Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kachel onregelmatig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Kachel onregelmatig

    Ők weet het niet meer:

    Symptoom: kachel wordt heel laat warm (pas wanneer de koelvloeistoftemperatuur op de normale stand staat komt er merkbaar warmte naar binnen).
    Symptoom 2: Als je afremt voor de file (wel/niet op de motor), wordt de kachel merkbaar kouder (tot het gevoel dat je onverwarmde buitenlucht naar binnen pompt). En blijft ook koud totdat
    Symptoom 3: Als je stilstaat en je zet de ventilator wat zachter en na enige tijd weer hard, dan is hij weer warm en blijft warm.
    Symptoom 4: Als je optrekt dan wordt hij weer warm.
    Symptoom 5: Als je kruist op 100 blijft hij warm, als je kruist op 80/50 e.d ook. Als je echter iets afremt en dan op nieuwe snelheid blijft kruisen, wordt hij koud en blijft hij koud.

    Dit alles zonder aan de instelling van de temperatuur te zitten.

    Diagnoses:
    Waterpomp lijkt gewoon te functioneren (koelvloeistoftemperatuur is mooi constant)
    Lekkage lijkt me niet, want hij doet het regelmatig wel (ook bij stationair).
    Verstopte leidingen lijkt me niet, vanwege stationair e.d.

    Zou het dan het klepje kunnen zijn (dat afhankelijk van de temperatuurinstelling water moet doorlaten naar binnen)?

    Andere suggesties?
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

  • #2
    Het blijft ijselijk stil (en in de auto af en toe ijselijk koud :-) ).
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

    Comment


    • #3
      Kan een klepje zijn inderdaad. Over welke auto hebben we het?

      Een luchtbel in de koelleiding is ook mogelijk.
      Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

      Comment


      • #4
        zet er eens een goede nieuwe koelwaterthermostaat in. Dit lost meestal dit soort problemen op.

        als de auto ook LPG met een verdamper heeft: check het niveau van het koelwater en zorg dat er geen luchtbellen in het verdampersysteem zitten.
        Een verdamper zit meestal paralel 'geschakeld' met de verwarming( het zgn. kortsluitcircuit warabij het koelwater niet door de koelradiateur loopt maar door het radiatortje van de verwarming in je dashboard.

        Comment


        • #5
          koelwater thermostaat is goed...anders komt de motor niet goed op temperatuur
          buiten dat : de kachel werkt altijd onafhankelijk van de thermostaat binnen het "korte" koelwatercircuit

          geef eens wat meer details?
          wat voor auto rijdt je? oude (mechanische) of een "nieuwe" electronische temperatuurs regelingen
          heb je een gescheiden regeling? zo ja probeer eens verschillende temperatuurs instellingen onafhankelijk van elkaar en kijk of er veranderingen optreden... en wissel de instellingen met elkaar uit

          mocht je een electronische temperatuurregeling hebben ...kijk of je een piepklein roostertje ziet zitten ergens bij de tiptoets regeling ..zo ja steek een sigaret op en houdt die bij dat roostertje .. als er rook naar binnen gaat is het goed .. indien niet is dat de waarschijnlijke oorzaak van het probleem

          voor de rest neem ik aan .. dat je koelsysteem goed vol zit en ontlucht is
          indien niet eerst dat in orde maken voor je verder kijkt

          "Symptoom 5: Als je kruist op 100 blijft hij warm, als je kruist op 80/50 e.d ook. Als je echter iets afremt en dan op nieuwe snelheid blijft kruisen, wordt hij koud en blijft hij koud."

          praten we dan over dezelfde versnelling ? of rijdt je op de lagere snelheid ook in een lagere versnelling....lees zelfde of lager motor toerental
          Last edited by motroosje; 02-12-08, 20:34.
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

          Comment


          • #6
            Oude auto, 190K km's met originele waterpomp.
            Temperatuurregeling wordt gedaan door een klepje mechanisch verder open te zetten (directe kabelverbinding). In weze regel je dus alleen de hoeveelheid koelwater die naar de radiateur voor de ventilator wordt gestuurd.

            Op de terugweg nogmaals getest: op lage stand blijft het warm, op hogere ventilatiestand wordt het langzaam kouder tenzij de auto meer toeren maakt.

            Verstopte klep, bijna dichte leidingen lijkt mij dan het meest voor de hand liggen.
            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

            Comment


            • #7
              goed...
              wat voor auto? bouwjaar type etc
              190 000 km is niet zo veel voor mn maatstaven....het lijkt me op zich sterk dat het helemaal verstopt zit
              heb je nou gekeken of het systeem goed gevuld is?
              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

              Comment


              • #8
                Nog niet gekeken.
                Toyota Corolla 1.6 carburateur (FWD) 4A-F, 1988 (wordt dus nooit een oldtimer)
                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                Comment


                • #9
                  Ahja, dan blijven er maar twee oorzaken over: kachelradiateur (of de leidingen erheen) verstopt, of lucht in het koelsysteem.

