daar gaat niet helemaal op bij mij.
            Paar foto┤s geschoten en denk dat ik hem maar voor onderdelen of export te koop ga zetten, levert meer op dan de sloop, we zien wel.

Comment

Kerel hier uit de buurt rijdt ook zo'n Space Star. Zwaar afgeragd hok. Rijdt iedere ochtend met koude motor gassend de snelweg op, ding maakt allerlei bijgeluiden. Inmiddels is ie ingeruild voor een verse Space Star. Die ondergaat ongetwijfeld hetzelfde tragische lot.
              ''Thank God for the internet experts''

Comment

you win some, you loose some, risico is er altijd in budget car land, waar 'een vol jaar apk' slogan hoogtij viert....
                Peace is a lie, there is only passion.
                Through passion, I gain strength.
                Through strength, I gain power.
                Through power, I gain victory.
                Through victory, my chains are broken.
                The Force shall free me.

Comment

We hebben er 1 aangeschaft. Een donkerblauwmetallic, 1.6 Diamond uit 2002, zoiets als de Japanse Tutti Lampioni versie uit die tijd. Alles werkt, motor loopt erg gezond, historie deels bekend, maar wel een nieuwe lambda sensor, koppeling en bak voelden goed. Voelt op papier ook zuinig, iets van 1 op 14 gemiddeld. Nette verzorgde auto, deuk vrij en goed in de lak, geen trekhaak, bodem is heel erg netjes, en we hebben inmiddels in een week tijd aardig wat krokante bodems gezien (en niet van de Pizzabakker).
                  Het ding heeft een verse APK, garantie tot de stoep, en er komt een nieuwe distributie, rollen, waterpomp en multiriemen op voor aflevering.

De auto met onlogische kilometerstand nog gebeld, maar het verhaal werd steeds gekker en omgerekend stond ie al op 4 ton. Verkoper rekende de andere kant op... Niet meer wezen kijken, alhoewel ik dus een 2004 (nw.type) voor 500 euries had kunnen hebben, maar dat risico wilden we niet meer lopen.

Verder nog twee hele interessante gezien, maar die waren binnen een dag weg. Ongelooflijk hoe snel die dingen verkopen, maar ja, ruime auto en relatief zuinig, maar vooral betrouwbaar.

Dus vanochtend op naar een groene 1.3, want de verkoper had er twee en de andere stond als verkocht op de diverse sites. Komen we daar aan loopt de beste man gelijk naar de 1.6 toe. Ik keek naar mijn broertje en vraag of ie toch niet verkocht is, antwoord nee hoor, hoezo?
                  Dus eerst koud horen lopen, kijken hoe ie rondom is, hoe ie onder de motorkap is, geen lekkages, bandjes, binnen, stukje historie, riemen, tellerrapport etc. Toen een fleece deken op de grond en de onderkant bekijken, verkoper keek even vreemd maar begreep ons uiteindelijk wel, bodem heel erg netjes, en niet aan gerotzooit. Proefrit was ook OK, en bij een graadje of 30 a 32 buiten is het een mooie test voor de airco en het koelsysteem. Nou alles werkte prima. Een manco gevonden, de as van de rechterruitenwisser heeft speling, lijkt of er een busje om de as verdwenen is. Dat maar voor lief genomen, want de rest was gewoon goed. De 1.3 werd nog gehaald voor ons, maar daar zijn we na het optische plaatje niet meer aan toe gekomen. Deze voelde gewoon goed aan en soms moet je op je intu´tie vertrouwen. Qua verbruik schelen de 1.3 en 1.6 nagenoeg niets.
                  Woensdag ophalen.

Opel maar aanbieden voor export, schijnt nog wel interessant te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                    Kerel hier uit de buurt rijdt ook zo'n Space Star. Zwaar afgeragd hok. Rijdt iedere ochtend met koude motor gassend de snelweg op, ding maakt allerlei bijgeluiden. Inmiddels is ie ingeruild voor een verse Space Star. Die ondergaat ongetwijfeld hetzelfde tragische lot.
                    Yep, klopt.

