Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mini Cooper S R53 gekocht met motorschade

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Mini Cooper S R53 gekocht met motorschade

Beste Gummers,

In een opwelling een 2004 Mini Cooper S met motorschade gekocht voor een habbekrats. Ding heeft echt veel liefde nodig want het is echt een smerig hok. Dat gaan we de aanstaande maanden eens rustig aanpakken.

Groter probleem is dat de Mini gekocht is met motorschade. Motor loopt nog wel maar klinkt als een nagelende diesel. Ik heb ook een filmpje toegevoegd. Mijn hypothese is krukaslager eruit of drijfstanglager.

Ik zal morgen ff mooie fotootjes maken van het hok. Onderstaand in ieder geval alvast een filmpje van het draaiende motortje.

https://www.youtube.com/watch?v=kcv_...ature=youtu.be

De 1000 Euro Mini van DF ;)
    Succes
    Veritatis simplex oratio est

Comment

Heb aanzienlijk scherper ingekocht ;)

Comment

Is het geen klepstoter ??

Comment

Geen idee wat het is, maar wel een leuke auto. Die Tritec blokken schijnen makkelijker te fixen te zijn dan de latere Prince blokken (waarvan ik er één heb maar dan geen S).
          Mini Cooper Clubman
          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
          "Jasper val dood." - RH

Comment

Even diagnose laten uitvoeren bij Lehmann Automotive. Die doen niks anders dan mini blokken en bakken reviseren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
              Is het geen klepstoter ??
              Bedoel je tuimelaar? Zou kunnen. Aldus de vorige eigenaar zoop het blokje ook veel olie maar geen idee waar dat door zou komen. Ik ga vandaag eens inventariseren en als ik tijd heb de nokkenassen en tuimelaars inspecteren. Hopelijk is het niks meer dan een tuimelaar, dat zou een easy fix zijn. Kan zijn dat ik dan alsnog het blokje uit elkaar haal van de winter om het lagerwerk en de zuigerveren te vervangen. De hardware koop je echt voor een habbekrats dus daar ligt het niet aan.

Comment

Zo, ochtendje gesleuteld aan de Mini. Ik kwam er achter dat het een unieke lightweight versie betreft. Zie toegevoegde foto.

Ook na een uurtje of wat stoeien het kleppendeksel verwijderd. Dit was nog een uitdaging want dankzij die hood scoop komt al het regenwater ook op het kleppendeksel terecht waardoor de bouten echt smerig verroesten. Anyway, zie onderstaande filmpjes. Dit is mijn eerste auto die met tuimelaars werkt dus geen idee of het zo hoort. Lijkt mij erop dat die grote tuimelaar van uitlaatkleppen cylinder 4 wel heel los staat en de bron zou kunnen zijn van het geratel?

https://youtu.be/i9jjaS2E0zA

https://youtu.be/eS8qEckiDqU

lightweight special.jpeg

Comment

Dat gat man.
                  Wel leuk idee om dit te doen en leuke klus misschien. Op dat gat na dan :-)

Ferrari 308 GTB QV (1983)
                  Alfa Giulia 1300 (1966)
                  Mazda Miata (1990 Daily driver)
                  BMW 320Ci (van GF)

Comment

Die tuimelaar helemaal rechts heeft veel te veel speling en het motorgeluid in dat andere filmpje klinkt inderdaad héél erg naar klepstoter. Het is het typische geluid van een slechte of lege hydraulische stoter. Lagerschade klinkt anders, maar met een disclaimer: ik hoor natuurlijk alleen dit filmpje :-)

Ik had een Audi die dit jarenlang deed... Exact zelfde geluid.

Aanvulling ter diagnose: hij tikt ongeveer 4 tot 5 keer per seconde, dus 240 tot 300 keer per minuut. Stationair loopt die motor waarschijnlijk al gauw het dubbele aan toeren, neem ik aan? Bij lagerschade hoor je een ratel met 'toerensnelheid', bij één defecte klepstoter is de ratelfrequentie precies de helft ervan

Dat de tuimelaars soms wat naar links en rechts bewegen is niet zo erg, het gaat om de speling op en neer, en die is bij die ene rechts inderdaad te hoog.

Als de motor koud is, mag ie zo ratelen (en dus zo veel speling hebben), maar het geluid moet verdwijnen bij warme motor:

http://www.theminiforum.co.uk/forums...-tappet-noise/

Dus als je geluk hebt, heeft 't ding helemaal geen motorschade, maar is het alleen zo'n stotertje. Eerste stap daarom: olie verversen, het kan zijn dat de motor gewoon wat veel sludge heeft.

Als 't daarna niet verdwijnt (rijd er eens een lang stuk snelweg mee), kun je altijd nog de tikkende hydraulische stoter vervangen.
                    Last edited by brun; 05-08-19, 08:21.
                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Bedankt voor de uitgebreide feedback Brun. Ik zat zelf ook erg te twijfelen tussen een stoter en een krukaslager. Mijn hypothese krukaslager kwam ook vanuit het feit dat de vorige eigenaar beweerde dat zijn zusje met te weinig olie in de motor gereden heeft. Toen ik het oliepeil checkte viel mij dan ook op dat de dipstick eigenlijk helemaal droog was. Ik zal de mini tzt de brug op rijden en de resterende olie aftappen en kijken hoeveel er uit komt.

Tevens was de klacht van de vorige eigenaar dat de motor volop rookte en ook veel olie verbruikte. Dit zal ik ook eens gaan onderzoeken. In het verkoopverhaal klopte wel meer dingen niet. Zo zouden alle 4 de banden versleten zijn terwijl er op de vooras gloednieuwe Toyo's liggen.

