Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zafira troubles, lees, huiver, denk mee en wie heeft mogelijke oplossingen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • slimenslecht
    replied
    OK, de Space Star bevalt de familie prima. Een nadeeltje, na het ophalen en de tank volgooien doet zich een brandend lampje voor, motorstoring, foutcodes inmiddels gelezen en gewist. Rijd wederom prima, lampje blijft uit, vermoedelijk een misslag van bank 1, kan betekenen slechte verbranding cilinder 1, dus bougie, kabel of bobine. Lambda is nieuw.
    Verder gewoon niets op aan te merken, ding doet wat ie moet doen en ze zijn er blij mee.

    De Opel nog eens nader bekeken, geprobeerd een 3/4 tank benzine te legen maar dat lukte niet zo. De pomp zit onder de achterbank, maar die is verstelbaar met dwarsbalk en middenrail. Dat betekent een halve auto slopen, niet doen dus! Toen met een hevelpomp via de tankdop, na anderhalve meter slang nog geen benzinebron aangeboord, dus ook maar mee gestopt.
    Auto op autoscout en autowereld gezet en komt op gaspedaal, wordt suf gebeld door allerlei nationaliteiten. De Zafira is erg gewild op export en dan zeker naar de voormalige Sovjets. Maar het levert meer op dan de sloperij, flink meer, dus hij gaat op export.

    De diagnose is of een versprongen distributie of een defecte (slechter wordende) benzinepomp. Distributie zit inmiddels ruim over de 60.000 km in, dus is zeker verdacht, maar de pomp ook. Geen zin meer om er geld in te steken, mede gezien de kilometerstand, want het een volgt het ander op.
    Plaatje is nu, opbrengst Zafira plus geschatte reparatiekosten is aanschaf Mitsu.

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Deze 1.6 heeft ongeveer 4000 km per jaar gedraaid vanaf 2011. Daarvoor is ie goed onderhouden geweest, dus in principe ka ie maximaal 1 grote beurt gemist hebben, maar daar liep ie te netjes voor. De gehele staat van de auto was netjes, dus ik denk dat dat wel goed zit. Overigens wel een zeer recente lambda sensor zien zitten, die heeft de vorige eigenaar nog laten vervangen.

    Bij de ruitenwissers zal ik inderdaad wel een compleet mechanisme op de kop tikken en vervangen, kost denk ik de wereld niet en is meestal goed te doen. Eerst morgenochtend maar eens ophalen.

    Leave a comment:


  • Joep
    replied
    AutoWeek heeft al jaren "Klokje rond" items, die ik via Youtube kijk. Vermakelijk, maar wat mij betreft komt het altijd op het volgende neer: met goed onderhoud kan een auto heel ver komen. Punt is dat veel van die oudere auto's dat niet krijgen, omdat de eigenaar het geld er niet voor (over) heeft. Dus altijd eentje kiezen die dat wel heeft gehad. Als ik moet kiezen tussen een 'beruchte' GDI (die al twintig jaar vrolijk rondtuft) met onderhoudshistorie, of een 'foolproof' 1.3/1.6 zonder, dan liever die GDI. Een aantoonbaar onderhouden 1.6 is natuurlijk ideaal. :)

    Die ruitenwisser zullen de kosten niet zijn, makkelijkst is waarschijnlijk het hele ding wisselen.

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
    Kerel hier uit de buurt rijdt ook zo'n Space Star. Zwaar afgeragd hok. Rijdt iedere ochtend met koude motor gassend de snelweg op, ding maakt allerlei bijgeluiden. Inmiddels is ie ingeruild voor een verse Space Star. Die ondergaat ongetwijfeld hetzelfde tragische lot.
    Yep, klopt.

    Mooiste was de distributie, was bij 180 gewisseld en staat nu op 220. Riem was van 2011, dus 8 jaar oud en merk Gates. Kan toch nog meneer... neehee is te oud en willen geen risico daarmee lopen. Dus die beetje uitonderhandeld qua prijs, beetje voor ons en beetje voor hem.(was overigens ook al zo bij de 1.3, die was met 90 gewisseld en stond nu op 168, ergens in 2009).

