Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Los krijgen McGard wielslot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Los krijgen McGard wielslot

    Is er hier iemand die ervaring heeft met het los halen van McGard wielsloten?
    En zo ja, liefst positieve ervaringen....

    Ik geloof namelijk dat ik een serieus probleem heb. :-(

    Vandaag ontdekt dat de sleutel van mijn wielsloten niet meer past.
    Op alle vier mijn velgen zit een wielslot. De sleutel past nu op geen enkel wielslot meer. In de sleutel kijkend is ook wel duidelijk waarom.

    Auto is één keer bij de garage geweest sinds ik zelf de wielen voor het laatst eraf heb gehad. Lijkt wel of ze daar in de garage met een moker de sleutel op de wielsloten hebben geramd, om vervolgens met perslucht de zaak definitief te verknallen.

    Dus naar de garage gegaan en om oplossing gevraagd. Garage beweert dat dit niet bij hun gebeurd kan zijn, de wielen zitten nu immers netjes vast. En dat kan dus niet als de sleutel niet meer past.
    Dus nee, zij gaan niets voor me doen.

    Vervolgens naar de lokale velgenspecialist gegaan, Antoine Autobanden in Almere.
    Reactie daar: "Oeh, da's McGard. Daar beginnen wij niet meer aan. De bekende setjes die je erin slaat werken niet bij McGard. Vast lassen lukt ook niet.
    En als je gaat breken en slijpen moet je stukje voor stukje eruit gaan rammen. McGard is zo ontworpen dat het alleen langzaam afbrokkelt..."

    Door naar de Volvo dealer. Die leveren veel velgen af met McGard wielsloten.
    "Als u het kaartje met het sleutelnummer niet heeft gekregen van de verkoper dan heeft u een probleem. Die dingen zijn er nauwelijks uit te krijgen.
    We hebben het al vaker moeten proberen, maar het kan 1 a 2 dagen werk zijn. En we kunnen niet garanderen dat uw velgen en wielnaven het overleven."


    Slik....

    Antoine Autobanden adviseerde om een hele goede foto van het wielslot en de sleutel te maken en die naar McGard te mailen. Volgens hen kan McGard dan soms wel weer een passende sleutel maken.
    Eerste mailtje naar McGard is nu onderweg.
    Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

  • #2
    Ik heb een soortgelijk probleem gehad.
    1 wielbout brak af, de sleutel erbij.
    Dat brokkelverhaal klopt.
    Echter de oplossing is heel simpel.
    Ga niet op zoek naar eenzelfde sleutel, die vind je niet.
    Ga naar de lokale bandenboer en vraag naar een dopsleutel met linkse draad.
    Die gaat in de luchthamer en gaan met die banaan.
    Dop op de bewuste mcgard zetten en volgas draaien.
    totaal 10 minuten werk waarbij je de meeste tijd kwijt bent met het verwijderen van de losgedraaide bouten/moeren uit de bewuste linkse dop.
    Die doppen zijn ook los te koop maar zo'n setje is best prijzig.
    http://www.rodac.com/index.php?page=...=1&instance=33
    Maareh geen man over boord ze zijn zo los.
    E
    يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

    Comment


    • #3
      Had jij ook McGard wielsloten dan?

      Dat van die linkse draad snap ik niet.
      Hoe krijgt die dop grip op het wielslot?

      Moet ik er eentje zoeken die precies over het wielslot heen past?
      Zo ja, dan mol je toch in no-time de linkse schroefdraad in die dop? Dat gaat nooit vier wielsloten lang heel blijven.
      Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door KMvrtr Bekijk bericht
        Had jij ook McGard wielsloten dan?

        Dat van die linkse draad snap ik niet.
        Hoe krijgt die dop grip op het wielslot?

        Moet ik er eentje zoeken die precies over het wielslot heen past?
        Zo ja, dan mol je toch in no-time de linkse schroefdraad in die dop? Dat gaat nooit vier wielsloten lang heel blijven.
        Dan koop je er toch gewoon 4?

        Ik weet totaal niet hoe die mcguard dingen zijn, maar is uitboren geen optie?

        Gewone wielbouten kan je gewoon uitboren. Heeft me pa eens gedaan bij een Opel Kadett.

        Comment


        • #5
          Probleem schijnt te zijn dat die McGard sloten erg goed zijn.

          Goedkopere slotjes ram je zo zo'n ding in, waarna je ze vlot los kunt draaien. (reden waarom de meeste wielsloten dus weinig zin hebben)
          Die McGard dingen zijn zo ontworpen dat er alleen stukjes afbreken. Spul is keihard, niet te lassen en alleen stukje-voor-stukje eruit te bikken.

