Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LPG tips & tricks

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• LPG tips & tricks

Ik zie af en toe topics voorbij komen, die over LPG issues gaan, maar er is niet een soort verzamel draadje voor LPG do's & don'ts en tips & tricks. Nu wel ;-).

Zo heb ik woensdag mijn verdamper laten afstellen, omdat de Volvo slecht en veel te laag stationair liep. Mengsel bleek te arm. Nu loopt hij weer goed, maar het stationair toerental vind ik nu een tikke hoog. Tussen de 900 en 1000 toeren. Ik zou liever 750-800 rpm zien.
    Nu zat ik een beetje te zoeken naar technische informatie hierover, want volgens mij moet je met een schroevendraaier dit zelf wel kunnen doen. Ik heb nog niet iets gevonden daarover tot nu toe, dus wie hier iets over kan vertellen, graag. Ik kwam zo snel wel dit tegen en ik vond dat er zeer bruikbare tips in staan, vooral ook over backfire preventie. Mijn LPG installatie voldoet trouwens niet aan alle tips :-).

Onze 900 loopt op lpg en benzine stationair erg hoog als 'ie warm is. En erg laag als ie koud is. Maar dat heeft denk ik niets met die verdampers te maken.

Comment

Lennart, het is heel erg afhankelijk van het type installatie en het type auto (motortype: B230F? B230K? B230E?).
      zo heb ik in mijn 940 b.v. een LPG-injectiesysteem dat lambda geregeld is daar kan ik niet eens iets aan afstellen al zou ik het willen. De LPG-ECU gebruikt de input van de benzine ECU om de LPG-injectie mee te berekenen. Ideaal.

tip: laat de LPG auto altijd draaien op koude inlaatlucht, haal dus de warme lucht aanzuiging los. Die is nl. bij een auto op LPG niet nodig. LPG verdampt ook probleemloos bij -10C, je hebt dus geen choke mengsel nodig zoals bij benzine, alleen maar een beetje verhoogd stationair.
      Dit gaat alleen op als je ook op LPG start! Als je auto altijd op benzine start en automatisch overschakelt dan moet de voorverwarming er wel op blijven.

Comment

Maar waarom dan? Bij een koude start is er toch ook geen sprake van voorverwarming?
        Kawa Versys 2010 MX-5 nc White up!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NoTVR Bekijk bericht
          Maar waarom dan? Bij een koude start is er toch ook geen sprake van voorverwarming?
          die is dan ook niet nodig ,omdat er op benzine gestart is... als het koelwater op temperatuur is wordt er overgeschakeld op gas , zodat de hete koelvloeistof de verdamper van warmte kan voorzien (verdamper onttrekt veel warmte, die bij afwezigheid van een warmtebron de verdamper doet bevriezen),kan er probleemloos koude lucht worden aangezogen
          "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
          "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
          "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
          "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

"Als je auto altijd op benzine start en automatisch overschakelt dan moet de voorverwarming er wel op blijven."

Over deze zin heb ik het. Als je op benzine start met een koude motor, is er toch geen sprake van voorverwarming?

Comment

Precies. Maar de uitlaat verwarmt de koude lucht toch al snel iets voor, zodat het iets sneller opwarmt. Maar of het op nieuwere (injectie) motoren ook nog zit?
              Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
              Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Comment

Ik zou het nu kunnen proberen. Jaren geleden de winterbuis in de kofferruimte gelegd, omdat monteren behoorlijk (...) omslachtig is.

Comment

Of nieuwe injectiemotoren het nog hebben, weet ik niet. Dutch' Skoda en Fiesta hebben het in elk geval niet. Maar sommige auto's met K-Jetronic hadden het wel.

Het idee is dat er een klep in het aanzuigsysteem zit, waardoor 's winters de koude motor zijn lucht direct boven het uitlaatspruitstuk weghaalt. Daardoor warmt de motor sneller op, want de warmte van de uitlaat wordt gerecycled, en dat is weer goed tegen de slijtage en voor de emissie.

Zodra de motor warmer is, klapt de klep om en zuigt de motor alleen nog koude lucht aan (dat is een voorwaarde om de broodnodige pk's te handhaven). Maar het principe stamt natuurlijk nog uit het carburateurtijdperk. Tegenwoordig ondervangen injectiesystemen het zelf, door de motor tijdens de opwarmfase op een luchtoverschot te laten draaien. Dat creëert een arm mengsel, leidt dus tot een snellere opwarming en zorgt ervoor dat de katalysator snel op temperatuur komt.
                  Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Ha, die Brun;

Is bij moderne motoren vanwege de crossflowbouw ook haast niet meer te doen.
                    Bij de Vijf in ieder geval niet, zal bij de 106 eens kijken binnenkort.
                    Scherven brengen gelul.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                      Of nieuwe injectiemotoren het nog hebben, weet ik niet. Dutch' Skoda en Fiesta hebben het in elk geval niet. Maar sommige auto's met K-Jetronic hadden het wel.

