Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

0w40 olie?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• 0w40 olie?

Ik heb begrepen dat BMW met lange olie intervallen 0w40 mag gebruiken. Is dit ook weer pisdunne rotzooi om aan emissie en verbruiks eisen te voldoen? Ik heb het idee dat dat niet echt goed is voor je motorblok?

VAG 0w30 is ook zo een verhaal, lekker pisdunne longlife troep zodat je motor langzaam naar de haaien gaat, maar het is wel lekker goed voor de emissie en verbruik. En na 2 ton kan je de motor zo de sloop opflikkeren. Maakt niks uit voor VAG want dan is ie toch buiten garantie.

Geen idee of ome Willem, de olie-expert, het nieuwe gummen al heeft gevonden, maar die was er nooit zo'n voorstander.
    Ik zou het niet gebruiken in elk geval. Het is duurder en smeert waarschijnlijk minder onder zwaardere omstandigheden.

Comment

Ha, die EG;

Eens met Lennart. Ik zou voor 5W40 kiezen in dit geval; smeert op lage temperatuur misschien een fractie minder, maar is op termijn toch safer. Kost nog eens minder ook.
      Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
        Ik heb begrepen dat BMW met lange olie intervallen 0w40 mag gebruiken. Is dit ook weer pisdunne rotzooi om aan emissie en verbruiks eisen te voldoen? Ik heb het idee dat dat niet echt goed is voor je motorblok?

VAG 0w30 is ook zo een verhaal, lekker pisdunne longlife troep zodat je motor langzaam naar de haaien gaat, maar het is wel lekker goed voor de emissie en verbruik. En na 2 ton kan je de motor zo de sloop opflikkeren. Maakt niks uit voor VAG want dan is ie toch buiten garantie.
        je geeft zelf het antwoord al op je vraag

alles lager dan 5 voor de w en alles lager dan 40 na de w in de viscositeits specificatie is rommel

getallen HOGER dan de 5 en 40 zijn bij normale gebruiks en klimaat omstandigheden niet schadelijk maar in principe onnodig, kost onnodig vermogen en brandstof

in geval van extreem warm klimaat en of gebruik.... is het verstandig wat dikker te nemen

bij langdurige zware vorst in pool gebieden kun je dunnere olie nemen bij verstandig gebruik en oliekoeler
        "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
        "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
        "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
        "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Sommige garages adviseren bij BMW's met meer dan 2 ton op de klok gewoon 0w40, omdat het zo staat in het boekje. Dat moet toch olieverbruik opleveren?

Trouwens: mijn Golf 2 TD moet intervallen van 7,500 km hebben voor de oliewissel. Maar dat was in 1991. De olieen van nu zijn veel en veel duurzamer. Kan ik het gewoon 15.000 km in de carter laten ? Of is dat schadelijk voor het beestje?

Comment

20.000 moet ook geen probleem zijn met een goede syntheet , ik neem 30.000 als maatstaf maar dan vul ik ook nog wat liters bij tijdens gebruik

ik weet niet wat voor olie je er nu in heb zitten en of je een oliekoeler hebt
            maar als het iets dunner is dan 5w40 en zeker met de wat lagere temp niet meteen stuk... gewoon rustig mee rijden
            en bij de volgende wissel 5w40 nemen
            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Heeft volgens mij 15w40 in (halfsyntheet).

Kijk het is dik (bij koude start) maar het is ook een motor uit de middeleeuwen...

5w40 is dat volsyntheet of half? Er moet olie in dat aan de VW 505.00 standaard voldoet.

Weet trouwens niet of een Golf 2 TD een oliekoeler heeft, hij heeft wel een intercooler, en is de krachtigste diesel uit de Golf 2 serie, maar denk niet dat ie een oliekoeler heeft eerlijk gezegd.

Comment

Ha, die EG;

Volgens mij heeft de 80pk turbodiesel een olie/water-warmtewisselaar die dus ook als oliekoeler functioneert. Zit bij het filter; als daar bij de flens een soort gietstuk zit met wat aansluitpunten voor koelvloeistofleidingen zit je goed.
                Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                  Heeft volgens mij 15w40 in (halfsyntheet).

Kijk het is dik (bij koude start) maar het is ook een motor uit de middeleeuwen...

5w40 is dat volsyntheet of half? Er moet olie in dat aan de VW 505.00 standaard voldoet.

Weet trouwens niet of een Golf 2 TD een oliekoeler heeft, hij heeft wel een intercooler, en is de krachtigste diesel uit de Golf 2 serie, maar denk niet dat ie een oliekoeler heeft eerlijk gezegd.
                  15w40 is een minerale olie /soms half syntheet , en niet schadelijk voor je motor
                  zonder je golfje te kennen denk ik dat ie wel een oliekoeler heeft vanwege de turbo als hittebron voor de olie
                  olie/koelwater warmte wisselaar komt ook voor maar meestal in moderne diesels
                  gewoon even goed kijken in de motor ruimte
                  of de intercooler zit naast de oliekoeler of de intercooler zit voor de oliekoeler en je ziet zo de pers en retour slangen lopen
                  mocht er om een duistere reden geen oliekoeler inzitten kun je zelfs beter een 5w50 olie nemen in de toekomst
                  "VW 505.00 standaard' ja allemaal leuk en aardig die vw standaarden.... er zijn er talloze, meestal nog verouderde uitgangspunten van toen de auto werd geproduceerd , en de olien van nu veel beter van kwaliteit zijn dan toen , gewoon gezond verstand gebruiken bij keuze van olie
                  de 5w40 is "syntheet" alhoewel er verschillende definities van"synthetisch" circuleren , je hebt zelfs hele dure esther olien die niet gemengd kunnen worden met 'reguliere' olie

die 5w40 is dunner bij de start bij koud weer dan de 15w40 en dunt tijdens het opwarmen minder uit dan de 15w40 ..sterker nog bij 120 graden is de 5w40 dikker en dus veiliger dan de 15w40 door de hogere kwaliteit basis olie

Comment

Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