Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bestaat er nog slechte motorolie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Bestaat er nog slechte motorolie?

    Hoi,

    Ik heb een vraagje aan de kenners over motorolie.

    Ik heb een Golf 2 turbodiesel intercooler (59kw/80pk) van 1990. Het ding heeft heel veel kilometers gelopen (in de richting van 6 ton, ja dat lees je goed).

    Ik ben bij de Brezan geweest, vroeg wat voor motorolie ik het beste erin kan pleuren. Ze raadden mij Brega Turbo 15w40 aan. Ik heb deze gewoon gekocht en ook erin geflikkerd (bijgevuld) het is half-syntethisch motor olie. Op de motor van mijn Golfje staat dat je alleen motor olie erin mag pleuren dat voldoet aan VW 505.00. Op de doos van die Brega zooi staat ook VW 505.00.

    Zou het een probleem zijn om die Brega zooi erin te gooien? Ik ben van plan om de 10.000 km olie te verwisselen. Ik neem aan dat dit gewoon redelijke olie is dat aan de eisen voldoet? Ik bedoel maar, het is niet zo dat de motor over 20.000 km inelkaar draait door dit soort olie? Of maakt het geen flikker uit omdat het zo een ouwe blokkie is?

    Trouwens wat vinden jullie van 15w40? Is dat te dik voor deze motorblokje, of is het beter omdat het zo een ouwe motor is (tegen olieverbruik)?
    Last edited by EG; 07-06-08, 20:32.

  • #2
    Het 40 getal slaat op de viscositeit bij warme toestand. Is helemaal niet dik, maar gewoon heel erg normaal. Kun je prima gebruiken dit spul.
    Verder is het een relatief simpele motor, dus exotische olie is helemaal niet nodig.

    Comment


    • #3
      in geen geval een vol synthet inkieperen want dan gaat ie ineens wel olie verbruiken

      Brega zegt me niets maar als er die code op de fles staat is het toch ok ?

      E
      يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

      Comment


      • #4
        VW code is het enige waar je op moet letten.

        En die komt overeen in dit geval, geen paniek.
        Veritatis simplex oratio est

        Comment


        • #5
          ligt ook een beetje aan of je golfje veel verbruikt.

          Ik heb twee oldtimers die redelijk wat olie lusten, daar ga ik geen hele dure olie in stoppen. Een keer per jaar verse kwaliteitsolie en een nieuw filtertje, daarna bijvullen naar behoefte uit een 5 litercan voor 9,95 (gekocht bij Slager)

          Comment


          • #6
            Duidelijk.

            Ik zag trouwens bij de LIDL olie van 5 liter voor 8.99 ofzo. Je zou denken, dat kan nooit wat zijn. Maar tot mijn verbazing voldoet die zooi aan VW 505.00 en een paar andere normen (o.a. Merc). Lijkt me dat als het aan de norm voldoet dat het nooit slecht kan zijn toch? Kijk niet om centen te neuken, maar ik heb 27 euro voor olie betaald waarvan ik nog nooit van het merk heb gehoord... Ik heb nooit positieve (of negatieve) verhalen over Brega gehoord... Heb ook nooit negatieve verhalen over de LIDL olie gehoord. Dus waarom niet?

            Uiteraard speelt het ook mee dat het een Golf 2 turbodiesel is uit de middeleeuwen, ik ga geen LIDL olie in een M3/M5 oid gooien...

            Comment


            • #7
              Brega is het huismerk van Brezan. Ze verkopen vanalles van dat merk. Overigens, als je een dunnere olie zou willen hebben, neem dan een 10w40. Die is bij de koude start (10w) dunner, zodat er sneller oliedruk opgebouwd wordt. Eenmaal op temperatuur is gedraagt het zich als elke andere 40 viscositeit olie (15w40, 5w40).
              Oliestoken voor het goede doel

              Comment


              • #8
                @ EG,

                Vriend van me heeft nog zo'n motor+bak staan van z'n golfje destijds,auto is naar de sloop gegaan maar de techniek was nog prima en had net een nieuwe cilinderkop gekregen. Als je interesse hebt.... Kun je gewoon doorrijden en als het nodig is de motor verversen i.p.v. de olie!!