Het idee is dat er een klep in het aanzuigsysteem zit, waardoor 's winters de koude motor zijn lucht direct boven het uitlaatspruitstuk weghaalt. Daardoor warmt de motor sneller op, want de warmte van de uitlaat wordt gerecycled, en dat is weer goed tegen de slijtage en voor de emissie.

Zodra de motor warmer is, klapt de klep om en zuigt de motor alleen nog koude lucht aan (dat is een voorwaarde om de broodnodige pk's te handhaven). Maar het principe stamt natuurlijk nog uit het carburateurtijdperk. Tegenwoordig ondervangen injectiesystemen het zelf, door de motor tijdens de opwarmfase op een luchtoverschot te laten draaien. Dat creëert een arm mengsel, leidt dus tot een snellere opwarming en zorgt ervoor dat de katalysator snel op temperatuur komt.
                      luchtoverschot???
                      benzine motoren draaien toch juist wat rijker tijdens de opwarm fase, om de cilinderwand brandstof condensatie te compenseren?

die oudere injectie/carburatie systemen hadden nog geen verfijnde lambda /luchtmassa regeling
                      dus om een relatief constante luchtmassa met een minimale afwijking aan te leveren met een zo min mogelijke fluctuatie (vooral carburatie motoren)
                      hadden ze een mechanische winter en zomer stand /in de de winter werd het enigzinds voorverwarmd en in de zomerstand niet
                      iets wat met warmere (lees lagere massa dichtheid) met koudere winter lucht (lees dichtere massa ) te vermengen gerealiseerd werd
                      om zo dicht mogelijk bij de zomerse waarde te komen

tegenwoordig met luchtmassa meters en lamda sondes kan de "perfecte mengselverhouding gecreeerd worden, zonder dat de lucht voorverwarmd hoeft te worden wat pk verlies betekend
                      Last edited by motroosje; 29-12-08, 23:50.
                      "ik heb nog nooit, maar dan ook nog nooit iemand meegemaakt die zo ontzettend zn piemel wil laten zien"--Bats
                      "dan door naar Bats voor bakkie want dat staat ook nog"--TSM
                      "Ik begrijp dat de piemeltjes weer zijn opgerold,strijdbijlen uit elkaars ruggen zijn getrokken en er nu wat omzichtig wordt gezwamd "--PACO
                      "Ik verbaasde me anno 2006 over het infantiele gedrag van sommige ex-forummers-die-soms-nog-langskomen-om-te-patsen.Maar die waren in 2006 jonger dan TSM.:)"--Jasper

Comment

Klopt motroosje, maar Euro2 (of 4, dat weet ik even niet meer) stelt een extra luchtklep verplicht, zodat de koude motor met extra benzine én extra lucht loopt. Daardoor warmt de kat sneller op, zodat de vervuiling daalt.
                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Bij de nieuwe VAG motoren wordt een gigantische hoeveelheid brandstof ingespoten bij de koude start. Dit gebeurt in 2 fasen heb ik begrepen: de tweede fase is erg laat, en wordt gebruikt voor het opwarmen van de kat, en niet voor vermogen. Zodra de Lambda sensor op temperatuur is stopt dit proces.

Een vebruik van 50l/100km is dan heel normaal.

Punt is dat je voor korte stukjes al snel met gemiddelden van 1:6 zit. Zou je na 200m de teller resetten, zit je op 1:12 of zo.

