Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Incompetentie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Incompetentie

    Als er toch één ding is waar ik me helemaal het schompus aan kan ergeren, is het wel incompetentie. Vooral bij garages. Heb er nu ook weer één te pakken.

    In Frankrijk voelde ik dat een voorwiel van de Coupé trilde. Een balanceerloodje zat los: zo'n gewichtje dat aan de binnenkant van je velg wordt geplakt. Als ik het terugdrukte, bleef het wel weer een paar honderd kilometer plakken (en dan was de trilling volledig weg). Maar bij thuiskomst was het trillen weer terug en bleek het loodje toch verdwenen. Dus even snel in de middagpauze langs de Euromaster. Ik zei nog tegen de monteur: je kunt precies zien waar 't loodje zat, want de plakstrip zit er nog. En ik DACHT nog: volgens mij heb jij geen zin in werken.

    Maar goed. Wiel eraf, balanceren op dat balanceerapparaat, wiel erop, in het spitsverkeer (dus langzaam) naar huis moeten sukkelen. Klaar. Toch?

    Volgende dag, bij de eerste snelle rit, die toevállig ook naar Berlijn ging: trillen. Godver. Op de parkeerplaats. Kijken.

    Heeft ie het nieuwe loodje een decimeter verderop geplakt. Dat kan dus NOOIT kloppen - als het wiel met het oude loodje op de oude plek volledig trillingsvrij was, is het dat met een loodje op een andere plek natuurlijk niet. Zoiets is gewoon pure domheid.

    Heb nog helemaal geen tijd gehad om weer terug te gaan, maar ik erger me d'r nu al een week aan. :-)

    (on second thought: ik plak dat loodje gewoon zelf op de oude plek. Met wat voor lijm zou het vastzitten?)
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

  • #2
    Ik zou foamtape gebruiken.
    Maar inderdaad, irritant. Ik heb zelf ook die neiging om erg wantrouwend te zijn tov die bedrijven. En helaas maar al te vaak terecht..

    Comment


    • #3
      @brun

      Je moet je niet zo gauw uit het lood laten slaan ;-)
      Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

      Comment


      • #4
        Ja brun, mauwert. Of dat ding nu 10 cm. naar links of naar rechts zit, da's lood om oud ijzer! :)
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

        Comment


        • #5
          Het kan nog veel erger Brun.....

          Wees blij dat je wielbouten vastzitten..
          Veritatis simplex oratio est

          Comment


          • #6
            Klinkt wel vrij dom inderdaad.

            Zelfde geldt voor mijn 535, waar de koelvloeistof slang los schoot na een drukverlies test van de airco, met alle gevolgen van dien. Ook een prutsactie van de garage. :(

            Of mijn monteur met zijn zatte kop in Duitsland die mijn remblokken allemaal verkeerd om monteerde alvorens ik een rondje Ring wilde rijden. Remt niet, dat plastic op staal. :)

            Of toen Niels en ik waren vergeten de wielbouten van de Volvo 360 vast te zetten en mijn linker voorwiel over 2 fietsende meisjes vloog, de sloot in. Dus steek ook hand in eigen boezem hoor, qua prutsgehalte van mijn sleutelonkunde.

            Andersom kan 't ook. In de kerstvakantie haalden wij de Saab op en reden ergens in Friesland door een wasstraat ivm baggerweer en pekel. Toen schoot er een strip van de voorbumper los, omdat 't klemmetje aan de achterzijde van de bumper los schoot. Ik wilde 't klemmetje weer vastzetten, maar op die natte koude straat lukte dat niet echt. GF pakte toen plakband. Geen ducttape, maar plakband! Die plakt de strip vast en ik begin te lachen.

            Ze kijkt me verontwaardigd aan en zegt: dat blijft echt wel plakken!
            We hebben een weddenschap afgesloten. En ik ben bang, dat ze gaat winnen. Want nu, bijna een jaar later en enkele wasbeurten in de wasstraat verder, zit 't plakband nog gewoon vast. Echt ongelooflijk. Ik hoop dat 't loslaat voor de kerst!
            Last edited by Dennis Cavallino; 09-09-08, 14:23.

