Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

installatie bypass oliefilter

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• installatie bypass oliefilter

ik had op het vorige forum al eens iets laten vallen over het willen gebruiken van een bypass smeeroliefilter

heb contact gehad met de fabrikant , en kan zon filter als particulier aanschaffen bij 1 van hun distributeurs
    filter is behoorlijk aan de prijs 159 euro ex btw filterhuis inclusief filter element filter element los kost 14 euro ex
    140 euro voor een aluminum hol blokje is dan makkelijk verdiend

maar goed , dan ben je er nog niet je hebt een pers en retour slang nodig met een doorstroom diameter van 6 mm
    degene waarmee ik contact heb gehad sugereerde het gebruik van hydrauliek slangen die dan ook nog eens gewapend moeten worden in geval van buigen en hitte
    mij lijkt het allemaal wat duur en omslachtig omdat hydrauliekslangen in de regel helemaal niet warm worden , om daar dan hete olie doorheen te jagen
    er zijn vast redelijk geprijste slangen te krijgen die olie en hitte kunnen weerstaan er zitten immers ook rubberen slangen naar mn oliekoeler
    hij suggereerde ook nog iet van " teflon" slangen geen idee iemand?

dan blijft over de aansluitingen :

op het filter zitten bajonet sluitingen met geribbelde "tuiten" waar je de slangen overeen kunt schuiven
    het lijkt mij logisch ook zulke tuit koppelingen op de pers en de retour kant op de motor te hebben
    (heb nog niets uitgezocht of nagevraagd) maar is bijvoorbeeld zon tuit met een holle m12 schroef te krijgen om in je carter aftap punt te draaien?
    of moet je daar ook aan de bajonetsluiting? weet niet of dat praktisch is met een inham in het carter

dan zit ik met de perskant gesuggereerd word om de opening van de oliedrukschakelaar te gebruiken
    ik weet niet of ik daar heel gelukkig mee ben om het volgende:
    volgens mij loopt de olie ongefilterd langs die opening ,langs het filterhuis om dan door het het hoofdstroom filter aan de binnenkant van het filter gefilterd weer het blok in te gaan
    dat betekend dus dat het bypass filter ook de grove deeltjes deels gaat filteren wat het bypass filter snel verzadigd
    die ideale situatie is dat er pas olie naar het bypassfilter gaat nadat het door het hoofdstroomfilter is geweest
    dus dan zou er naar een andere aansluiting gezocht moeten worden
    maar als die er niet is of dat de oliefringloop toch andorsom loopt dan is de opening van de oliedrukzender goed

aangezien men ook wel eens analoge oliedruk meters wil aansluiten , gebruikt men een t-stuk
    is dat een standaard koppeling? of op maat gemaakt ?
    zowel men oliedrukzender alswel mn carterplug is m12 lijkt mij dat dat gestandariseerd is?
    hoe ziet zon t-stuk eruit ?een tuit aan de ene kant vrouwtjes gat m12 voor de zender
    en pikkie m12 voor het blok?

vragen vragen vragen
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Het gewone oliefilter is toch gewoon zo'n jampot die je aan het blok schroeft?

Er zijn oliekoeleradapters verkrijgbaar (via Sandtler bijvoorbeeld) die je in plaats van het filter zélf op de oliefilterflens schroeft. Het originele filter schroef je vervolgens weer op die adapter.

Aan de adapter zitten twee aansluitingen; daar sluit je gewoonlijk een oliekoeler op aan. In jouw geval zou ik er dat bypassfilter op aansluiten, met dezelfde slangen die je ook voor de oliekoeler gebruikt. Dan ben je waarschijnlijk al klaar? Of mag het bypassfilter niet in serie met het standaardfilter zitten (ik ben vergeten wat zo'n bypassfilter doet)?
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Alu hol blok

Zo'n alu hol blok oftewel oliefilteradapterplaat kan ik je nieuw leveren voor 35 Euro.
      Maar dan komt het zoals je zelf al zegt;
      Je zult van alles nodig hebben om het systeem betrouwbaar en functioneel te maken, banjo's, banjobouten, adapterfittingen, t-stukken, Dash slang (teflon slang dus), olives, alu dash sleutel enz.... enz... heb je nodig, en die kan ik natuurlijk ook allemaal leveren. Ook zelfs een handig aparaat om wartels op dash slang te monteren. Succes verzekerd !
      Roept u maar ! :)

Ik heb maar een vraag;
      Wat wil je eigenlijk bereiken met dat bypass smeeroliefilter ?

