laten thermostaten een kleine minimale hoeveelheid koelvloeistof door van het korte rigide inwendige circuit naar het "lange circuit" om expantie naar het expantie vat mogelijk te maken?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
koelvloeistof expantie
Collapse
X
-
koelvloeistof expantie
"ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
"dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
"Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
"Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--JasperLabels: Geen
-
Bij mijn auto zit de thermostaat in het circui direct voor de waterpomp en regelt zo de onderste slang van de radiator. Die blijft dan ook koud tot de thermostaat opengaat.
De bovenste slang (van cilinderkop naar radiator) is altijd open, en aangezien het expansievaatje ook met een slangetje boven aan de radiator zit, zal expansie inderdaad mogelijk zijn.Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
-
Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk berichtBij mijn auto zit de thermostaat in het circui direct voor de waterpomp en regelt zo de onderste slang van de radiator. Die blijft dan ook koud tot de thermostaat opengaat.
De bovenste slang (van cilinderkop naar radiator) is altijd open, en aangezien het expansievaatje ook met een slangetje boven aan de radiator zit, zal expansie inderdaad mogelijk zijn.
Ferrari 308 GTB QV (1983)
Alfa Giulia 1300 (1966)
Mazda Miata (1990 Daily driver)
BMW 320Ci (van GF)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Harry Bekijk bericht"expantie", "circui"? Elders kwam ik ookal "looser" tegen.
Wat is dit voor forum? :-)
[on topic]
De thermostaat sluit een zijde van de toe-/afvoer van de radiateur af. De andere verbinding tussen motor en radiateur is altijd open, dus expansie kan daarlangs altijd plaatsvinden.Oliestoken voor het goede doel
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk berichtBij mijn auto zit de thermostaat in het circui direct voor de waterpomp en regelt zo de onderste slang van de radiator. Die blijft dan ook koud tot de thermostaat opengaat.
De bovenste slang (van cilinderkop naar radiator) is altijd open, en aangezien het expansievaatje ook met een slangetje boven aan de radiator zit, zal expansie inderdaad mogelijk zijn.
alhoewel...perst jouw systeem heet water via de onderste slang de radiateur in? of wordt via de onderste slang koud water aangezogen , zodat dat bijgemngt wordt met heet water to 90 graden?"ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
"Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
"Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door motroosje Bekijk berichtbij mij zit de thermostaat in het blok, en volgens mij gaat het schematisch net zo ,zoals jij het beschrijft
alhoewel...perst jouw systeem heet water via de onderste slang de radiateur in? of wordt via de onderste slang koud water aangezogen , zodat dat bijgemngt wordt met heet water to 90 graden?
De pomp zuigt het water van onderen uit het blok en de radiateur. Waarbij de laatste er dus pas bij komt als de thermostaat (die pal voor de pomp zit) opengaat.
Aangezien BMW- en Audi-blokken op het cilinderaantal vrijwel identiek zijn (iets wat BMW-mensen niet graag horen :-)), zal die constructie ook weinig verschillen.
Ik heb het trouwens per vergissing omgedraaid: de onderste radiatorslang blijft niet koud tot de thermostaat opengaat, maar de thermostaat blijft dicht zolang de onderste radiatorslang koud is. Want uiteraard warmt het koelwater langzaam vanuit het blok via de bovenste slang de radiator in, die vervolgens van boven naar onderen opwarmt. En pas als de radiator helemaal warm is, gaat de thermostaat open.
Mede daardoor warmt de auto ook trager op, trouwens: de radiator vreet de warmte weg. De Golf III van Freundin zit anders in elkaar. Daar zitten waterpomp en thermostaat boven aan de motor, waardoor het koelwater de radiateur niet eens bereikt tot het écht warm is, en waardoor die auto 's winters dus veel eerder een warme kachel heeft dan mijn Audi's.Last edited by brun; 15-12-08, 23:45.Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.
Comment
-
Aangezien BMW- en Audi-blokken op het cilinderaantal vrijwel identiek zijn (iets wat BMW-mensen niet graag horen :-)), zal die constructie ook weinig verschillen."
