Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Volvo 740 loopt matig op benzine, help! ;-)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Volvo 740 loopt matig op benzine, help! ;-)

Aangezien ik 99% van mijn kilometers op LPG rij, is het probleem niet ernstig, maar ben toch wel benieuwd naar de oorzaak.
    Wat is het geval?
    Motor (2.3 4 cilinder 8 klepper, geen turbo) loopt al een beetje stoterig stationair, als je vervolgens gas geeft houdt de motor in, soms zelf gepaard met kleine plofjes. Als de motor iets meer toeren draait, vanaf 2500 toeren gaat het beter en vanaf 3000 toeren is het goed. Dan voel je dat hij vermogen gaat leveren, maar vanaf 4500 toeren is de motor weer compleet dood door het inhouden en doortrekken naar 6000 toeren is nauwelijks te doen. Het lijkt nu erger dan het in de zomer was.

Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn?

2 zaken met achtergrondinformatie:

- Vorig jaar in Italie de tank een keer per ongeluk leeggereden. Daarna liep slecht stationair lopen, maar ging weer weg na 1 tank met injectorcleaner erin te hebben gereden. Daarna liep de motor weer goed, maar gek genoeg dit jaar terug van Italie liep de motor weer matig, echter niet de tank leeg gereden. Toeval?
    - 2 keer een kleine backfire gehad op LPG, waardoor de luchtslangen los geraakt zijn. Die kon ik er zelf zo weer opzetten. Zou de backfires wellicht schade aan de luchtmassameter toegebracht kunnen hebben? Zo ja, waarom loopt hij dan op LPG wel goed? (geen geregelde LPG installatie verder)

Lennart

De 850 van Annemieke had dat ook. Injectoren gereinigd en een toevoeging door de benzine gedaan. Eerst de tank maar eens leeg gereden voor ze weer op LPG ging rijden en voilà!!! Loopt weer als een zonnetje

Comment

Ik ben in mijn verhaal niet 100% duidelijk geweest misschien, dat het probleem zich enkel op benzine voordoet. Op LPG loopt het allemaal prima.
      Of bedoel jij Ton, dat je eerst een tank op benzine moet rijden, zodat die reiniger zijn werk goed kan doen? En hoe heb je de injectoren precies gereinigd?

Comment

Klopt, eerst een tank benzine leegrijden, met toevoeging.

Injectoren weggebracht naar een Bosch dienst.

Comment

Best kans dat de backfire de luchtmassameter heeft beschadigd. Dat, of er is nog steeds een vacuumlek. Of door het leegrijden van de tank is er rotzooi in het brandstoffilter of de brandstofpomp gekomen.

Laat eens bij de garage de foutcodes van de injectiecomputer uitlezen?

Dat ie op LPG prima loopt, is logisch: de LPG-installatie gebruikt die luchtmassameter niet. :-)
          Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

injectoren reinigen bij bosch service centre (12,50 per stuk), of vervangen (70 ps voor volvo). Tevens benzinefilter vervangen. En evt kleppen stellen. Gasklep is niet beschadigd, omdat die slangen ed losschoten (been there done that, volgens anwb beschadigt er bijna nooit iets als gasklephuis, dat is te sterk). Benzine kan 3 maanden mee. Leegrijden is troep in injectoren en injectiesysteem. Daarom werkt t wel bij volgas, dan is er genoeg druk voor een goede spray uit je injectoren. Bij lage toeren niet doordat de membramen, veertjes en klepjes injectoren verstopt zitten met prut. Lpg wordt omgezet in gas en dat gaat dus makkelijk door de injectoren. Je kan ze ook zelf (5 tot 10 keer) reinigen met remmenreiniger en compressor, maar bosch service is beter en niet eens veel duurder. En ze testen ze, dus als ze overleden zijn koop je meteen nieuwe. Suc6!

Comment

je motor loopt nu te arm op benzine. En er druppelt benzine in je cylinderwanden. Olie verversen dus als ie weer mooi loopt.

Hoe ik dit allemaal weet? Don't ask! ;)

Comment

evt kun je voor de zekerheid ook een ander brandstofpomp relais plaatsen, soms kan de huidige kapot zijn, zodat ie vreemde storingen kan veroorzaken, ongeacht of de pomp werkt.

Comment

Ik gok in eerste instantie ook op de injectoren. Of in ieder geval iets in het brandstoftraject.
                  Optie twee is de luchtmassameter. Ik geef je trouwens op een briefje dat die na al die jaren en kilometers sowieso niet meer 100% is. Maar aangezien je vermoedelijk op een volledig ongeregelde LPG installatie rijdt zou ik daar niet veel werk van maken. Zoals hierboven al gezegd, de LPG installatie gebruikt de LMM niet.

En vervang ook even het brandstoffilter. Als je daarna nog een paar keer de tank leeg rijd om troep eruit te krijgen moet je dat wellicht daarna nog een keer doen...
                  Zit onder de auto, ter hoogte van de bestuurdersstoel.
                  Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Dank voor de diverse tips! Na kleine analyse van de genoemde zaken, lijken vuile injectoren de grootste boosdoener.

De kleppen heb ik 5000km geleden gesteld, dus die staan nog goed.
                    Er gaat bij een ongeregelde LPG installatie weinig gas door de injectoren denk ik :-).
                    Ik wist niet helemaal zeker of de LPG installatie geen gebruik maakt van de LMM, maar nu weet ik dat wel.
                    Ik ben niet voornemens mijn benzinetank nog vaker helemaal leeg te rijden, dat was een vergissing van me vorige keer.

Voorlopige conclusie: het zullen de injectoren dus wel zijn, wellicht in combinatie met een gedeeltelijk verstopte benzinepomp (duur volgens mij bij Volvo) en/of bejaarde LMM.
                    Aangezien op benzine rijden puur voor nood is, ga ik voorlopig nog wel een keer een tankje op benzine + reinigingsmeuk rijden en hopen dat het beter wordt.

Comment

Enig idee wanneer het benzinefilter voor het laatst is vervangen?

Als het filter al oud -en dus behoorlijk vuil- was, dan zal dat vast nog wat erger zijn geworden met leegrijden van de tank.
                      Kan het niet gewoon een verstopt filter wezen?
                      Peugeot 407 SW XR 1.6HDI super standard | 850 T-5R modifierade LPi sålda. Suck.... | AX 1.1 RE modifié

Comment

Het filter is minimaal 1,5 jaar oud, want ik heb hem nooit vervangen, maar toen ik de auto kocht was hij al aan een beurt toe, dus... Echter, toen reed hij echt perfect op benzine en nog relatief zuinig ook. (gem 1 op 11 voor zo'n container op wielen vind ik niet verkeerd)
                        Vorig jaar keek ik ook eens naar een filter op het alom berucht wereldwijde web, maar dat was toen bijna 200 euro of zo. Tsja, dat vond ik wel prijzig. Ik moet van de week toch even naar de onderdelenboer voor wat ditjes en datjes, zal gelijk even vragen. Op sommige onderdelen krijg ik als medewerker van de leasemij behoorlijk wat korting, tot wel 50% aan toe soms. Zal gelijk even vragen of ze zo'n unit hebben.

Comment

740 loopt weer goed, op LPG ;-)

740 liep ff ook beroerd stationair op LPG, alleen stationair, maar hij bleek te arm te staan. Bleek 5 minuten werk om hem weer netjes te laten lopen. Mooi, kunnen we weer verder de winter door.

Comment

Working...
                          X