Comment

@brun

ik heb niet zon opschroefbaar filter maar een enorm filterhuis wat 1 geheel vormt met het blok die moet je openschroeven en een filterelement in doen
        de oliedrukzender zit in dat filterhuis

dat bypassfilter mag nooit in het oliecircuit als enige doorgang dienen , omdat het filter dat niet aankan
        dat bypass filter filtert in principe zon 10 procent van de gecirculeerde olie
        en waarschijnlijk minder als het filter verzadigd raakt later
        het moet zo aangesloten worden dat aan de perskant de volle oliedruk aanwezig is en op de retourkant de boel drukloos is zodat er een flow kan lopen
        echter de perskant moet parallel worden aangesloten en niet in serie
        zodat in principe de volle oliedruk aanwezig is maar dat het bypass filter alleen die olie verwerkt die het verwerken kan en dat alle andere olie gewoon via de normale weg kan
        de suggestie van de oliekoeler adapter is goed mits er geen drieweg thermostaatklep aan de perskant zit die als de olie te heet wordt ineens alle olie door die perskant wil stuwen , dan gaat het niet goed
        als die adapter is geconstrueerd volgens het idee dat de thermostaat in de koeler zelf zit dan kan het wel , maar dan heb je het probleem dat de retourkant weer terugkomt in de motor op een plek die oliedruk heeft zodat het drukverschil over het bypassfilter te laag is
        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door axirally Bekijk bericht
          Zo'n alu hol blok oftewel oliefilteradapterplaat kan ik je nieuw leveren voor 35 Euro.
          Maar dan komt het zoals je zelf al zegt;
          Je zult van alles nodig hebben om het systeem betrouwbaar en functioneel te maken, banjo's, banjobouten, adapterfittingen, t-stukken, Dash slang (teflon slang dus), olives, alu dash sleutel enz.... enz... heb je nodig, en die kan ik natuurlijk ook allemaal leveren. Ook zelfs een handig aparaat om wartels op dash slang te monteren. Succes verzekerd !
          Roept u maar ! :)

Ik heb maar een vraag;
          Wat wil je eigenlijk bereiken met dat bypass smeeroliefilter ?
          ik heb een heleboel vragen ;-)
          ik wil nooit meer olie verversen en dat bypassfilter gaat me daarbij helpen
          het is zon fijn filter dat bijna alle verontreinigingen verwijderd
          de uitgewerkte dopes en vermalen visco polymeren kunnen worden aangevuld met olie dat door normaal olieverbruik verdwenen is

"Zo'n alu hol blok oftewel oliefilteradapterplaat kan ik je nieuw leveren voor 35 Euro. "

is dat een van de plank filter behuizing? met leverbare filters die tot 2 micron kunnen filteren?

Comment

@brun

dit is hoofdlijnen het idee

Comment

Comment

Ah, op die manier.

De terugloop lijkt me simpel: via de carterventilatie terug het blok in. Daar is vast wel een t-stukje of iets dergelijks voor te maken.

Maar de aanvoer is inderdaad lastig.

Bij de meeste blokken die ik ken, zit de oliedrukschakelaar trouwens ná het filter, omdat het filter ook de druk beïnvloedt.
                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                  Ah, op die manier.

De terugloop lijkt me simpel: via de carterventilatie terug het blok in. Daar is vast wel een t-stukje of iets dergelijks voor te maken.