Homogensplit bei Kaltstart
                          Der Homogenbetrieb ist eine spezielle Betriebsart zum schnellen Katalysator aufheizen.
                          Hierzu wird im Saughubarbeitstakt bei ca. 300° vor Zünd-OT eine Teilmenge „homogen“ eingespritzt.
                          Die erste Einspritzung ist mager mit Sauerstoffüberschuss. In der Kompressionsphase bei ca. 60° vor
                          Zünd-OT erfolgt dann die zweite Einspritzung „split“.
                          Durch die so erfolgte fette Gemischbildung im Bereich der Zündkerze, können sehr späte Zündwinkel bei
                          stabilen Motorlauf gefahren werden.
                          Beide Einspritzungen ergeben Lambda 1,02. Da die Auslassventile bereits geöffnet sind, steigt die
                          Abgastempereatur sehr schnell an. So wird der Katalysator nach kurzer Zeit (30-40 sec.) auf
                          Betriebstemperatur (350°) gebracht.
                          Beim Öffnen der Fahrertür läuft die Niederdruckkraftstoffpumpe mittels dem Türkontaktschalter an. Der
                          Vorlauf dient der Verkürzung der Startzeit und des schnelleren Hochdruckaufbaus. Um die Pumpe nicht
                          zu beschädigen, ist ein Maximalzähler verbaut.
                          Homogen bei Betriebstemperaturdes Katalysators
                          Es erfolgt nur noch eine homogene Einspritzung in den Bereich der Zündkerze, da keine zusätzliche
                          Katalysatoraufheizung erforderlich ist.
                          Der Motor fährt im Lambda 1.
                          Um eine Dampfblasenbildung in der Kraftstoffleitung zu vermeiden, läuft die Benzinpumpe auch bei
                          betriebswarmen Motor an.
                          Der Motor arbeitet ohne Abgasrückführung.
                          Last edited by NoTVR; 30-12-08, 08:58.

Comment

Interessant, NoTVR. Dat met die deurschakelaar die de pomp activeert, wist ik ook niet.

VAG gebruikt denk ik al langer zulke trucjes. Bij de Golf III van Freundin heb ik de (koude) auto eens gestart om te horen of de uitlaat bij de katalysator lek was. Tot mijn verbazing was die katalysator al na een seconde of 15 te heet om aan te raken. Maar bij de voorpijp van mijn Audi's duurt dat minstens een minuut.

Comment

@Janspeed: B230F volgens mij. Het is verder een volledig ongeregelde installatie, ook geen gebruik van lambda sensor. De warme lucht toevoer is netjes losgekoppeld en start ook volledig (en probleemloos) op LPG.
                              Hij stond veels te arm, vandaar laag stationaire toerental, maar nu staat hij dus iets te rijk. 1000rpm stationair vind ik wat te hoog.
                              Hij loopt echter op een tierelier en was zelfs iets zuiniger afgelopen dagen, ondanks de vrieskou.
                              In Belgie trouwens voor 30 cent LPG getankt. DERTIG! Gewoon 400km getuft en 18 euro bijvullen :-).

Nu nog even de andere reacties doorlezen, pas net terug.

Comment

Interessante reacties to be honest over het opwarmen van katalysatoren, maar het gaat allemaal over rijden op benzine en daar had ik dit draadje niet voor gestart natuurlijk.

Wat mij opvalt nu met de koude buitentemperaturen momenteel, die onder de -5 duiken nu, is dat ik de kachel voluit moet zetten om het interieur warm te krijgen. Normaal word die Volvo bloedheet. Zou dit door het onttrekken van warmte door de verdamper kunnen komen? Die moet nu hard werken natuurlijk.

Comment

Vraagje:

In het begin, toen de LPG-installatie net nieuw was, kon ik bij een lege tank altijd 54 liter +/- 0,5 liter bijtanken. En leeg is dus, wanneer de auto op LPG echt begint in te houden.
                                  Wanneer die nu leeg is, krijg ik er slechts nog 50 liter bij. Waar kan dat aan liggen?

Zelf denk ik aan 2 mogelijke opties;
                                  de 80% vulling afsluiter slaat eerder dicht, misschien kan dat geleidelijk aan zo gaan.
                                  Toch vind ik dat onwaarschijnlijk, want ik heb van die groene indicator ledjes waarmee de inhoud van de tank wordt aangegeven en ik rij gemiddeld 70km, voordat het eerste ledje uit gaat. Dat is nog steeds zo. Als je minder dan 80% bijvult, zou het eerste ledje eerder moeten uitgaan.
                                  Of:
                                  er is langzaam iets in de tank terecht gekomen, wat niet te verbranden is en onderin de tank blijft. Water? Andere vervuiling van de getankte LPG?

Iets anders, ik zie dat de verdamper ietwat zweet en het lijkt olie te zijn. Er zitten kleine druppeltjes aan en onderaan de verdamper zit er meer dan boven, wat logisch is op planeet aarde natuurlijk. Zit er olie in een verdamper? Ik zie in elk geval geen verbinding met het oliesysteem van de motor. Wel met het koelwatersysteem uiteraard, maar hetgeen wat er zweet lijkt geen koelwater te zijn, maar ik kan me vergissen natuurlijk. Koelwater is ook vettig en wordt natuurlijk onder de kap ook snel vet.

