Nou idd. Het ziet er niet uit en is beroerd gemonteerd.
Tevens mag je die dingen toch nooit aandoen.
Volgens mij mag het in combinatie met groot licht wel Harry.
Maar dit ziet er niet uit en Knutsel heeft een punt: Ze zullen trillen als een parkinsonpatiënt
"Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis BMW 2002 Tii 1972; Mazda MX5 1.8 NB 1998; Ford Focus 1.6 Futura 2004
Ik zag dit van de week op een nieuwe Fiesta ST. Felblauwe lak met witte strepen en flinke rally spoilert achterop. 'iets' over de top, maar die lampjes voorop stonden niet verkeerd.
Volgens mij mag het in combinatie met groot licht wel Harry.
Nee. Voertuigregelement:
Artikel 3.2.46
1. Personenauto's die in gebruik worden genomen na 31 december 1994, mogen zijn voorzien van:
a. mistlichten aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) 76/762/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
b. parkeerlichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) 77/540/EEG (PbEG 29 augustus 1977, L 220), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m en niet breder dan 2,00 m;
c. zijmarkeringslichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
d. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig niet langer is dan 6,00 m;
e. witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig, die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) 76/757/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262);
f. markeringslichten die voldoen aan het bepaalde in de richtlijnen 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262) 76/758/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig breder is dan 1,80 m, doch niet breder dan 2,10 m;
g. een derde remlicht dat voldoet aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262), indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2000;
h. dagrijlichten die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262).
RVV
Artikel 34.
1. Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2. Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.
Bedenkt wel dat er een verschil is tussen schijnwerpers/verstralers en mistlampen/breedstralers. Verstralers mogen wel degelijk bij wijze van groot licht worden gevoerd. Ander artikel misschien?
Maar hoe vaak rij jij met groot licht?? Dat kan toch ook bijna nooit?
Er is bijna altijd verkeer, dus dan mag je groot licht ook niet gebruiken i.v.m. verblindingsgevaar.
Ferrari 308 GTB QV (1983)
Alfa Giulia 1300 (1966)
Mazda Miata (1990 Daily driver)
BMW 320Ci (van GF)
Bedenkt wel dat er een verschil is tussen schijnwerpers/verstralers en mistlampen/breedstralers. Verstralers mogen wel degelijk bij wijze van groot licht worden gevoerd. Ander artikel misschien?
Er is verplichte verlichting en toegestane verlichting. Waar vallen deze onder?
Lijkt me zo voor de bumper hangend niet echt ideaal. Ford leverde vroeger veel van zulk soort lampjes op de XR-modellen. Mijn XR2 had ook zulk soort lampjes, maar die stonden wel boven de bumper, staken dus niet naar voren uit. Ik vind het zelf ook geen porem en heb ze er meteen afgehaald, maar ze geven wel een enorme bak met licht. En trillen doen ze bij die Fordjes trouwens ook niet. Kwestie van goede beugels gebruiken, lijkt me.
Maar hoe vaak rij jij met groot licht?? Dat kan toch ook bijna nooit?
Er is bijna altijd verkeer, dus dan mag je groot licht ook niet gebruiken i.v.m. verblindingsgevaar.
Ik wil niet direct suggereren dat ik in "the midle of nowhere" woon, maar kan toch regelmatig mijn grootlicht aanzetten :)
En ze blijven, ondanks dat niemand het mooi vind, er lekker op. I'M A REBEL BABY ;)
-----------------------------
Mag ik behalve de verplichte lampen nog andere verlichting voeren?
Nee, dat is niet toegestaan. Het gebruik van breed- en verstralers is verboden volgens artikel 41 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. (feitcodes R 456a en R456b).
Ook het gebruik van sierverlichting zoals neon, kleine blauwe lampjes etc. is verboden.
------------------------
Wanneer mag ik mistlampen voeren?
Mistlampen aan de voorkant van de auto mogen alleen branden als het zicht ernstig wordt belemmerd door bij mist, sneeuwval of regen. Het mistachterlicht mag alleen gevoerd worden bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag het mistachterlicht dus niet gebruikt worden!
Dat is bepaald in artikel 34 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. (feitcode R434 of R436).
.............
Toelichting RVV artikel 34
Het eerste lid komt in de plaats van artikel 63, eerste lid, van het RVV 1966. Overeenkomstig het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer mag niet alleen bij mist en sneeuwval die het zicht ernstig belemmert mistlicht aan de voorzijde worden gevoerd ‑ deze omstandigheden werden in artikel 63, eerste lid, van het RVV 1966 uitsluitend genoemd ‑ maar ook onder deze omstandigheden bij regen.
In verband met de omstandigheid dat mistlicht aan de voorzijde slechts mag worden gevoerd als het zicht ernstig wordt belemmerd, is het niet langer nodig te vermelden dat het hier om dichte mist en sneeuwval (en nu ook hevige regen) moet gaan. Om dezelfde reden worden deze bijvoeglijke naam*woorden nu evenmin gebezigd in het tweede lid van artikel 34, zulks in tegenstelling tot artikel 64a van het RVV 1966. Overigens wordt in afwijking van artikel 64a van het RVV 1966 het gebruik van het mistachterlicht beperkt tot mist en sneeuwval die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter; in andere omstandigheden, in het bijzonder van atmosferische aard, die het zicht beperken tot minder dan 50 meter, zoals bij hevige regen, is het gebruik derhalve niet langer toegestaan. Gebleken is dat onder deze omstandigheden en met name bij regenval het gebruik van het mistachterlicht verblindend werkt. Vandaar dat het gebruik van het mistach*terlicht onder deze omstandigheden thans is verboden.
Nvt 16 november 1994
Voertuigen die voldoen aan de Europese richtlijnen met betrekking tot de voertuigeisen, dienen in Nederland te worden toegelaten. Op grond van richtlijn nr. 91/663/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 10 december 1991 houdende aanpassing aan de vooruitgang van de techniek van Richtlijn 76/756/EEG inzake de installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen (PbEG L 366/17), is het technisch toegestaan om mistverlichting aan de voorzijde van het motorvoertuig in combinatie met dimlicht en groot licht geschakeld te hebben.
Ook zijn schakelingen waarbij de mistachterlichten alleen branden in combinatie met mistlichten aan de voorzijde en dimlicht, technisch toegestaan. Er zijn motorvoertuigen in het verkeer, waarin dergelijke schakelingen al worden toegepast. Gevolg van deze technische mogelijkheden is, dat de regel van artikel 34 waarin werd bepaald dat bij het voeren van mistlicht aan de voorzijde groot licht of dimlicht niet mag worden gevoerd, een beperking van het gebruik van de mistverlichting gaf, die gezien de Europese regelgeving niet in stand kon blijven. Derhalve is deze bepaling geschrapt.
"Colourful fearsome cars were roaring in the woods again. The sight and sound of the mighty Datsun 240Z will long be savoured"
Vreemd dat breedstralers en mistlampen als verschillende items worden gezien. Ook vreemd dat verstralers als aanvulling op het grootlicht niet (meer) zouden mogen. Ik vraag me af hoe dat dan moet bij auto's waarbij die dingen af-fabriek zijn gemonteerd, zoals op mevrouwv's Petit Bleu.
Comment