    Voor die 1.3 had ik de dealer nog gebeld waar deze was onderhouden, stempels netjes in het boekje. Die stempelden dus ook voor een zomercheck, een wintercheck, en een APK met interieurfilterje... Maar werkelijk onderhoud in de zin van filters, bougies, had ie eigenlijk niet gehad. Wel verse olie DDWW. Vandaar ook dat de keus toch op de 1.6 is gevallen.

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    We hebben er 1 aangeschaft. Een donkerblauwmetallic, 1.6 Diamond uit 2002, zoiets als de Japanse Tutti Lampioni versie uit die tijd. Alles werkt, motor loopt erg gezond, historie deels bekend, maar wel een nieuwe lambda sensor, koppeling en bak voelden goed. Voelt op papier ook zuinig, iets van 1 op 14 gemiddeld. Nette verzorgde auto, deuk vrij en goed in de lak, geen trekhaak, bodem is heel erg netjes, en we hebben inmiddels in een week tijd aardig wat krokante bodems gezien (en niet van de Pizzabakker).
    Het ding heeft een verse APK, garantie tot de stoep, en er komt een nieuwe distributie, rollen, waterpomp en multiriemen op voor aflevering.

    De auto met onlogische kilometerstand nog gebeld, maar het verhaal werd steeds gekker en omgerekend stond ie al op 4 ton. Verkoper rekende de andere kant op... Niet meer wezen kijken, alhoewel ik dus een 2004 (nw.type) voor 500 euries had kunnen hebben, maar dat risico wilden we niet meer lopen.

    Verder nog twee hele interessante gezien, maar die waren binnen een dag weg. Ongelooflijk hoe snel die dingen verkopen, maar ja, ruime auto en relatief zuinig, maar vooral betrouwbaar.

    Dus vanochtend op naar een groene 1.3, want de verkoper had er twee en de andere stond als verkocht op de diverse sites. Komen we daar aan loopt de beste man gelijk naar de 1.6 toe. Ik keek naar mijn broertje en vraag of ie toch niet verkocht is, antwoord nee hoor, hoezo?
    Dus eerst koud horen lopen, kijken hoe ie rondom is, hoe ie onder de motorkap is, geen lekkages, bandjes, binnen, stukje historie, riemen, tellerrapport etc. Toen een fleece deken op de grond en de onderkant bekijken, verkoper keek even vreemd maar begreep ons uiteindelijk wel, bodem heel erg netjes, en niet aan gerotzooit. Proefrit was ook OK, en bij een graadje of 30 a 32 buiten is het een mooie test voor de airco en het koelsysteem. Nou alles werkte prima. Een manco gevonden, de as van de rechterruitenwisser heeft speling, lijkt of er een busje om de as verdwenen is. Dat maar voor lief genomen, want de rest was gewoon goed. De 1.3 werd nog gehaald voor ons, maar daar zijn we na het optische plaatje niet meer aan toe gekomen. Deze voelde gewoon goed aan en soms moet je op je intuďtie vertrouwen. Qua verbruik schelen de 1.3 en 1.6 nagenoeg niets.
    Woensdag ophalen.

    Opel maar aanbieden voor export, schijnt nog wel interessant te zijn.

    Leave a comment:


  • Don Pedro
    replied
    you win some, you loose some, risico is er altijd in budget car land, waar 'een vol jaar apk' slogan hoogtij viert....

    Leave a comment:


  • Jeroen
    replied
    Kerel hier uit de buurt rijdt ook zo'n Space Star. Zwaar afgeragd hok. Rijdt iedere ochtend met koude motor gassend de snelweg op, ding maakt allerlei bijgeluiden. Inmiddels is ie ingeruild voor een verse Space Star. Die ondergaat ongetwijfeld hetzelfde tragische lot.

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    De 1.8 GDi gaat niet door, is verkocht aan een ander die ons net voor was. De issues met vervuilde inlaat waren mij bekend, maar schijnen meer te spelen bij de 2.4 GDi motoren (volgens de verkoper). Ik had het ook al over het "blasteren" van het inlaattraject.

