Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleempje met uitlaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Probleempje met uitlaat

    Twee weken geleden een nieuwe uitlaat onder de Manta laten zetten, met een "iets" grotere diameter dan de vorige.

    Op hobbelige wegen heb ik nu het probleem dat de uitlaat stoot op de onderliggende panhardstang. Uitlaat is ter hoogte van de panhardstang al wat ovaler (custom made :-) ), maar dat helpt niet genoeg.
    In rust is de afstand ook maar ongeveer 1 cm.

    Helemaal platknijpen is natuurlijk niet aan te bevelen
    Uitlaat kan niet hoger, want dan klappert ie tegen de bodem aan.
    Panhardstang kan helemaal niet anders.

    Nu heb ik bedacht dat iets van demping om de panhardstang in ieder geval het metaal op metaal geluid zal wegnemen.

    Wat kan ik daar het beste voor nemen?
    Moet wel wat uitlaatwarmte kunnen verdragen.

  • #2
    dat spul dat men gebruikt bij oude spruitstukken, lijkt op jute, maar is anders.

    Comment


    • #3
      dit bedoel je?
      http://www.bccp.nl/nl/Coolit.htm
      fka v164

      Comment


      • #4
        Dat laatste wordt toch gebruikt voor hitte-isolatie bij 4 in 1?
        EDIT: inderdaad hitte isolatie van een spruitstuk.

        Lijkt me wat overdone.
        Volgens mij heb je onder de auto aardig wat rijwindkoeling.

        Het gaat hier juist om de geluidsdemping.
        Last edited by Ruud; 14-12-08, 23:15.

        Comment


        • #5
          Kijk even in de shop.

          Maar kan er geen opengesneden rubberen slang van de juiste diameter om de stang?
          fka v164

          Comment


          • #6
            Was ook mijn idee Sander.

            Ik weet alleen niet precies welk type slang voldoende hittebestendig is.
            Stukkie tuinslang zal wel nie werken nie, denk ik.

            Comment


            • #7
              Duh, stukkie slang van de autoonderdelenboer em hij weet dan wel hoe heet het mag worden
              fka v164

              Comment


              • #8
                Gewoon een stukje uitlaatpijp van de goede diameter ertussen zetten!
                Simpelste oplossing.
                Chev's of the 50's.

                Comment


                • #9
                  :-)
                  fka v164

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Knutsel-ivl Bekijk bericht
                    Gewoon een stukje uitlaatpijp van de goede diameter ertussen zetten!
                    Simpelste oplossing.
                    Ja leuk,
                    heb ik eindelijk een echte niet verbastelde, moet ik weer gaan knutselen.
                    Die oude was op die manier al aan elkaar gescheten, en dat wilde ik niet meer.

                    Bovendien moet het motortje wat vrijer kunnen ademen, dus hoe dikker de pijp hoe beter toch?

                    EDIT: het is een relatief gewone sport-uitlaat, alleen wat grotere diameter dan de htk-uitlaat van JmdP.

                    Comment


                    • #11
                      Ha, die Ruud;

                      En als je er een stuk met een bochtje, van de grotere diameter tussen laat zetten, verlies je dan te veel grondspeling?
                      Scherven brengen gelul.

                      Comment


                      • #12
                        @ Hansv,dat zal niet lang heel blijven denk ik zo,te laag aan de grond....

                        @ Ruud,je kan toch gewoon een verloopje maken,dat hoeft toch geen rommel te worden.
                        Chev's of the 50's.

                        Comment


                        • #13
                          Ha, die Knutsel;

                          De grondspeling zal hier de grens wel bepalen, ja. Anders misschien een tussenstuk dat platter, maar wel breder is, zodat de effectieve doorstroming gelijk blijft. Ik bedoel, Ruud heeft niet voor nix voor een grotere diameter gekozen en met een kleiner stuk ertussen doe je de hele verdere uitlaat te niet qua flow.
                          Last edited by Hansv; 15-12-08, 00:48.
                          Scherven brengen gelul.

                          Comment


                          • #14
                            "Bovendien moet het motortje wat vrijer kunnen ademen, dus hoe dikker de pijp hoe beter toch?"

