Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BMW 325iX 76K km voorassen vervangen !?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • BMW 325iX 76K km voorassen vervangen !?

    Mijn zwager in Frankrijk bracht vorige week hun 325iX vanwege een oranje lampje vd remblokken naar de off. dealer. Dat was een kleinigheidje, maar men kwam met de boodschap dat beide aandrijfassen vr aan vervanging toe waren, en dat ze er niet te lang mee moesten wachten.

    De auto is van 14/12/2001 en door mijn zwager op 28/01/2004 gekocht met 22.000 km. Auto staat nu op 76.000, en is dus bijna 7 jaar oud.

    Iemand ervaring met cq weet van dit soort zaken ? Ik vind het nogal snel, voor een auto die niet bruut behandeld wordt, naast twee ski-ritjes per jaar, eigenlijk alleen huis/school verkeer.

    Garage meldt +/- 500 per kant en ruim 500 arbeidsloon.

  • #2
    Zal eens ff zoeken......................
    Chev's of the 50's.

    Comment


    • #3
      Wat is de reden om de aandrijfassen te vervangen?
      Zolang ze niet krom zijn,zijn ze goed te reviseren. Zou eerst maar eens langs een paar garage's gaan.
      Chev's of the 50's.

      Comment


      • #4
        De technische reden is in het proces van aannemen door lieftallige echtgenote en doorgeven door atechnische zwager 'vervaagd' tot de voorassen moeten worden vervangen.

        Bij deze dealer heeft de man overigens al drie BMW's gekocht, vorig jaar nog een 325D, wellicht dacht men in deze barre tijden, ach, >3x modaal, 2 BMW's voor de deur, eens kijken wat ze zeggen.

        Auto was overigens gekocht bij andere officile dealer, waar de 325iX ook in 2001 afgeleverd werd.

        Mijn zwager vraagt zich echter af of de kmstand wel correct is geweest, omdat de eerste twee van die 22K erg vaag is in het onderhoudsboekje.

        Ik zal de vraag ook eens bij een BMWforum neerleggen, en vanavond spreek ik trouwens mijn BMW ambtgenoot op een feestje.

        Comment


        • #5
          Lijkt me erg vroeg, maar bij sommige auto's is dit gewoon een zwak punt.
          BMW is natuurlijk geen expert in aandrijfassen aan de voorkant en dit icm de sturende wielen zou wel eens het probleem kunnen zijn.

          Geeft hij vaak heel veel gas in de bochten?

          Ferrari 308 GTB QV (1983)
          Alfa Giulia 1300 (1966)
          Mazda Miata (1990 Daily driver)
          BMW 320Ci (van GF)



          Comment


          • #6
            Geen idee, Harry.
            Vastwel, vrouwlief rijdt er 90% vd tijd in en die ziet het gaspedaal als een lichtschakelaar en niet als een dimmer..

            Comment


            • #7
              Ik heb dit bij een originele (E30) 325ix gehad, alleen was dat bij ca. 170000km en volgens mij vooral veroorzaakt door de verlaging(krijgen de homokineten meer op hun donder). Van wat ik heb kunnen lezen is het oude systeem vrij betrouwbaar en beginnen de meeste problemen bij gescheurde aandrijfhoezen(of verlaging:-)). Eigenlijk zou het systeem ook minder problemen op moeten leveren dan bij een FWD-only aandrijving, want die krijgt het volledige vermogen te verwerken. Ik vind het in elk geval erg vroeg en denk dat anderen toch iets langer met hun steekassen doen. :-)
              Every second of your life is a part of your song

              Comment


              • #8
                een 325ix van 2001? had het idee dat bmw na de e30 gestopt was met ix op een 3-erie totdat de e90 kwam. of heb ik iets gemist?

                " ja dus, zie net op autoweek site dat de 325IX leverbaar was. Nooit gezien."
                Bmw f11 525d e46 330 cabrio en e38 740i

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                  BMW is natuurlijk geen expert in aandrijfassen aan de voorkant en dit icm de sturende wielen zou wel eens het probleem kunnen zijn.

