Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Derailleur vraagje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Derailleur vraagje

Ik ben absoluut een amateur op dit gebied, maar hier zitten echte die-hards, dacht ik.

Het probleem is als volgt:

Betreft speed fiets met 10 bak.

De ene fiets een Stevens met als derailleur een Shimano Deore XT RD-M781 SGS. (SGS, zou lange kooi moeten zijn)
    Cassette =
    11-12-14-16-18-20-22-25-28-32 .

De andere een Kreidler met als derailleur een Shimano Deore XT RD-T780.
    Cassette =
    11-13-15-17-19-21-24-28-32-36

Nu wil ik op de Stevens ook graag een groter tandwiel dan die 32. Volgens de specificaties zou een 36 tands moeten passen.
    Maar als ik die 36 cassette op de Stevens probeer dan past dat niet. Ik doe vast iets niet goed.

Op de M781 SGS specs zie ik staan:
    Grootste tandkrans min/32T.
    Grootste tandkrans max/36T

Op een Bosch woont een 20T voortandwiel.​

Kan de derailleur van de Stevens met de 36t er op het wel aan of staat het onderste tandwiel van de derrie dan strak naar voor met de beide wieltjes bijna horizontaal naast elkaar?
    Ofwel misschien heb je daarvoor een iets langere ketting nodig?
    ​​​​​​
    Last edited by bugger; 12-05-23, 21:23.
    "Plein de Jeu, Plein d' Huile, Plein de Vitesse"

Comment

Misschien is de body afwijkend, waardoor de cassettes niet uitwisselbaar zijn?
      privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Inderdaad: Wat past er niet:

Krijg je de cassette niet op de body geschoven?
        Gaat de kooi niet langs de grootste tandwielen af?
        Is de ketting te kort om naar de 36 te schakelen?

Comment

Langere ketting en misschien de B-limiet schroef verstellen.

Opnieuw indexeren is hoe dan ook geen slecht idee na het vervangen van cassette en ketting.

Dat is met een aanname dat de body nog goed is en je de juiste Shimano 10 speed cassette hebt voor de betreffende body.
          ------------------------------------------------
          We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Oké, mijn fout, niet duidelijk genoeg.
            Het is al weer een tijdje geleden dat ik het geprobeerd heb, maar de cassette van de Kreidler paste wel op de naaf van de Stevens, maar het grootste tandwiel stootte tegen de derailleur aan. Ik kreeg het wiel er niet eens in.

Ik heb zitten kijken of de stand van de derailleur aan te passen is, maar die komt tegen een soort van 'nokje', dus ik vrees dat dat niet gaat.

Comment

Derailleur zit normaal gesproken op een 'pad'/derailleurhanger vast aan de achtervork. Voor zover ik weet zit die soms vast aan de vork maar als ik me niet vergis zijn ze bij sommige fietsen los gemonteerd. Ik kan me zo maar voorstellen dat de pad waar de Stevens derailleur op zit te kort is waardoor de derailleur tegen de cassette aankomt.

image.png

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flower Bekijk bericht
                Het is al weer een tijdje geleden dat ik het geprobeerd heb, maar de cassette van de Kreidler paste wel op de naaf van de Stevens, maar het grootste tandwiel stootte tegen de derailleur aan. Ik kreeg het wiel er niet eens in.
                En als je voor het er in zetten de achterderailleur op de buitenste stand zet, dwz op het kleinste tandwiel? Ik doe dat standaard bij demontage en montage van het achterwiel en moet bij sommige fietsen om het wiel op zijn plek te krijgen ook nog de derailleur tegen de veerkracht in zover mogelijk naar achteren kantelen. Dan valt het wiel bij die fietsen in de uitsparing en kan ik de derailleur weer loslaten zodat de veerkracht de ketting om het kleinste tandwiel spant. Vervolgens kan de derailleur prima alle tandwielen van de cassette bereiken.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje begrijpelijk is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flower Bekijk bericht

Ik heb zitten kijken of de stand van de derailleur aan te passen is, maar die komt tegen een soort van 'nokje', dus ik vrees dat dat niet gaat.
                  Zoals ik al schreef: eerst de B-limiet schroef checken. De B-limiet schroef duwt de derailleur naar beneden zodat er voldoende ruimte is voor het grootste tandwiel. Is die correct afgesteld (op Youtube honderden video's over te zien) dan pas verder zoeken en bijvoorbeeld de hierboven genoemde derailleurhanger vervangen (als er nu een te korte op zit). Als de schroef te kort is kan je eventueel experimenteren met een langere. Het is volgens mij bij Shimano een gewoon M4 boutje.

Je zal hoe dan ook je ketting moeten vervangen, deze is nu te kort voor het grootste tandwiel.

Hier staan overigens de handleidingen van Shimano voor dat type derailleur: https://bike.shimano.com/nl-NL/produ...-M781-SGS.html
                  Last edited by MartijnL; 16-05-23, 14:35.
                  We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

Comment

Welnu, bedankt voor de tips zover. Ik had natuurlijk ook zelf beter kunnen opletten... :-)

Verder indraaien van de B-schroef was voldoende om de 36T cassette te monteren. Zowaar even een stukje gefietst en zelfs de ketting was lang genoeg. Erg soepel liep het niet, maar dat is geen wonder want de rest is 8.000 km oud.
                    De oude cassette weer teruggeplaatst en verse spullen besteld.
                    Overigens kreeg ik het ding niet meer soepel aan het schakelen, wat ik ook verstelde, er was altijd wel ergens een tandwiel welke niet lekker wisselde.
                    Dat de derailleurwieltjes gaar zijn, helpt wellicht ook niet. Die wonen er al een dikke 18.000 km op.
                    Maar goed, eerst maar eens verse spullen erop, de boel goed schoonmaken en dan zien we wel weer verder.

Wel een behoorlijke handleiding, maar liefst 155 pagina's alleen voor een achterderailleur.

Nogmaals dank aan allen.

Comment

Die B schroef, daar dacht ik niet aan omdat ik die nog nooit heb hoeven verstellen op een fiets. Gelukkig was daar MartijnL die dat wel deed. # Duimpje

Comment

Van die dingen die je een keer meegemaakt moet hebben om het te weten :)

Vwb het ruk schakelen: na montage van de nieuwe spullen even de versnellingen opnieuw indexeren. Nieuwe ketting is aan te raden omdat cassette en ketting na zulke afstanden op elkaar ingesleten zijn. Beide vervangen is dan het devies om te voorkomen dat je de versnelde slijtage krijgt.

Comment

Working...
                        X