            Comment


            • #7
              slimmigheidje uit de racerij/rally:
              plaklood extra zekeren door er een stuk ductape overheen te plakken.
              nog eentje:
              als je op de balanceermachine een X gr lood moet plakken aan de buitenkant van de velg dan heb je ook de optie om dat lood X+25% extra direct achter een spaak te plakken. Dan kan je ook daar weer een stuk ducttape overheen plakken.
              Resultaat: geen enkel lood zichtbaar aan de buitenkant van de velg. En toch extra zekere montage.

              Is dat pimp of niet?

              over incompetentie: wat dacht je van de auto terugkrijgen na garagewerk en er achter komen dat je zijruit vol zit met staalslijpsel...in het glas vast gesmolten...roestend!

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                Als er toch één ding is waar ik me helemaal het schompus aan kan ergeren, is het wel incompetentie. Vooral bij garages. Heb er nu ook weer één te pakken.

                In Frankrijk voelde ik dat een voorwiel van de Coupé trilde. Een balanceerloodje zat los: zo'n gewichtje dat aan de binnenkant van je velg wordt geplakt. Als ik het terugdrukte, bleef het wel weer een paar honderd kilometer plakken (en dan was de trilling volledig weg). Maar bij thuiskomst was het trillen weer terug en bleek het loodje toch verdwenen. Dus even snel in de middagpauze langs de Euromaster. Ik zei nog tegen de monteur: je kunt precies zien waar 't loodje zat, want de plakstrip zit er nog. En ik DACHT nog: volgens mij heb jij geen zin in werken.

                Maar goed. Wiel eraf, balanceren op dat balanceerapparaat, wiel erop, in het spitsverkeer (dus langzaam) naar huis moeten sukkelen. Klaar. Toch?

                Volgende dag, bij de eerste snelle rit, die toevállig ook naar Berlijn ging: trillen. Godver. Op de parkeerplaats. Kijken.

                Heeft ie het nieuwe loodje een decimeter verderop geplakt. Dat kan dus NOOIT kloppen - als het wiel met het oude loodje op de oude plek volledig trillingsvrij was, is het dat met een loodje op een andere plek natuurlijk niet. Zoiets is gewoon pure domheid.

                Heb nog helemaal geen tijd gehad om weer terug te gaan, maar ik erger me d'r nu al een week aan. :-)

                (on second thought: ik plak dat loodje gewoon zelf op de oude plek. Met wat voor lijm zou het vastzitten?)
                "En ik DACHT nog: volgens mij heb jij geen zin in werken. "

                ja wat verwacht je dan bij de euromaster?
                een kneuzenkermis vol vmbo dropouts die daar voor het minimum loon en een paar consumptiebonnen
                de hele dag van die schrale krentekakkers moeten helpen met balanceer loodjes /ventieldopjes voor de caravan /beugeltjes voor de uitlaat
                Last edited by motroosje; 11-09-08, 07:45.
                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                  "
                  ja wat verwacht je dan bij de euromaster?
                  een kneuzenkermis
                  Dat is inderdaad drama.
                  In mijn lease-tijd moest ik ook voor de winterbandenwissel naar die toko.
                  Terwijl vroeger dezelfde bandentoko (maar nog met een andere naam) de beste naam had hier in de regio.

                  Maar goed waar krijg je nog wel kwaliteit?
                  De grote ketens zoals Kwikfit en Euromaster in ieder geval niet.
                  Vaak is er niet veel alternatief (meer).

                  Comment


                  • #10
                    Tja, het feit dat daar LBO gastjes werken komt omdat zoiets als banden wisselen bij de gemiddelde NL-er geen drol mag kosten....

                    Zo heeft een garagebedrijf in Someren destijds mijn velg verneukt met een grote bandenlichter die tegen de velg knalde. Sukkel.
                    All you need to remember is the number '70' .

