Misschien interesseert dit gummers.
Vandaag was een productief dagje. Waarom? Nou, omdat de 100 quattro een nieuwe brandstofpomp heeft gekregen.
Het gaat uiteraard om deze auto.

(sorry, de Audi-stickers heb ik er niet op geplakt... als iemand nog een goede truc weet om ze eraf te halen: graag!)
Al sinds ik 'm kocht, maakt de pomp veel geluid. Alsof iemand met een elektrische tandenborstel op de achterbank zit. En een brandstofpomp die veel lawaai maakt is een pomp die binnenkort stukgaat, dus is preventieve vervanging slim.
De pomp zit onder in de benzinetank, en die zit in de kofferbak. Gelukkig maakte Audi vroeger auto's met kofferbakken waar je comfortabel in kunt liggen (echt waar). Dus ging er een warm, origineel oranje jaren '70-dekentje in de kofferbak, en daarop kon ik dan aangenaam liggen sleutelen.
Allereerst de bekleding van de bodem wegtrekken (vandaar die vage lijmresten op het witte staal) en het deksel losschroeven dat boven de tank zit:

Dan wordt een kunststofplaat zichtbaar, met een stekker en drie leidingen. De stekker bevat de elektrische aansluitingen voor de pomp en de vlotter die je benzinemetertje vertelt hoe vol je tank nog is.
Die plaat zit met een grote stalen ring vast. Cavallino kreeg in zijn Saab die grote ring niet los, omdat Cavallino niet durft te sleutelen (geintje, Cav :-)). Je pakt dus een hamer (kunststof, vanwege vonken!) en een pinnetje of stukje hout ofzo, en tikt die ring los. Dat kost wat geweld, maar het gaat prima.
Vervolgens kun je de kunststofplaat omhoog trekken:

Op deze plaat zitten zoals gezegd drie leidingen. Op bovenstaande foto zijn die al verwijderd (ze zaten bovenop). Eentje is de brandstofleiding van de tank naar het injectiesysteem van de motor; die zit met een banjobout vast. Dopsleuteltje erop en los is ie. De andere twee zijn respectievelijk de retourleiding van de brandstofinjectie en een ontluchting. Beide zijn slangetjes, die met een slangklemmetje vastzitten. En beide zijn op een plastic nippeltje geperst. Omdat je in de kofferbak ligt, en in die rare positie met je handen in een stalen gat met scherpe randen zit te wroeten, en dús die slangetjes vrijwel niet loskrijgt, pakken we het stanleymes en maken korte metten met die zooi.

De leidingen aan de onderkant gaan gelukkig wat gemakkelijker los. Daarna kan de kunststofplaat inclusief de vlotter voorzichtig via het gat uit de tank worden getrokken. Dat is ook het moment waarop je, liggend in je, kofferbak, toch wel aardig high begint te raken van de benzinedampen.
De echte bikkel pakt dan zijn fototoestel, steekt dat in de tank en maakt met flits een foto. Ik ben geen bikkel, en jat dat fotootje liever van een Duitse website. Zo ziet dus de binnenkant van de tank eruit:

De pomp zit in een driehoekig frame, dat op de bodem van de tank is geklikt. De hele constructie, inclusief de elektrische aansluitingen, is ondergedompeld in benzine (dat dus geen elektriciteit geleidt!). Zelfs als je nog hooguit drie liter in de tank heb, zoals ik vandaag had. Dus trek je handschoenen aan en maakt in de tank die drie clipjes los. Dat gaat gelukkig gemakkelijk, waarna je de pomp inclusief leiding en draadjes uit de tank kunt halen en in een bakje kunt laten uitlekken.

De pomp is die zilveren bus. Daaromheen zit het zwarte bevestigingsframe; het is met een simpele slangklem bevestigd. Klem losschroeven en het frame trek je er zo af:

Het gaat vervolgens op je nieuwe pomp:

