Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandstofpomp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Brandstofpomp

    Misschien interesseert dit gummers.

    Vandaag was een productief dagje. Waarom? Nou, omdat de 100 quattro een nieuwe brandstofpomp heeft gekregen.

    Het gaat uiteraard om deze auto.



    (sorry, de Audi-stickers heb ik er niet op geplakt... als iemand nog een goede truc weet om ze eraf te halen: graag!)

    Al sinds ik 'm kocht, maakt de pomp veel geluid. Alsof iemand met een elektrische tandenborstel op de achterbank zit. En een brandstofpomp die veel lawaai maakt is een pomp die binnenkort stukgaat, dus is preventieve vervanging slim.

    De pomp zit onder in de benzinetank, en die zit in de kofferbak. Gelukkig maakte Audi vroeger auto's met kofferbakken waar je comfortabel in kunt liggen (echt waar). Dus ging er een warm, origineel oranje jaren '70-dekentje in de kofferbak, en daarop kon ik dan aangenaam liggen sleutelen.

    Allereerst de bekleding van de bodem wegtrekken (vandaar die vage lijmresten op het witte staal) en het deksel losschroeven dat boven de tank zit:



    Dan wordt een kunststofplaat zichtbaar, met een stekker en drie leidingen. De stekker bevat de elektrische aansluitingen voor de pomp en de vlotter die je benzinemetertje vertelt hoe vol je tank nog is.

    Die plaat zit met een grote stalen ring vast. Cavallino kreeg in zijn Saab die grote ring niet los, omdat Cavallino niet durft te sleutelen (geintje, Cav :-)). Je pakt dus een hamer (kunststof, vanwege vonken!) en een pinnetje of stukje hout ofzo, en tikt die ring los. Dat kost wat geweld, maar het gaat prima.

    Vervolgens kun je de kunststofplaat omhoog trekken:



    Op deze plaat zitten zoals gezegd drie leidingen. Op bovenstaande foto zijn die al verwijderd (ze zaten bovenop). Eentje is de brandstofleiding van de tank naar het injectiesysteem van de motor; die zit met een banjobout vast. Dopsleuteltje erop en los is ie. De andere twee zijn respectievelijk de retourleiding van de brandstofinjectie en een ontluchting. Beide zijn slangetjes, die met een slangklemmetje vastzitten. En beide zijn op een plastic nippeltje geperst. Omdat je in de kofferbak ligt, en in die rare positie met je handen in een stalen gat met scherpe randen zit te wroeten, en ds die slangetjes vrijwel niet loskrijgt, pakken we het stanleymes en maken korte metten met die zooi.




    De leidingen aan de onderkant gaan gelukkig wat gemakkelijker los. Daarna kan de kunststofplaat inclusief de vlotter voorzichtig via het gat uit de tank worden getrokken. Dat is ook het moment waarop je, liggend in je, kofferbak, toch wel aardig high begint te raken van de benzinedampen.

    De echte bikkel pakt dan zijn fototoestel, steekt dat in de tank en maakt met flits een foto. Ik ben geen bikkel, en jat dat fotootje liever van een Duitse website. Zo ziet dus de binnenkant van de tank eruit:



    De pomp zit in een driehoekig frame, dat op de bodem van de tank is geklikt. De hele constructie, inclusief de elektrische aansluitingen, is ondergedompeld in benzine (dat dus geen elektriciteit geleidt!). Zelfs als je nog hooguit drie liter in de tank heb, zoals ik vandaag had. Dus trek je handschoenen aan en maakt in de tank die drie clipjes los. Dat gaat gelukkig gemakkelijk, waarna je de pomp inclusief leiding en draadjes uit de tank kunt halen en in een bakje kunt laten uitlekken.



    De pomp is die zilveren bus. Daaromheen zit het zwarte bevestigingsframe; het is met een simpele slangklem bevestigd. Klem losschroeven en het frame trek je er zo af:



    Het gaat vervolgens op je nieuwe pomp:



    Het koperen 'hoedje' schroef je trouwens ook op de nieuwe pomp, inclusief de slang die eraan vast zit. Dat hoedje is een dempertje dat het zoemen in de brandstofleidingen tegengaat. En natuurlijk moeten ook de elektrische leidingen even worden omgezet.

    Merk trouwens op hoe schoon die twee elektrische klemmetjes zijn: geen spoor van roest, hoewel ze al 23 jaar in die tank zitten. Ook hier is de benzine de reden: die aansluitingen hebben nooit water gezien, want ze zaten altijd ondergedompeld in 98-octaan. Sterker nog: de pomp zlf is een simpele elektromotor die ook volledig doorweekt is met benzine. Vonken kan hij nooit, want waar benzine is, is geen lucht.