niet zo wantrouwig... ;-) ik kijk niet neer op audi met een oude knaken bmw
het is allebei duits dus dat schept al een band ;-), trouwens bmw diesels worden in een aparte fabriek ontworpen/gebouwd in oostenrijk
je hebt gelijk wat betreft de stromingsrichting van boven naar beneden in de radiator
alleen is het moment van openen van een thermostaat niet afhankelijk van de radiateur temp , dat zou bij -10 bij 120km/h een warmte "blokkade" en plaatselijk in het blok oververhitting opleveren
omdat het water in de onderste slang altijd koud blijft hoe heet het aangeboden water van boven ook is , en daardoor de thermostaat nooit open zal gaan ,terwijl het hete water maar inwendig blijft circuleren
de thermostaat gaat open als het retour water in het korte circuit te heet wordt
waardoor automatisch koud water uit de onderste slang wordt bijgemengd (en dus automatisch heet water via de bovenste slang de radiator in gaat )
mocht door hoge motorbelasting en hoge buiten temperatuur , de temp van de onderste slang gaan stijgen omdat er minder warmte afgegeven kan worden dan bijv in de winter ,dan zal de thermostaat verder open moeten gaan om meer "koud" water van een wat hogere temp toe te laten , om het op de gewenste regel temperatuur te houden
en dus zal er meer heet water aan de radiateur worden aangeboden via de bovenste slang
bij mn e30 zat de thermostaat uitwendig en was het heel eenvoudig te voelen en zien hoe de water kringloop liep en of het juist functioneerde
bij de diesel zit de thermostaat in het blok en weet ik niet hoe en in welke richting en hoe de koelvloeistof intern loopt
ik heb overigens wel een vermoeden
in het echt loopt er nog een klein slangetje vanaf de dop van de expantietank naar klem 3
vanaf het moment dat de motor gestart is (koud) en je opent de dop van de expantietank , zie je een miniscuul pisstraaltje lopen de expantie tank in
wat een minimale druk en flow in slang 1 suggereerd en/of in samenwerking met een lichte onderdruk van slang 5 , de slangen 13 en 14 (pers /retour kachel) worden ook warm tijdens het warm draaien (kachel staat uit)
hoeft op zich niet op een defect te duiden .omdat het verdeelstuk naar de 2 kachel radiatoren (hier niet op de tekening /achter het schutbord) gebypassed zou kunnen worden als de kachel uit staat
en de slangen 5 ,13 en 14 worden gebruikt als een natuurlijke retour , zodat er meer flow capaciteit is inwendig in het motorblok
de reden dat ik het in eerste instantie vroeg hoe het zit is als volgt
het koelwater komt in de zomer op traject x tijdens normaal warm rijden in ongeveer 2.5 km op temperatuur
in de winter bij lichte vorst duurt het 3.5 km
onlangs bij 5 graden boven 0 is het sinds kort pas bij 4km
de genoemde km's zijn door af en toe dwangmatig controleren af en toe consequent geweest
kniesoor die er op let natuurlijk , maar ik zit meteen te knarsentanden wat dit veroorzaakt
een kapotte thermostaat zou kunnen maar is niet geheel waarschijnlijk
omdat de motor gewoon op temperatuur komt en blijft(wijzer pal in het midden)
en ook niet terug gaat lopen bij 160 km/h(wat wel gebeurde bij kapotte thermostaat in het verleden door hoge wateromloopnelheid en rijwind)
of hij zou een "beetje" stuk moeten zijn
probleem is dat dat niet goed te controleren is omdat er al een klein beetje warme koelvloeistof via het kleine slangetje naar het expantievaatje gaat , waardoor er al een kleine warme flow in slang 1 is , ook als de thermostaat niet stuk is
dus een kleine "lekkage" van de thermostaat is dan niet te onderscheiden met voelen aan slang 1
blijft over een inwendige lekage in het verdeelblok van de kachel regeling
waardoor er als de kachel "uit" staat er een koelvloeistof flow is over de kachel radiatoren , en omdat die radiatoren klein zijn zal het opwarmproces alleen maar vertraagd worden terwijl de uiteindelijke regel temp uiteindelijk evengoed bereikt wordt
alleen kan ik dat ook niet controleren , omdat als slang 13 en 14 voor de natuurlijke kringloop worden gebruikt , deze slangen in beide gevallen warm worden tijden warm draaien , of er nou koelwater "lekt" over de kachel radiatoren of niet
althans ik heb een poging gedaan het te controleren , door de temp op zn laagst te zetten van de kachel en de uitstroom temp van de lucht te voelen
die is op zich koud tenzij ik de speciale warm /koud voor de middelste roosters naar warm zet dan komt er licht warmte uit
maar dat hoeft ook niets te betekenen omdat de regeling electronisch is en de minimum regel temp 16 en de buitenlucht 5 graden , dus dat zou gewoon het compenseren van koude met warmte kunnen betekenen om op 16 graden uit te komen
als het in de zomer ook warm zou blijken dan zou het op een lekke kachelklep kunnen duidenLast edited by motroosje; 16-12-08, 05:39."ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
"Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper
Comment
Comment