Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slecht starten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Slecht starten

Ok, nu de garage aan het zoeken is, ook hier even plaatsen:

De sunchaser start slecht (altijd al gedaan).
    Het ligt niet aan het krijgen van brandstof, dat is direct goed, toch draait hij 30/40 rondjes voordat hij aanslaat.
    Als de motor warm is, start hij stukken beters (3/4 slagen meestal).

Bougies, verdeler, contactpuntjes en bougiekabels zijn al vernieuwd.

Ik gok op de condensator, die is zelf stuk aan het gaan of krijgt niet genoeg spanning.

Andere ideeen?
    Last edited by Steven; 14-11-08, 08:57.
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Carburateurs afstellen? Of zit er injectie op zo'n Sunchaser?

Comment

Start de auto slecht, of slaat die moeilijk aan?

Als die slecht start: accu vervangen :-).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
        Start de auto slecht, of slaat die moeilijk aan?

Als die slecht start: accu vervangen :-).
        ! Goeie vraag Lennart !!!

Comment

Slaat slecht aan (30-40 rondjes draaien op een slechte accu gaat niet lukken ;-) ).

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
          Carburateurs afstellen? Of zit er injectie op zo'n Sunchaser?
          Dubbele carburateur, is gesteld. Wellicht nog synchroniseren, maar is dat een aanslaan probleem?
          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Ha, die Steven;

Ik denk eerder in de richting van bougies en/of ontstekingskabels.
            Als hij aanslaat blijft hij dan wel goed lopen, gas aannemen en zo?
            Scherven brengen gelul.

Comment

Probeer eens om 'm aan te duwen in plaats van te starten. Als ie dan wel direct aanslaat, zou ik het bij de ontsteking zoeken (bobine bijvoorbeeld). Dan zakt de spanning bij het starten op de startmotor blijkbaar te ver in om nog een fatsoenlijke vonk uit de bobine te kunnen persen. Sommige oude bobines hebben overigens ook een voorschakelweerstand, die tijdens het starten wordt overbrugd. Als dat niet werkt, heb je hetzelfde symptoom.

Maar als ie bij het aanduwen ook moeizaam aanspringt, dan is het eerder het brandstofsysteem.
              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

* visual van een iets te dikke gummert die achter een bruine sunchaser een Jeremy Clarckson doet terwijl die de mercedes Grosse aanduwt

Laatste heuvelaf start: motor ging draaien, reageerde op gaspedaal - erg kort, heuveltje is niet zo lang en eindigt op voorrangsweg met veel verkeer, bij ontkoppelen sloeg hij weer af, sloeg daarna weer slecht aan.

Oorspronkelijk geplaatst door Hansv Bekijk bericht
                Ha, die Steven;

Ik denk eerder in de richting van bougies en/of ontstekingskabels.
                Als hij aanslaat blijft hij dan wel goed lopen, gas aannemen en zo?
                Gas aannemen lijkt een beetje op verzuipen als je teveel in een keer doet (is logisch, want heeft naast vacuumwerking van carburateur ook accelleratiepompjes die er dan extra brandstof inspuiten, gaspedaal is in het eerste gedeelte ook wat gevoelig).

Comment

Ha, die Steven;

"Gas aannemen lijkt een beetje op verzuipen als je teveel in een keer doet (is logisch, want heeft naast vacuumwerking van carburateur ook accelleratiepompjes die er dan extra brandstof inspuiten, gaspedaal is in het eerste gedeelte ook wat gevoelig)."

Dat klinkt toch weer eerder carburateurderig....
                  Scherven brengen gelul.

Comment

Denk ik ook, maar bobine zou ook kunnen natuurlijk.

Heb je trouwens een startonderbreker? :) :) :)

Comment

Klinkt mij met die beschrijving ook als carburateurderig in de oren. Volgens mij verzuipt ie tijdens de koude start. Zet 'm eens wat minder rijk? En heeft ie een automatische choke of een handmatige? In het laatste geval starten zonder choke en kijken of het beter gaat.
                      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                        Andere ideeen?
                        Choke testen?

Bij koude motor: bougiedop van bougie af, ander bougietje in de dop doen, massa maken, laten starten en kijken of die vonkt.

Gert

Comment

Ik heb hetzelfde met de Buick. Die slaat ook erg slecht aan. Accu is goed, verdelerkap, bougiekabels en bougies zijn niet nieuw. De startmotor is doorgemeten en die doet het ook goed.