                            niet altijd , als de tegendruk van de uitlaatpijp te laag wordt, ga je brandstof en vermogen verliezen , doordat bij bepaalde (middengebied en hoger) toerentallen , je motor "te goed" gaat ademen en er mengsel onverbrand via de klepoverlap van je in en uitlaatklep de motor uit gaat
                            tenzij je natuurlijk de motor erop hebt aangepast ,dan heb ik niets gezegd ;-)

                            je kunt inderdaad zoals sander suggereerde het beste de demping aanbrengen op de panhardstang , zodat de isolatie eisen naar beneden kunnen door het interval contact met de warmte ipv continue als je het op de uitlaat aanbrengt
                            alhoewel ,ik denk dat de speling al niet zo groot is en het aanbrengen van materiaal het contact vrijwel continue zal maken
                            dat heeft op zich weer het voordeel dat je metaalmoeheid kan voorkomen
                            als de klappen hard zijn gaat het scheuren op een gegeven moment als metaal beetje bij beetje door zn permanente elastische "rekgrens" heen gaat

                            als je het contact pulserend is kun je dit gebruiken om de panhardstang


                            mocht de speling te klein zijn en het contact continue zijn dan kan het te heet worden voor het materiaal
                            dan kun je het best steen of glaswol gebruiken , het mooie van dat materiaal is dat het tegen die hitte kan en ondanks dat het ingeklemd zit , bepaalde uitzetting en krimp door hitte kan opvangen alsmede andere mechanische krachten
                            het ideaalst is isolatie deken materiaal zoals dat voor grote avoergasspruitstukken van scheepsdiesels worden gebruikt
                            "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                            "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                            "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                            "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

                            Comment


                            • #15
                              Uitlaat gaat met een boog over de achteras, en daar waar die weer vlak gaat lopen is de ruimte beperkt. Dat komt ook omdat de auto niet meer op de originele hoogte staat maar wat lager (geen idee hoeveel).

                              Grondspeling is niet de issue, het is meer de beperkte ruimte tussen as en carrosserie.

                              Pijp is niet extreem dik (maar iets van 58 mm) maar wel veel dikker als het standaard pijpje.
                              En ik heb speciaal naar een uitlaat gezocht met eenzelfde maat voorpijp, dan ga ik het aan het eind niet weer versmallen.

                              Die verwarmingsisolatiebuis is een idee, maar vrij dik waardoor permanent contact gaat optreden denk ik. Misschien toch iets dunners zoeken?

                              Comment


                              • #16
                                Ruud, koop zo'n rol cool-it en doe meteen je spruitstuk. Want je houdt nog veel over. Het voordeel wat ik erin zag, was dat het nogal dun is, zodat je zowel je uitlaat als de panhardstang kunt wrappen. Of je uitlaat wrappen en zo'n isolatiebuis als hierboven op de pandhard stang (ondanks contact, is de uitlaat dan minder heet op dat punt, zodat smelten/smeulen minder kans heeft.

                                Comment


                                • #17
                                  panhardstang KAN niet anders ??????


                                  die MOET anders !!!!!


                                  wattlink er onder en gaan mee die banaan......

                                  Ik zie het probleem niet, je hebt nu het perfecte argument om die boel te veranderen en zodoende een nog beter weg-gedrag te creeeren ;-)

                                  grt,
                                  paulvh

                                  Opel Ascona B 2.4 - Opel Astra J 2.0 BiTurbo (MY2013.5)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door paulvh Bekijk bericht
                                    panhardstang KAN niet anders ??????
                                    die MOET anders !!!!!
                                    wattlink er onder en gaan mee die banaan......
                                    Ik zie het probleem niet, je hebt nu het perfecte argument om die boel te veranderen en zodoende een nog beter weg-gedrag te creeeren ;-)

                                    grt,
                                    Ja,lol, weet ik ook wel, het kan wel, maar dat doe ik dan liever met de Ascona-A.
                                    Wil deze (ook om financiele redenen) liever relatief standaard houden.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ruud

                                      Ik had dit draadje even over het hoofd gezien, maar waarom ga je niet terug naar degene die hem gemonteerd heeft? Heeft die de uitlaat trouwens ok geleverd?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Degene die hem gemonteerd heeft, heeft hem ook geleverd.

                                        Ik kom er regelmatig, dat is het probleem niet.
                                        Uitlaat kan namelijk niet anders hangen.
                                        De enige echte oplossing zou zijn de Manta weer hoger zetten.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Als goedkoop je wens is, is glaswol wel een heel eenvoudige optie.

                                          Kun je er gewoon tussenklemmen, weeg niks en is hittebestendig. (ik ga er van uit dat een panhardstang niet draait).
                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                          Comment

                                          Working...
                                          X