    We richten ons ook het meest op de 1.3 en 1.6 varianten, die zijn nagenoeg "bullitproof". Maar in de budgetprijsklasse moet je het kaf van het koren scheiden en er razendsnel bij zijn. De echt goede zijn binnen no-time verkocht. Het doel van de auto is mijn moeder en broertje inclusief Duitse herder en rollator vervoeren van A naar B. Uitvoering ala tutti lampioni is leuk, maar zwengelramen en arko (alle raamuh kennuh opuh) is ook goed, broertje geeft daar niet zoveel om. Wel belangrijk is betrouwbaar en low-running-costs en geen terminale roest aan de onderkant, buitenom qua carrosserie roesten ze bijna niet. Wel maar eens afgesproken dat ie wat meer geduld gaat hebben en ik bereid ben om divers standaard onderhoud te doen (remmen, beurtjes, banden etc.).

    Dus zoeken naar acceptabele kilometerstanden en distributie redelijk vers, type van oud vrouwtje geweest... Er staan er genoeg, maar veel bij dubieuze adressen (kan ook wel eens wat goeds bij staan) en niets aantoonbaar. Wel iets gezien met foutief ingevoerde tellerstand die wel interessant kan zijn, maar eerst bellen, verhaal horen en natrekken.

    Overigens vanmiddag de papieren van de Opel eens doorgeworsteld, afdruk laatste APK rapport heeft ie nooit gekregen. Was niet meer verplicht werd hem toen verteld. De kilometerstand doorrekenend bleek de distri rond de 295 gedaan te zijn, gekocht met iets van 215 a 220 op de klok. Geschatte stand nu aan de hand van wat er per jaar (van APK tot APK) mee gereden werd is ergens tussen de 365 en 380. En eerder het laatste dan het eerste.
    Wel zonde, de afgelopen anderhalf jaar, nieuwe remmen inclusief remzadels en handrem achter, nieuwe achterveren en achterwiellagers nieuwe remmerij voorzijde, nieuw wiellager voor, rondom nieuwe zomer- en winterbanden (op erg knap lichtmetaal), nieuwe krukas en nokkenassensoren, nieuwe luchtmassameter, nieuwe bobine, bougies en filters. Veel slijtagedelen, dus gewoon pech gehad. Maar het verhaal dat de auto erg goed was en altijd in onderhoud is geweest daar gaat niet helemaal op bij mij.
    Paar foto´s geschoten en denk dat ik hem maar voor onderdelen of export te koop ga zetten, levert meer op dan de sloop, we zien wel.

    Leave a comment:


  • Drelise
    replied
    de 1.8 GDI en gasklepissues ... vooral de eerste serie die een omloop om de gasklep heeft... PCV en vervuiling inlaat... (ik zou er gelijk een carterdampventilatieopvangbakjemetrecirculatieslan getje opzetten :-P.. Bougies: dop moet passend zijn ander gaat hij er wel in maar nooit meer uit... hoe weet ik dat?? ;)... voor . de rest een mooie motor. Let wel hij MOET vacuum zien op de rembooster, anders loopt hij niet arm (lees zuinig) ... ook met schade en schande achter gekomen... jaren les gegeven op een voorproductie model wat we hadden gekregen vanuit dat Brabantse dorp :-P

    Leave a comment:


  • V4
    replied
    Is GDI een goed idee? Lijkt me de meest gevoelige motor die je in zo'n ding kan krijgen. Je wil gewoon een simpele dertienhonderd volgens mij.

    Mijn moeder heeft ongeveer een jaar een SpaceStar gehad, en daar ging nooit iets aan stuk. De auto rijdt nu, pakweg 10 jaar later, nog steeds bij haar in het dorp rond.

    Een andere reden dan betrouwbaarheid kan er overigens niet zijn om een welke Carsima-based auto dan ook te kopen, ik vind het verschrikkelijk rijden, maar okee, voor jullie doel doet dat er toch niet toe, dat begrijp ik ook wel.

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Yep, alleen een goede diagnose stellen begint ook met een bepaalde onderhoudsstatus van een auto, zeg maar een nulmeting.