Ik zit ook te denken aan de bobine of het startrelais of zoiets. Echt klote als je de accu weereens leegstart terwijl je net in Scheveningen op de boulevard staat.
                          :o(
                          BMW 420i coupe (2014) - Buick Skylark Custom Coupe (1970) - Chevrolet G20 Hightop Van (1992)

Comment

Een oudere auto heeft in principe maar 2 dingen nodig: brandstof en een doosje vonken. :-)

Maar ervaring heeft me geleerd dat in de periferie ook nog wel es wat fout kan zitten:
                            - de genoemde bobine (al dan niet met voorschakelweerstand)
                            - verstopt brandstoffilter
                            - vacuumprobleem (alle slangetjes al gecheckt?)
                            - valse lucht

Trouwens al geprobeerd te starten met luchtfilter(s) eraf? Als ie dan beter start, is de afstelling te rijk.
                            En weet je zeker dat de ontsteking goed staat? Niet veel te vroeg, waardoor ie wel goed accellereert in hoger toerenbereik, maar slecht start?
                            Last edited by Eddieee; 06-11-08, 12:48.
                            Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Overigens, je kunt natuurlijk een hele zaterdag hobbyen met afstelling etc. Zelf kies ik tegenwoordig liever voor een ritje naar een lokale garage alwaar ik voor nop een viergastester misbruik en binnen een half uur een diagnose kan stellen.

Weet niet of je ergens bij jou in de buurt een garage kent waar je zo'n ding mag gebruiken?
                              Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ___JC___ Bekijk bericht
                                Ik heb hetzelfde met de Buick. Die slaat ook erg slecht aan. Accu is goed, verdelerkap, bougiekabels en bougies zijn niet nieuw. De startmotor is doorgemeten en die doet het ook goed.

Ik zit ook te denken aan de bobine of het startrelais of zoiets. Echt klote als je de accu weereens leegstart terwijl je net in Scheveningen op de boulevard staat.
                                :o(
                                Verdelerkap, bougiekabels en bougies vervangen dan maar? Bobine ook preventief vervangen. Het zijn de kosten allemaal niet. Daarna kun je je carburateur altijd nog afstellen. Als de startmotor ronddraait hoef je hem volgens mij niet eens te testen/meten.

Het is nu een stuk vochtiger buiten. De Daf startte gistermiddag ook voor 't eerst niet. Normaal gesproken pomp ik 2 keer om voldoende benzine in de carburateur te krijgen, dan slaat ie direct aan, pas daarna choke erbij. Gisteren heb ik 'm verzopen, maar bougies e.d. zijn oud, dus die ga ik eerst vervangen (al vind ik dat wel zonde, omdat ik een ander blok + andere carb wil inbouwen binnenkort). Maar goed, ik verwacht dat 'ie na een beurtje weer prima start, ook in de 'winter'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                  Klinkt mij met die beschrijving ook als carburateurderig in de oren. Volgens mij verzuipt ie tijdens de koude start. Zet 'm eens wat minder rijk? En heeft ie een automatische choke of een handmatige? In het laatste geval starten zonder choke en kijken of het beter gaat.
                                  Starten zonder choke heeft hetzelfde effect. Met choke start hij iets beter (voor je gevoel dan....)

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                  Denk ik ook, maar bobine zou ook kunnen natuurlijk.

Heb je trouwens een startonderbreker? :) :) :)
                                  Nee, kom zeg de enige luxe is electrische ramen......

Als je met bobine bedoelt wat ik bedoel met condensator: dat ding wat zorgt voor een hogere spanning dan 12V. Dacht ik eigenlijk ook.

De carburateurdinges zou je volgens mij ook op andere toerengebieden moeten merken, maar boven de 2000 toeren snort hij zonder problemen. Onder 1200 heb je mogelijk last van verzuipgedrag (kan dus heel goed afstelling zijn), tussen 1200 en 2000 vindt hij niet leuk om gekoppeld te rijden maar dat vergeef ik een dergelijk oudje wel (Picnic bokt ook onder de 1700 toeren tenslotte).

Oorspronkelijk geplaatst door Eddieee Bekijk bericht
                                  Trouwens al geprobeerd te starten met luchtfilter(s) eraf? Als ie dan beter start, is de afstelling te rijk.
                                  En weet je zeker dat de ontsteking goed staat? Niet veel te vroeg, waardoor ie wel goed accellereert in hoger toerenbereik, maar slecht start?
                                  Nee nog niet geprobeerd, ontsteking zo eventueel kunnen, kan nergens een koppelkromme vinden, maar het ding accellereert niet echt fantastisch in welk toerengebied dan ook (tja 90pk op 1150kg ....)
                                  Last edited by Steven; 06-11-08, 14:41.

Comment

Ok:
                                    Carb is nog iets verder gesteld, stationair toerental iets hoger, choke afstelling iets veranderd. Advies: wegzetten op benzine en starten op benzine.
                                    Start op benzine nu met één slag. :-)))

Kosten: 25 euro (inclusief plaatsen van waarschuwingszoemer voor verlichting).
                                    Weer een hele rib uit mijn lijf dus.

Comment

Working...
                                    X
                                    😀
                                    🥰
                                    🤢
                                    😎
                                    😡
                                    👍
                                    👎