Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lekkende carterpakking. Wat zijn de mogelijkheden (E34 M5)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • lekkende carterpakking. Wat zijn de mogelijkheden (E34 M5)

    Gummers,


    Het wil zo zijn dat de kurken pakking van het carter inmiddels flink lekt. Zo erg dat de olie er eigenlijk gewoon langs sijpelt met als gevolg dat het subframe een teringbende wordt. Momenteel zit er een kurken pakking gemonteerd met een rode sealant. Dat deze vernieuwd moet worden bestaat geen twijfel over. De vraag is wat ik kan doen. De opties:

    A: Wederom een kurken pakking monteren met of zonder sealant? Hier heb ik persoonlijk weinig vertrouwen in omdat deze setup flink lekt. Ik heb sterk de indruk dat de 10w60 olie hier aan bijdraagt.

    B: Victor Reinz papieren(?) pakking monteren met sealant? (https://www.mijnutoonderdelen.nl/aut...?typeCode=3102) Geen idee of dit een beter idee is dan de kurken pakking?

    C: Permatex the right stuff pakking (https://www.permatex.nl/groep/the-ri...-pakkingmakers). Wat ik lees op the innernetz is dat dit een veel gebruikt alternatief is voor de ouderwetse/bestaande pakkingen. De BMW racers uit de US gebruiken het veel op o.a. de carters van de E36 M3 motoren. Nadeel schijnt wel dat het taai spul is bij het loshalen van het spul.


    Ik zou zelf optie C de voorkeur geven, met name omdat het vernieuwen van die pakking een regelrechte kutklus is. Ben benieuwd naar jullie inzichten.

  • #2
    C, het is niet dat je het iedere week los moet halen ;)
    Veritatis simplex oratio est

    Comment


    • #3
      Ja, mijn voorkeur gaat ook uit naar C.Deze motor oliedicht krijgen is nog een hele uitdaging gebleken. Ik heb ook sterk het vermoeden dat ik de kurkenpakkin zelf heb verkloot overigens. Toen de motor net gereviseerd was heb ik de M5 op de brug gehad en zag ik dat de kurken pakking wat zweette. Dus in mijn onkunde de boutjes wat aangedraaid. Lees ik enkele dagen geleden dat een kurken pakking de eerste X kilometer altijd wat zweet vooraleer deze goed afdicht en te strak aangedraaide boutjes ervoor kan zorgen dat de pakking juist gaat lekken.

      w220l, heb je ervaring met methode C en de producten van Permatex?

      Comment


      • #4
        Een carterpan met een nieuwe pakking blijft (als je het niet zelf verkloot ;) ) sowieso jaren keurig dicht, dus zou ik gewoon voor de 1) makkelijkste en 2) goedkoopste oplossing gaan.
        privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
          Een carterpan met een nieuwe pakking blijft (als je het niet zelf verkloot ;) ) sowieso jaren keurig dicht, dus zou ik gewoon voor de 1) makkelijkste en 2) goedkoopste oplossing gaan.
          Zit er nog een wezenlijk verschil tussen een kurken pakking en die papieren pakking van Victor Reinz wat betreft het afdichten?

          Comment


          • #6
            Ha, die Hugo;

            waarschijnlijk ten overvloede, maar heb je gecheckt of de carterpan helemaal vlak is?
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
              Ha, die Hugo;

              waarschijnlijk ten overvloede, maar heb je gecheckt of de carterpan helemaal vlak is?
              Dat kan ik pas met zekerheid zeggen wanneer deze op de werkbank ligt. Ik ga er vanuit van wel. Ik heb besloten om het carter te voorzien van Permatex Ultra Black. Dat zou een mooie pakkingmaker moeten zijn. We gaan het meemaken.

              Overigens ben ik niet de enige die ruziet met de kurken pakking, het internet staat vol vergelijkbare verhalen.

              Comment


              • #8
                Ik ben er eigenlijk geen fan van, maar dat Permatex-spul klinkt wel als de beste optie hier. En die carterpakking zuigt idd om te vervangen.
                Laat evenw eten hoe het uitpakt en of het fijn spul is. En hoeveel je nodig hebt voor 1 carterpakking.

                Ferrari 308 GTB QV (1983)
                Alfa Giulia 1300 (1966)
                Mazda Miata (1990 Daily driver)
                BMW 320Ci (van GF)



                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door hugo Bekijk bericht
                  Ja, mijn voorkeur gaat ook uit naar C.Deze motor oliedicht krijgen is nog een hele uitdaging gebleken. Ik heb ook sterk het vermoeden dat ik de kurkenpakkin zelf heb verkloot overigens. Toen de motor net gereviseerd was heb ik de M5 op de brug gehad en zag ik dat de kurken pakking wat zweette. Dus in mijn onkunde de boutjes wat aangedraaid. Lees ik enkele dagen geleden dat een kurken pakking de eerste X kilometer altijd wat zweet vooraleer deze goed afdicht en te strak aangedraaide boutjes ervoor kan zorgen dat de pakking juist gaat lekken.

                  w220l, heb je ervaring met methode C en de producten van Permatex?
                  Als ik een kurken of papieren pakking ergens voor moet toepassen dan 'plak' ik die pakking met een dun laagje grijze dirko (van elring) op z'n plek, vervolgens smeer ik nog een dun laagje op het nog vrije vlak van de pakking en daarna monteer ik het onderdeel. In scherpe knikken, bijv daar waar de pan over een main bearing kap heen valt, wat extra pakking pasta toepassen in die scherpe knik. Heeft voor mij altijd perfect gewerkt.
                  voor blikken carterpannen en klepdeksels is het wel aan te raden om te checken of het montage vlak nog wel echt vlak is. Is dat niet het geval dan dat eerst fixen voordat je gaat monteren.
                  Last edited by janspeed; 13-02-20, 09:51.

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb overigens methode C gebruikt en de carter lijkt vooralsnog lekvrij te zijn! Motor lekt nog wel een beetje rond de afdichting van de kettingspanner. Klusje voor van het voorjaar.

                    Comment

                    Working...
                    X