Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Actieve koolstoffilter, mensels, aansturing

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Actieve koolstoffilter, mensels, aansturing

L.S.,

Ik heb weer eens een technisch onderwerp. Mijn geliefde E34 M5 uit 1989 heeft een actief koolstoffilter in het tankontluchtingssyteem zitten. Het is een heel vernuftigt systeem. Ik heb er eigenlijk nooit aandacht aan geschonken. Toen de motor er uit was wel alle slangen vervangen dus dat is allemaal weer vers. Afgelopen week rook ik een brandstoflucht uit het motorruim komen. Niks heftigs maar genoeg reden om alles weer eens goed na te lopen. Zoals verwacht zit alles correct gemonteerd en geen lekkages.

Nu kwam ik op het volgende artikel van AMT (https://www.amt.nl/techniek/artikel/...rove-cookies=1)

In dit artikel komt toch wel naar voren dat het ontluchtingssyteem cruciaal is voor het regelen van het mengels. Nooit bij stil gestaan. Nu zit er in de M5 ook een electronisch aangestuurde ''breather valve'' (http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...urb_air_valve/). Ik vroeg mij af of de Gummers antwoorden hebben op de volgende vragen:

- Kan het actieve koolstoffilter verstopt raken of verslijten?
    - Die elektronische breather valve, wat doet deze precies? Is deze essentieel voor het bepalen van het mengsel? Of meet deze alleen de druk (over- of onderdruk, geen idee?) in de tank?
    - De M5 heeft een Bosch Motronic 1.2 (hier een heeeeeeeeeeeeeeeeeel verhaal over dit systeem https://www.m5board.com/vbulletin/e3...c-1-2-ecu.html). Dit systeem is een zgn. narrow band dus in hoeverre is het aannemelijk dat de breather valve communiceert met de lambda als deze op 3 kernpunten meet (rich, stoic, lean)?

Antwoord op vraag 1.
    Ja, het kan verstopt raken/slijten, de tank "haalt zo adem"...
    Met al extreem gevolg dat je tank vacuŁm kan zuigen. Da's een kwaal die veel bij E38 voorkomt/kwam met als gevolg een lekke tank.
    ​​​​​​De breather valve zal verantwoordelijk zijn voor het afzuigen van het mengsel uit het filter richting motor.
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Dank voor het antwoord! Is er een manier om te testen of deze verstopt zit? Even de compressor er op zetten o.i.d.?

Comment

Zoveel druk zal er niet nodig zijn ;)
        Een nieuwe kost 240 via Schmiedmann, zonde als er "niks mis mee" is..

Comment

Ben er al uit, dat ding in de E34 M5 is dezelfde als in de foto hieronder. Kwestie van wat actieve kool halen bij de hornbach en dat er in mikken en klaar. Ga wel voor de zekerheid die breather valve vervangen voor een nieuwe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
            Antwoord op vraag 1.
            Ja, het kan verstopt raken/slijten, de tank "haalt zo adem"...
            Met al extreem gevolg dat je tank vacuŁm kan zuigen.
            Het actief koolfilter vangt damp van de tank op en dan gaat het via een "vacuum" slangetje de motor in als ie draait... beluchting van de tank is om het koolfilter heen... Er zit ergens een klepje wat de tank op het koolfilter zet of buitenlucht geeft.. de tank haalt dus geen adem door je koolfilter... een verstopt driewegklepje kan een onderdruk in je tank veroorzaken idd.. dat merk je snel genoeg als je tankt.

Comment

Bij de oudere BMW's blijkbaar niet.

Comment

Ik heb altijd begrepen dat een auto de onderdruk schoon aanzuigt in de tank en de overdruk (benzinedampen) via het actief koolstoffilter afvoert naar het gasklephuis wat geregeld wordt door een elektronisch geregeld klepje. Heb dat ding bij Citroen met grote regelmaat horen tikken, vooral bij warm weer.

Heeft allemaal met milieu te maken, actief kool reinigt de lucht met benzinedampen.
                Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

1) tank zit (vol) benzine en benzine verdampt=HC de atmosfeer in en dat is milieudelict
                  2) tank is dus sinds eeeuh 90 hermetrisch afgesloten... OVERDRUK=HC kan via het Koolfilter eruit.. actief kool houdt de HC dampen vast.. lucht gaat er wel doorheen...
                  3) tijdens het rijden zakt het benzineniveau.. eenrichtingsklepje (in bv je tankdop) laat lucht toe, er kan geen lucht+damp uit)
                  4Tijdens het rijden en met warme motor gaat de driewegklep open (TIKT) dan kan er in deellast gebied (alleen dan zuigt de motor) en warme motor als de lambdaregeling actief is, HCdamp uit het filter de motor in...
                  Er is niet bekend hoeveel damp er is dus de Lambdaregeling moet werken en die compenseert dan de hoeveelheid ingespoten benzine zodat het mengsel niet te rijk of arm wordt.. wat ook weer extra uitstoot geeft...

99% vd auto's zal in de tankdop het eenrichtingsklepje hebben dat de tank belucht.. dus bij vacuum zuigen vd tank is de tankdop oorzaak nr1

Comment

Working...
                  X