Het koperen 'hoedje' schroef je trouwens ook op de nieuwe pomp, inclusief de slang die eraan vast zit. Dat hoedje is een dempertje dat het zoemen in de brandstofleidingen tegengaat. En natuurlijk moeten ook de elektrische leidingen even worden omgezet.
Merk trouwens op hoe schoon die twee elektrische klemmetjes zijn: geen spoor van roest, hoewel ze al 23 jaar in die tank zitten. Ook hier is de benzine de reden: die aansluitingen hebben nooit water gezien, want ze zaten altijd ondergedompeld in 98-octaan. Sterker nog: de pomp zélf is een simpele elektromotor die ook volledig doorweekt is met benzine. Vonken kan hij nooit, want waar benzine is, is geen lucht.
Goed, assembly is reverse of removal, dus alles is weer in de auto geduwd, geklikt en geschroefd. Dat ging heel eenvoudig. Behalve die twee slangetjes die we eerder al noemden en hadden losgesneden. Je moet ze dus weer op die plastic nippeltjes wurmen, zonder die nippeltjes te breken, want dan ben je zwáár de lul. En dat liggend in de kofferbak. Ga er maar aan staan. Ik heb de Here vandaag regelmatig op beledigende wijze aangeroepen. :-)
En merken we hier nog iets van? Jazeker. De auto hangt voelbaar beter aan het gas, en draait nu ook naar de hoogste toeren. Dat deed hij eerst niet, omdat de oude pomp blijkbaar niet meer genoeg benzine leverde. Je zag dat ook al aan de spierwitte bougies (witte bougies = arm mengsel).
Dus deze reparatie is niet alleen véél beter voor de motor. We hebben nu ook veel meer POWER, YEAH.
Bovendien maakt de nieuwe pomp geen lawaai meer. Je hoort hem *niet*.
Dan nog wat cijfers. De hele klus kost iets minder dan twee uur, inclusief koffiepauze. Een Bosch-brandstofpomp kost inclusief korting circa 170 euro bij de Brezan. En dat is een hele goede prijs, want elders gaat hij ver boven de 200 euro. De pomp is geschikt voor K-Jetronic-injectiesystemen, bekend van vrijwel alles dat tussen 1970 en 1985 werd verkocht met een 'i' van injectie in de badge. Waaronder de originele Golf GTi en de BMW e21's, maar ook diverse Porsches en Ferrari's uit die tijd. Dit kleine pompje is dan ook behoorlijk krachtig en levert tussen de twee en drie liter benzine per minuut, onder een druk van liefst 6,5 bar.
Vandaag was een productief dagje. Waarom? Nou, omdat de 100 quattro een nieuwe brandstofpomp heeft gekregen.
Het gaat uiteraard om deze auto.

(sorry, de Audi-stickers heb ik er niet op geplakt... als iemand nog een goede truc weet om ze eraf te halen: graag!)
Al sinds ik 'm kocht, maakt de pomp veel geluid. Alsof iemand met een elektrische tandenborstel op de achterbank zit. En een brandstofpomp die veel lawaai maakt is een pomp die binnenkort stukgaat, dus is preventieve vervanging slim.
De pomp zit onder in de benzinetank, en die zit in de kofferbak. Gelukkig maakte Audi vroeger auto's met kofferbakken waar je comfortabel in kunt liggen (echt waar). Dus ging er een warm, origineel oranje jaren '70-dekentje in de kofferbak, en daarop kon ik dan aangenaam liggen sleutelen.
Allereerst de bekleding van de bodem wegtrekken (vandaar die vage lijmresten op het witte staal) en het deksel losschroeven dat boven de tank zit:

Dan wordt een kunststofplaat zichtbaar, met een stekker en drie leidingen. De stekker bevat de elektrische aansluitingen voor de pomp en de vlotter die je benzinemetertje vertelt hoe vol je tank nog is.
Die plaat zit met een grote stalen ring vast. Cavallino kreeg in zijn Saab die grote ring niet los, omdat Cavallino niet durft te sleutelen (geintje, Cav :-)). Je pakt dus een hamer (kunststof, vanwege vonken!) en een pinnetje of stukje hout ofzo, en tikt die ring los. Dat kost wat geweld, maar het gaat prima.
Vervolgens kun je de kunststofplaat omhoog trekken:

Op deze plaat zitten zoals gezegd drie leidingen. Op bovenstaande foto zijn die al verwijderd (ze zaten bovenop). Eentje is de brandstofleiding van de tank naar het injectiesysteem van de motor; die zit met een banjobout vast. Dopsleuteltje erop en los is ie. De andere twee zijn respectievelijk de retourleiding van de brandstofinjectie en een ontluchting. Beide zijn slangetjes, die met een slangklemmetje vastzitten. En beide zijn op een plastic nippeltje geperst. Omdat je in de kofferbak ligt, en in die rare positie met je handen in een stalen gat met scherpe randen zit te wroeten, en dús die slangetjes vrijwel niet loskrijgt, pakken we het stanleymes en maken korte metten met die zooi.