                  Er is een oud huisvrouwentrucje (echt waar): je tapt je koelvloeistof af en vult het koelsysteem met uitsluitend kraanwater en met ongeveer een halve liter azijn. Paar honderd kilometer mee rondrijden, weer aftappen (er schijnt dan nogal wat rotzooi mee te komen).

                  Eventueel nog eens dezelfde behandeling met vers water en verse azijn.

                  Dus hetzelfde principe als je gebruikt om je koffiezetapparaat te ontkalken. Ik heb op veel klassiekerfora gelezen dat het fantastisch werkt om rotzooi uit je kachel en je radiateur te halen, maar heb het zelf nooit geprobeerd. Lijkt me desondanks een leuke poging.
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                  Comment


                  • #10
                    Lucht in koelsysteem zal ik binnenkort checken. Anders gaan we voor de azijn ;-)
                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                      Dus hetzelfde principe als je gebruikt om je koffiezetapparaat te ontkalken.
                      Ik wou net zeggen, ik ken dat trucje ergens anders van! Kranen in de badkamer etc. - works a treat...
                      Z3 Coupť 2.8, E36 325i Coupť, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment


                      • #12
                        Niet doen als het vriest dus :-)

                        Comment


                        • #13
                          sluit eerst uit of je lucht in je systeem hebt kijk of je kabeltje van je draaiknop geen speling heeft waardoor je de kachelkraan niet maximaal open kan draaien

                          auto uit 1988 betekend veelvuldig gebruik van antivries en water en dus potentiele kalk afzetting

                          de "brun-methode" is op zich een goede
                          echter water en azijn zonder anti vries is in tijden van vorst een beetje link
                          ik weet niet of azijn en anti vries elkaar chemisch beinvloeden (ik denk het niet maar dat zal schnitzel stefan wel weten)in geval het geen kwaad kan , dan kun je er voor de vorstveiligheid er ook antivries bijdoen
                          en voor de eerste keer aftappen het huidige systeem toevoegen met azijn
                          zodat het systeem al gedeeltelijk van kalk ontdaan kan worden voordat je hebt hoeven spoelen
                          sterker nog als je af en toe even peilt met een ph papiertje kon je nog zien hoeveel werkzame azijn er nog inzit voordat je gaat spoelen
                          wellicht is het makkelijker , de ph waarde in de gaten te houden met een ph papiertje en als het geneutraliseerd is in zout en water er azijn bijvoegen... net zo lang tot de ph niet meer terugloopt
                          dan het systeem goed spoelen ..vullen paar dagen rijden weer af laten lopen en dan vullen met goede koelvloeistof
                          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                          Comment


                          • #14
                            Kon vanochtend de lamp niet vinden (grmbll), wat ik bij de lantarenpaalverlichting kon zien was dat het niet zeker is dat de radiateur genoeg gevuld is (kan ook niet met zekerheid zeggen dat hij niet genoeg gevuld is).

                            Eerst maar eens bijvullen dus...
                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk bericht

                              de "brun-methode" is op zich een goede
                              echter water en azijn zonder anti vries is in tijden van vorst een beetje link
                              ik weet niet of azijn en anti vries elkaar chemisch beinvloeden (ik denk het niet maar dat zal schnitzel stefan wel weten)in geval het geen kwaad kan , dan kun je er voor de vorstveiligheid er ook antivries bijdoen
                              Lijkt me geen probleem. meng het voor de zekerheid ff in een glas op het aanrechtblad en kijk of het niet begint te bruisen of sterk verkleurt, anders gaat ruiken, oid. Azijn verlaagt ook het vriespunt trouwens, maar ik heb ff geen zin om daar aan te gaan rekenen. Je kan het natuurlijk in je vriesvak testen met datzelfde glas.... :)
                              You know that reality is immaterial

                              Comment


                              • #16
                                Pas op als je gaat rijden zonder antivries, want de rijwind tegen de radiateur kan de boel doen bevriezen op die plek, waardoor er geen water meer door kan stromen en de motor heet loopt. Klinkt een beetje tegenstrijdig.
                                Potje water met azijn is niet een betrouwbare test, want dat is stilstaand water. Die rijwind kan kouder zijn, zelfde effect als je je wijsvinger nat maakt om de windrichting te bepalen. Wordt kouder door de wind.

                                Comment


                                • #17
                                  Wordt niet kouder. Wordt sneller koud.
                                  You know that reality is immaterial

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eh heren, gebruiken we dan wel de schoonmaakazijn ???

