Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reloaded hefbrug of schaarbrug

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

• Reloaded hefbrug of schaarbrug

Binnenkort gaan we uitgraven voor de garage :-).
    Garage word 6 bij 3,5m, goot op 2m5 met een puntdak.
    In de vloer komt een smeerput.

Moet dus wel nu weten of ik voor de schaarbrug of twee koloms hefbrug ga.

So far heb ik de volgende overwegingen:

Schaarbrug: - mooi in de vloer weg te werken.
    Schaarbrug: - wel weinig ruimte in het midden van de auto om (tussen de schaarbruggen in) te werken.
    Schaarbrug: - komt mijn smeerput dan niet in de knel?
    Tweekolomshb: - kan later worden ingebouwd (wel zo makkelijk!)
    Tweekolomshb: - zijn de kolommen echt niet lager dan 280? Dan moet het dak namelijk hoger dan oorspronkelijk gepland/vergund.
    Tweekolomshb: - makkelijk over de smeerput. Die hoeft wellicht maar een meter diep te worden ipv twee meter.

Enfin: tips, suggesties e.d. zijn welkom.
    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

Waarom nog een smeerput als je een brug hebt?

Ik zou voor 2 koloms gaan. Je kan overal erg makkelijk bij en bij een schaarbrug is dat soms wat lastiger. Als je niet al te gekke dingen doet met sleutelen, dan is een schaarbrug natuurlijk prima. en geen sta-in-de-weg.

Een ander voordeel van een 2 koloms is dat je er nog een auto onder kunt rijden. In dat geval is een smeerput ook wel weer ideaal, maar ik ververs mijn olie zonder brug. Dat gaat ook prima.

Comment

Omdat met een auto van pakweg 160 hoog je er niet onder kunt staan (ofwel als ik de auto naar maximale hoogte laat krikken er een botsing tussen dak en auto is).

* tip 1: vergrendeling op hoogte instelbaar.
      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.

Comment

Ik zit met ook zoiets.
        Hier ook de goot op 2,5 meter (hoger kan, maar ziet er niet uit), en een puntdak. Ofwel: het dak is eigenlijk te laag voor een brug met auto erop in de hoogste stand. Niet voor een lage auto (Murena, MX-5), en er hoeft geen SUV in te passen, maar ik wil toch nog wel een halve meter hoogte ergens vandaan halen. De vloer onder de brug iets lager leggen is een mogelijkheid, maar in elk geval aan de voorkant overweeg ik een dakkapel, met als bijkomend voordeel meer licht in de garage.

Een put wil ik niet meer, dat geklauter elke keer (verkeerde sleutel in je handen etc) word je strontziek van. Je wil gewoon een gereedschapskarretje rond kunnen rollen, dat je alles bij de hand hebt. Ik ben nu toch bezig, dus dan ook goed. Nog even afgezien van het gevaar als er kinderen in de buurt zijn (voor mij niet belangrijk, voor jou wellicht wel).

Als brug wil ik een 4-koloms, al kan ik me voorstellen dat je de kolommen op de hoeken lastig vindt voor de ruimte (ding wat ik op het oog heb, is 2,70 breed, 2,30 tussen de kolommen). Probleem is nog de deur, een kanteldeur is een beetje onhandig als direct daarachter een auto op de brug staat...
        Last edited by V4; 05-01-09, 18:46.

Comment

Overigens, veel van die 2 kolommers hebben een balk/drempel tussen de twee palen. Ook niet handig als je er een put onder hebt.

Comment

Kan wel mooi met de vloer vrij, maar ik meen dat er ook enkel koloms hefbruggen zijn
            fka v164

Comment

1 koloms lijkt me lastig om bv een uitlaat te vervangen.

Comment

Is toch alleen maar om te poetsen?

:-)
                fka v164

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V4 Bekijk bericht
                  Ik zit met ook zoiets.
                  Hier ook de goot op 2,5 meter (hoger kan, maar ziet er niet uit), en een puntdak. Ofwel: het dak is eigenlijk te laag voor een brug met auto erop in de hoogste stand. Niet voor een lage auto (Murena, MX-5), en er hoeft geen SUV in te passen, maar ik wil toch nog wel een halve meter hoogte ergens vandaan halen. De vloer onder de brug iets lager leggen is een mogelijkheid, maar in elk geval aan de voorkant overweeg ik een dakkapel, met als bijkomend voordeel meer licht in de garage.