          Ben ik effe blij dat ik van die goeie spullen heb..
          Alleen nu even niet.
          Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

          Comment


          • #6
            Luistert :)
            Ik heb McGard gehad
            1 zo'n ding was afgebrokkeld net als de sleutel, het opstaande randje was eraf
            Heb ca 20 sleutels gepast bij de locale McGard dealert
            Dat ging hem niet worden
            Uitboren hoef je niet te proberen
            De hardtste boor is veel te zacht
            De betreffende dop is beetje conisch
            Met de luchthamer kwam het hele zwikkie er zo vanaf
            Denk nu niet dat je schroefdraad gaat tappen
            Dat schroefdraad is puur om zichzelf goed vast te trekken
            De Mc Gards schrijf je af, dat wil zeggen, er zit een lichte aftekening van het schroefdraad in
            Het werkt echt en de meeste bandenboeren halen voor een 10tje je wielbouten eraf/eruit
            Ik heb gekeken voor een set (5 maten) kost je 70 tientjes bij de Brezan.
            E
            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

            Comment


            • #7
              En Mc Gard is dus helemaal niet goed
              Want elke moer inclusief die afgebroken kwam er zonder protest vanaf
              Hoor ik later dat de schade die ik had (afgebroken sleutel die vervolgens je dop verneukt) heel veel voorkomt...............
              Lekker dan
              E
              يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

              Comment


              • #8
                +1 voor TSM's verhaal. Mijn broer heeft op dezelfde manier de wielsloten van zijn V70 laten rossen.

                Comment


                • #9
                  En als je geen grip krijgt geef je hem een hengst met een hamer
                  RAMMEN !
                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                  Comment


                  • #10
                    Ik heb ook een keer gehad dat ik de adapter voor mijn wielsloten kwijt was. In de garage zette ze er één oof ander 'knijp' dop op en de wielsloten waren er in no time af. UIteraard onbruikbaar daarna maar de velgen moesten er echt af.

                    Comment


                    • #11
                      Oké, dit soort berichten geeft de burger moed.

                      Dus ik moet een 20mm dop met linkse draad halen, en ergens met de luchthamer de zooi eraf laten mokeren? Of was die 20mm maar bij wijze van voorbeeld?
                      Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                      Comment


                      • #12
                        De diameter van je slotbout is bepalend voor de maat van de "linkse" dop.
                        Ik zelf heb laatst een 18,5 mm nodig gehad.
                        Het werkt trouwens goed, eerst met beleid die dop erop, en als die "grip" heeft RAMMEN !
                        Succes

                        Comment


                        • #13
                          @kmvrtr : maak je foto's van dit feestje als het lukt?
                          Ik ben ook wel benieuwd of het zo makkelijk gaat namelijk.!

                          Ferrari 308 GTB QV (1983)
                          Alfa Giulia 1300 (1966)
                          Mazda Miata (1990 Daily driver)
                          BMW 320Ci (van GF)



                          Comment


                          • #14
                            Met een luchthamer bedoelen we een luchttol natuurlijk he
                            Geen slopershamer ofzo
                            Ja je weet niet hoor
                            ;-)
                            E
                            يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                            Comment


                            • #15
                              Ik volg dit draadje ook met belangstelling :)
                              * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                              * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                                Met een luchthamer bedoelen we een luchttol natuurlijk he
                                Geen slopershamer ofzo
                                Ja je weet niet hoor
                                ;-)
                                E
                                ROFL, zie het al voor me, KMvrtr met een dikke slopershamer in zijn handen om een ienieminie wielslot eraf te slopen :-)

                                Comment


                                • #17
                                  duurt wel lang....
                                  Zou die niet los gaan ??

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vrij druk met werk Leon.
                                    Ik hoop in de loop van de week hier even achteraan te kunnen.
                                    Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik moest wielsloten hebben twee weken terug. "We hebben goede huismerk wielsloten van 30 euro en sloten van 50 euro en da's het beste wat er is". Dus ik die van 50 gepakt. Waren McGard wielsloten. had er nooit van gehoord eigenlijk. Ben dus niet opgelicht:)

                                      Comment


                                      • #20
                                        @Tom : die 23" wielen van jou jatten ze niet, want die passen helemaal nergens onder. ;-)

                                        Ferrari 308 GTB QV (1983)
                                        Alfa Giulia 1300 (1966)
                                        Mazda Miata (1990 Daily driver)
                                        BMW 320Ci (van GF)



                                        Comment


                                        • #21
                                          wielbouten uitboren?

                                          Ik las hier ergens iets over de wielbouten uitboren, dat dat zo gedaan was .
                                          Maar nou is mn vraag, ik heb een opknappertje gekocht en een van de wielbouten is afgebroken, dit op mn peugeot 205, dus ik rij met 4 wielen maar waar er eentje vast zit met maar 3 bouten i.p.v. 4 .
                                          Mijn vraag is ik heb de tijd en geduld niet. wat zou dit kosten bij de garage als ik dit zou laten doen.

                                          groeten nieuwe member mickywous (michel)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door mickywous Bekijk bericht
                                            Ik las hier ergens iets over de wielbouten uitboren, dat dat zo gedaan was .
                                            Maar nou is mn vraag, ik heb een opknappertje gekocht en een van de wielbouten is afgebroken, dit op mn peugeot 205, dus ik rij met 4 wielen maar waar er eentje vast zit met maar 3 bouten i.p.v. 4 .
                                            Mijn vraag is ik heb de tijd en geduld niet. wat zou dit kosten bij de garage als ik dit zou laten doen.