Om nog even terug te komen op de klepstoter. Een mogelijkheid is dus dat de stoter van de uitlaatkleppen van cylinder 4 verstopt zit met troep en daarom niet meer op druk komt?

Comment

Ik weet niet of deze motor in de verte op de K-series van Rover lijkt, maar die hadden ook klepstoter problemen - althans dat had ik met mijn Elise. Bij Beek toen laten fixen. De roest aan de kofferklep is volgens mij een typisch probleem voor die Mini's want je ziet het wel vaker als je er een beetje op let.

Comment

Heeft niks met de Rover K blokken te maken, is een Braziliaans Tritec blok met Chrysler genen. Schijnt verder wel degelijk spul te zijn, itt tot de Prince blokken uit de Gen 2. Er ging net weer een halve liter olie in. :)

Roest op kofferdeksels (of barn doors!) is inderdaad veel voorkomend. Maar de vorige eigenaar heeft het wel erg ver laten komen zeg. Nieuw klepje halen op de sloop?
                          Mini Cooper Clubman
                          "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                          "Jasper val dood." - RH

Comment

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-o...eelid/8606492/
                            In kleur €150,- ;)

Comment

Wel even de S badge over plakken. :)
                              Mini Cooper Clubman
                              "Jasper val dood." - RH

Comment

En voor dat je die badge plakt, de klep in de juiste kleur laten spuiten haha

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jasper Bekijk bericht
                                  Heeft niks met de Rover K blokken te maken, is een Braziliaans Tritec blok met Chrysler genen. Schijnt verder wel degelijk spul te zijn, itt tot de Prince blokken uit de Gen 2. Er ging net weer een halve liter olie in. :)

Roest op kofferdeksels (of barn doors!) is inderdaad veel voorkomend. Maar de vorige eigenaar heeft het wel erg ver laten komen zeg. Nieuw klepje halen op de sloop?
                                  Check. Had me er verder niet in verdiept. Dat van die roest is me al een paar keer opgevallen bij Mini's die ik rond heb zien rijden. Toevallig deze week nog eentje met ook allemaal plamuur er overheen, nog niet gespoten. Zal roest van binnenuit zijn. Misschien zijn er aftermarket varianten beschikbaar? Alle fabrieksversies zullen gaan roesten, zo lijkt me.

Comment

De meeste van die roestbakken hebben een vrij goede garantie op roesten van binnen uit..... Ik lees over r55 en r56 eigenaren die met 10, 11 jaar oud gewoon nieuwe achter deuren krijgen van de dealer. 12 jaar garantie daarop.

Maar ja, of Kevin de vijfde eigenaar dat weet....
                                    Mini Cooper Clubman
                                    "Jasper val dood." - RH

Comment

Hoeveel klepspeling heeft nr 4 dan?? In principe zal indien de klepstoters vol zijn er geen klepspeling kunnen zijn. Ik kan niet goed zien hoeveel speling je nu hebt, maar veel speling duidt op lekkage klepstoters of kromme kleppen.
                                      Die zijdelingse speling, waarom test je dat? is daar een reden voor?

Comment

Leuk project!! Beetje sleutelen en anders kan er altijd nog deel revisie plaats vinden en knallen met dat hok.

is lichter met roest gaten, niet vervangen ;)
                                        Not driving your car, as you plan on keeping it looking good for the next owner, is like not shagging your girlfriend as you're saving her for her new partner

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drelise Bekijk bericht
                                          Hoeveel klepspeling heeft nr 4 dan?? In principe zal indien de klepstoters vol zijn er geen klepspeling kunnen zijn. Ik kan niet goed zien hoeveel speling je nu hebt, maar veel speling duidt op lekkage klepstoters of kromme kleppen.
                                          Die zijdelingse speling, waarom test je dat? is daar een reden voor?
                                          Geen reden waarom ik de zijdelingse speling check. Voor de volledigheid wilde ik voor het filmpje alle tuimelaars een zetje geven, zowel horizontaal als ook vertikaal. Klepspeling nummer 4 is, zo op het oog gemeten richting de 3+ millimeter. Echt heel veel. Ik zal van de week even zorgvuldig meten. Kromme kleppen lijkt me onwaarschijnlijk want voor zover ik het kon zien staat de timing goed. Ook dit zal ik van de week weer even checken. Mijn hypothese is ook lekkage of verstopte klepstoter.

Comment

Helaas niet Dark Silver maar Silver 900. We zoeken verder!

Comment

Staan er inmiddels genoeg op de sloop ;)
                                              https://www.ebay.de/itm/Mini-R56-Hec...IAAOSwCmZZPnP8

Vers in de lak

Comment

Leuk project. Is hij bedoeld als tracktoy, voor op straat of is het gewoon lekker sleutelen en dan wel zien wat het wordt?

Comment

Staan er inmiddels genoeg op de sloop ;)
                                                  https://www.ebay.de/itm/Mini-R56-Hec...IAAOSwCmZZPnP8

Vers in de lak
                                                  Is de R56, die is iets boller dan de R53 en past helaasch niet :-(

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joep Bekijk bericht
                                                    Leuk project. Is hij bedoeld als tracktoy, voor op straat of is het gewoon lekker sleutelen en dan wel zien wat het wordt?
                                                    Gekocht in een opwelling. Ga em waarschijnlijk gewoon opknappen en doorverkopen. Denk dat ik er namelijk wel wat wisselgeld aan over kan houden. Iets wat ik nu goed kan gebruiken want kreeg vandaag te horen dat mijn Getrag 280/5 bak voor de M5 gereviseerd is door MMA.

Comment

Working...
                                                    X