De leidingen aan de onderkant gaan gelukkig wat gemakkelijker los. Daarna kan de kunststofplaat inclusief de vlotter voorzichtig via het gat uit de tank worden getrokken. Dat is ook het moment waarop je, liggend in je, kofferbak, toch wel aardig high begint te raken van de benzinedampen.
De echte bikkel pakt dan zijn fototoestel, steekt dat in de tank en maakt met flits een foto. Ik ben geen bikkel, en jat dat fotootje liever van een Duitse website. Zo ziet dus de binnenkant van de tank eruit:

De pomp zit in een driehoekig frame, dat op de bodem van de tank is geklikt. De hele constructie, inclusief de elektrische aansluitingen, is ondergedompeld in benzine (dat dus geen elektriciteit geleidt!). Zelfs als je nog hooguit drie liter in de tank heb, zoals ik vandaag had. Dus trek je handschoenen aan en maakt in de tank die drie clipjes los. Dat gaat gelukkig gemakkelijk, waarna je de pomp inclusief leiding en draadjes uit de tank kunt halen en in een bakje kunt laten uitlekken.

De pomp is die zilveren bus. Daaromheen zit het zwarte bevestigingsframe; het is met een simpele slangklem bevestigd. Klem losschroeven en het frame trek je er zo af:

Het gaat vervolgens op je nieuwe pomp:

Het koperen 'hoedje' schroef je trouwens ook op de nieuwe pomp, inclusief de slang die eraan vast zit. Dat hoedje is een dempertje dat het zoemen in de brandstofleidingen tegengaat. En natuurlijk moeten ook de elektrische leidingen even worden omgezet.
Merk trouwens op hoe schoon die twee elektrische klemmetjes zijn: geen spoor van roest, hoewel ze al 23 jaar in die tank zitten. Ook hier is de benzine de reden: die aansluitingen hebben nooit water gezien, want ze zaten altijd ondergedompeld in 98-octaan. Sterker nog: de pomp zélf is een simpele elektromotor die ook volledig doorweekt is met benzine. Vonken kan hij nooit, want waar benzine is, is geen lucht.
Goed, assembly is reverse of removal, dus alles is weer in de auto geduwd, geklikt en geschroefd. Dat ging heel eenvoudig. Behalve die twee slangetjes die we eerder al noemden en hadden losgesneden. Je moet ze dus weer op die plastic nippeltjes wurmen, zonder die nippeltjes te breken, want dan ben je zwáár de lul. En dat liggend in de kofferbak. Ga er maar aan staan. Ik heb de Here vandaag regelmatig op beledigende wijze aangeroepen. :-)
En merken we hier nog iets van? Jazeker. De auto hangt voelbaar beter aan het gas, en draait nu ook naar de hoogste toeren. Dat deed hij eerst niet, omdat de oude pomp blijkbaar niet meer genoeg benzine leverde. Je zag dat ook al aan de spierwitte bougies (witte bougies = arm mengsel).
Dus deze reparatie is niet alleen véél beter voor de motor. We hebben nu ook veel meer POWER, YEAH.
Bovendien maakt de nieuwe pomp geen lawaai meer. Je hoort hem *niet*.
Dan nog wat cijfers. De hele klus kost iets minder dan twee uur, inclusief koffiepauze. Een Bosch-brandstofpomp kost inclusief korting circa 170 euro bij de Brezan. En dat is een hele goede prijs, want elders gaat hij ver boven de 200 euro. De pomp is geschikt voor K-Jetronic-injectiesystemen, bekend van vrijwel alles dat tussen 1970 en 1985 werd verkocht met een 'i' van injectie in de badge. Waaronder de originele Golf GTi en de BMW e21's, maar ook diverse Porsches en Ferrari's uit die tijd. Dit kleine pompje is dan ook behoorlijk krachtig en levert tussen de twee en drie liter benzine per minuut, onder een druk van liefst 6,5 bar.
Comment