                    Comment


                    • #11
                      Ach ja... De reden waarom ik geen VAG-product meer wil...

                      Garage 1:
                      Ik zeg: "temperatuur blijft steken op 70 graden, ik denk dat de thermostaat kapot is". Pas drie beurten later werd het ding vervangen, na excuses van "vergeten" en "da's normaal".
                      Ik zeg: "snelheidsmeter is kapot, maar de signalen komen nog aan de snelheidsmeter" . Ik krijg: "snelheidsmeter is kapot. da's 300€ werkuren, en een nieuwe snelheidsmeter gaat 250€ kosten".
                      Garage 2:
                      Ik zeg "alternatorriem is gesprongen, en ik denk dat als je de riemen wisselt, je de spanrol ook moet vervangen". Ik krijg: "alternatorriem is vervangen, maar ik zou ook maar snel die spanrol vervangen". En dan nog wat gelul van een verkopert dat voorwielaandrijving toch veel beter is dan achterwielaandrijving.

                      Bij de lokale bandencentrale: "ik wil dat je de nog goede voorbanden achter oplegt, en de achterbanden wisselt en dus de nieuwe vooraan oplegt". Heb ik 6 keer moeten uitleggen aan twee kerels alvorens ze het bijna begrepen...
                      2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                      Comment


                      • #12
                        LBO'ers en VMBO'ers (zelfs de drop-outs) kunnen dit werk uiteraard goed, zolang ze maar willen.
                        Nadeel is dat de echt handige/slimme LBO' ers waarschijnlijk niet bij de Kiwk-fit aan de slag gaan en elders een (betere) baan vinden.

                        Maar ik vind het ook lastig om een goede garage te vinden die goed werk levert, netjes met je spullen omgaat en niet overdreven duur is.

                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                        BMW 320Ci (van GF)



                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ruud Bekijk bericht
                          Maar goed waar krijg je nog wel kwaliteit?
                          Ik sta bij mijn garage wel eens te kijken naar het balanceren.
                          Op het apparaat, ding zegt hiero zoveel gewicht.
                          Daarna weer draaien, ding zegt daaro zoveel gewicht.
                          Monteur verwijdert de eerste (in afvalbak) en plaatst een ander gewicht (anders dan aangegeven) op een andere plek dan aangegeven (bij eerste en tweede).
                          Weer draaien, ding zegt zusenzo zoveel gewicht (laag in verhouding tot eerste twee).
                          Tweede gewicht wordt verwijderd (weer in afvalbak) zelfde gewicht wordt een paar mm verderop vastgezet.
                          Ding draait en zegt prima zo.

                          @brun: Ws was je eerste monteur van dit niveau en die zijn schaars.
                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                          Comment


                          • #14
                            Euromaster is idd drama. Heb daar vorig jaar bij een van mijn auto's de olie laten wisselen. Fluitje van een cent zou je zeggen. Totdat die gast, bij het losdraaien van het oliefilter, olie op de katalysator laat lopen. Hoeft ook nog geen ramp te zijn, als je het dan meteen even met een doek wegveegt. Nee hij niet, die gast ging met remmenreiniger aan de slag, zodat het een nog groter zooitje. Er is nog even rook onder de auto vandaan gekomen en het heeft nog langer geduurd voordat die (verbrande) olielucht verdwenen was.

                            En pas ook nog, toen ik mijn Escort had weggebracht om de koppeling te laten vervangen, werd ik in de loop van de dag gebeld door die knakkers dat ze de voorwielophanging niet los konden krijgen. Vreemd, want delen van de ophanging zijn recent nog los geweest. Maar uiteindelijk heb ik ze staan uitleggen hoe ze bepaalde dingen los konden krijgen. Alsof je daarvoor je auto naar de garage brengt, arghh...
                            Auto's: veel...

                            Comment


                            • #15
                              Of je auto ophalen van de APK en er een paar weken later achterkomen dat er geen dop zit op je koelwaterreservoir :-(. Lekker slordig.

