Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oliedrukprobleem 1.3jtdm

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Oliedrukprobleem 1.3jtdm

Zo tijdens de laatste dagen van december doet zich nog een probleem voor dat me niet gerust stemt.

Mito jtd van mdv had al een tijdje zo’n oranje uitroepteken in het scherm. Auto rijdt verder prima, geen klachten.
    Na een tijdje (8000km ongeveer) eens uitgelezen. Iets met sensor oliedruk. Ja, das niet zo gek: de stekker ligt eraf. Helaas is aanprikken van de sensor niet de oplossing...melding oliedruk te laag.
    Schone olie erop en nieuw filter. Nieuwe sensor gemonteerd, want je hoopt altijd op een simpele oplossing.
    Helaas nog steeds te lage oliedruk. Zou het dan toch...?
    Op internet al meerdere (horror)verhalen gevonden waaruit blijkt dat na olieverversen en nieuw filter monteren vaak dit probleem opduikt. Logisch?

Turbowerking haperde ook af en toe voor mn gevoel en soms een lichte fluit, soort vacuum/aanzuiggeluid. Wastegate? Actuator? (mdv had uiteraard niks gemerkt ;) )

Dan maar even verder zoeken!
    Turbo wordt direct vanaf het filter gesmeerd. Leiding eraf: pisstraaltje, nauwelijks druk. Wtf!
    Turbineas heeft flinke speling en schoepen lijken het huis ook geraakt te hebben. Die is er dus aan.

Maar hoe komt nou die lage druk?
    Aanzuigbuis is goed, carterpan is goed, carterventilatie is goed,pomp zelf klinkt goed. Iets met een overdrukklep in het filterhuis? Zou kunnen natuurlijk, maar zo vreemd dat ie dan toch al 10k km (plus de kms van de vorige berijder vanaf het moment dat de sensor losgekoppeld is) daarop heeft gelopen.

Ik vind dit echt een vreemd geval en heb moeite om te doorzien wat de beste aanpak is. Mijn monteur denkt vooral aan de optie van het filterhuis. Daar is online ook wel iets van te vinden. Dus die gaan we eerst onderzoeken.
    Iemand suggesties en/of gelijkwaardige ervaringen?
    privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Oei, sh*t man.. Ik kan verder niet helpen en zou zelf ook gaan google'en trouwens.

Ferrari 308 GTB QV (1983)
    Alfa Giulia 1300 (1966)
    Mazda Miata (1990 Daily driver)
    BMW 320Ci (van GF)

Comment

Je oliedruk wordt bepaald door 2 dingen:
      1) de spelingen van hoofdzakelijk je lagers (dus versleten is weinig druk)
      2) je overdrukklep (die gaat normaal alleen open bij ...joh ...overdruk)

Als je overdrukklep openstaat krijg je idd bovenstaande storing en gevolgschade.
      Daarnaast kan ook een vd lagers (zowel hoofd als drijfstang) slecht zijn

Wat te doen:
      1) ik zou eens beginnen met de elektrische diagnose van het systeem: is er een druk af te leven? Nee toch..? Het is een schakelaar toch? Dan kun je de draad loskoppelen en wel of geen massa betekend wel of geen druk / lampje op je dash. Als dat zo werkt is het goed. (en daar ben ik bang voor).

2)Dan hou je evt te lage druk over en de enige manier om dat te testen is toch echt een mechanische meter erop te zetten. Wat je als nood kan doen is een meter op de aanvoerbuis van de turbo zetten, maar liever ergens op het blok of filterhuis.

Eerlijk gezegd ben ik bang als ik het zo lees dat je motor zijn beste tijd heeft gehad....
      past er een 5 cilinder 20V JTD in?

Comment

Dit is ook wel een interessant stuk:

Oil pump pressure reducing valve

The oil pump of the 1.3 Multijet, CDTI or DDiS diesel engine is located in the alloy timing case cover. There is also a pressure reducing valve. There are not so rare cases of wedging of the plunger of this pressure reducing valve. It can jam both in the position of maximum pressure relief, and at the very beginning of its turn. Accordingly, the symptoms will be different.