    Verder als iemand met de juiste diagnose apparatuur aan de gang gaat is het heel mooi, maar kan je ook rekenen op enkele uren uurloon. Tel daarbij nog wat reparatiekosten op en dan heb je nog steeds een Zafira uit 2002 met ergens rond de 3,5 ton op de teller. Overigens was de distributie rond de 295 duizend gedaan, aankoop rond de 325 duizend en inmiddels 3,5 jaar in bezit. Die is dus al flink over de 60.000 km heen.
    Vreemd genoeg was wel dat ie een kwartier bezig is geweest met starten en niet wilde lopen. Halve dag later starten en lopen, maar beroerd rijden. Ik denk dat de distributie bij elke startpoging en uitzetten van de motor verloopt waardoor dit grillige gedrag ontstaat.

    In ieder geval is besloten er geen tijd en geld meer in te steken, verlies te nemen en een Jap te kopen. De Mitsu's zijn gewoon betrouwbaar, de bak was mij bekend (niet dat van Renault maar wel dat ze af en toe stuk gaan). We hebben een hele beroerde bekeken (technisch OK, reed goed, maar de bodem was roestig en veel gescheurde tectyl) en we hebben een heel erg nette bekeken. De laatste heeft een 1.8 GDi, verse distri, nieuwe achterremcilinders, nieuwe voorremmen en banden, en zeer onlangs een grote beurt gehad. Verkopende garage heeft bijna 20 jaar Mitsubishi ervaring. Nadeel, er was al iemand die een afspraak had voor proefrit, morgen bellen of ie er nog is of weg is... De auto was spatzuiver en klokgaaf. Niet de goedkoopste, maar wel alles aantoonbaar.

    De Zafira deels ontmantelen, want zus heeft er ook een en anders de nieuwe delen weer in de verkoop (o.a. bijna nieuwe zomer en winterset op LM) en de rest naar de sloop. En driekwart tank benzine zien af te tappen.

    Leave a comment:


  • Drelise
    replied
    Wat een verhaal, ik heb niet alles gelezen, maar een goede diagnose was zeker te stellen met de jusite diagnose apparatuur... Leerprogramma zegt altijd erg veel!
    Space Star.. dat ding met een Renaultbak.. dat weet je he? Controleer de bak aan de onderkant waar de schakelstang eruit komt.. daar lekken ze soms en dan is het laten staan... Achterremmen zitten ook vaak vast, motoren gebruiken olie maar zijn hufterproof.. bijvullen nadat de stoters tikken als gekken en hij doet het weer :-P

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Gisteravond de afdekplaat en bobine er af gehaald, helaas de pakking dichtte goed af. Dus geen olie meer in de bougieschachten.

    Rijden met de auto, starten gaat wat moeizamer maar als ie loopt loopt ie netjes, tot 3800 toeren trekt ie goed, dan houdt ie in alsof ie smoort. Dit heel even, dan gaat ie weer 200 toeren hoger en wil ie niet verder. Maar tot 3800 toeren prima.
    Verder geen foutmeldingen aanwezig, wel een brandend motorstoringslampje. En gisteravond de melding olieniveau controleren, er moest 0,75 liter bij (in paar weken en bijna geen kilometers), verder ging er een lampje branden wat leek op een radiateur met koelfan, maar de betekenis is mij onbekend, temperatuur was goed rond de 92 graden.

    En net een belletje dat ie vanochtend goed reed, maar nu niet meer wil aanslaan, een kwartier bezig geweest om te starten, maar even pruttelen en dan niets meer. Besluit is gevallen, we nemen afscheid van dat hok. Nu kijken naar een Space Star.

    Ik sprak het gisteren al uit, en ben nu echt bang dat de distributie versprongen is waardoor de timing zover is verlopen dat ie niets meer doet. Vandaar ook het wat stroperige gedrag van de motor.

    Broertje zag op de ELM nog staan dat ie een melding TONG had, zal dat "Timing ongelijk" betekenen, geen verdere codes erbij.

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Vorige week meegereden en ding liep naar mijn mening erg netjes, maar te vroeg aan het juichen.

    OK, and the story continues...

    Gisteravond broertje wederom op de stoep, dat ^%R$#$&$#^ding heeft het weer. Inhouden bij vollast (accelereren) en neigen tot afslaan bij stationair.