Maar de aanvoer is inderdaad lastig.

Bij de meeste blokken die ik ken, zit de oliedrukschakelaar trouwens ná het filter, omdat het filter ook de druk beïnvloedt.
                  nee via de carterventilatie kan niet ten eerste omdat ie inwendig in mn blok zit zonder slang
                  en ten 2e je wilt geen olie in je carterventilatie en al helemaal niet bij een diesel , die slaat gewoon op hol

het meest praktische lijkt me om de retour via het aftap punt van het carter weer terug te laten gaan

en via de oliedruk gever kan wel maar dan moet er een t-stuk voor zijn

Comment

wat ook nog zou kunnen is schroefdraad tappen in het oliefilter deksel en daar de perskant op aansluiten
                    probleem is ......die deksel is bij mij van kunststof dus of dat goed blijft......

Comment

zoals je ziet zit hier de oliedrukmeter voor het filter omdat de olie van buiten naar binnen wordt geperst (filterelement heeft versteviging aan de binnenkant ), en de meter aan de buitenkant van het huis zit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                        ik wil nooit meer olie verversen en dat bypassfilter gaat me daarbij helpen
                        het is zon fijn filter dat bijna alle verontreinigingen verwijderd
                        de uitgewerkte dopes en vermalen visco polymeren kunnen worden aangevuld met olie dat door normaal olieverbruik verdwenen is
                        Sorry, maar ik kan je bij dit project helaas niet helpen, mijn adapter is helaas niet geschikt voor je plannen. :) :)
                        Ik hou nu wijselijk mijn mond en ren heel hard weg uit dit topic.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door axirally Bekijk bericht
                          Sorry, maar ik kan je bij dit project helaas niet helpen, mijn adapter is helaas niet geschikt voor je plannen. :) :)
                          Ik hou nu wijselijk mijn mond en ren heel hard weg uit dit topic.
                          das fraai dan ;-)

jouw adapter is zoiets wat brun bedoelde omop de plek van je oliefilter te schroeven?

Comment

Ik zie hier toch ook dat alle olie door het by-pass filter gaat?
                            En daarnaast is het niet direct na het oorspronkelijke filter, zoals de wens is.

Maar even terug naar het doel: waarom zou je met twee filters de olie zo schoon krijgen dat je niet meer hoeft te verversen en met één filter niet?

En wat is het probleem met olie verversen? Is dat duurder dan een filter vervangen?
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                              Ik zie hier toch ook dat alle olie door het by-pass filter gaat?
                              En daarnaast is het niet direct na het oorspronkelijke filter, zoals de wens is.

Maar even terug naar het doel: waarom zou je met twee filters de olie zo schoon krijgen dat je niet meer hoeft te verversen en met één filter niet?

En wat is het probleem met olie verversen? Is dat duurder dan een filter vervangen?
                              alle olie gaat niet door het bypass filter , als dat zo zou zijn dan zou er geen olie meer door de motor gaan
                              je ziet dat ook op de tekening de olie splitst naar de motor en bypass filter
                              dat wordt bereikt door een restrictie in het bypass filter zodat de oliedruk niet te ver daalt uit de hoofdstroom

"Maar even terug naar het doel: waarom zou je met twee filters de olie zo schoon krijgen dat je niet meer hoeft te verversen en met één filter niet"

het hoofdstroomfilter filter op deeltjes boven de 15 micron , alle deeltjes kleiner blijft in de olie en verdikt de olie uiteindelijk tot sludge ook de dopes raken sneller verzadigd
                              het bypassfilter filtert op deeltjes boven 2 micron deze kleinere deeltjes zijn in hoofdzaak verantwoordelijk voor motorslijtage
                              als deze deeltjes nauwelijks in hoeveelheid meer voorkomen in de olie dan is dat goed voor de houdbaarheid van de olie en slijtage van de motor

heb je zon filter ben je van dat gekloot af , je olie is gemiddeld veel schoner dan motoren zonder dat bypass filter gedurende de verversings termijn