This is, accordingly, almost complete absence of pressure in the lubrication channels. This is indicated by the low oil pressure indicator (red oiler). Moreover, if the oiler only burns for a few seconds after starting the engine, you need to check the actual pressure in the lubrication system as soon as possible. If the oiler is on continuously, the engine must not be operated.
        In the second case, if the pressure reducing valve does not relieve oil pressure at all, then this oil pushes the seals. First of all, oil filter seals fail. During operation with a stuck valve, the oil pump can squeeze all the oil out of the crankcase for just a few minutes.

In both situations, inspection of the pressure relief valve shows that it is dirty or scratched, causing wedging. Cleaning the valve can help, but in the most advanced cases, you have to change the entire front cover assembly, because it is one piece together with the oil pump and pressure reducing valve.

Comment

De meeste auto's hebben een rood oliedruklampje op het dash dat direct na starten van de motor moet uitgaan.
          Het wordt mij niet duidelijk of op het dash ook ooit dat oliedruklampje is aan gegaan tijdens het rijden, meestal begint het met ligtjes rood opflikkeren bij stationair toerental en warme motor(= dunne olie = laagste oliedruk.)
          Is dit NIET het geval geweest dan kan je mazzel hebben. Want dan is de oliedruk misschien wel wat laag geweest maar nooit TE laag.
          Is dit wel het geval dan zou ik de oud olie en het filter element eens goed laten checken op metaalresten.
          Als er metaal schaafsel (is lager resten) in aangetroffen wordt dan weet je genoeg.
          Last edited by janspeed; 30-12-20, 16:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht
            ...had al een tijdje oranje uitroepteken in het scherm...
            Na een tijdje (8000km ongeveer) eens uitgelezen. Iets met sensor oliedruk. Ja, das niet zo gek: de stekker ligt eraf. Helaas is aanprikken van de sensor niet de oplossing...melding oliedruk te laag.

Turbowerking haperde ook af en toe voor mn gevoel en soms een lichte fluit, soort vacuum/aanzuiggeluid. Wastegate? Actuator? (mdv had uiteraard niks gemerkt ;) )

Turbo wordt direct vanaf het filter gesmeerd. Leiding eraf: pisstraaltje, nauwelijks druk. Wtf!
            Turbineas heeft flinke speling en schoepen lijken het huis ook geraakt te hebben. Die is er dus aan.

Maar hoe komt nou die lage druk?
            ...maar zo vreemd dat ie dan toch al 10k km (plus de kms van de vorige berijder vanaf het moment dat de sensor losgekoppeld is) daarop heeft gelopen...

Ik vind dit echt een vreemd geval en heb moeite om te doorzien wat de beste aanpak is.
            Iemand suggesties en/of gelijkwaardige ervaringen?
            Ik begrijp dat je dat ding kocht met een losgekoppelde sensor.
            Vervolgens bent doorgereden totdat er een vervolgmelding komt (oranje uitroepteken).
            Bij controle kom je er achter dat de turbo stuk is gegaan en je geen oliedruk hebt.

Ik vind het geen vreemd geval dat als de smering niet goed is de boel stukloopt, als je de meldingen negeert gedurende een dikke 10.000 km is het een logisch gevolg dat de boel in elkaar draait.

Of zie ik het bovenstaande verkeerd qua interpretatie?

Mijn advies, ander blok er in compleet met goede turbo en als het dat niet meer waard is afschrijven dat ding.
            Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
            Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

Hoe lang hedde gij die auto al?
              (ja, 8kkm, maar dat zegt niets)
              Honda Civic Type-R 2010 GrandPrixWhite

Comment

Ik kocht die auto in september bij een bevriende occasionhandelaar. Auto had hij van de veiling, dus geen verdere historie.
                De belangrijkste reden om deze Mito te kopen was de onberispelijke staat (zeker vergeleken met de rest van het aanbod). Auto voelde echt super fris.