    Komend weekend maar weer de afdekkap en bobine lichten en kijken of de bougieschachten weer olie bevatten.
    Zo ja, klepdeksel eraf, ontvetten, lading vloeibare pakking er tussen en weer monteren.
    Zo nee, dan wordt het lastig, dan moeten we gaan zoeken en meten.

    Inmiddels is ie er wel een beetje klaar mee, continu onkosten, wel veel slijtagedelen gehad maar toch. Hij begon al over wat een goede opvolger zou kunnen zijn. Ik heb maar gezegd als dat aan de orde komt dat een Japanner toch wel de voorkeur heeft, minder gesodemieter. Al het Duitse (en afgeleide) heeft weinig goeds gebracht. Ik ga hem maar een Space Star 1.3 of 1.6 aanraden, die dingen zijn redelijk foolproof, betrouwbaar, zitten ook wat hoger en de hond en rollator passen er in.

    Wordt wederom vervolgt, helaas.

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Nope, auto aangekocht februari 2016, riemwissel is gedaan november 2014 bij een stand van 296.000 km. Die riem was dus vrij vers bij aankoop.
    Die riemwissel stond op 3 plaatsen aangetekend, 2 keer met stift en 1 keer met een sticker van zo'n Dymo ding. Maar voor de riemwissel hoeft het klepdeksel er volgens mij niet af...

    Nu maar eens kijken hoe e.e.a. verder verloopt, eind van het jaar de APK inclusief viergastest, als ie daar door komt weer een riemwissel. Dan zal de riem ook grofweg een 60.000 er op hebben zitten.

    Leave a comment:


  • V4
    replied
    Dat ie een verse distributieriem had bij aankoop, dat geloof je nog wel, S&S? Die klepdekselpakking is nooit binnen 3 jaar uitgedroogd en afgebrokkeld...

    Leave a comment:


  • Brahma
    replied
    Als het de oorzaak van het branden van het motorstoringslampje is dan kan het lampje ergens tijdens de komende tientallen kilometers ook zo maar spontaan weer uit gaan.

    Verder is het een mooie actie van je om hem zo met lage kosten weer goed rijdbaar te maken. Gewoon beginnen bij de basis dingen, zeker als de beweringen daarover van de vorige eigenaar of (nog erger) een autoverkoper stammen.

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Klopt Brun, ik kreeg gisteravond al een appie dat ie weer beter reed als tijdens de proefrit.

    Vermoedelijk zal ook het olieverbruik flink minder zijn want het blok was aardig vet beneden de klepdeksel.

    We wachten het rustig af.

    Leave a comment:


  • brun
    replied
    Voorzichtige suggestie: als de kleppendekselpakking zó slecht was, kan ie daar grote hoeveelheden valse lucht door hebben aangezogen, genoeg om de ECU een LMM-storing te laten tonen (de computer kan immers niet zien dát er valse lucht in de motor komt, maar wel dat er aanzienlijk meer lucht in de motor komt dan de LMM aangeeft, dus geeft hij een LMM-storingsmelding).

    Rijd er eens een flink stuk mee en kijk of het golven verdwijnt - als de ECU in het verleden enorm compenseerde voor de valse lucht, duurt het aardig wat kilometers voor ie z'n oude waarden weer vindt.

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Eindelijk, gisteren en goed weer en tijd. Aan de klus bij het schnabbelbedrijf "´t Garagepad" oftewel mijn oprit.

    Eerst maar eens het beurtje doen. Makkelijk beginnen rond een uur of 12 met het luchtfilter, dat was snel gedaan, toen de bougies, dus afdekplaat er af, bobinerail losschroeven, die er af halen en vervolgens hadden we olie, veel olie, droop van de bobine af en de bougies waren niet meer zichtbaar. De hele schacht stond vol olie en dat bij alle 4.
    Daar had ik niet op gerekend, dat kon alleen maar de klepdekselpakking zijn die lekt.

    Snel schakelen, automaterialenzaak, hoe laat sluit die op zaterdag... De ene om half 1, shit te laat, de andere om 1 uur. In de auto (andere) en racen, net op tijd oftewel exact 1 uur stapten we binnen, gelukkig was de pakking op voorraad en met een zucht van verlichting vertrokken we weer. Toen nog iets zoeken om de olie uit de schachten te zuigen, dat vonden we niet. Toen maar met keukenrol en doeken zoveel als mogelijk er uit gekregen en de laatste druppels in de cilinders laten lopen.