"En wat is het probleem met olie verversen? Is dat duurder dan een filter vervangen?"

ik weet niet wat jij in je blok laat gieten , maar als je een beetje kwaliteit olie in je blok laat gieten dan ben je zo 15 euro de liter kwijt , afvoerkosten van de oude olie , arbeidsloon voor het verversen ,das zomaar bij elkaar 150 euro inclusief filter per 15000 km of van mijn part 30000 km
                              en je weet nooit wat ze er werkelijk in flikkeren
                              en niet te vergeten tijd kwijt om je auto naar de garage te brengen en weer op te halen
                              je bent wellicht wat goedkoper uit om het zelf te doen , maar zonder de juiste hulpmidellen is dat ook een enorm gekloot

Comment

mij lijkt het allemaal wat duur en omslachtig omdat hydrauliekslangen in de regel helemaal niet warm worden , om daar dan hete olie doorheen te jagen
                                er zijn vast redelijk geprijste slangen te krijgen die olie en hitte kunnen weerstaan er zitten immers ook rubberen slangen naar mn oliekoeler
                                hij suggereerde ook nog iet van " teflon" slangen geen idee iemand?

Kan je vertellen dat hydrauliekslangen echt wel warm worden,ook in jou "rubberen" slangen naar jou oliekoeler zit een stalen mantel.

Teflonslang is ook erg geschikt (teflon binnenslang met r.v.s omhulsel),maar ik denk dat jij dan helemaal schrikt van de prijs.

Als je van deze ondernemig straks alle prijzen weet,is het dan niet de moeite waard om eens uit te tellen hoeveel keer je hiervan olie kunt verversen,de rest zal toch ook onderhouden moeten worden......................
                                Chev's of the 50's.

Comment

Neem aan dat je geen 2 linkerhanden hebt:

Gewoon brug huren, volgens mij kost dat iets van 7,50 per uur ofzo (in Amsterdam dan iig). Olie + oliefilter zal iets van 60-65 euro zijn (5 liter olie + oliefilter). Dan ben je dus voor onder de 75 euro klaar, en dit allemaal kan in iets van 45 minuten. Veel sneller dan de garage, veel goedkoper dan de garage, en je weet zeker dat het juist is gedaan.

Ideaal toch? Mijn pa heeft een garage bij zijn huis (aparte huurgarage, is om de hoek van de huis). Oliewissel van de Golf gaat daar gebeuren. No way dat ik meer dan 100 euro ga geven voor de oliewissel van een Golf 2 :)

Comment

deed ik ook een brug huren
                                    olie kocht ik in drums
                                    ik wil gewoon eens kijken wat er mogelijk is met zon filter , als dat prima werkt , hoeft er nooit meer olie ververst te worden
                                    zelfs met een andere auto kan het overgezet worden

Comment

hoeft er nooit meer olie ververst te worden

Kweet niet hoeveel je rij en met wat,maar in nooit meer verversen geloof ik niet.
                                      En de rest moet toch ook gebeuren,dus voor die paar liter olie en dat filtertje........................
                                      Chev's of the 50's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Knutsel-ivl Bekijk bericht
                                        hoeft er nooit meer olie ververst te worden

Kweet niet hoeveel je rij en met wat,maar in nooit meer verversen geloof ik niet.
                                        En de rest moet toch ook gebeuren,dus voor die paar liter olie en dat filtertje........................
                                        ik heb jarenlang smeerolie analyse uitgevoerd op scheepsdiesels
                                        die waren voorzien van grove filters en centrifugaal filters voor de fijne deeltjes
                                        er moest ook geregeld verse olie bij om het smeerolie verbruik vanwege het zware gebruik te compenseren