Dat oranje uitroeptekentje in de boardcomputer leek van doen te hebben met de start/stop. Daar zouden we later wel eens naar kijken.
                Nu kwam bij de oliebeurt dus aan het licht dat de sensor niet aangeprikt was. Bij het aanprikken kwam de melding “oliedruk te laag”.
                Monteur stelt voor om sensor te wisselen. Verder geen enkele aanwijzing dat de motor inderdaad met te weinig oliedruk werkt.
                Dat besef kwam van de week toen de turbo kuren vertoonde. De smeerleiding van de turbo geeft erg weinig olie bij stationair draaien.
                Drukken zijn niet gemeten, maar dat het te laag is lijkt wel duidelijk.

Bij de vorige oliewissel geen rare vervuiling oid geconstateerd en nu, met de carterpan eraf ook absoluut geen ijzerdeeltjes oid.

Wat ik het meest vreemd vind: je leest diverse mensen die onverklaarbare oliedrukproblemen bij deze motor hebben. Als alles duidt op slecht werkende oliepomp en er wordt een nieuwe gemonteerd, dan is het soms nog niet opgelost.

Voorlopig plan: We gaan dat filterhuis nog eens goed checken en evt vervangen, een nieuwe pomp van het voorgeschreven merk monteren en dan meten/checken.

Comment

Volgens mij is de smering van de turbo ook niet perce onder hoge druk. Dat er een pisstraaltje uit komt kan dan ook vrij normaal zijn :-)

Comment

OK, stuk duidelijker en sorry voor mijn sarcastische stukje proza.

Ben je er zeker van dat de rest van de lagering van het motorblok geen schade heeft opgelopen door te lage oliedruk of olieniveau? Vervangen van turbo, oliepomp en bijkomende zaken kost ook niet niets.

Het zou zonde zijn om er in te investeren als de lagers er vervolgens over een paar duizend kilometer uitrammelen. Dit namelijk meegemaakt bij mijn broertje die met flink tekort olie had gereden, had bijgevuld en nog een flinke periode doorreed zonder problemen. Totdat zijn krukaslagers er uit lagen... rarara?

En wat FrankS zegt, kijk en meet of de druk wel te laag is!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gait156 Bekijk bericht

Bij de vorige oliewissel geen rare vervuiling oid geconstateerd en nu, met de carterpan eraf ook absoluut geen ijzerdeeltjes oid.

Wat ik het meest vreemd vind: je leest diverse mensen die onverklaarbare oliedrukproblemen bij deze motor hebben. Als alles duidt op slecht werkende oliepomp en er wordt een nieuwe gemonteerd, dan is het soms nog niet opgelost.

Voorlopig plan: We gaan dat filterhuis nog eens goed checken en evt vervangen, een nieuwe pomp van het voorgeschreven merk monteren en dan meten/checken.
                      Ik snap werkelijk waar niet waarom je er aan blijft sleutelen zonder even de oliedruk te meten... daarnaast: als de carterpan eraf ligt is het wel heeeeeel logisch om even naar de lagers te kijken.
                      Hoe waren de lagers er aan toe?

Comment

Stationair rond de 1 a 1,5 bar volgens mij. Dat is niet bijzonder hard inderdaad. Maar blijkbaar heeft het wel voor een motorstoring gezorgd (en een kapotte turbo).

2006 AR 159 SW 1.9 JTDm
                        1984 Saab 900 Turbo T8
                        1981 Mercedes RMB 207D
                        1974 Citroen 2CV 0.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woes Bekijk bericht
                          Stationair rond de 1 a 1,5 bar volgens mij. Dat is niet bijzonder hard inderdaad. Maar blijkbaar heeft het wel voor een motorstoring gezorgd (en een kapotte turbo).
                          Stationair 1 a 1,5b is (indien warm) netjes tegenwoordig .. maar het gaat om deellast dus 2000+rpm.

Comment

Goed. 2 weken later durf ik te zeggen dat het probleem opgelost is.