Comment

Verschil in buitentemperatuur toen de lpg tank nieuw was en nu? Waardoor de samenstelling en dus het volume van LPG verandert (en dus ook je verbruik in de winter hoger is dan in de zomer). Soms scheelt 't zelfs bij welk tankstation je lpg tankt.

Comment

Interessant, maar je tankt toch in liters, volume dus. LPG is vloeibaar als je het tankt en zit afgesloten onder druk in de tank. Dan kan toch het volume niet veranderen?

Comment

Bij koud weer krijg je er meer liters in dan bij warm weer (hoewel ik me af vraag of het zoveel verschilt als jij nu aangeeft).
                                        Daarnaast wil het wel schelen hoe de meter van de pomp is. Ik heb wel eens 45 liter getankt terwijl de tank zelf niet meer dan 42 kon hebben (en niet volledig leeg was). Die heb ik ook wel eens volgetankt van volledig leeg met 41 liter bij een andere pomp.

Daarnaast is inhouden (als volledig leeg referentie) relatief. Als hij bij 120 inhoudt, kan ik nog vele kilometers op 80 rijden zonder inhouden (als ik maar niet probeer te versnellen).
                                        Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennart Bekijk bericht
                                          Iets anders, ik zie dat de verdamper ietwat zweet en het lijkt olie te zijn. Er zitten kleine druppeltjes aan en onderaan de verdamper zit er meer dan boven, wat logisch is op planeet aarde natuurlijk. Zit er olie in een verdamper? Ik zie in elk geval geen verbinding met het oliesysteem van de motor. Wel met het koelwatersysteem uiteraard, maar hetgeen wat er zweet lijkt geen koelwater te zijn, maar ik kan me vergissen natuurlijk. Koelwater is ook vettig en wordt natuurlijk onder de kap ook snel vet.
                                          Dat is condensaat, een vies goedje wat achterblijft in de verdamper na het verdampen van LPG. Er zit een schroef onder aan de verdamper waarmee je 'm af en toe leeg kunt laten lopen.

Comment

hoe ziet zo'n verdamper eruit? En wat kun je verder doen aan onderhoud en afstellen van een lpg installatie? Om de hoeveel km moet je dat doen? Ik las ooit over een membraam reinigen.

Comment

Hé, dat wist ik dus niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk bericht
                                                Bij koud weer krijg je er meer liters in dan bij warm weer (hoewel ik me af vraag of het zoveel verschilt als jij nu aangeeft).
                                                Daarnaast wil het wel schelen hoe de meter van de pomp is. Ik heb wel eens 45 liter getankt terwijl de tank zelf niet meer dan 42 kon hebben (en niet volledig leeg was). Die heb ik ook wel eens volgetankt van volledig leeg met 41 liter bij een andere pomp.

Daarnaast is inhouden (als volledig leeg referentie) relatief. Als hij bij 120 inhoudt, kan ik nog vele kilometers op 80 rijden zonder inhouden (als ik maar niet probeer te versnellen).
                                                Bij mij is het dus andersom, toen de installatie nieuw was, was het zomer.

Die pompen zijn in NL allemaal geijkt, dus daar kan echt niet 3 liter verschil in zijn. Ik heb wel een keer in Italie gehad, dat er echt bijna 60 liter bij ging. Ik kon toen ook ruim 100km rijden, totdat het eerste ledje uitging. Er zat dus toen ook echt meer in de tank. Mogelijke conclusie: waarschijnlijk meer druk bij dat tankstation geweest en door de 80% begrenzing heen geperst.

Ik heb inmiddels 40.000km gereden met de Volvo op LPG en als ik hem leeg rij, is dat telkens onder vergelijkbare omstandigheden. Inderdaad, versnellen wil niet meer, constant rijden nog wel. Echter, hooguit nog 5km te rijden, voordat de max snelheid onder de 80km/h zakt. Dan natuurlijk naar benzine schakelen.
                                                Onder die omstandigheden kon ik eerst dus gem. 54 liter tanken en nu nog maar 50km. Dat verschil is normaal goed voor 30km.

Ik kan dus maar moeilijk geloven, dat de pompen ineens anders functioneren, ook vanwege het feit, dat ik nog steeds +/- 70 kilometer kan rijden, voordat het eerste ledje uitgaat van de tankinhoudindicator.

@brun: goede tip. Ik denk dat de gemiddelde garage er niet aan denkt, dat een verdamper ook onderhoud nodig heeft en dit helaas vaak achterwege wordt gelaten. Dat lijkt me ook niet goed voor de installatie.

