Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Remklauw Ford Escort Clipper defect: graag advies/tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Remklauw Ford Escort Clipper defect: graag advies/tips

    Gummers,

    Namens een collega stel ik hier een vraag aan de expert-techneuten.

    Hij rijdt een Ford Escort stationwagen, waarvan de linker voorrem 'aanloopt'.
    Toen hij voor dit euvel naar een lokale vakgarage ging, resulteerde dit in ongeveer de volgende monoloog:
    - ah, ik zie het al: de remtang moet vervangen worden
    - weet je, dan moet je eigenlijk ook de remschijf en remblokken vervangen
    - en *eigenlijk* moet je dan ook meteen rechts voor vervangen

    - weet je wat? Als jij me acht meiertjes geeft, zorg ik dattie weer helemaal in orde is.


    OK, nu dan de vraag:
    Als de remklauw inderdaad "blokkeert" (de auto rijdt wel, maar bij gas los merk je dat ie snel afremt), is dat dan niet gewoon te verhelpen met wat kunst-en-vliegwerk?
    Bijvoorbeeld "welgemikte klap met de hamer", of "even uit elkaar halen, staalborstel en kopervet eroverheen" en hij doettut weer?

    En als je dan al de zooi moet laten vervangen, moet dat dan 800 Euro kosten?
    Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

  • #2
    Vaak is zo'n remklauw vuil of verroest. Dan moet je 'm reviseren. Maar de makkelijkste manier is 'r inderdaad gewoon een nieuwe klauw op te zetten. Meestal gaat de oude remklauw weer terug naar de fabriek, om daar gereviseerd te worden.

    Onder de streep is 't waarschijnlijk ook goedkoper. Een nieuwe remklauw zal ergens tussen de 100 en 200 euro kosten, qua werk moet het in een uurtje gepiept zijn, als ze een beetje snel zijn. Maar als de garage de klauw zelf uit elkaar haalt en reviseert, zijn ze veel meer tijd kwijt. En dan ben je dus uiteindelijk nog duurder uit dan met een nieuwe.

    Remschijven en blokken mee vervangen is totale onzin - als ze nog goed zijn, gewoon er weer op zetten. Wel opletten dat het binnenste remblokje weer binnen komt en het buitenste buiten.

    Kortom: geen gezeik, nieuwe remtang rechtsvoor, even ontluchten en voor de rest helemaal niks vervangen. Willen ze dat wel, andere garage zoeken, want ze proberen je te tillen.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

    Comment


    • #3
      Gewoon naar nog een andere garage gaan. Of zelf gaan klooien. Hoeft niet zoveel te kosten.

      Comment


      • #4
        Revisiesetje kost ongeveer 10 euro.
        Bij aanlopen is er wel kans dat de schijf versleten/verbogen is -> remschijf vervangen (is eenvoudig als de klauw er toch af is). Remschijven zou ik in ieder geval aan beide zijden vervangen.
        Bij aanlopen zou ook het remblokje al fors versleten kunnen zijn. Die zou ik dan ook vervangen en dan ook direct aan de andere kant.
        Een revisie of vervanging van remklauw zou ik ook aan beide kanten willen doen (vanwege rembalans e.d. ik ga ervan uit dat beide remklauwen even oud zijn).

        Het hangt helemaal van de onderdelenprijzen af en de werkelijke situatie wat er precies moet gebeuren. Zelf denk ik dat de rem wellicht alleen maar gangbaar moet worden gemaakt, maar in het ergste geval (zou ik gaan voor het) aan beide zijden vervangen van klauwen, schijven en blokken.

        Met remmen neem ik geen risico.
        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

        Comment


        • #5
          Het aan beide zijden vervangen van klauwen, schijven en blokken kost je 300 euro aan materiaal en een 2 uurtjes werk.

          Grove schatting.

          Comment


          • #6
            Alles vervangen?
            300 eur aan materiaal alleen al??

            Het is een Escort clipper, als het zoveel kost is ie total loss. Het is ook niet dat je er in wil blijven rijden omdat het toch zo'n leuke wagen is, tenminste, ik kan het me niet voorstellen.

            Schoonmaken dus, eventueel een klauw van de sloop erop, maar kosten maken aan zo'n ding doe je niet.

            Comment


            • #7
              ik heb op mijn BMW (oude coupe) 2 gloed/fabrieksnieuwe 4 zuigerremklauwen gezet tijdens de restauratie.
              ieder zomerseizoen zit er altijd wel een remzuigertje een beetje vast. (ze staan er bekend om, zelfde bij de 2002tii en 323i-e21)

              oplossing: remblokken eruit, met een remklauwspreider of een flinke lat hout de klauwzuigertjes terugduwen. even weer naar buiten pompen, weer terugduwen (herh een keer of 3-4). Blokken er weer in. (klaar! ook voor APK en circuit.)

              Na deze actie heb ik er het hele zomerseizoen geen last meer van.

              Bij een klipper zal het wel om een enkele zuiger klauw gaan. De kans dat daarvan de zuiger vast zit is minmaal! Ik schat zo in dat het eerder de geleiderpennen/busjes zijn die aan elkaar zijn vastgeroest. Als je die redelijk uit elkaar kan krijgen kan je ze goed ontroesten en weer invetten met kopervet. De boel weer in elkaar monteren, even de remdruk oppompen en klaar.
              Kosten: sleuteltijd en 0 euro onderdelen.
              Als echter de rubber stofhoesjes kapot zijn is de kans vrij groot dat de zuiger inderdaad vast zit. Misschien is dan een klauw van de sloop wel zo handig. Je gaat in zo'n auto geen goude investeringen meer doen, neem ik aan.

              Comment


              • #8
                Het doel is inderdaad om er zo min mogelijk in te investeren, omdat ie binnen afzienbare tijd verkocht gaat worden.
                Inmiddels heeft de betreffende collega een adresje gevonden, waar ze voor 100 Euro een klauw van een sloopauto erop monteren.
                Don't take life too seriously: you'll never get out of it alive

                Comment


                • #9
                  * mental note: geen escort clipper kopen * ;)
                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                    * mental note: geen escort clipper kopen * ;)
                    praat geen stierepoep. Prima bakkies als alles werkt. Hele volksstammen hebben erin gereden.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door kZieNix Bekijk bericht
                      Het doel is inderdaad om er zo min mogelijk in te investeren, omdat ie binnen afzienbare tijd verkocht gaat worden.
                      Inmiddels heeft de betreffende collega een adresje gevonden, waar ze voor 100 Euro een klauw van een sloopauto erop monteren.

                      FWD Escorts staan bekend om een rammelend stuur bij remmen.
                      Dit wordt veroorzaakt door de remschijven.
                      Lijkt me sterk als deze NA het vervangen van de klauw NIET in het stuur rammelt. Noem het maar een gevolg van ....

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door axirally Bekijk bericht
                        FWD Escorts staan bekend om een rammelend stuur bij remmen.
                        Dit wordt veroorzaakt door de remschijven.
                        Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe je rijdt met de auto natuurlijk. Als je na stevig remmen je poot op het rempedaal houdt, dan trekt de boel krom en zal het idd gaan klapperen in het stuur, ja. Houd je daar gewoon wat rekening mee, dan is er niets aan de hand. Heb er bij mijn eigen FWD Escort iig geen last van en die is vorige week nog over de Stelvio- en Gaviapas heen geweest...
                        Auto's: veel...

                        Comment

                        Working...
                        X