De zoektocht naar het gebrek aan oliedruk was best uitgebreid. De oorzaak bleek uiteindelijk erg eenvoudig.
                            De pomp zelf was een grote verdachte. Maar het was niet evident, zoals een Vlaming zou zeggen. Dus de diagnose was wat breder georiënteerd. Zo’n smeersyteem bestaat niet uit heel veel componenten, maar je hebt wel een aantal mogelijke veroorzakers. Slecht/niet werkende Carterventilatie, oliezeefjes in smeerleiding, verstopt filter, enz.
                            De 1e en 3e uit kunnen sluiten, de 2e ook want die komt bij dit type motor niet voor. :) (btw: bij de 1.6psa is dit 1 van de grote boosdoeners waardoor ze kapot lopen. Vuile olie, zeefje vol —> ellende.

Bij het terugdenken waar het mis kan zijn gegaan het oliefilterhuis ook eens van dichtbij bekeken en schoon gemaakt. Wat een groot gat zit daar, zou daar niks in horen te zitten...? Schoot me te binnen dat ik daar op een Amerikaans forum iets over had gelezen. Zal toch niet?
                            Op wonderbaarlijke wijze ontbrak het kunststof overdrukklepje uit het oliefilterhuis. Daardoor liep een groot deel van de oliehoeveelheid vanuit het filterhuis direct weer het carter in. En kwam dus pas bij wat hoger toerental de druk op een acceptabel niveau...

Op de sloop een gebruikt filterhuis opgehaald en daaruit het klepje overgezet. Schone olie+filter om de boel te spoelen.

Die zojuist gemonteerde Gereviseerde turbo leverde uiteindelijk nog de meeste hoofdpijn op. Aansluiting op de intercoolerbuis was kut. Dus de monteur (met de nodige ruggespraak) heeft er best een paar extra uren aan besteed om het goed te krijgen.

Sleutel omdraaien: Geen rood oliekannetje meer in beeld en ook een fatsoenlijke hoeveelheid uit de turbosmeerleiding!

Even laten lopen, olie eraf. Geen vijlsel gevonden. Weer nieuwe olie+filter en gaan!

Nou ja, gaan. Al vrij snel een motorstoring en derate, melding turbodruksensor. Oei. Toch niet kapot?

Vreemd hoor. Lijkt alsof er iets in de aansturing zit. Na (weer) de nodige ruggespraak, geconcludeerd dat het niet goed zit in de actuator. Waardes bij stationair en onder (vol)last gechecked en hier zat wel wat afwijking op... na het opnieuw afstellen begint het zowaar ergens op te lijken!
                            Proefrit, nog een keer meten en fijnafstellen. Nu moet het goed zijn!

Vandaag 150 km gereden en kan MdV er met een gerust hart in op pad sturen.

Dat oliedrukprobleem is wel 1 van de vreemdste dingen die ik meegemaakt heb op autotechnisch gebied. Vooral omdat je zoveel verhalen leest over andere oorzaken voor (bijna) gelijke klachten.
                            Blij dat de motor zelf goed is en nu dus weer met frisse toerbo kan ie weer een paar jaar vooruit!

Comment

6258675E-C0BB-41B9-82BB-5DA3298DB442.png
                              Het kunststof klepje...

Comment

Wonderlijk! En mooi gefixt, zou mijn kunsten ver te boven zijn gegaan. :)
                                Mini Cooper Clubman
                                "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                                "Jasper val dood." - RH

Comment

De mijne ook, daarom heb ik het moeilijkste deel ook aan de bevriende monteur overgelaten. Wel zoveel mogelijk geholpen om zijn kostbare tijd goed in te zetten en zelf ook wat nuttigs bij te dragen :)

Comment

Bizar man. Dus iemand heeft blijkbaar ooit die klep verwijderd?

Dat onderstreept weer mijn oude stelling dat de vorige eigenaar de primaire bron van storingen is...
                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Top! Goed gevonden!

Comment

Mooi dat het is opgelost, ik hoop dat er zich geen andere gerelateerde motorschade gaat voordoen. Maar wel belabberd dat een of andere monteur de overdrukklep met het insertfilter weg heeft geflikkerd, daar ga je toch ook niet van uit.

Comment

Working...
                                        X