Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brake bias?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Brake bias?

    Ik heb een vreemd "probleem"? met de Octavia.

    Als ik na 2 dagen rijden effe de velgen bekijke zie ik dat de achtervelgen veel en veel viezer zijn geworden door de remstof dan de voorremmen... Is dit normaal eigenlijk?

    Meestal is het toch omgekeerde (met schijfjes rondom)? Voorrremmen moeten meer hun best doen om te remmen dus die worden eerder vies van de remstof...

    Ik heb een ander "conspiracy" theorie.

    De Octy 2 is gebaseerd op de Golf 5 (en dus niet op de Passat zoals de vorige Octy), en omdat de Octy 2 een kont heeft en de Golf 5 niet hebben ze meer brake bias toegepast omdat de auto dat wel kan hebben (meer gewicht achter = meer brake bias achter mogelijk ivm stabiliteit).

    Of zit ik hier onzin te zeveren en krijg ik pak slaag van de techneuten?

    Is een 2.0 TDi 140 pk met DSG-automaat trouwens.

  • #2
    Ik zie geen probleem, de auto remt naar behoren.
    Veritatis simplex oratio est

    Comment


    • #3
      Kicked de ABS voor je gevoel te snel in?

      Bij remmen komt er meer druk op je voorwielen, dus kunnen die het meeste remvermogen aan (en dus meer stof leveren). Bovendien wil je liever niet dat je achterwielen als eerste blokkeren (als je althans zo'n knakenbak hebt als ik zonder abs dus).

      Als er achter harder wordt geremd dan voor (minder druk) gaan die dus sneller blokkeren en dus gaat je ABS eerder ingrijpen dan noodzakelijk.

      Test (op een ruime lege parkeerplaats): contact uit en redelijk flink remmen, met observator die kijkt welke wielen eerst blokkeren. Als het achter is, dan is de rembalans verkeerd.

      Het kan natuurlijk ook dat de pekel vooral op je achtervelgen blijft kleven...
      Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
      Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

      Comment


      • #4
        De Octy I staat toch ook gewoon op een Golf-onderstel, geen Passat?
        Mini Cooper Clubman
        "I left in love, in laughter, and in truth and wherever truth, love and laughter abide, I am there in spirit." - William Melvin Hicks
        "Jasper val dood." - RH

        Comment


        • #5
          W220:

          Het is eigenlijk geen probleem, maar ik heb nog nooit een wagen gezien waarbij de achtervelgen aanzienlijk viezer worden dan de voorvelgen door remstof. Vind het gewoon vreemd want elke keer na een flink stuk rijden is dat zo.

          Steven:

          Misschien klopt de rembalans idd niet? De auto moet toch binnenkort naar de garage voor remblokjes, zal effe vragen of het normaal is.

          Jasper:

          De Octy 1 is idd gebaseerd op de Golf 4, dat wist ik dus niet, altijd gedacht dat het ding op de ouwe Passat was gebaseerd.

          Comment


          • #6
            Heb je niet recent voor of achter nw (misschien andere) blokken gekregen?

            Verder heb je gelijk dat dit niet helemaal normaal en meestal andersom is.

            Ferrari 308 GTB QV (1983)
            Alfa Giulia 1300 (1966)
            Mazda Miata (1990 Daily driver)
            BMW 320Ci (van GF)



            Comment


            • #7
              weet je zeker dat t remstof is? Kan ook opspattend vuil zijn.

              Comment


              • #8
                Harry: blokken zijn niet vervangen na aankoop.

                Cavallino: Het is toch echt remstof, want ook als het droog weer is zie je dat de achtervelgen gewoon zwart worden van de remstof...

                Comment


                • #9
                  Inruilen dan maar he.

                  Kan nooit goed zijn........
                  Veritatis simplex oratio est

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                    W220:

                    Het is eigenlijk geen probleem, maar ik heb nog nooit een wagen gezien waarbij de achtervelgen aanzienlijk viezer worden dan de voorvelgen door remstof. Vind het gewoon vreemd want elke keer na een flink stuk rijden is dat zo.

                    Steven:

                    Misschien klopt de rembalans idd niet? De auto moet toch binnenkort naar de garage voor remblokjes, zal effe vragen of het normaal is.

                    Jasper:

                    De Octy 1 is idd gebaseerd op de Golf 4, dat wist ik dus niet, altijd gedacht dat het ding op de ouwe Passat was gebaseerd.
                    Geen waarschuwingslichtjes dat je remmen te heet worden? Kan me haast niet voorstellen dat de rembalans zo ver off is dat dit effect zo optreedt.
                    Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                    Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door EG Bekijk bericht
                      De Octy 1 is idd gebaseerd op de Golf 4, dat wist ik dus niet, altijd gedacht dat het ding op de ouwe Passat was gebaseerd.
                      Dan had-ie wel een iets ruimere achterbank gehad...
                      Z3 Coupé 2.8, E36 325i Coupé, Octavia 4x4 turbo - 8W, Octane, Autosport.nl
                      "No comment! There will be a formal press release after our victory." - Herr Doktor Altbauer, Schnorcedes Rennleiter

                      Comment


                      • #12
                        Nou, óf het is een designfeature, waardoor de Octavia inderdaad achter sterker remt, wat me sterk lijkt, óf het is gewoon een handrem die een héél klein beetje blijft hangen.

