Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

koelvloeistof lekkage

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • koelvloeistof lekkage

    ik meende een paar weken terug al een lichte geur van koelvloeistof geroken te hebben, maar verder geen aandacht aan geschonken
    tot ik zaterdagavond een stuk gereden had en ineens mn kachel koude lucht begon te blazen, aangezien ik nog een klein stukje moest en mn motor temp niet opliep ,maar doorgereden
    volgende dag gekeken , (en wat ik al vermoede ) expantie vaatje leeg
    systeem opnieuw gevuld (litertje) ,motor laten draaien, afdekplaten verwijderd en ik zag al snel waar de lekkage zat
    belletjes tussen de wartel van de 1e injector en cilinderkop , normaal zouden die belletjes op die plek zo goed als 100% een diesel lekkage moeten zijn
    met een watten staafje wat vloeistof opgenomen dat roze was en naar koelvloiestof rook en absoluut geen dieselolie is

    nou zit ik met het volgende ik heb die injectors zelf nooit los gehad , en ga er liever ook zelf niet met halfbakken gereedschap zelf aan draaien , omdat je het zo stuk draaid
    wat ik raar vindt is dat daar een koelvloeistof lekkage kan zitten , normaal gesproken als je injectoren losdraaid dan ziten die niet zomaar door een koelkanaal gedraaid , want dan zou er bij het verwisselen, koelvloeistof in de cilinder kunnen lopen ,wat onwenselijk is
    maar de koelvloeistof moet ergens vandaan komen ,waarschijnlijk net naast het schroefdraad van de injector , maar dan nog net onder de wartel
    aangezien de koelvloeistof retour aansluiting 1 geheel vormt met het blok (voor zover ik het kan zien) zou er een gaatje/scheurtje moeten zijn van het koelkanaal naar buiten toe
    als dit het geval zou zijn , dan gaat er geen nieuwe cilinder kop meer op ,gezien de waarde van de auto en het voornemen eerdaags een andere auto te nemen , en zou zon afdichtings middel in het koelsysteem soelaas kunnen bieden,
    echter voordat ik het erin giet wil ik zeker weten of ik niets over het hoofd zie en dat er wellicht wel een losse afdichtings ring verantwoordelijk kan zijn onder de injector
    Attached Files
    Last edited by motroosje; 27-10-08, 19:53.
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

  • #2
    de lekkage is overigens (nog) minimaal

    hieronder nog een schematische tekeing
    Attached Files
    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

    Comment


    • #3
      nog bedankt voor het hartverwarmende meedenken ;-)

      probleem is opgelost
      de belletjes bij de verstuiver werden niet veroorzaakt door een lekage , maar waarschijnlijk door een plaatselijke hotspot of door trillingen die icm een cappilair (kleine ruimte onder wartel)

      ik had in eerste instantie niet kunnen zien waar het lekte omdat er nog niet genoeg druk in het systeem zat , en werd op het verkeerde been gezet door de belletjes bij de verstuiver
      na een snelweg rit richting mn garage bleek het systeem onder druk , en kon ik zien door knijpen in de slang dat het lekte tussen de slang en de aansluitpijp , echter de slangeklem zat keurig vast
      na het loshalen van de slang bleek er een hap weggerot te zijn uit de aansluit pijp (chemische electrolyse? alu gietijzerblok) ,gelukkig was dit alleen aan het uiteinde , en is de pijp lang genoeg
      op die plek was ook de slang lek ,waar het tussen de pijp en het blok vastgeklemd zat , en druppelde vanaf daar mn verstuivergat in
      helaas geen originele (3 bochtige) slang op voorraad bij bmw
      garagist wist een universele haakse slang die voldeed aan de afmetingen te scoren
      met wat opzij buigen van wat andere losse slangetjes paste het precies
      kan de auto weer zorgeloos mee zonder het systeem te vullen met verstoppingsmeuk
      Last edited by motroosje; 06-11-08, 17:52.
      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