                              Wat ik het ergste vind, is dat men vaak niet even belt om te vertellen wat er aan de auto moet gebeuren. Een bedrijf wat ik in Nijmegen ken, belt ALTIJD om te zeggen wat er moet gebeuren. Zelfs al is het een stadslichtje vervangen. Hij wil gewoon geen gezeur en zo krijg je dat ook niet.

                              Wat ik me trouwens weleens afvraag:
                              Als je APK laat doen + een paar kleine dingetjes die dan nodig zijn om door de APK te komen. Stuurhoesje vervangen, lampjes, nieuwe ruitenwissen, kleine dingen.
                              Je krijgt dan een factuur waarop staat 1 x APK, 1x onderdeel en 90 minuten werkplaatstarief. Vanaf wanneer gaat de teller dan lopen voor de werkzaamheden? Volgens mij gaat bij 9 v/d 10 garages de teller meteen lopen vanaf dat ze aan je auto beginnen. Feitelijk betaal je dan natuurlijk een APK keuring teveel. APK is niets meer dan half uurtje werk + afmeldkosten RDW.

                              Wat ik liever zie, is APK gratis als je ook onderhoud laat doen en alleen de afleverkosten betalen. Of ben ik nu echt een zeikerd? :-)

                              Comment


                              • #16
                                Tja, met zoveel auto's moet je op de kleintjes letten, he ;-)
                                Auto's: veel...

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                  Tja, met zoveel auto's moet je op de kleintjes letten, he ;-)
                                  Yep, anders vliegt er zo een mot in je oor :-).

                                  Toch ben ik er zelf een voorstander van om de APK te laten doen bij iemand, waar je verder geen reparaties laat uitvoeren en dat van te voren ook melden.
                                  Garagebedrijven hebben natuurlijk ergens wel belang bij afkeur, want dan kunnen natuurlijk omzet maken in de werkplaats met het repareren van de afkeurpunten. Je kan je voorstellen dat ze twijfelgevallen eerder naar eigen voordeel zullen behandelen. Ik heb wel eens gelezen over een onderzoek naar dit soort praktijken en zeker de echte leken, worden nogal eens beduveld.

                                  In Duitsland ga je naar de Tuv of Dekra, die zijn onafhankelijk, dat is eigenlijk veel beter.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mee eens, al is het ook handig om alles in een keer te kunnen laten doen, bij één bedrijf. Het is alleen de kunst een adresje te vinden dat zowel betrouwbaar als kundig is.
                                    Auto's: veel...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Je komt inderdaad overal impotentie tegen....vooral dat slappe gelul van die werkplaatsen is nogal irritant.
                                      Dax Cobra 4.0 V8 - BMW F30 320D HE

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jaren geleden liet ik m'n Peugeot 205 GTI 1.9 APK keuren bij een garage in Hilversum die veel APK'tjes doet. Stond het CO-gehalte bij te regelen (geen kat.) met een schroevendraaier, loopt even weg voor afmelding, komt terug en zegt "zo, die is weer klaar" om vervolgens de motorkap dicht te gooien terwijl de schroevendraaier nog recht naar boven stak. Resultaat was lelijke punt in de motorkap. Incompetente zak hooi, zeg. En vervolgens ook nog proberen onder vergoeding uit te komen door te melden dat het niet zijn verantwoordelijkheid was. Grrrrr.
                                        Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ach, breek me de bek niet open. Ik heb zoveel van dat soort verhalen, ook bij dealergarages.

