Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Band beschadigd - vervangen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Band beschadigd - vervangen?

Heren,

zoonlief heeft tijdens het rijden een boordsteen geraakt met velg en band. Tempo lag zeer laag want was aan het positioneren bij een parking slagboom om zijn toegangskaart aan de lezer te houden, maar hij moest niezen en is daardoor net genoeg uitgeweken om de boord te raken.

Schade aan velg is beperkt maar band is lichtjes beschadigd.

(Foto van het internet trouwens maar schade is identiek)

Bandencentrale zegt: "kan geen kwaad, gewoon in het oog houden dat het niet erger wordt".
    Ik twijfel want als zo'n bandje warm wordt (195/55/R16 op een 2004 Mini Cooper) en de bandendruk verhoogt, dan vergroot natuurlijk ook de kans op een klapband wat ik liever niet heb bij een jonge chauffeur met "slechts" anderhalf jaar rijervaring.
    Anderzijds zit er nog wel 6-7 mm profiel op de voorbanden dus beetje zonde om te vervangen.

Wat denken de Gummen-experts? Vervangen of toch laten doorrijden?
    There are no stupid questions,
    but there are a LOT of inquisitive idiots.

Hier zou ik wel mee blijven rijden. Het lijkt me niet diep genoeg om de integriteit van de band aan te tasten.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Vervelend...

Is APK afkeur in NL.
      In BelgiŰ ook?

Comment

Wat Eddie zegt. Het lijkt niet diep te zijn en dan zou ik het onder een mini wel aandurven. Anderzijds: 120-140 euro voor nieuwe banden op de vooras?
        8.2 met supercharger?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door raspaardje Bekijk bericht
          Vervelend...

Is APK afkeur in NL.
          In BelgiŰ ook?
          Alleen als het canvas erdoor komt, toch? Als je geen canvas ziet / niet al te diep is zou ik het met een drupje lijm fixeren en lekker doorrijden, maar dat is mijn eigen auto ;p

Comment

Ik heb hetzelfde gehad, maar dan veroorzaakt door mdv. Band zat er nog geen week op. Garagehouder zei: alleen apk afkeur als je het canvas kunt zien. Was niet het geval, dus gewoon afgereden. Geen centje pijn gehad, ook niet in DLD met gas erop.

Comment

En anders met solutie plakken
              Veritatis simplex oratio est

Comment

Jullie hebben gelijk, in NL geldt dit: https://apk-handboek.rdw.nl/personen...hanging/banden

Maar niet plakken dus want dan valt de beschadiging niet geheel te beoordelen...:-)

Comment

Ik heb wel een afkeur gehad vanwege het feit dat er bij een dergelijke beschadiging op de zijwang net wel een stukje canvas zichtbaar was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ar Bekijk bericht
                    Wat Eddie zegt. Het lijkt niet diep te zijn en dan zou ik het onder een mini wel aandurven. Anderzijds: 120-140 euro voor nieuwe banden op de vooras?
                    Ik denk vooral dat ik voor mijn eigen gemoedsrust voor het laatste ga, en het gewoon voor hem betaal. In principe zijn de (meeste) kosten voor zijn auto voor eigen rekening, maar in deze knijp ik maar even een oogje dicht.

Comment

Ik zie hier op de foto geen structurele beschadiging van de band in, kun je in mijn ogen zonder gevaar mee doorrijden. Zou het zelf zonder enig gevaar voor mijn gemoedsrust lijmen met solutie of rubber lijm (zoals ze voor schoenzolen verkopen), puur om te voorkomen dat het bij een volgende boord steen verder scheurt of iets dergelijks.

Het zijn zo te zien trouwens winterbanden. Daarvan is het rubber heel zacht en soepel, daar zit snel zo'n beschadiging in. Als je bang bent dat je zoon een klapband krijgt kun je denk ik beter met een bezemwagen voor hem uit rijden om alle scherpe voorwerpen van de rijbaan te vegen. Heeft meer kans om effectief een klapband te voorkomen :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                        En anders met solutie plakken
                        Dit dus effe doen, of laten vulcaniseren. Maar wat vulcaniseren kost weet ik ook niet, kan wel eens meer zijn dan een vers bandje.

Om risico te beperken kan je hem ook op de achteras monteren, maar bij normaal rijgedrag zal het niet zo'n vaart lopen.
                        Zweven is een ongekende ervaring, leve de hydraupneumatiek !
                        Ja Jappen roesten nog steeds !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brahma Bekijk bericht
                          Het zijn zo te zien trouwens winterbanden.
                          Brahma : het is een voorbeeld foto van het internet geplukt. Auto van zoonlief staat voorlopig nog op zijn zomerbanden. Schade aan de band is wel identiek aan deze op de foto.

Comment

Ah, zo. Het gaat dus echt om de diepte en het formaat van de beschadiging. Klein ondiep lapje rubber wat los hangt is geen probleem. Diepere insnede tot aan het canvas (dan kunnen er al vezels beschadigd zijn en zijn ze šeau-oui-šeau kwetsbaar omdat ze blootliggen) of tot op zeg een mm van het canvas (dan zijn ze waarschijnlijk niet beschadigd maar wel kwetsbaar) wel omdat het makkelijk erger kan worden.

Als je gemoedsrust er onder lijdt dan gewoon nieuw rubber. Kijk eens naar de dot-code. Misschien zijn ze schowiescho al bijna aan verversing toe?

Comment

Working...
                            X