ik had op het vorige forum al eens iets laten vallen over het willen gebruiken van een bypass smeeroliefilter
heb contact gehad met de fabrikant , en kan zon filter als particulier aanschaffen bij 1 van hun distributeurs
filter is behoorlijk aan de prijs 159 euro ex btw filterhuis inclusief filter element filter element los kost 14 euro ex
140 euro voor een aluminum hol blokje is dan makkelijk verdiend
maar goed , dan ben je er nog niet je hebt een pers en retour slang nodig met een doorstroom diameter van 6 mm
degene waarmee ik contact heb gehad sugereerde het gebruik van hydrauliek slangen die dan ook nog eens gewapend moeten worden in geval van buigen en hitte
mij lijkt het allemaal wat duur en omslachtig omdat hydrauliekslangen in de regel helemaal niet warm worden , om daar dan hete olie doorheen te jagen
er zijn vast redelijk geprijste slangen te krijgen die olie en hitte kunnen weerstaan er zitten immers ook rubberen slangen naar mn oliekoeler
hij suggereerde ook nog iet van " teflon" slangen geen idee iemand?
dan blijft over de aansluitingen :
op het filter zitten bajonet sluitingen met geribbelde "tuiten" waar je de slangen overeen kunt schuiven
het lijkt mij logisch ook zulke tuit koppelingen op de pers en de retour kant op de motor te hebben
(heb nog niets uitgezocht of nagevraagd) maar is bijvoorbeeld zon tuit met een holle m12 schroef te krijgen om in je carter aftap punt te draaien?
of moet je daar ook aan de bajonetsluiting? weet niet of dat praktisch is met een inham in het carter
dan zit ik met de perskant gesuggereerd word om de opening van de oliedrukschakelaar te gebruiken
ik weet niet of ik daar heel gelukkig mee ben om het volgende:
volgens mij loopt de olie ongefilterd langs die opening ,langs het filterhuis om dan door het het hoofdstroom filter aan de binnenkant van het filter gefilterd weer het blok in te gaan
dat betekend dus dat het bypass filter ook de grove deeltjes deels gaat filteren wat het bypass filter snel verzadigd
die ideale situatie is dat er pas olie naar het bypassfilter gaat nadat het door het hoofdstroomfilter is geweest
dus dan zou er naar een andere aansluiting gezocht moeten worden
maar als die er niet is of dat de oliefringloop toch andorsom loopt dan is de opening van de oliedrukzender goed
aangezien men ook wel eens analoge oliedruk meters wil aansluiten , gebruikt men een t-stuk
is dat een standaard koppeling? of op maat gemaakt ?
zowel men oliedrukzender alswel mn carterplug is m12 lijkt mij dat dat gestandariseerd is?
hoe ziet zon t-stuk eruit ?een tuit aan de ene kant vrouwtjes gat m12 voor de zender
en pikkie m12 voor het blok?
vragen vragen vragen
heb contact gehad met de fabrikant , en kan zon filter als particulier aanschaffen bij 1 van hun distributeurs
filter is behoorlijk aan de prijs 159 euro ex btw filterhuis inclusief filter element filter element los kost 14 euro ex
140 euro voor een aluminum hol blokje is dan makkelijk verdiend
maar goed , dan ben je er nog niet je hebt een pers en retour slang nodig met een doorstroom diameter van 6 mm
degene waarmee ik contact heb gehad sugereerde het gebruik van hydrauliek slangen die dan ook nog eens gewapend moeten worden in geval van buigen en hitte
mij lijkt het allemaal wat duur en omslachtig omdat hydrauliekslangen in de regel helemaal niet warm worden , om daar dan hete olie doorheen te jagen
er zijn vast redelijk geprijste slangen te krijgen die olie en hitte kunnen weerstaan er zitten immers ook rubberen slangen naar mn oliekoeler
hij suggereerde ook nog iet van " teflon" slangen geen idee iemand?
dan blijft over de aansluitingen :
op het filter zitten bajonet sluitingen met geribbelde "tuiten" waar je de slangen overeen kunt schuiven
het lijkt mij logisch ook zulke tuit koppelingen op de pers en de retour kant op de motor te hebben
(heb nog niets uitgezocht of nagevraagd) maar is bijvoorbeeld zon tuit met een holle m12 schroef te krijgen om in je carter aftap punt te draaien?
of moet je daar ook aan de bajonetsluiting? weet niet of dat praktisch is met een inham in het carter
dan zit ik met de perskant gesuggereerd word om de opening van de oliedrukschakelaar te gebruiken
ik weet niet of ik daar heel gelukkig mee ben om het volgende:
volgens mij loopt de olie ongefilterd langs die opening ,langs het filterhuis om dan door het het hoofdstroom filter aan de binnenkant van het filter gefilterd weer het blok in te gaan
dat betekend dus dat het bypass filter ook de grove deeltjes deels gaat filteren wat het bypass filter snel verzadigd
die ideale situatie is dat er pas olie naar het bypassfilter gaat nadat het door het hoofdstroomfilter is geweest
dus dan zou er naar een andere aansluiting gezocht moeten worden
maar als die er niet is of dat de oliefringloop toch andorsom loopt dan is de opening van de oliedrukzender goed
aangezien men ook wel eens analoge oliedruk meters wil aansluiten , gebruikt men een t-stuk
is dat een standaard koppeling? of op maat gemaakt ?
zowel men oliedrukzender alswel mn carterplug is m12 lijkt mij dat dat gestandariseerd is?
hoe ziet zon t-stuk eruit ?een tuit aan de ene kant vrouwtjes gat m12 voor de zender
en pikkie m12 voor het blok?
vragen vragen vragen
Comment