                                            groeten nieuwe member mickywous (michel)

                                            Voor of achterwiel? Goed kans dat je aan de achterkant van de ankerplaat het uiteinde beet kan pakken met iets van een griptang en hem er dan kan uitdraaien.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Oorspronkelijk geplaatst door mickywous Bekijk bericht
                                              Ik las hier ergens iets over de wielbouten uitboren, dat dat zo gedaan was .
                                              Maar nou is mn vraag, ik heb een opknappertje gekocht en een van de wielbouten is afgebroken, dit op mn peugeot 205, dus ik rij met 4 wielen maar waar er eentje vast zit met maar 3 bouten i.p.v. 4 .
                                              Mijn vraag is ik heb de tijd en geduld niet. wat zou dit kosten bij de garage als ik dit zou laten doen.

                                              groeten nieuwe member mickywous (michel)
                                              Ja, hier ook al die vraag en eigenlijk anders. Bij een garage moet dat binnen enkele tientjes wel geregeld zijn lijkt me (behalve als je naar een alfa dealer gaat natuurlijk).
                                              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                              Comment


                                              • #24
                                                Wat voor maat is de slotmoer?
                                                Ik heb nl twee van die speciale doppen om kapotte moeren/sloten los te draaien (ooit gekocht voor het geval dat... maar nog nooit gebruikt) en heb ook een goeie accu slagsleutel.
                                                Dus als je in mijn buurt woont (Hazerswoude/Leiden), dan kunnen we eventueel ffe kijken...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Spuit de boel dik in met wd40
                                                  Gebruik zo'n dop met linkse draad erin en jank hem er volgas op.
                                                  Niet voorzichtig doen, echt eerst volgas draaien en dan met een flinke vaart eroverheen duwen.
                                                  10 tegen 1 dat hij dan loskomt.
                                                  Heb zo 4 stuks Mcgard losgehaald, de sleutel was afgebroken (incl 1 moer).
                                                  Nooit meer Mc Gard op mn wagen.
                                                  E
                                                  يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Dat verhaal van linkse doppen begrijp ik niet, maar misschien gaat het over hetzelfde.

                                                    Ik zou een linkse tap zoeken die nét past. Kan UNF of http://metaalbewerking.web-log.nl/me...f_unef_np.html zijn ipv. metrisch, als het maar past. Die tap erin draaien tot 'ie muurvast zit. Daarna de kruissleutel erop. Moet zonder geweld kunnen.
                                                    Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Linkse dop is zelfde principe als linkse tap.
                                                      Alleen ipv een gat te boren om tap in te draaien, heeft de dop inwendig een gelijksoortige schroefdraad die je over de los te draaien bout in laat vreten

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ok, maar dan moet dan ding wel erg dunwandig zijn, anders beschadig je de velg.
                                                        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          hoho
                                                          linkse dop heeft conische schroefdraad
                                                          linkse tap natuurlijk niet
                                                          linkse dop is voor het betere sloopwerk, kan niet mis
                                                          linkse tap heb je zo afgebroken in je bout zitten, en dan heb je dus wel een probleem want laten we nu eerlijk zijn
                                                          14mm bout beetje in het middenboren is al moeijlijk door het breukvlak dus je zit al gauw een mm ernaast, je wilt er toch wel minimaal een tap 10mm indraaien heb je aan 1 kant nog maar 1mm vlees om op af te zetten
                                                          als het echt goed vastzit dan garandeer ik je dat je die tap gewoon afdraait op torsie
                                                          en dan ?
                                                          dan valt er nies meer uit te boren
                                                          ja je kunt de tap roodgloeiend stoken zodat het weer zachtstaal wordt als je geluk hebt) en dan kun je weer gaan boren, 10 tegen 1 dat dan je schroefdraad in je naaf eraan gaat
                                                          wat is de slooppremie op zijn 205 eigenlijk ?
                                                          ;-)
                                                          E
                                                          يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
                                                            Ok, maar dan moet dan ding wel erg dunwandig zijn, anders beschadig je de velg.
                                                            Gewone dop past er toch ook op ?

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Maar hoe is het nu uiteindelijk afgelopen met de moeren van KMvrtr ?
                                                              ------------------------------------------------
                                                              We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem.

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Denk dat ik eenzelfde gevalletje aan de hand ga hebben. De 323ti die ik gekocht heb heeft slotboutjes, maar de vorige eigenaar heeft de 'sleutels' er niet meer bij. Hij zou nog ff zoeken, maar de beste man laat tot heden niet van zich horen...

                                                                Eind van de week ga ik op vakantie, ik ga liever niet met slotjes zonder sleutels op pad....dus eerst nog eens verkoper bellen, en bij geen gehoor Deni bellen :-)

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X