Mooiste was de distributie, was bij 180 gewisseld en staat nu op 220. Riem was van 2011, dus 8 jaar oud en merk Gates. Kan toch nog meneer... neehee is te oud en willen geen risico daarmee lopen. Dus die beetje uitonderhandeld qua prijs, beetje voor ons en beetje voor hem.(was overigens ook al zo bij de 1.3, die was met 90 gewisseld en stond nu op 168, ergens in 2009).

Voor die 1.3 had ik de dealer nog gebeld waar deze was onderhouden, stempels netjes in het boekje. Die stempelden dus ook voor een zomercheck, een wintercheck, en een APK met interieurfilterje... Maar werkelijk onderhoud in de zin van filters, bougies, had ie eigenlijk niet gehad. Wel verse olie DDWW. Vandaar ook dat de keus toch op de 1.6 is gevallen.

Comment

AutoWeek heeft al jaren "Klokje rond" items, die ik via Youtube kijk. Vermakelijk, maar wat mij betreft komt het altijd op het volgende neer: met goed onderhoud kan een auto heel ver komen. Punt is dat veel van die oudere auto's dat niet krijgen, omdat de eigenaar het geld er niet voor (over) heeft. Dus altijd eentje kiezen die dat wel heeft gehad. Als ik moet kiezen tussen een 'beruchte' GDI (die al twintig jaar vrolijk rondtuft) met onderhoudshistorie, of een 'foolproof' 1.3/1.6 zonder, dan liever die GDI. Een aantoonbaar onderhouden 1.6 is natuurlijk ideaal. :)

Die ruitenwisser zullen de kosten niet zijn, makkelijkst is waarschijnlijk het hele ding wisselen.

Comment

Deze 1.6 heeft ongeveer 4000 km per jaar gedraaid vanaf 2011. Daarvoor is ie goed onderhouden geweest, dus in principe ka ie maximaal 1 grote beurt gemist hebben, maar daar liep ie te netjes voor. De gehele staat van de auto was netjes, dus ik denk dat dat wel goed zit. Overigens wel een zeer recente lambda sensor zien zitten, die heeft de vorige eigenaar nog laten vervangen.

Bij de ruitenwissers zal ik inderdaad wel een compleet mechanisme op de kop tikken en vervangen, kost denk ik de wereld niet en is meestal goed te doen. Eerst morgenochtend maar eens ophalen.

Comment

OK, de Space Star bevalt de familie prima. Een nadeeltje, na het ophalen en de tank volgooien doet zich een brandend lampje voor, motorstoring, foutcodes inmiddels gelezen en gewist. Rijd wederom prima, lampje blijft uit, vermoedelijk een misslag van bank 1, kan betekenen slechte verbranding cilinder 1, dus bougie, kabel of bobine. Lambda is nieuw.
                          Verder gewoon niets op aan te merken, ding doet wat ie moet doen en ze zijn er blij mee.

De Opel nog eens nader bekeken, geprobeerd een 3/4 tank benzine te legen maar dat lukte niet zo. De pomp zit onder de achterbank, maar die is verstelbaar met dwarsbalk en middenrail. Dat betekent een halve auto slopen, niet doen dus! Toen met een hevelpomp via de tankdop, na anderhalve meter slang nog geen benzinebron aangeboord, dus ook maar mee gestopt.
                          Auto op autoscout en autowereld gezet en komt op gaspedaal, wordt suf gebeld door allerlei nationaliteiten. De Zafira is erg gewild op export en dan zeker naar de voormalige Sovjets. Maar het levert meer op dan de sloperij, flink meer, dus hij gaat op export.

De diagnose is of een versprongen distributie of een defecte (slechter wordende) benzinepomp. Distributie zit inmiddels ruim over de 60.000 km in, dus is zeker verdacht, maar de pomp ook. Geen zin meer om er geld in te steken, mede gezien de kilometerstand, want het een volgt het ander op.
                          Plaatje is nu, opbrengst Zafira plus geschatte reparatiekosten is aanschaf Mitsu.

Comment

Working...
                          X