                  Da's wel heel makkelijk Harry. Zo werkt het natuurlijk niet :) BMW vindt de homokineten in die assen (want daar doel jij op) heus niet zelf uit maar koopt ze in, bij de toeleverancier dit dat vermoedelijk al jaren aan ze levert, evenals aan andere automerken. Productiefout, slechte serie, of simpeler: gescheurde aandrijfashoezen waardoor de kineten drooglopen en stuk gaan kan allemaal. Maar het feit dat BMw voor 95% RWD's maakt als oorzaak noemen is natuurlijk onzin, dat weet jij ook wel :)
                  Oliestoken voor het goede doel

                  Comment


                  • #10
                    :-)

                    Ferrari 308 GTB QV (1983)
                    Alfa Giulia 1300 (1966)
                    Mazda Miata (1990 Daily driver)
                    BMW 320Ci (van GF)



                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht
                      Geeft hij vaak heel veel gas in de bochten?
                      Gas geven na insturen, dat doet toch elke Gummer?
                      * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                      * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door slibbe2 Bekijk bericht
                        Gas geven na insturen, dat doet toch elke Gummer?
                        N insturen, mmm, moet ik onthouden :-)
                        fka v164

                        Comment


                        • #13
                          BMW gebruikt toch geen starre achteras? Dat is ook gewoon een diff, met twee aandrijfassen inclusief homokineten en stofhoesjes eromheen.

                          Precies hetzelfde als aan de voorkant van een iX hoor. Het heeft niets met BMW's ervaring met FWD te maken. Er is maar n reden waarom aandrijfassen vr eerder stukgaan dan achter. Namelijk: doordat takken en steentjes op de weg vooral de vooras raken, en zelden de achteras. Daardoor is de kans groter op beschadigingen in de stofhoes, en dus van de homokineet.

                          Overigens vraag ik me af of het dealerverhaal in deze situatie klopt. Een vooras kan alleen maar stukgaan als de as zelf scheurt (maar dat is dus niet gebeurd) of als de homokineet kapotgaat. In het laatste geval hoor je een ratelend of hakkend geluid als je met ingestuurde voorwielen wegrijdt. Heel herkenbaar.

                          Als beide niet het geval zijn: dealer lult uit z'n nek. Wat Knutsel zegt. Vaak is een nieuw rubberen stofhoesje met nieuw vet erin al genoeg. Dan heb je het over tientjeswerk.
                          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                            BMW gebruikt toch geen starre achteras? Dat is ook gewoon een diff, met twee aandrijfassen inclusief homokineten en stofhoesjes eromheen.

                            Precies hetzelfde als aan de voorkant van een iX hoor.
                            Mja, met een klein verschil: de achterwielen en homokineten daar maken louter een op-en-neer gaande beweging. Die homokineten kennen zeg maar n lijn waarover gescharnierd wordt. De exemplaren aan de voorkant daarentegen moeten ook nog stuuruitslag verwerken (scharnieren over twee lijnen). Die homokineten hebben het wat dat betreft een stuk zwaarder. Hence het feit dat die bij FWD's nog wel eens overlijden.
                            Oliestoken voor het goede doel

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Gijs Bekijk bericht
                              Mja, met een klein verschil: de achterwielen en homokineten daar maken louter een op-en-neer gaande beweging. Die homokineten kennen zeg maar n lijn waarover gescharnierd wordt. De exemplaren aan de voorkant daarentegen moeten ook nog stuuruitslag verwerken (scharnieren over twee lijnen). Die homokineten hebben het wat dat betreft een stuk zwaarder. Hence het feit dat die bij FWD's nog wel eens overlijden.
                              Je vergeet n ding: de aandrijfassen draaien. Dus de op-en-neer-beweging is voor de as zelf telkens een andere richting. :-)

                              Homokineten overlijden vooral door vuil en pas daarna door overbelasting. Aan de voorkant scheuren de stofhoezen vaker (vooral rechts voor), dus is de kans groter dat een aandrijfas door vetgebrek en te veel gruis overlijdt.

                              Het klopt wel dat extreme stuuruitslag ook helpt: volgas met vol ingestuurde wielen uit een parkeervak optrekken is inderdaad slopend. Maar dat doen gelukkig niet zo veel mensen.
                              Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                Je vergeet n ding: de aandrijfassen draaien. Dus de op-en-neer-beweging is voor de as zelf telkens een andere richting. :-)
                                Snap ik :) Toch denk ik dat door verdraaiing over meerdere assen de homokineten sneller zullen slijten aan de voorzijde.

                                Desalnietteplus onderschrijf ik jouw slijtage door sneuvelende stofhoezen verhaal wel. Het feit dat de dealer hier van kompleet versleten assen spreekt lijkt me dat ook zeer onwaarschijnlijk. Als er al iets versleten/overleden is, zijn het denk ik de homokineten. Zijn die losneembaar van de as bij een BMW net als bij VW bijvoorbeeld? Dat scheelt aanzienlijk in de kosten in geval van vervanging namelijk.
                                Oliestoken voor het goede doel

                                Comment


                                • #17
                                  Dank tot zo ver voor alle input, amigos. We gooien het vanavond in de groep.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Und?
                                    * Voor emotionele problemen is er geen rationele oplossing.
                                    * Standaarden zijn net tandenborstels: iedereen heeft er eentje en niemand wil die van een ander gebruiken.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X