    Goed, assembly is reverse of removal, dus alles is weer in de auto geduwd, geklikt en geschroefd. Dat ging heel eenvoudig. Behalve die twee slangetjes die we eerder al noemden en hadden losgesneden. Je moet ze dus weer op die plastic nippeltjes wurmen, zonder die nippeltjes te breken, want dan ben je zwr de lul. En dat liggend in de kofferbak. Ga er maar aan staan. Ik heb de Here vandaag regelmatig op beledigende wijze aangeroepen. :-)

    En merken we hier nog iets van? Jazeker. De auto hangt voelbaar beter aan het gas, en draait nu ook naar de hoogste toeren. Dat deed hij eerst niet, omdat de oude pomp blijkbaar niet meer genoeg benzine leverde. Je zag dat ook al aan de spierwitte bougies (witte bougies = arm mengsel).

    Dus deze reparatie is niet alleen vl beter voor de motor. We hebben nu ook veel meer POWER, YEAH.

    Bovendien maakt de nieuwe pomp geen lawaai meer. Je hoort hem *niet*.

    Dan nog wat cijfers. De hele klus kost iets minder dan twee uur, inclusief koffiepauze. Een Bosch-brandstofpomp kost inclusief korting circa 170 euro bij de Brezan. En dat is een hele goede prijs, want elders gaat hij ver boven de 200 euro. De pomp is geschikt voor K-Jetronic-injectiesystemen, bekend van vrijwel alles dat tussen 1970 en 1985 werd verkocht met een 'i' van injectie in de badge. Waaronder de originele Golf GTi en de BMW e21's, maar ook diverse Porsches en Ferrari's uit die tijd. Dit kleine pompje is dan ook behoorlijk krachtig en levert tussen de twee en drie liter benzine per minuut, onder een druk van liefst 6,5 bar.
    Last edited by brun; 24-11-08, 00:46.
    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

  • #2
    - "Schat?"

    * "Mmmmjoah?"

    - "D'r ligt een engerd in de kofferbak van een ouwe Passat of zo."

    * "Huh, wat? Hoezo dan? 't Is stikkedonker en 't sneeuwt als een gek!"

    - "Ja, toch is 't zo. Hij ligt foto's te maken of zo?"

    * "Watte! Hij heeft het lijkt dus al in stukken versneden??"

    *geluid van DECT-toetsen*

    * "Ja hallo? Ik denk dat de Amsterdamse versie van de Zodiac Killer hier op de parkeerplaats staat. Ken je een woage sture?"

    :)
    Mini Cooper Clubman
    "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
    "Jasper val dood." - RH

    Comment


    • #3
      :-)

      Als je die pomp rechtstreeks op een losse injector aansluit, en er een aanstekertje bijhoudt, heb je trouwens een bercoole vlammenwerper.

      *kijkt ietwat raar met grote draaiende ogen en een maniakale grijns*
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

      Comment


      • #4
        Koel :-)
        fka v164

        Comment


        • #5
          brun heeft dus nog iets achter de hand, mocht het met de verkoop van dat zolderkamertje niet helemaal vlotten.
          Forza!

          Comment


          • #6
            Mooie in beeld gebracht! Ik moet die van mijn 100 C4 2.3e uit 1993 ook nog een keer (laten) vervangen. Weet jij Brun of dat vergelijkbaar is met jouw klus?

            Willem

            Comment


            • #7
              Brun, stickers zijn te verwijderen met behulp van een gewone fhn..

              Rustig aan verwarmen en voorzichtig aan de sticker trekken.

              Vervolgens de polijstschijf pakken en de deur cleanen....
              Veritatis simplex oratio est

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Saaber Bekijk bericht
                Mooie in beeld gebracht! Ik moet die van mijn 100 C4 2.3e uit 1993 ook nog een keer (laten) vervangen. Weet jij Brun of dat vergelijkbaar is met jouw klus?

                Willem
                Zal niet al te veel verschil in zijn.
                Veritatis simplex oratio est

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Saaber Bekijk bericht
                  Mooie in beeld gebracht! Ik moet die van mijn 100 C4 2.3e uit 1993 ook nog een keer (laten) vervangen. Weet jij Brun of dat vergelijkbaar is met jouw klus?

                  Willem
                  Ja, is bijna hetzelfde. Alleen moet je de pomp geloof ik losdraaien ipv losklikken.
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                  Comment


                  • #10
                    heerlijk zon zweverige romantische schrijver
                    die eigenlijk een knutsel nozem is met 2 rechterhanden
                    een man naar mn hart ;-)
                    "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                    "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                    "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                    "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                    Comment


                    • #11
                      trouwens ik had in mn e30 ook altijd een zeer licht hoorbare brandstofpomp
                      is jaaaaren heel gebleven
                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht
                        heerlijk zon zweverige romantische schrijver
                        die eigenlijk een knutsel nozem is met 2 rechterhanden
                        een man naar mn hart ;-)
                        Brun heeft sjans... :)
                        You know that reality is immaterial

                        Comment


                        • #13
                          nou ja ...ik heb bewondering voor mensen met zulke uiteenlopende niet voor de hand liggende talenten
                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                          Comment


                          • #14
                            Poeh, bedankt motroosje, ben zowaar gevleid. :-)

                            Ouwe pomp maakte heel veel lawaai trouwens. Als je voor 't stoplicht stond, overstemde ie soms de radio.
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                            Comment


                            • #15
                              En???
                              Chev's of the 50's.