de olie bleef in prima conditie kwa viscositeit /zuurgraad /water gehalte/zoutgehalte elke 2 dagen gemeten
                                        is een enkele keer ververst vanwge een lekage in een oliekoeler (die ontdekt werd dankzij de olieanalyse )
                                        en elke paar maanden werd een monster opgestuurd voor grondigere analyse op metaaldeeltjes en andere vervuilingen
                                        ging altijd goed

moet ik nog bij aantekenen dat die diesels op minerale smeerolie draaiden
                                        dieselbrandstof kregen met een hoog zwavelgehalte

tegenwoordig wordt er synthetische olie gebruikt en is de diesel schoner geraffineerd er zit nauwelijks nog zwavel in
                                        dus ja ik durf het wel aan

er zijn zelfs mensen die hun olie ook nooit meer verversen en dan zonder fijnfiltratie , zover wil ik niet gaan
                                        als er geregeld wat verse olie bijkomt en fijnfiltratie wordt toegepast
                                        moet het kunnen
                                        ook studies bevestigen het

Comment

Ik baseer mijn mening vanuit de praktijk,ik doe het onderhoud bij een transportbedrijf alwaar we nog een serie wagens hebben met een euro 3 motor die zijn ook uitgerust met een B-P filter,de olie (minerale) ververs interval hou ik op 40.000 km dus de wagens komen 3 keer per jaar binnen,1 keer per jaar (dus om de 120.000 km) doe ik ook het B-P filter vervangen.
                                          Voor de gein heb ik er een keer eentje opengemaakt,voor mij reden genoeg om ze 1 keer per jaar te vervangen.
                                          En ik zal niet zeggen dat het niet kan,maar motor schade,stilstand,en de gevolgschade zijn zeker weten duurder dan een keer vaker olie verversen.
                                          Vanuit dat oogpunt ben ik een beetje huiverig om de olie zo lang te laten zitten.
                                          Chev's of the 50's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Knutsel-ivl Bekijk bericht
                                            Ik baseer mijn mening vanuit de praktijk,ik doe het onderhoud bij een transportbedrijf alwaar we nog een serie wagens hebben met een euro 3 motor die zijn ook uitgerust met een B-P filter,de olie (minerale) ververs interval hou ik op 40.000 km dus de wagens komen 3 keer per jaar binnen,1 keer per jaar (dus om de 120.000 km) doe ik ook het B-P filter vervangen.
                                            Voor de gein heb ik er een keer eentje opengemaakt,voor mij reden genoeg om ze 1 keer per jaar te vervangen.
                                            En ik zal niet zeggen dat het niet kan,maar motor schade,stilstand,en de gevolgschade zijn zeker weten duurder dan een keer vaker olie verversen.
                                            Vanuit dat oogpunt ben ik een beetje huiverig om de olie zo lang te laten zitten.

als dat filter zo vuil is als je em openmaakt is dat een goed teken.. dat vuil zit niet in de olie
                                            wat de praktijk betreft die scheepsdiesels worden heftig gebruikt
                                            en ja ook die centrifugaal filters zaten vol met rubberachtige sludge heel goed dus
                                            en zo lang de eenvoudige analyses en de laboratorium analyses uitwijzen dat de olie goed is , heb ik er vertrouwen in

Comment

er komt hier een olieman op het forum waar je oliemonsters voor weinig kan laten analyseren willem van kendall uit nijmegen
                                              stuur eens een monstertje op na 120.000 km , kost een paar tientjes
                                              de uitslag kan wellicht veel besparen voor een transportbedrijf

Comment

@knutsel

dat bypass filter van die vrachtwagen is dat aftermarket of hoort dat gewoon bij het motor ontwerp?