                        Voel anders na een snelwegrit eens aan de velgen: worden ze achter erg warm?
                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                        Comment


                        • #13
                          Handrem geeft toch geen stof (trommel toch?)?
                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                          Comment


                          • #14
                            Als ie trommels achter heeft, geeft ook de gewone rem geen stof. :-)
                            Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                            Comment


                            • #15
                              Ha, die Brun;

                              Er zijn er ook nog met schijven achter en kleine handremtrommeltjes....
                              Scherven brengen gelul.

                              Comment


                              • #16
                                Serieus, Hansv? Heb ik echt nog nooit gezien...
                                Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                Comment


                                • #17
                                  Voor het geval het niet cynisch bedoeld was...

                                  Zijn er ook schijfrem/handremmen dan?
                                  Attached Files
                                  Last edited by Steven; 06-01-09, 12:14.
                                  Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                  Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ha, die Brun;

                                    [gniffelt]
                                    Scherven brengen gelul.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door brun Bekijk bericht
                                      Serieus, Hansv? Heb ik echt nog nooit gezien...
                                      Steven, ik zal effe na een lange rit kijken of de achterwielen heet worden, want dan hangen de blokjes waarschijnlijk en dat is niet goed denk ik.

                                      En brun, de reden voor aparte trommeltjes achter is super simpel:

                                      De remsysteem van auto's zijn hydraulisch toch? Dan zou je handrem over het hydraulische circuit heen moeten. En dat is niet wenselijk want waarom denk je dat de Amerikanen het een "emergency" brake noemen? Als je remsysteem totaal uitvalt heb je altijd nog je "aparte" handrem nog.

                                      Ja, je remmen zijn kruislings aparte systemen, maar stel dat door een lekkage al je remvloeistof weglekt, dan kan je niet meer remmen hoor, kruislings aparte systemen of niet.

                                      Comment


                                      • #20
                                        EG,

                                        Bij vrijwel alle VAG-auto's die ik ken, hebben de (hydraulische) remklauwen achter een extra mechaniekje voor de handrem. Trek je aan de kabel, wordt de hydraulische zuiger naar buiten gedrukt.

                                        EDIT: kort rondje googlen verder. Blijkt Hansv daadwerkelijk recht te hebben! Bij de Beierische Motoren Werke geeft het meestens een afzonderlijke handrem.

                                        De 'trommel' is daar de trommelvormige binnenkant van de schijfrem. Is dus maar een heel klein trommeltje. En er zitten ook maar twee hele kleine remblokjes in. Zodat je de handrem eigenlijk alleen kunt gebruiken om te parkeren, en NIET om de rijdende auto af te remmen, want dan zijn ze in no-time versleten.

                                        Geen idee waarom BMW die constructie heeft genomen. Niet vanwege de betrouwbaarheid in elk geval, want in BMW-fora lees je voortdurend verhalen over handremmen die zijn versleten of moeten worden nagesteld (dat gaat niet automatisch).

                                        De VAG-oplossing, met de handmatig bediende achterklauwen, is dan toch beter. Want die is namelijk zelfstellend. En des te vaker je de handrem gebruikt, des te beter blijft ie werken.
                                        Last edited by brun; 06-01-09, 13:56.
                                        Op dag 8 schiep God de tie-wrap en de duct tape. En God keek en zag dat het goed was.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kuch: Toyota heeft ook lang dat systeem gehad (misschien nog, maar ik ben niet zo bekend met de nieuwerwetse zooi), waarbij de handrem altijd zelfstellend is (die is dat al vanaf 1972 iig).
                                          Het is verontrustend dat de enige zekerheid in ons leven (dat we doodgaan) nog steeds niet empirisch is bewezen voor iedereen.
                                          Het licht aan het einde van de tunnel is een aanstormende trein

                                          Comment


                                          • #22
                                            Lol en ik ook maar denken dat Brun onze amateur-schrijver en profi-sleutelaar(of was dat nou andersom ;-)) een sarcastische opmerking maakte. Maar bij het vervangen van de achterschijven(en blokken) op de E30 reviseren we ook maar meteen het handremsysteem, want echt degelijk zag dat er niet meer uit. Al werkte het nog wel naar behoren.
                                            Last edited by MN-Power; 06-01-09, 14:52.
                                            Every second of your life is a part of your song

                                            Comment

                                            Working...
                                            X