                                    De azijn voor over de salade is niet echt geschikt.....
                                    Veritatis simplex oratio est

                                    Comment


                                    • #19
                                      * zet de fles met balsamico terug in de koelkast
                                      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door SchnitzelStephan Bekijk bericht
                                        Wordt niet kouder. Wordt sneller koud.
                                        klopt - 5 blijft -5 alleen heel veel moleculen die -5 zijn en sneller langskomen (door rijwind) doen het het sneller afkoelen , maar kouder dan -5 kan het niet worden
                                        das hetzelfde met gevoels temperatuur... veel wind doet je sneller afkoelen en dus lijkt het kouder ,maar kouder dan de objectieve temp kun je niet worden
                                        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ging zonder problemen een hele liter koelvloeistof in, lek dus :-(
                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                          Comment


                                          • #22
                                            Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                            Ging zonder problemen een hele liter koelvloeistof in, lek dus :-(
                                            Wat?
                                            De radiateur of de koppakking?
                                            Ik hoop voor je het eerste...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Geeft niet joh, heeft de Uno ook. Kun je gewoon mee rijden. :)
                                              You know that reality is immaterial

                                              Comment


                                              • #24
                                                Geen koppakking, want dan zou hij heet gelopen zijn.

                                                En aangezien de kachel al heel lang gek doet, kan het een hele sluimerende lekkage zijn, ik vermoed de radiateur zelf. Jammer, want het is nog een echte met koperen boven en onderkant (vanaf 1989 werden ze met plastic kop en voet uitgevoerd).

                                                Morgen overdag maar eens kijken of ik het bij goed licht wel kan vinden.
                                                Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                Comment


                                                • #25
                                                  (kleine) koelwater lekkages bemerk je meestal aan een niet (goed) werkende kachel
                                                  pers en retour van het kachelsysteem zitten meestal boven in
                                                  had het zelf ook , ineens koude lucht tijdens rijden van de kachel
                                                  kijken : expantie vaatje leeg , door (kleine) lekkage

                                                  lekkage hoeft helemaal niet in de radiateur te zitten.. kan ook een klein lekje in de slang zijn (heb dat al bij 2 auto's gehad) en dan valt de schade/ongemak mee
                                                  mocht het toch de radiateur zijn..... dan zou je een gereviseerd exemplaar kunnen kopen ... scheelt al gauw de helft... of 1 op de sloop als het minder moet kosten... maar verwacht dan ook geen eeuwige levensduur


                                                  het is heel simpel.. als je een redelijke lekkage hebt.. kom je em na wat speuren bij draaiende motor al gauw tegen ... vooral bij deze kou zie je al gauw condenserende waterdamp
                                                  zie je nix .. en verlies je heel weinig koelvloeistof ... dan kun je af en toe bijvullen overwegen en doorrijden .. als je niet afhankelijk bent van lange ritten , of een dichtmiddeltje toevoegen
                                                  "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                  "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                  "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                  "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Nieuwe radiateur is 70 euro, dus als het de radiateur is ga ik geen tweedehandsje plaatsen. Is dan ook mooi een reden om alle slangen te vernieuwen. En als ik slangen moet vernieuwen is dat ook een mooie reden om...

                                                    Zelfs het blokken van de radiator is duurder dan een nieuwe?

                                                    Maar morgen eerst een streepje zetten op het expansievaatje om het verbruik te kunnen checken. Geen damp/condens oid te zien bij lopende motor iig.
                                                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      ha ik ging uit van bmw prijzen van 500 e voor een nieuwe radiateur...
                                                      als je voor 70 e een nieuwe hebt (wat me verrast) is dat op zich een optie om weer even verder te kunnen, dan moet je niet voor een paar tientjes minder een gecorrodeerde 2e hands willen hebben
                                                      is eenvoudig zelf te vervangen overigens
                                                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ah, het is 70 ex btw. Dat is een tegenvaller. ;-)
                                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                        Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ja, tenzij de radiateur al een tijdje zweet, en de uittredende koelvloeistof twee van de vier essentiŽle boutjes tot roestknobbels heeft omgevormd. Dan sta je weer vloekend met de slijptol je motorruimte te slopen, om die kl*te-radiateur los te krijgen. :-)
                                                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ik vloek al bij het knoeien van koelvloeistof

                                                            * baalt dat de garage nog niet af is.
                                                            Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                                            Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                                            Comment


                                                            • #31
                                                              Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                                              Ja, tenzij de radiateur al een tijdje zweet, en de uittredende koelvloeistof twee van de vier essentiŽle boutjes tot roestknobbels heeft omgevormd. Dan sta je weer vloekend met de slijptol je motorruimte te slopen, om die kl*te-radiateur los te krijgen. :-)
                                                              zolang er geen 6 cilinder lijn motor vlak tegen aanzit heb je meestal wel ruimte om te werken ,desnoods met witte overall en geruite pet op ;-)
                                                              "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                                                              "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                                                              "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                                                              "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                                                              Comment


                                                              • #32
                                                                En met een das om, motroosje. Met een das om.

                                                                :-)
                                                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                                                Comment

                                                                Working...
                                                                X