Comment

alle olie gaat niet door het bypass filter , als dat zo zou zijn dan zou er geen olie meer door de motor gaan
                                                  je ziet dat ook op de tekening de olie splitst naar de motor en bypass filter
                                                  dat wordt bereikt door een restrictie in het bypass filter zodat de oliedruk niet te ver daalt uit de hoofdstroom

"Maar even terug naar het doel: waarom zou je met twee filters de olie zo schoon krijgen dat je niet meer hoeft te verversen en met één filter niet"

het hoofdstroomfilter filter op deeltjes boven de 15 micron , alle deeltjes kleiner blijft in de olie en verdikt de olie uiteindelijk tot sludge ook de dopes raken sneller verzadigd
                                                  het bypassfilter filtert op deeltjes boven 2 micron deze kleinere deeltjes zijn in hoofdzaak verantwoordelijk voor motorslijtage
                                                  als deze deeltjes nauwelijks in hoeveelheid meer voorkomen in de olie dan is dat goed voor de houdbaarheid van de olie en slijtage van de motor

heb je zon filter ben je van dat gekloot af , je olie is gemiddeld veel schoner dan motoren zonder dat bypass filter gedurende de verversings termijn

"En wat is het probleem met olie verversen? Is dat duurder dan een filter vervangen?"

ik weet niet wat jij in je blok laat gieten , maar als je een beetje kwaliteit olie in je blok laat gieten dan ben je zo 15 euro de liter kwijt , afvoerkosten van de oude olie , arbeidsloon voor het verversen ,das zomaar bij elkaar 150 euro inclusief filter per 15000 km of van mijn part 30000 km
                                                  en je weet nooit wat ze er werkelijk in flikkeren
                                                  en niet te vergeten tijd kwijt om je auto naar de garage te brengen en weer op te halen
                                                  je bent wellicht wat goedkoper uit om het zelf te doen , maar zonder de juiste hulpmidellen is dat ook een enorm gekloot
                                                  Ok, helder.
                                                  Maar hoeveel kosten de filters en hoe vaak ga je die vervangen?

PS. mijn olieverversing kost bij mij echt niet zoveel. 10W40 van Shell staat voor 8€nogwat ex BTW op de lijst en de loonkosten zitten gewoon in de standaard beurt. Wellicht scheelt het dat ik 4 auto's bij dezelfde garage in onderhoud hebt. Bij mij wordt elke 10K de olie ververst, van de supra en de corolla gewoon elk jaar (ongeveer 5K/6K). Ivm met leeftijd blokje van de celica denk ik aan elke 5K, als mijn garage klaar is (inclusief smeerput en brug) ga ik dat gewoon zelf doen.
                                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

het filterhuis is best prijzig .....te prijzig naar mijn smaak
                                                    de verwisselbare elementen kosten 14 euro , dus dat valt dan weer mee
                                                    en het vervangen hangt van de doorstroming af , als dat bypassfilter niet meer warm wordt is ie verzadigd
                                                    tevens kun je de intervallen van het hoofdstroom filter oprekken
                                                    ,heb die dingen goed geinspecteerd en ze bevatten nauwelijks tot geen vuil, en dan rij ik er al ruim 30.000km mee
                                                    het leeuwendeel van het vuil is het vuil wat het bypassfilter afvangt
                                                    mocht dat hoofdstroom filter toch verzadigd zijn .. dan zorgt het overdruk ventiel voor de smering en zal het bypass filter vernelt verzadigen omdat nu ook de grote deeltjes door het bypass filter gaan en snel de boel blokkeren
                                                    zodat je dat ook als indicatie hebt
                                                    dus als het bypassfilter verzadigd .. allebei de filters vervangen
                                                    kwa olie zit ik ook zo rond die prijs van 8 euro maar das wel een vol syntheet 5w40 maar dan in 20 liter verpakkingen

Comment

@ Motroosje

Het filter zit af fabriek gemonteerd,de dealer adviseerd een verversings interval van 50.000 km,de reden dat ik ze om de 40.000 km doe is;het komt per jaar beter uit met de totaal gereden km's en ook de rest van de truck en oplegger hebben onderhoud nodig.
                                                      Chev's of the 50's.

Comment

Working...
                                                      X
                                                      😀
                                                      🥰
                                                      🤢
                                                      😎
                                                      😡
                                                      👍
                                                      👎