      Comment


      • #4
        Dit forum kent een hoog zelfoplossend vermogen. :-)
        Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Graag gedaan. We vonden het geen probleem.
          ''Thank God for the internet experts''

          Comment


          • #6
            Ha, die Motroos;

            Goeie dingen toch, hè, die BMW's. Hoeveel ervaring heeft jouw Dreier inmiddels?
            Scherven brengen gelul.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
              Ha, die Motroos;

              Goeie dingen toch, hè, die BMW's. Hoeveel ervaring heeft jouw Dreier inmiddels?
              6-cilinder motoren zijn fijne machines, ding heeft 370 duizend gedraaid en loopt nog steeds als een zonnetje,lekker vrachtwagen geluid met optrekken loopt redelijk zuinig ,weinig olieverbruik
              helaas heeft de koets wat roestplekken hier en daar , das me wel een beetje tegen gevallen
              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

              Comment


              • #8
                Schop.

                Op zich geen lekkage, maar ik vond het wat overdreven om er een nieuw draadje voor aan te maken. De Mercedes geeft bij een koude start de boodschap:
                Coolant
                Check level!

                Als de motor warm is, doet hij dat niet, en die melding verschijnt alleen als er nachtvorst is geweest. Maargoed, ik wil wel even het peil checken straks als hij is afgekoeld. Ik heb er net een stuk mee gereden namelijk.

                Ik heb al even gekeken naar wat erin moet, en dat is volgens Mister auto deze: http://www.mister-auto.nl/fl/koelvlo...L-D091000.html

                Ik herinner me ook een discussie ergens dat het nogal uitmaakt wat voor KVS je gebruikt (bij aluminium blokken?). Zit daar tegenwoordig nog verschil in? Kortom, moet ik oppassen wat ik erin kieper, er vanuit gaande dat het peil inderdaad laag staat.

                Comment


                • #9
                  Wat voor Mercedes is dat?

                  Moderne Mercedes gebruikt gewone blauwe kvs, dus geen roze/groene/gele whatever merk specifieke shit.

                  Comment


                  • #10
                    Het is een R-klasse 320 4matic

                    Ik heb zojuist even gecheckt, maar het kvs-niveau is goed. Vreemd. Er zit nu trouwens ook gele kvs in.

                    Comment


                    • #11
                      Bij KVS vooral opletten met de roze/rode variant.
                      Dat is zogenaamd long life spul.
                      Die KVS is chemisch behoorlijk aggresief, dat kan een koppakking kosten.

                      Blijf liever bij de blauwe variant die kun je eventueel na drie jaar verversen.
                      Het hoeft niet.

                      Comment


                      • #12
                        Dan ga je toch even langs de dealer, zijn de kosten niet..
                        Veritatis simplex oratio est

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door scuderia Bekijk bericht
                          Als de motor warm is, doet hij dat niet, en die melding verschijnt alleen als er nachtvorst is geweest. Maargoed, ik wil wel even het peil checken straks als hij is afgekoeld. Ik heb er net een stuk mee gereden namelijk.
                          Ook het volume van koelvloeistof neemt toe als het warm wordt. Zal net genoeg zijn geweest om de schakelaar in de dop uit te zetten. Als het blok en de kvs weer koud zijn zakt het niveau weer doordat het volume weer afneemt. *ping* daar is de waarschuwing weer.
                          Als je herhaald moet bijvullen verlies je ergens kvs.

                          Comment


                          • #14
                            Als de melding weer terugkomt, gaan we wel even langs de dealer idd.
                            Ik heb het zojuist gecheckt nadat alles was afgekoeld.
                            Nu zit ook het gele spul erin. Ik kon zo snel niets vinden op internet over welke er in zou moeten, maar kan me nog een discussie herinneren hier op het forum over roze en blauwe kvs.

                            Comment


                            • #15
                              Bij mijn Jaguar betekende die melding een nieuwe sensor. Kosten waren de wereld niet.
                              Mini Cooper Clubman
                              "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
                              "Jasper val dood." - RH

                              Comment

                              Working...
                              X