Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Derailleur vraagje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Derailleur vraagje

Ik ben absoluut een amateur op dit gebied, maar hier zitten echte die-hards, dacht ik.

Het probleem is als volgt:

Betreft speed fiets met 10 bak.

De ene fiets een Stevens met als derailleur een Shimano Deore XT RD-M781 SGS. (SGS, zou lange kooi moeten zijn)
    Cassette =
    11-12-14-16-18-20-22-25-28-32 .

De andere een Kreidler met als derailleur een Shimano Deore XT RD-T780.
    Cassette =
    11-13-15-17-19-21-24-28-32-36

Nu wil ik op de Stevens ook graag een groter tandwiel dan die 32. Volgens de specificaties zou een 36 tands moeten passen.
    Maar als ik die 36 cassette op de Stevens probeer dan past dat niet. Ik doe vast iets niet goed.

Op de M781 SGS specs zie ik staan:
    Grootste tandkrans min/32T.
    Grootste tandkrans max/36T

Op een Bosch woont een 20T voortandwiel.​

Kan de derailleur van de Stevens met de 36t er op het wel aan of staat het onderste tandwiel van de derrie dan strak naar voor met de beide wieltjes bijna horizontaal naast elkaar?
    Ofwel misschien heb je daarvoor een iets langere ketting nodig?
    ​​​​​​
    Last edited by bugger; 12-05-23, 21:23.
    "Plein de Jeu, Plein d' Huile, Plein de Vitesse"

Comment

Misschien is de body afwijkend, waardoor de cassettes niet uitwisselbaar zijn?
      privé-V70 en MX-5 -- lease-Octavia Combi

Comment

Inderdaad: Wat past er niet:

Krijg je de cassette niet op de body geschoven?
        Gaat de kooi niet langs de grootste tandwielen af?
        Is de ketting te kort om naar de 36 te schakelen?

Comment

Langere ketting en misschien de B-limiet schroef verstellen.

Opnieuw indexeren is hoe dan ook geen slecht idee na het vervangen van cassette en ketting.

Dat is met een aanname dat de body nog goed is en je de juiste Shimano 10 speed cassette hebt voor de betreffende body.
          ------------------------------------------------