Comment

Lennart, die 80 procent-plunjers zijn soms onnauwkeurig. Ik was er bijvoorbeeld al aan gewend dat ik de ene dag precies 44 liter kon tanken (ik reed de tank vaak helemaal leeg) en de andere dag ineens 49 of zelfs 55. Soms bij exact hetzelfde tankstation.

@Dennis
                                                  In een verdamper zitten twee ronde membramen. Ergens op internet vind je vast wel een doorsnedetekening. Het membraam reageert op het vacuum van de motor en laat op basis daarvan een gaatje meer of minder vrij, waardoor er meer of minder gas uitstroomt.

Die membramen slijten natuurlijk en moeten ooit eens worden vervangen. Vuistregel is: vervangen na 200.000 kilometer. Maar de Coupé heeft vele, vele tonnen met dezelfde verdamper gereden. Al voelde je het op het laatst wel: hij pakte wat aarzelend op als hij op LPG draaide.

Over het condensaat: zoek aan de onderzijde van je verdamper naar een dikke schroefdop. Ziet eruit als de dop op een colafles, maar dan van metaal natuurlijk. Je kunt de dop losdraaien en dan druppelt de rotzooi eruit. Hoeft trouwens niet zó veel troep te zijn hoor. Het is een stroperige smurrie.
                                                  Last edited by brun; 23-02-09, 09:15.

Comment

*mist zijn trouwe LPG-coupétje toch wel heel erg* :-(

Comment

Volgens een collega van me (monteur, rijdt zelf ook LPG) is de vettigheid rond de verdamper hoogstwaarschijnlijk koelvloeistof. Een zwetende verdamper komt wel vaker voor, maar is niets ernstigs.
                                                      Hij zocht de oorzaak van het minder kunnen tanken ook in 80% afsluiter. Komt wel vaker voor. Eraf halen die onzin dus, 100% is beter.

Comment

vraagje uit interesse:
                                                        welke grote combi's (V70, 5-serie, E-klasse, A6 enz) lopen fatsoenlijk op LPG. Die v70's natuurlijk (maar welke motor dan?) Maar ik meen me te herinneren dat sommige modellen van de 5-serie ook op LPG liepen. Klopt dat? En die anderen?
                                                        When men were men

Comment

V70 inderdaad goed, let wel dat de laatste modellen een aanpassing hebben ondergaan aan de kleppen en die kunnen niet goed tegen LPG. flashlube installatie voorkomt ellende en is niet duur. (staat hier ergens een draadje over op gummen, weet niet precies waar)

BMW's zie ik ik nog wel eens rondrijden met LPG, ook de 6 cilinders en volgens een kennis van me die LPG inbouwer is, gaat dat prima.

Je moet gewoon eens googlen op die modellen denk ik.

Comment

Een leuke outsider: De Chrysler 300c (Hemi) loopt ook goed/beter op lpg. Je hebt wat vermogenswinst.

De Saab 9-5 (Turbo) Estate is natuurlijk gemaakt voor een LPG inbouw. Die draaien vele tonnen op gas.

Een ander voorbeeld van 't feit dat er veel mogelijk is: De E46 M3 van Blue loopt op LPG.

Comment

M3 op gas, lachen, wat loopt dat? 1 op 3?

Ik heb ooit iemand ontmoet met een Maserati 420 op LPG, ook wel spannend.

Comment

Oude topic en dat kan ook niet anders. LPG is al jaren op zijn retour in Nederland.

Ik heb vandaag de Silverado 2500 (6.0) met een Vialle installatie weggebracht naar een LPG specialist. Dat is de tweede keer voor hetzelfde probleem. Een andere LPG boer heeft twee uur gezocht met twee man, maar kon de oorzaak niet vaststellen.

Vandaag lijkt de oorzaak gevonden te zijn. De auto heeft twee LPG tanks onder de auto, twee LPG pompen en twee LPG computers. Je zou het kunnen zien als twee aparte installaties.
                                                                Een bank(v8) werkt amper op LPG en een van de pompen lijkt dat te veroorzaken. Deze zal nu gereviseerd worden en daar ben ik blij mee. Er zijn niet veel bedrijfjes, die de oude type pompen reviseren. De auto is wat jonger dan de laatste leverdatum van deze pompen. Het is goed mogelijk dat die wat langer op de plank heeft gelegen.

De man die ze reviseert kwam langs in zijn Maserati QP. Die rijdt probleemloos op LPG gaf die aan :-)
                                                                8.2 met supercharger?

Comment

Working...
                                                                X
                                                                😀
                                                                🥰
                                                                🤢
                                                                😎
                                                                😡
                                                                👍
                                                                👎