    Het klepdeksel gelicht, de oude pakking was harder geworden dan het dashboard van een Lada 2105N. Bij het verwijderen brak de pakking gewoon in stukjes, brokkelde af. De nieuwe was van vers siliconenrubber en na ontvetten van het klepdeksel paste die perfect.

    De bougies, ze waren geeneens zo beroerd, maar het verhaal van de universele garagehouder en ook verkoper van de Zafira dat deze hem altijd in onderhoud heeft gehad brokkelde heel snel af. De bougies waren originele GM, dus geleverd door de dealer. Tja, onderhoud...
    Enfin, 4 verse NGK´s er in moest beter zijn. De bobine die er uit kwam was een GM made by Valeo, we hebben er maar een nieuwe Atec in gezet die ik had meebesteld uit Duitsland. De oude zal wel wat flinke opdonders hebben gehad van het oliebad.

    Toen interieurfilter even vervangen, wat een omslachtig gedoe, onderplaat dashboard eruit, kastje eruit, luchtkoker eruit, kleine rotklemmetjes er af en eindelijk bij het filter. Ondertussen liggend in een onmogelijke houding. En vervolgens alles er weer in, op en vastzetten.
    Daarna nog even de olie en filter vervangen, gezien dattie wel een slokkie lustte gekozen voor de befaamde Techno 5W30 C3 van de alom bekende A.C.T.I.O.N., oliefilter was ook van Atec en doet wat ie moet doen.

    Toen "moment supreme" oftewel doettiehet of doettiehetnie, motor sloeg aan, liep netjes en lekte geen olie. Proefrit en het inhouden was weg, ook het afslaan bij stoplichten was over (laatste hoorde ik pas bij deze proefrit). Wel het gevoel dat boven de 3000-3500 toeren bij vollast het vermogen iets "golft", maar dat gevoel was minimaal. De motor loopt als het welbekende zonnetje. Tot zover de missie geslaagd, auto is weer normaal rijdbaar.

    Wat is er dan niet geslaagd, nou ik heb de voltages niet gemeten en het motorstoringslampje blijft nog steeds branden. Dat laatste willen we laten resetten als broertje de winter voor de zomerwielen laat wisselen en gelijk alle wielen meeneemt. Want dat kunnen we zelf ook doen. Mocht er dan weer een storing opkomen dan hebben we een nulmeting en weten we wat er wel en niet is vervangen. Als alternatief voor wederom de storing op de LMM heb ik voorgesteld om dan een goede gebruikte VDO/Siemens te scoren om duidelijkheid te krijgen.
    Mogelijk dat dat ook het ietsje "golven" van vermogen veroorzaakt.

    Oh ja en dit verhaal:
    "De nokkenassensor is overigens de bedrading doorverbonden, stekker zat zo vast dat hij de bedrading heeft geknipt en weer aangesloten op oude stekker (ben ik niet blij mee)."

    Nog eens goed bekeken en de monteur had de stekker van de oude sensor afgeknipt, de contrastekker op de draadboom is intact gebleven en de nieuwe sensor is hier op aangesloten. De oude stekker zit vast aan een beugeltje op een leiding die er beetje broos uitzag. De bedrading is dus intact gebleven, alleen iets omgelegd.

    Uiteindelijk een productief zaterdagmiddagje met een weer blij lachend broertje die gelukkig is met een weer normaal rijdende auto. En er wel overuit dat verkopers de mooiste verhalen vertellen om een auto aan je te slijten. En dat lukraak vervangen van sensoren vanwege foutmeldingen toch niet beter is dan gewoonweg eens kijken of de klacht niet door iets anders veroorzaakt wordt.



    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Super, bedankt alvast, hier kan ik wat mee.

    Overigens Opel forum lezend hebben ze wel heel veel last van dit soort klachten..., maar goed er rijden er ook heel veel rond!