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door TSM Bekijk bericht
                  in geen geval een vol synthet inkieperen want dan gaat ie ineens wel olie verbruiken
                  E
                  Dat is een fabeltje en het gebeurt alleen bij motoren die oud en verwaarloosd zijn. Vaak zitten daarin pakkingen en keerringen die helemaal zijn dichtgekoekt, wat maskeert dat ze eigenlijk al lang versleten zijn en fors moeten lekken. De koek houdt 't nog een beetje dicht, dus. Volsyntheet lost vaak een deel van die koek op, zodat het alsnog overal gaat lekken. Dat ligt dus niet aan de olie, maar aan de motor.

                  Voor de rest: ja hoor, slechte olie bestaat nog steeds. Ik heb er wel eens goedkope no-name meuk van de Praxis ofzo ingegooid en dat voelde je. Motor liep en klonk ruwer.

                  Haal uit het boekje de voorgeschreven viscositeit (dat zal bij die Golf wel 15W40 of 10W40 zijn) en kies daar een goede olie uit de middenklasse van. Zo'n diesel wordt toch niet superheet en kent ook geen extreem zware belasting, dus er hoeft geen ultra-olie in. Houd je wel aan die normen uit het boekje, want met te dunne olie wil zo'n oud dieseltje nog wel eens op hol slaan (dus dat ie op z'n eigen motorolie gaat lopen en je hem dus niet meer uit kunt zetten - als dat gebeurt: vijfde versnelling kiezen, met rechtervoet vol op de rem gaan staan, handrem eventueel nog aantrekken en dan de koppeling snel op laten komen, zodat ie afslaat).

                  Dat Brega-spul is trouwens helemaal niet zo slecht. Als alternatief kun je zo'n vijfliter-kan van Castrol nemen.

                  De Brezan verkoopt trouwens ook Kroon; de volsyntheten daarvan hebben erg goede specificaties, maar zijn denk ik wat te dun voor het dieseltje.
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                  Comment


                  • #10
                    Duidelijk verhaal!

                    Maar, het ding heeft een turbo erop. Is 15w40 dan niet iets te dik voor zo een motor? Ik bedoel bij de koude start, wordt de turbo dan genoeg gesmeerd?

                    Bij koude motor rij ik heel rustig ermee. Niet traag, maar rustig. Gewoon bij max 2500 rpm schakelen dus.

                    Ja kijk ik begrijp ook wel dat ie niet de volgende dag stukloopt, maar hij verbruikt vrijwel geen olie nu, en dat wil ik zo houden.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                      Duidelijk verhaal!

                      Maar, het ding heeft een turbo erop. Is 15w40 dan niet iets te dik voor zo een motor? Ik bedoel bij de koude start, wordt de turbo dan genoeg gesmeerd?

                      Bij koude motor rij ik heel rustig ermee. Niet traag, maar rustig. Gewoon bij max 2500 rpm schakelen dus.

                      Ja kijk ik begrijp ook wel dat ie niet de volgende dag stukloopt, maar hij verbruikt vrijwel geen olie nu, en dat wil ik zo houden.
                      Vriest het bij jou nog steeds EG ????
                      Veritatis simplex oratio est

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                        Vriest het bij jou nog steeds EG ????
                        LOL bedoel uiteraard voor de winter. Nu maakt het niets uit.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                          LOL voor de winter.

                          Voor de winter rijd jij alweer in een andere auto... ;-)
                          Veritatis simplex oratio est

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                            Voor de winter rijd jij alweer in een andere auto... ;-)
                            Omdat financieel andere dingen nu effe voorgaan heb ik tijdelijk deze auto.

                            En om eerlijk te zijn valt het heel erg mee om in zo een wagen te rijden. De enige reden dat ik deze wagen heb gekocht is omdat hij zo goed onderhouden is...

                            Distributieriem, dynamo, accu, voorremblokken + remvloeistof e.d. zijn allemaal vervangen door de eigenaar. Ik heb alleen 2 nieuwe voorbandjes, olie + oliefilter gehaald.

                            Oh ja en ook nog een tellerbak met toerenteller (werkt perfect) maar dat valt niet onder onderhoud.

                            ENIGE wat nog gedaan moet worden voor de winter zijn de gloeispiralen.
                            Last edited by EG; 15-06-08, 00:16. Reden: kutlaptop

                            Comment


                            • #15
                              En dat kan je mooi zelf doen....
                              Veritatis simplex oratio est

                              Comment


                              • #16
                                Als ik het goed begrepen heb, wordt er gewoon een vol-syntheet in mijn Fulvia gegooid. De verversingstermijn van 4000km kan dan ook gelijk helemaal overboord; 20k schijnt probleemloos te gaan.