                                          Goeie universele monteur heb ik inmiddels al gevonden, alsmede mijn adresje voor banden en balanceren (beste van Zuid-Nederland), maar de Leon gaat wel keurig naar de $tealer ivm wederverkoopbaarheid.
                                          Belly-flopping naked in a pool of yellow sweat, screaming "Jackass" with a wet cigarette

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk bericht
                                            Bij de lokale bandencentrale: "ik wil dat je de nog goede voorbanden achter oplegt, en de achterbanden wisselt en dus de nieuwe vooraan oplegt". Heb ik 6 keer moeten uitleggen aan twee kerels alvorens ze het bijna begrepen...
                                            Mij is altijd geleerd dat de beste banden achter moeten. Overigens willen ze dat ook nooit zomaar doen als je komt voor nieuwe voorbanden want het is dubbel werk.
                                            ------------------------------------------------
                                            We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door MartijnL Bekijk bericht
                                              Mij is altijd geleerd dat de beste banden achter moeten.
                                              Daar zijn de geleerden het niet over eens, zullen we maar zeggen...
                                              Auto's: veel...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Je moet achter voor zoveel mogelijk grip zorgen ivm onbestuurbaarheid als de achterwielen blokkeren bij remmen. Zou dus in extreme situaties een licht voordeel kunnen opleveren.
                                                Bij ABS is dit uiteraard achterhaald.
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                                  Daar zijn de geleerden het niet over eens, zullen we maar zeggen...
                                                  Dat klopt inderdaad, zelfs de fabrikanten hebben daar verschillende meningen over.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                                    Of toen Niels en ik waren vergeten de wielbouten van de Volvo 360 vast te zetten en mijn linker voorwiel over 2 fietsende meisjes vloog, de sloot in. Dus steek ook hand in eigen boezem hoor, qua prutsgehalte van mijn sleutelonkunde.

                                                    Zo hallo, herinner me er ff aan! Dat was idd een flinke van ons, daar hebben we enorme mazzel gehad.....

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door MartijnL Bekijk bericht
                                                      Mij is altijd geleerd dat de beste banden achter moeten. Overigens willen ze dat ook nooit zomaar doen als je komt voor nieuwe voorbanden want het is dubbel werk.
                                                      Oorspronkelijk geplaatst door Red205 Bekijk bericht
                                                      Daar zijn de geleerden het niet over eens, zullen we maar zeggen...
                                                      Het gros van de auto's die de motor voorin hebben, zijn op de vooras zwaarder. De massa drukt de banden daar harder tegen het asfalt dan achter. Je hebt in principe daardoor wat meer grip aan de voorkant.
                                                      Daarnaast zul je doordat je stuurwiel in feite verbonden is met je voorbanden, beter je grip aan de voorkant aanvoelen, dan achter. Het kan voorkomen dat je achter niet eens merkt dat er bijvoorbeeld aquaplaning is, omdat de achterwielen er simpelweg achteraan hobbelen. Voor zou je dat veel sneller merken. Daarom: beste banden achter.

                                                      Misschien dat het voor 911's MR2's, Elises's net weer andersom is.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ja, maar daarvan kan je de voor en achterbanden niet met elkaar wisselen...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                                                          Ja, maar daarvan kan je de voor en achterbanden niet met elkaar wisselen...
                                                          Meestal niet internaat, maar in de categorie 'ik lul me overal wel onderuit als het moet', ik had het niet over wisselen, maar over weer kun je het beste banden hebben met het meest profiel.

                                                          MR2 toch wel trouwens?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Er is wat om over te zeggen met de beste banden achter. Jammer genoeg betekent dit vaak dat je nogal snel te maken krijgt met onderstuur, terwijl ik in al die jaren met de beste banden vooraan en de slechte banden achteraan nog maar twee keer overstuur heb kunnen uitlokken, en dat door loeihard door een bocht te gaan bij regen of vriesweer...
                                                            2007 BMW Z4 M Roadster - 2010 BMW 120d Cabrio - 2011 BMW R1200RT

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                                              MR2 toch wel trouwens?
                                                              Eerste type wel, de rest niet.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Het is hopeloos, met name de kwikfitters, maar ook de lokale profile is niet in staat om op een normale manier banden te wisselen en te balanceren. Na twee keer retour en herbalanceren komt men er achter dat er een band met een hoogteslag is. Na veel gedoe is die band vervangen en trilt het nog steeds. Ik baal er enorm van dat je door de leasemaatschappij gedwongen wordt dit soort prutsers aan je auto te laten.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X