    Dit weekend druk met allerlei zaken, broertje ook, na het weekend bij mooi weer (lees als geen regen) de Opel onder handen nemen.

    Leave a comment:


  • Drelise
    replied
    1 Voeding (dat kan 5V of 12V zijn)
    2 massa
    3 signaal uit naar de ECU (luchtmassa... tussen de 1 en 5 V )
    4 een NTC dat is je luchttemperatuur.. op de bedradingszijde staat losgenomen 5V welke NIET belastbaar is...( die spanning zal door de NTC afhankelijk van de temperatuur ergens tussen de 1 en 4 V zitten)

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Thx, nieuwe leidinggevende op werk, effe druk weekje gehad met wat overdenkingen. Verder thuis druk ivm wat hetverbouwingszaken door huurbaas waar voor ons toch wel veel werk inzit (lees als binnen een paar weken 30 jaar historie van de bovenste verdieping wegruimen en wat je wilt bewaren maar ergens anders in huis opslaan).

    Gisteren broertje gesproken en gaan na de pasen aan de bak. Inhouden doet ie nog wel maar valt mee volgens hem, lampje brand nog.

    Weet iemand hier heeeeel toevallig de pinbezetting van een luchtmassameter van een Opel, wat zit er op de 4 polen van de stekker? Mijn insziens 1 massa, 1 voeding, 1 signaal in en 1 signaal uit.

    Anders vogel ik dat nog wel uit van de week.

    Leave a comment:


  • Cobraman
    replied
    Er is altijd nog een plan B. Project S ;-)

    Leave a comment:


  • Drelise
    replied
    als je advies/hulp nodig hebt bij het meten........ Harry is toch naar Australië dus ik mag nu op de tafel dansen :-P

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Ik heb de onderdelen al een paar dagen binnen, bougies, filters en een verse bobinerail. Later deze week (betere temperaturen) de boel er in plempen en de voedingsspanning nameten.

    Word vervolgt dus !

    Leave a comment:


  • Drelise
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
    CM, als je geen zinnige reactie kan geven, zou je dan misschien je toetsenbord niet aan willen raken?
    Ik heb alleen de kop gelezen tot hier:
    even een heel zinnige reactie:
    De ECU zegt dat de 5V (of iig de voedingsspanning) op de LMM niet ok is.. Rijden en meten dus!!
    Je kan willekeurig alles gaan vervangen maar dat is als roepen dat hij rijp is voor de sloop...

    Draad maken op de voeding.. naar binnen.. Voltmeter erop en rijden..
    Ik heb meerdere autos gerept met een externe 5V stabilisator.
    Meten is weten.. de rest is gokken dus rijp voor de sloop ;)

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Ik zal eens kijken als we er aan bezig gaan, bedankt voor de tip van de display ik ben benieuwd naar de stand ;-))

    Dat interieurfilter is een dingetje ja, ik heb het met de Yaris ook dat er twee modellen zijn maar je kan op VIN zien of je Japanse of Franse productie hebt en de juiste kopen. De Xantia had hetzelfde probleem met de kachelradiateur, bleef gelukkig bij die van mij heel! Maar daar wist je pas welke je nodig had als je het dashbord er volledig uit had liggen.

    Ik zal de riem eens bekijken, maar gezien de dingetjes met deze auto denk ik dat ie aan zijn laatste 11 maanden in hun bezit bezig is. Of het moet heel verassend goed gaan uitpakken alles. Alhoewel de riem wisselen ook niet de duurste klus is, maar na alle zaken die ze al gehad hebben wordt je het een beetje zat (ook al waren het veel slijtagedelen).

    Leave a comment:


  • EG
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door slimenslecht Bekijk bericht
    Thanks...

    LMM die binnen 2 jaar kaduuk scheen te zijn en is weggemikt door garagist was een VDO van 180 euro ex, er zit er nu een in van volgens de factuur ruim 8 tientjes ex bruto, denk een Behr van wat ik herinner.
    Ik heb overigens in het verleden een baggergoedkope LMM van 25 euro van een onbekend merk in een 2 liter Astra G geschroeft die het zonder problemen deed, maar ik weet dat het bij Opel nauw kan luisteren.