                                Volgens mij hebben die oude oliën alleen nog bestaansrecht omdat niemand er iets anders in durft te gooien dan wat de fabrikant 30 jaar geleden voorschreef.

                                Maar ja. Had 'ie ooit gehoord van synthetische olie?
                                Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

                                Comment


                                • #17
                                  In een gereviseerd blok kan prima vol syntheet, maar wat is er mis met minerale olie? Zoals Ruud zegt, een stuk goedkoper om MDM van Slager te kopen (of Gamma/Lidl/Aldi/Kruidvat whatever) waar je per 5 liter 't zelfde betaalt als elders per liter.

                                  In de DAF ga ik ook echt geen dure olie gooien. Een motorblok kost een paar tientjes. Pas als 'ie is gereviseerd en 'getuned' stap ik over op iets 'beters', maar wellicht is dat gewoon een idéfix.

                                  Voor de Saab heb ik nu ook een betaalbare olie gekocht, maar wel van een gerenomeerd olieconcern. Dan betaal je een paar euro meer, maar dat is ook te overzien. Het verschil tussen een beurtje van 15 euro voor de Saab en 90 euro voor de 325 is nogal groot, aangezien de 325 veel minder km's rijdt (3 km in 2 jaar tijd lol).

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                    In een gereviseerd blok kan prima vol syntheet, maar wat is er mis met minerale olie? Zoals Ruud zegt, een stuk goedkoper om MDM van Slager te kopen (of Gamma/Lidl/Aldi/Kruidvat whatever) waar je per 5 liter 't zelfde betaalt als elders per liter.

                                    In de DAF ga ik ook echt geen dure olie gooien. Een motorblok kost een paar tientjes. Pas als 'ie is gereviseerd en 'getuned' stap ik over op iets 'beters', maar wellicht is dat gewoon een idéfix.

                                    Voor de Saab heb ik nu ook een betaalbare olie gekocht, maar wel van een gerenomeerd olieconcern. Dan betaal je een paar euro meer, maar dat is ook te overzien. Het verschil tussen een beurtje van 15 euro voor de Saab en 90 euro voor de 325 is nogal groot, aangezien de 325 veel minder km's rijdt (3 km in 2 jaar tijd lol).
                                    Ik ben geen expert maar ik heb gehoord dat minerale olie alleen nodig is voor oldtimers. Bedoel je geen half-syntheet olie?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nee mineraal.

                                      Half syntheet doe ik idd in de Saab.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Goh. Ik heb ooit veel te veel op internet zitten speuren naar welke olie er nou goed zou zijn voor mijn Facel en voor mijn Fulvia.

                                        Je kan de afweging maken in een fris gereviseerde motor volsyntheet te gooien (wel eerst even inlopen op mineraal overigens) Die olie is dusdanig dat ie een hele sterke oliefilm vormt, heel goed tegen hele hoge temperaturen kan, en ook heel lang mee gaat. Maar ja, daar betaal je ook voor natuurlijk.

                                        Halfsntheet weet ik zelf niet zoveel van, maar mineraal is volgens mij voor al die oldtimers die gewoon gebruikt worden, inclusief beetje rittensport etc, prima olie. Vroeger hadden ze ook niks anders natuurlijk. Mineraal is ook goedkoper, meestal althans.

                                        Ik heb in mijn Facel nu Quakerstate 20W50 mineraal zitten. Schijnt hele goede olie te zijn, maar ja, die motor heeft lieve duit gekost, en die paar tientjes per jaar meer voor de olie, daar kan ik niet mee zitten.

                                        De Fulvia draait op Comma 15W50 olie. Goedkoop en goed zegt men, maar je merkt dat die olie slechter is dan de quakerstate. Hij wordt gewoon sneller dun en moet dan eigenlijk ook sneller ververst worden
                                        Zelf denk ik dat een goede olie, van een goede naam, prima is, en deze gewoon eens per jaar verversen, inclusief filter. Maar zeker niet dneken van als ik nou hele dure goede olie erin gooi, dan kan ik vast wel langer op die olie rijden. Dat zal best zo zijn, maar het vuil dat de olie vasthoudt komt in het filter, en dat wil je er wel op ten duur uit hebben.

                                        Ikzou persoonlijk eerder gaan voor een olie die relatief goedkoper is, maar die je bijvoorbeeld een keertje vaken kan verversen voor hetzelfde geld als een duurdere olie. als het dan toch om die centjes gaat he.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X