Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minder smalle banden op starletvelgen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Minder smalle banden op starletvelgen?

Is het mogelijk om op standaard EP8 Starlet velgen naar 165mm te gaan? Doel is om ietwat meer wegligging op nat te krijgen. Ik moet toch nieuwe bandjes hebben, dus wellicht is dit een mooi moment...

Maar past dit op een standaard velg?

Wat voor een bandenmaat ligt er nu onder?
    Max een 195,daar kun je ook goede grip mee hebben als je maar voor een goeie band kiest.
    Chev's of the 50's.

Comment

Als je meer wegligging op nat wil, moet je juist géén bredere banden nemen.
      De druk per vierkante cm is kleiner bij een bredere band en je hebt eerder aquaplaning. Beter een band kopen in dezelfde maat, maar met betere eigenschappen. (winterband bijvoorbeeld voor de wintermaanden)

Comment

100 % eens met Lennart!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door OOPS Bekijk bericht
          Is het mogelijk om op standaard EP8 Starlet velgen naar 165mm te gaan? Doel is om ietwat meer wegligging op nat te krijgen. Ik moet toch nieuwe bandjes hebben, dus wellicht is dit een mooi moment...

Maar past dit op een standaard velg?
          Hoeveel J is de velgbreedte?

Een smallere band levert met nat meer druk en dus relatief meer grip (hoewel je kunt overdrijven).
          Maar het effect kan volledig in het niet vallen met een slechte band (michelin nogrip, continental eco non contact bijvoorbeeld)
          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
            Als je meer wegligging op nat wil, moet je juist géén bredere banden nemen.
            De druk per vierkante cm is kleiner bij een bredere band en je hebt eerder aquaplaning. Beter een band kopen in dezelfde maat, maar met betere eigenschappen. (winterband bijvoorbeeld voor de wintermaanden)
            Theoretisch zou dat betekenen dat fietsbanden op nat het beste is voor je wegligging.Je moet wel genoeg breedte hebben om het water te kunnen laten weglopen.
            Huidig: 2006 Volvo V70 2.4 (170pk)
            Vorig: 2019 Volvo V60 T6 (340pk)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door floris_s Bekijk bericht
              Theoretisch zou dat betekenen dat fietsbanden op nat het beste is voor je wegligging.Je moet wel genoeg breedte hebben om het water te kunnen laten weglopen.
              Ehh, ik adviseer toch geen smallere band? Ik lees een grip probleem op nat wegdek en de suggestie om dit op te lossen met een minder smalle band.
              Volgens mij is dit niet de oplossing, maar een betere band wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                Ehh, ik adviseer toch geen smallere band? Ik lees een grip probleem op nat wegdek en de suggestie om dit op te lossen met een minder smalle band.
                Volgens mij is dit niet de oplossing, maar een betere band wel.
                Maar we hebben het hier over een Starlet, standaard op kleine wieltjes. Vandaar dat iets bredere banden wellicht best wat kunnen helpen. Maar je hebt groot gelijk als je zegt dat goede kwaliteit banden altijd veruit het belangrijkst zijn.
                Huidig: 2006 Volvo V70 2.4 (170pk)
                Vorig: 2019 Volvo V60 T6 (340pk)

Comment

Exacte maat weet ik even niet, zal ik vanavond kunnen opzoeken. Breedte is 145mm. Voor liggen yokohama's, achter michelin. Probleem is vooral het overdreven onderstuur op nat. Niet alleen bij "sportief" weggedrag overigens :-)

De theorie van gewicht per mm ken ik inderdaad, maar ik vraag me dus af of dat voor de praktijk ook geldt. Maar goed, dat kun je alleen ervaren vrees ik.

Iets zegt me trouwens dat 13 inch 145mm banden altijd alleen middelmatig van kwaliteit zullen zijn, omdat dit een boodschappen maat is. Klopt dat? Wellicht dat in 165mm betere te leveren zijn? Vandaag ook mijn vraag richting 165mm....

Comment

Heb je al geprobeerd de bandenspanning te verhogen?
                    De band gaat daardoor iets boller staan, waardoor je het water beter wegdrukt naar buiten. Heeft vaak een goed resultaat.

Comment

bandenspanning staat op 2,5 bar :-)

Comment

'K zeg toch niet dat tie breder moet gaan!
                        Chev's of the 50's.

Comment

Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