Een put wil ik niet meer, dat geklauter elke keer (verkeerde sleutel in je handen etc) word je strontziek van. Je wil gewoon een gereedschapskarretje rond kunnen rollen, dat je alles bij de hand hebt. Ik ben nu toch bezig, dus dan ook goed. Nog even afgezien van het gevaar als er kinderen in de buurt zijn (voor mij niet belangrijk, voor jou wellicht wel).

Als brug wil ik een 4-koloms, al kan ik me voorstellen dat je de kolommen op de hoeken lastig vindt voor de ruimte (ding wat ik op het oog heb, is 2,70 breed, 2,30 tussen de kolommen). Probleem is nog de deur, een kanteldeur is een beetje onhandig als direct daarachter een auto op de brug staat...
                  Dakkappel wordt lastig met vergunningen, omdat het dak dezelfde vorm moet hebben als het huis (zonder dakkappel).
                  Put van een meter diep lijkt me dus juist ideaal, kar erbij rollen en je kunt zonder bukken goed bij het gereedschap. Kids komt wel goed - die liepen met 2 jaar al over steigers ;-)

4 koloms komt niet in het rijtje voor omdat ik die nog niet heb gezien zonder de rijplaten en dat me erg lastig lijkt voor remmen/wielen e.d. werk.

Comment

Steven

Mijn maatje Ivo heeft onlangs zijn huis verbouwd en van de gelegenheid gebruikt gemaakt om ook zijn garage uit te breiden. Hij heeft daarin nu ook een smeerput laten plaatsen. Die put heeft hij uit Engeland betrokken. Ik zal wel eens om info vragen aan hem en het aan je doorspelen

Comment

Steven,

Dit is de smeerput waar ik het in bovenstaande post over had.

A Mech-Mate inspection pit makes access to the underside of your car easy, allowing you to work in safe, well-lit comfort with all your tools to hand. Where traditional brick-built pits had a habit of getting damp and crumbly, the new generation of pits are fully insulated from the earth.

Comment

Mooi ding

* vraagt zich af of ze er ook zijn in 1m diepe variant

Wat kosten die ongeveer inclusief het transport? Website is duidelijk nog in ontwikkeling, want bij prices staat er 'insert your text here'.

Comment

hoge hefbrug

Weet er iemand of er hefbruggen bestaan die hoger dan 2m kunnen?
                          Wij hebben een gat in de kelder maar de afstand is 223cm tot het plafond.
                          Een hefhoogte van 230cm zou dus ideaal zijn.

Comment

Ja hoor die bestaan, maar wil je hem gebruiken als een soort autolift om een auto uit de kelder naar boven te rijden? Die bestaan namelijk ook en dat sluit beter aan en is veiliger.

Comment

heftruck 4t/6meter
                              يوم واحد لا ضحك هو ليس يوم واحد عاش. :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dennis Cavallino Bekijk bericht
                                Ja hoor die bestaan, maar wil je hem gebruiken als een soort autolift om een auto uit de kelder naar boven te rijden? Die bestaan namelijk ook en dat sluit beter aan en is veiliger.
                                Neen Dennis. Het is eigenlijk om de moto en fietsen op een veilige manier naar beneden te brengen?(2x3m) Mijn moto zal met mij erop rond de 400kg (ST1300) wegen dus als hij +- 1ton pakt ben ik al tevreden. Die vorkliftoptie heb ik ook al bekeken maar daar komt volgems mij veel meer - aanpassingen - werk bij kijken dan bij die hefbrug.

Ken je merken die deze hoogte aankunnen? (230cm)

Comment

Ik zit zelf ook al een poos te denken over uitbreiding van de garage. Ik kan er nog 8x4,5 m bij zetten. Al ben ik nog wel aan het stoeien met wat dat nou moet kosten, uitgaande van fundering op het zand (geen heien), 3 steens muren incl. spouw (aan 1 kant tegen bestaande garage) + openslaande deuren en een plat dak (bestaande garage idem).