                              Comment


                              • #16
                                En wat, m'n beste Knutsel?
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                Comment


                                • #17
                                  Nou, brun is eerder een monteur die dat schrijven er ook maar heeft bijgeleerd. Andersom is veel moeilijker. Kijk maar naar mij. :)
                                  Z3 Coup 2.8, E36 325i Coup, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                  "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                  Comment


                                  • #18
                                    Aha,zit het zo Dutch
                                    Chev's of the 50's.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door w220l Bekijk bericht
                                      Brun, stickers zijn te verwijderen met behulp van een gewone fhn..

                                      Rustig aan verwarmen en voorzichtig aan de sticker trekken.

                                      Vervolgens de polijstschijf pakken en de deur cleanen....

                                      Gelukt ???
                                      Veritatis simplex oratio est

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nog niet eens aan begonnen. :-)
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nah, daar moet je ook de tijd voor nemen he..... ;-)
                                          Veritatis simplex oratio est

                                          Comment


                                          • #22
                                            waarom eigenlijk geen technisch beroep genomen?
                                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tja, geen idee... Soms lopen dat soort dingen anders. Ben wel ooit met een technische studie begonnen, maar daar gauw weer mee gestopt.

                                              Desondanks: het soldeer smelt waar het niet stollen kan h, zegt het spreekwoord. Een eigen bedrijfje in klassieke motordiagnose en -afstelling (magneto's, alle soorten carburateurs, maar ook oude injectiesystemen) lijkt me echt gaaf. Ons specialiseren in alles van kleppen stellen via carburateurs synchroniseren tot ontstekingsstoringen oplossen.

                                              Voor die K-Jetronic vindt je bijvoorbeeld nauwelijks nog monteurs die er iets van snappen.

                                              Maar ik vind schrijven ook zo leuk. Dat levert natuurlijk ook meer op.

                                              Misschien gewoon beide doen?
                                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                              Comment


                                              • #24
                                                ik zei het omdat het in eerste voor de hand lijkt te liggen om een technisch beroep te nemen

                                                maar soms is het gewoon beter als het anders loopt
                                                als je aangeeft schrijven ook leuk te vinden en er een goede boterham mee te verdienen waarom ook niet
                                                en sleutelen als hobby

                                                er zijn ook combinaties andersom denkbaar
                                                sexistische vloekende diesel monteurs die savonds bij sherry huisvrouwen en verwijfde nichten gedichten maken in club verband
                                                maar die zijn net zo zeldzaam als in jouw geval
                                                "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ha, die Motroos;

                                                  "sexistische vloekende diesel monteurs die savonds bij sherry huisvrouwen en verwijfde nichten gedichten maken in club verband"

                                                  Mijn nieuwsgierigheid is gewekt....
                                                  Scherven brengen gelul.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hmmm. Zoiets?


                                                    Ik heb het "Beschouwingen van een romantische dieselmonteur" gedoopt.


                                                    Beschouwingen van een romantische dieselmonteur


                                                    Inspuiting
                                                    Directe inspuiting
                                                    Het is geen aanfluiting
                                                    Zeg ik als monteur

                                                    In het dieselros
                                                    Maar ook in het natuurbos
                                                    Ja zelfs in het huisvrouwenflamos
                                                    Stel ik als monteur

                                                    In een turbogeladen zelfontbrand(er)
                                                    of in een - de sherry niet versmadende! - vrouwenhand
                                                    houdt de directe inspuiting stand
                                                    En dus zeg ik als monteur:

                                                    de vrouw zoals God haar schiep
                                                    en de dieselmotor zoals die vanochtend liep
                                                    of een vogeltje dat zegt: tjiep!
                                                    Ik vindt ze alledrie om te huilen zo mooi, echt waar heur



                                                    *rent hard weg om het braaksel van andere gummers niet over zijn schoenen te krijgen :-)*
                                                    Last edited by brun; 25-11-08, 21:17.
                                                    Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      hahahaha
                                                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        *brkt*

                                                        :)

                                                        Enne, dat idee van specialisme in motordiagnose en -afstelling, carburateurs, opleuken van ontstekingen (<- die heb ik zelf maar vast toegevoegd), etc: count me in! :)
                                                        Oliestoken voor het goede doel

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          LOL!

                                                          *kromt heftig de tenen*

                                                          Liever n amateurmonteur dan tien amateurdichters...
                                                          Z3 Coup 2.8, E36 325i Coup, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                                                          "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Zo.

                                                            dt-foutje toegevoegd. Staat toch wat beter.

                                                            :-)
                                                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Volledig offtopic, maar haal die stickers er alsjeblieft niet af. Dat is juist zo karakteristiek aan die auto.
                                                              ''Thank God for the internet experts''

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen Bekijk bericht
                                                                Volledig offtopic, maar haal die stickers er alsjeblieft niet af. Dat is juist zo karakteristiek aan die auto.
                                                                Wou het net al zeggen. Idd niet afhalen die shit.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X