    Ik bestel de onderdelen nu in Duitsland, scheelt vooral veel op de bobinerail. Filters Bosch en de bougies worden NGK's want die schijnen het het beste te doen in de Z18XE.
    Enige nadeel is dat ik eerst effe interieurfilter er uit moet klussen voor ik deze kan bestellen, schijnt van Behr of Delphi systeem te kunnen zijn en hebben verschillende afmeting. Hoop zondag dat te kunnen doen en dan de boel bestellen. Kost alles bij elkaar nog geen 100 euro, dus is te behappen en toch nodig.

    Distributie was vers bij aankoop, zit er dus max 3 jaar in en das zeker geen 60.000 km. Maar gezien defecte LCD display in tellerpaneel kan ik de km stand niet meer aflezen, kan dat wel met een uitleeskast ? (lukt niet met de ELM327 icm Torque).
    Achter de dashboardkast zit het filter, is op zich niet zo moeilijk om uit te bouwen, zeker voor jou niet. Weet je wat pas bizar is? Aan de hand van het chassisnummer kan zelfs de Opeldealer er niet achter komen wat erin zit.(facepalm smiley van whatsapp). Enige manier om erachter te komen is dat filter eruit te slopen.

    Display is niet defect, licht erachter is defect, ik weet het vrijwel zeker, schijn (met je telefoon ofzo) er eens licht op vanuit verschillende hoeken, je za de km stand kunnen uitlezen. Bij mij was dat probleem spontaan genezen toen de auto voor het eerst service zei (dat komt in dat km teller gedeelte). Bizar maar waar. Heb meer dan een jaar op die manier gereden.

    Volgens mij moet distributie ook om de 4 jaar dus ik zou toch maar eens kijken hoe dat zit, op de een of andere manier gaan die snel bij deze type motoren, is daar eigenlijk een technische reden voor? Waarom kan bij sommige auto's de distributie meer dan 180k mee en bij deze Opel's 60k, komt het domweg omdat de riem te smal is?

    Leave a comment:


  • Ton van S
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door janspeed Bekijk bericht

    ja maar Skoda = VAG. Dus dan is dat logisch! ;-)
    zelfs bij mijn Boxster zijn alle 6 bobines al eens vervangen #plannedObselescence
    Hahaha, inderdaad!!!

    Leave a comment:


  • slimenslecht
    replied
    Thanks...

    LMM die binnen 2 jaar kaduuk scheen te zijn en is weggemikt door garagist was een VDO van 180 euro ex, er zit er nu een in van volgens de factuur ruim 8 tientjes ex bruto, denk een Behr van wat ik herinner.
    Ik heb overigens in het verleden een baggergoedkope LMM van 25 euro van een onbekend merk in een 2 liter Astra G geschroeft die het zonder problemen deed, maar ik weet dat het bij Opel nauw kan luisteren.

    Ik bestel de onderdelen nu in Duitsland, scheelt vooral veel op de bobinerail. Filters Bosch en de bougies worden NGK's want die schijnen het het beste te doen in de Z18XE.
    Enige nadeel is dat ik eerst effe interieurfilter er uit moet klussen voor ik deze kan bestellen, schijnt van Behr of Delphi systeem te kunnen zijn en hebben verschillende afmeting. Hoop zondag dat te kunnen doen en dan de boel bestellen. Kost alles bij elkaar nog geen 100 euro, dus is te behappen en toch nodig.

    Distributie was vers bij aankoop, zit er dus max 3 jaar in en das zeker geen 60.000 km. Maar gezien defecte LCD display in tellerpaneel kan ik de km stand niet meer aflezen, kan dat wel met een uitleeskast ? (lukt niet met de ELM327 icm Torque).

    Leave a comment:


  • janspeed
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton van S Bekijk bericht
    Of de duvel emee speelt. Komt vandaang een Fabia bij ons binnen. Inhouden, op 3, dan weer 4, dan weer 3poten lopen.
    Wat denk je? Bobine kaduuk :-)
    ja maar Skoda = VAG. Dus dan is dat logisch! ;-)
    zelfs bij mijn Boxster zijn alle 6 bobines al eens vervangen #plannedObselescence

    Leave a comment:

Working...
X