Anyway, de mooiste brug vind ik een stempelhefbrug. Volledig verzonken, geen sta-in-de-weg en gewoon volledig de lucht in kunnen met 2 stempels. Voorbeeldje van Explora hieronder. Iemand een idee wat dit soort bruggen kost?
                                  Steven, aangezien je toch een nieuwe neerzet, kun je dit mooi in de vloer verzinken.
                                  Last edited by Eddieee; 13-08-09, 13:15.
                                  Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe. - Albert Einstein

Comment

Smeerputje laten uitgraven door de aannemer: 1230 euro
                                    Nagelnieuw verzonken hefbruggetje erop laten zetten: 6950 euro
                                    Op de eerste trotse sleuteldag dwars door de verrotte krikpunten van die ouwe roestjapanner heen heffen: onbetaalbaar

Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

ROFLOL!

Maarre ff serieus; iedereen aan de nieuwe hefbrug? Er staan er toch zat bij die failliete keten van Kroymans cs? Is dat niet veel aantrekkelijker?
                                      '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Nieuw zou ik zo'n ding ook niet kopen. Vrienden van me hebben voor een paar honderd euro een tweedehandsje op de kop getikt. Even goed doorsmeren, en eventueel een vakman naar laten kijken of ie nog veilig is (want dat is wel belangrijk als je eronder staat...), dan ben je voor ruim onder de duizend euro klaar.
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

Comment

Kroymans Breukelen wordt binnenkort geveild, daar staat inderdaad ook nog wat aan hefbruggen bij.

Forza!

Comment

Heeee Eddie, gave werkplaats heb je. En ook zo lekker opgeruimd !

Comment

Of, wanneer 4 teveel is: deux coloms
                                              '07 Peugeot 207 1.4 16v XS & '15 Peugeot 308SW 1.6BlueHDI BluelineExecutivePack.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scudetto Bekijk bericht
                                                Kroymans Breukelen wordt binnenkort geveild, daar staat inderdaad ook nog wat aan hefbruggen bij.

http://www.bva-auctions.com/lots/index/1208/678195
                                                Ik ben de laatste tijd ook op zoek naar een brug en wat andere spulletjes voor de nieuwe garage. Volg daarbij ook alle dealers op bva die geveild worden. Waarom weet ik niet, maar alles gaat veel te overprized weg daar. Soms simpele gereedschapskarren en werkbanken die er nauwelijks meer uitzien incl. allerlei mankementen die weggaan voor prijzen waar je op marktplaats iets mooiers voor hebt. Ook de bruggen gaan wat mij betreft voor teveel geld weg. Probleem is dat het aanbod op marktplaats erg klein is...

Overigens zou ik een schaarbrug liever niet in de vloer verwerken, want zo'n brug heeft ook niet altijd het eeuwige leven en als je daarna iets anders wilt krijg je vaak met andere afmetingen te maken. En als je zelf verhuist, moet je weer een halve vloer dichtsmeren...

Die stempelbruggen zijn behoorlijk prijzig.

Vierkolommer met interne brugkrik tussen de rijplaten en onafhankelijk hefbaar middendeel in de rijplaten is het mooist, maar ook erg duur en neemt veel ruimte in.

Twee kolommer is (op het in- en uitstappen na) het best betaalbaar en redelijk compromis in praktisch zijn en benodigde ruimte, maar stel 'm wel goed af (of laat dat doen). Denk bij een combi van tweekolommer en put ertussenin goed na over de dikte van de vloer en de vrijkomende puntbelastingen op de vloer onder de kolommen als er 1,5ton+ in hangt.

Comment

Kies hefbruggen, #1 en dan degene die je rechtsonder ziet.

Ik heb voor ons pand in Almere bij bovenstaand adres een brug gekocht.
                                                  Dit is een 4 koloms brug die 4200kg lift.
                                                  Deze is uit te breiden met interne brugkrik.

De brug komt nieuw op 2000,-- Excl. BTW incl. transport en dan moet je hem zelf in elkaar zetten. Wellicht een optie? Ze kunnen de brug ook voor je installeren tegen meerprijs. En dan heb je voor het geld van die BVA auctions gewoon alles nieuw ;)
                                                  Subaru Impreza GTT 10/1999 - 450+BHP
                                                  Subaru Forester S-Turbo 10/2000 - 260+BHP
                                                  Subaru legacy 2.5 10/2001 - 150BHP
                                                  http://www.fineline-imports

Comment

Working...
                                                  X